BirgitS
USA:Går inte att fastställa coronavirusets ursprung
I den hette det att landets olika underrättelseorgan har skilda teorier om virusets uppkomst, men att analytiker inte tror att det utvecklades som ett biologiskt vapen. Och majoriteten av underrättelseorganisationerna i USA tror inte att viruset är genetiskt framställt.
TT t.ex. via https://www.di.se/nyheter/usa-gar-inte-att-faststalla-coronavirusets-ursprung/

Artikelrubrik: "Forskning: Fullvaccinerade som blir sjuka smittar sällan andra

En artikel i dagens AB, men jag ser bara rubriken tyvärr.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Lägg till frånvaron av självkritik av de styrande genom pandemin.
De kommer aldrig medge att de gjort fel och Coronakommissionens rapport försöker de bara förneka.

Det är tur att de har några ryggdunkare här som inte vågar öppna ögonen och se själva hur det har hanterats.
Jag vill påstå att vi har en enormt bra möjlighet att förbättra sådant här.

Allt handlar om för lite och för sent. Precis det jag har skrivit om tidigare och precis det som nu finns i Coronakommissionens rapport.

Ser fram emot kommissionens slutrapport. Många ansvariga har ju slutat då vilket kanske gör det lättare att göra rätt nästa gång vi får en pandemi.

Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Frihet är inte mycket värld när den kostar andra människoliv.
Det där är helt igenom din åsikt, ingen fakta. Det är lätt att sitta i Sverige och tycka så, när man har en stor frihet, men jämför man med länder där folk slåss för sin frihet, är beredda att offra sitt liv för friheten så är det åtminstone min åsikt att frihet är värd väldigt mycket.
Folk slogs för sin frihet i Norge mot Nazityskland och riskerade sitt och andras liv.
Folk slogs för sin frihet i Sydafrika och riskerade sitt och andras liv.
Folk slogs för sin frihet i det kommunistiska östeuropa och riskerade sitt och andras liv.
Folk slogs för sin frihet under arabiska våren och riskerade sitt och andras liv.

I vissa fall gick det bra, man fick sin frihet, men många dog på vägen. I andra fall slutade det sämre, men att sitta och säga att frihet inte är mycket värt är ett hån mot dessa människor.

• Gilla
Anders_X2 och 3 till
  • Laddar…
optimum
K Kurtivan skrev:
[bild]

Jag ser och hjälper till.
Klipper ut några delar som troligen är viktigast.
Tycker det är mycket positivt.

Synd att det är betalsida men jag betalar den så jag kan läsa.

Artikelutdrag om att fullvaccinerade sällan smittar andra med covid-19 och skapar antikroppar i näsan och munnen.

"Risken för att bli sjuk i covid-19 är liten för den som är fullvaccinerad. Uppskattningsvis 15-20 procent av de vaccinerade får en så kallad genombrottsinfektion.

Men de som trots allt blir sjuka ser inte ut att smitta andra i särskilt hög grad, enligt flera studier som forskare vid University of Colorado i USA har gått igenom, något svenska Yle rapporterar om.

Ross Kedl, professor i immunologi vid universitetet som läst igenom flera studier, har forskat på vacciners immunrespons och berättar att det beror på att mRNA-vaccinerna, som de från Pfizer/Biontech och Moderna, är bra på att skapa antikroppar i näsan och i munnen."

"En av studierna som han har undersökt visade att sannolikheten för att en person som är vaccinerad och blir sjuk i covid-19 riskerar att smitta en ovaccinerad person är ungefär 70 procent lägre. Att en vaccinerad person med genombrottsinfektion smittar en annan vaccinerad person är ännu lägre, enligt Kedl."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ccinerade-som-blir-sjuka-smittar-sallan-andra

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det där är helt igenom din åsikt, ingen fakta. Det är lätt att sitta i Sverige och tycka så, när man har en stor frihet, men jämför man med länder där folk slåss för sin frihet, är beredda att offra sitt liv för friheten så är det åtminstone min åsikt att frihet är värd väldigt mycket.
Folk slogs för sin frihet i Norge mot Nazityskland och riskerade sitt och andras liv.
Folk slogs för sin frihet i Sydafrika och riskerade sitt och andras liv.
Folk slogs för sin frihet i det kommunistiska östeuropa och riskerade sitt och andras liv.
Folk slogs för sin frihet under arabiska våren och riskerade sitt och andras liv.

I vissa fall gick det bra, man fick sin frihet, men många dog på vägen. I andra fall slutade det sämre, men att sitta och säga att frihet inte är mycket värt är ett hån mot dessa människor.
Du förstod tydligen inte innebörden här. Givetvis ska man kräva sin frihet om man är förtryckt. Det hör liksom inte till coronadiskussionen.

Men din frihet att gå på puben när du vill bör inskränkas om den kostar andra människor livet.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Fairlane
Jag ser Corona-kommisionens rapport som jag ser på en haveriutredning, det är inte till för att leta syndabockar utan för att för att se vad som har hänt och vad man kan göra för att undvika samma misstag igen. Exempelvis om det sker en flygolycka och man ser att politen agerade fel, så är inte målet att klanka ner på piloten, utan se om man med bättre utbildning, nya rutiner, ändrad teknik etc kan undvika att olyckan sker igen.

Jag är glad att jag slipper arbeta med personer som alltid försöker hitta syndabockar. Jag har träffat på några sådana personer och håller mig så långt ifrån de som möjligt för de sprider bara en dålig stämning och har inga bra lösningar, utan allt bygger på att de vet bäst.

Det jag ser från rapporten är att man tror att den mesta smittan kom in via sportlovsresenärer vecka 9. Det stämmer väl överens med att smittspridningen var mycket högre i Stockholms län än i Skåne. Det är som många av oss misstänkt, inte att det beror på olioka restriktioner. Det gör det också tydligt att exempelvis Sverige och Norge inte hade samma förutsättningar om inte lika stor andel av den norska befolkningen var nere i de smittade regionerna under den perioden.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser Corona-kommisionens rapport som jag ser på en haveriutredning, det är inte till för att leta syndabockar utan för att för att se vad som har hänt och vad man kan göra för att undvika samma misstag igen. Exempelvis om det sker en flygolycka och man ser att politen agerade fel, så är inte målet att klanka ner på piloten, utan se om man med bättre utbildning, nya rutiner, ändrad teknik etc kan undvika att olyckan sker igen.

Jag är glad att jag slipper arbeta med personer som alltid försöker hitta syndabockar. Jag har träffat på några sådana personer och håller mig så långt ifrån de som möjligt för de sprider bara en dålig stämning och har inga bra lösningar, utan allt bygger på att de vet bäst.

Det jag ser från rapporten är att man tror att den mesta smittan kom in via sportlovsresenärer vecka 9. Det stämmer väl överens med att smittspridningen var mycket högre i Stockholms län än i Skåne. Det är som många av oss misstänkt, inte att det beror på olioka restriktioner. Det gör det också tydligt att exempelvis Sverige och Norge inte hade samma förutsättningar om inte lika stor andel av den norska befolkningen var nere i de smittade regionerna under den perioden.

I kommissionens slutbetänkande kommer man att titta också på ansvarsfrågan.

Har någon genom försumlighet bidragit till många dödsfall är det också viktigt att lyfta fram.

BirgitS
K Kurtivan skrev:
[bild]

Det är samma studie som b8q skrev om i tisdags: #13302
Både ovaccinerade coronasjuka och vaccinerade som har covid-19 kan ha samma mängd virus i näsan. Många har tolkat det som att båda grupperna skulle kunna sprida sjukdomen lika lätt.
Men de vaccinerade är i medeltal sjuka under en kortare tid. Och dessutom fäster antikropparna sig vid viruspartiklarna och gör dem mindre farliga, också om de skulle spridas till en annan person.
https://svenska.yle.fi/a/7-10007748
som verkar ha hämtat det från denna eller en likartad artikel från slutet av augusti: https://news.cuanschutz.edu/news-stories/covid-vaccines-put-your-immunity-where-your-mouth-is
Ibland verkar inte informationsflödet vara så snabbt ;)

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
I kommissionens slutbetänkande kommer man att titta också på ansvarsfrågan.

Har någon genom försumlighet bidragit till många dödsfall är det också viktigt att lyfta fram.
Ja, men för att klargöra brister i rutiner eller liknande så man skapar möjligheter att göra bättre nästa gång, eller bara för att ha en syndabock att spotta på?
Jag hoppas verkligen inte det senare.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men för att klargöra brister i rutiner eller liknande så man skapar möjligheter att göra bättre nästa gång, eller bara för att ha en syndabock att spotta på?
Jag hoppas verkligen inte det senare.

Båda behövs och kommer att belysas i kommissionens uppdrag.

"Coronakommissionens kritik kommer att få tydliga måltavlor i slutbetänkandet i februari. Redan nu står det klart att det har begåtts stora misstag. Frågan är om det bara är efterklokhet eller om regeringen hade kunnat agera klokare när smittan kom in i Sverige med sportlovsresenärer från Italien och Österrike i början av mars förra året.

Danmarks, Norges och Finlands regeringar vidtog den 11–13 mars 2020 en lång rad skarpa åtgärder. Sverige hade kunnat göra något liknande, istället för att nöja sig med råd och frivilliga rekommendationer. Flera av de grannländernas åtgärder, som ansågs helt fel av svenska myndigheter och regeringen våren 2020, genomfördes sedan här under den andra pandemivågen.

Det fanns kritiker redan från start som förespråkade en mer ingripande strategi, många av dem var forskare. Men de blev stundtals bemötta som landsförrädare. Det spred sig en patriotisk stämning, där Sveriges annorlunda vägval var ett värde att försvara och identifiera sig med, som docent Gina Gustavsson och forskaren Jonas Larsson Taghizadeh har beskrivit.""

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du förstod tydligen inte innebörden här. Givetvis ska man kräva sin frihet om man är förtryckt. Det hör liksom inte till coronadiskussionen.

Men din frihet att gå på puben när du vill bör inskränkas om den kostar andra människor livet.
Som sagt, med din inställning måste du tycka att i stort sett hela Europa har urkassa regeringar och myndigheter.
Om inte, kan du motivera det?

Med Europa menar jag då även Europeiska länder utanför Finland och Skandinavien.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det är ju för sent nu.
Man visste att de äldre skulle få problem men ändå gjorde man inget för äldrevården.
Vem skulle ha gjort något för äldrevården, och vad skulle de ha gjort?
Detta är bara ett av många exempel och när det inte fungerar skyller regering och FHM ifrån sig på regionerna.
Varken FOHM eller regionerna har operativt ansvar för äldrevården.
Det har inte regeringen heller och en lagändring om hur äldrevården ska bedrivas är tyvärr inget som går att driva igenom speciellt snabbt.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Men se bara hur man agerar nu.
På pressträffen i veckan gick man ut med att alla ska få en 3:e dos.
Inte informerade man regionerna först och när det inte fungerar skyller regering och ifrån sig och anklagar regionerna för att det inte fungerar.
När det blir dags att vaccinera olika (ålders)grupper en tredje gång är det lämpligt att gå ut med specifika uppgifter om det. Innan det är bestämt när i tiden det ska ske går det knappast att säga mer än vad FOHM har sagt nu.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Slut med ditt jävla förnedrande sätt att skriva. Härskarteknik biter inte på mig och speciellt inte från en sådan som du.
:p
Tvätta händerna har jag senaste halvåret läst om att effekten är tveksam om det finns någon som blivit smittad vi kontakt med händerna. Coronan överförs som en droppsmitta i huvudsak.
Handtvätt höjer den allmänna hygienen vilket knappast kan vara dåligt.

• Gilla
  • Haha
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.