BirgitS
B b8q skrev:
Det jag tycker är intressantast i kommissionens rapport är att de tror att vi initialt hade en MYCKET större import av smitta från sportlovsresenärer från Italien och Österrike där kring vecka 9, än vad vi kanske trodde.

Det tror jag också, och har länge misstänkt att det kan vara det som är en stor anledning att Sverige fick en mycket större smittspridning än våra nordiska grannländer.

Jag hade gärna sett lite statistik på hur många från respektive land som reser på alpsemester vecka 9. Något säger mig t.ex. att norrmän kanske stannar hemma i egna fjällen i högre grad än svenskar, och att utförsåkning kanske inte är en lika stor sport för danskar.
Ja, det där diskuterades ju i den stängda coronatråden och så som jag minns det så kom vi fram till att det brukar vara betydligt fler svenskar i Alperna vecka 9 än norrmän och finländare.

Enligt den låsta artikeln https://www.dn.se/vetenskap/ett-isberg-av-smittspridning-redan-i-mars-2020/ har coronakommissionen kommit fram till att vecka 9 och 10 står Italien för ung. 75 % av all importsmitta. Vecka 9 är resten fördelat mellan Iran och Tyskland, medan det vecka 10 är fördelat på Iran, Österrike och övriga länder. Vecka 11 är det jämnt mellan Italien och Österrike samt lite från Frankrike, Spanien, Iran och Storbritannien. Detta då enligt uppgifter från smittspårningen (vilket förstås var rätt begränsat under dessa veckor).

Till gruppen övriga länder räknas allt utom Belgien, Frankrike, Iran, Italien, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

BirgitS
Artikeln https://www.dn.se/vetenskap/ett-isberg-av-smittspridning-redan-i-mars-2020/ är låst men man kan i alla fall se den inledande grafen.
8e0a4dba-1e4f-4921-8109-2bdcb7020148.jpeg
Den är sen i artikeln kompletterad med vad färgerna står för samt x- och y-axlar.

På x-axeln finns månaderna med början på februari och på y-axeln är antalet sjukdomsfall/vecka med 3000 per vågrätt streck så första kolumnen visar uppskattad spridning i februari med något mellan 500 och 1000 fall i veckan. I mars stiger det till ung. 10 000 fall under andra veckan. Där kommer då restriktionerna och man ser hur otroligt snabbt smittspridningen går ner, från 10 000 till 7000 på en vecka.

Färgerna står för Sjukfall (eventuella) (ljusgrå, nederst), Sjukfall, Sjukhusinskrivning, IVA och Döda (svart, överst). Coronakommissionen har uppskattat Sjukfallen (eventuella) utifrån sjukintyg med diagnoser som överensstämmer med covidsymtom.

Så vitt jag kommer ihåg krävdes då inget läkarintyg förrän man hade varit sjuk en vecka vilket alltså innebär att lättare covid som ger sjukskrivning mindre än en vecka inte finns med, liksom de som inte sjukskriver sig för att de är arbetslösa, barn eller pensionärer etc.

I månadsskiftet mars-april gör ju Fohm en undersökning med PCR-test av ung. 700 slumpvis utvalda stockholmare och då är 2,5 % av dem positiva. Om man antar att man lämnar ett positivt prov i två veckor och räknar lågt utifall att de slumpvis utvalda inte är så representativa så skulle det innebära ung. 20 000 sjukdomsfall bara i Stockholm och det då efter att toppen har passerats.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Mer från coronakommissionen angående distansundervisning:
Denna form av studier har slagit hårdast mot de ungdomar som redan innan pandemin vittnade om svåra förutsättningar, menar coronakommissionen i sin andra delrapport.
Rapporten tar även upp att det finns indikationer på att distansundervisning har ökat elevers stress och oro. Det handlar om en ökad ansvarsbörda och brist på motivation, menar kommissionen. Men även brist på social kontakt och att äldre elever vittnar om att de har gått miste om studentlivet.
https://www.dn.se/sverige/distansundervisning-bidragande-faktor-till-okad-polarisering-i-skolan/

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du verkar inte ha tagit in kritiken från kommissionen. Beredskapslager är en liten del i det som gått fel även om du vill försöka styra det dit.

Släpp politiken för ett ögonblick och se vad som inte fungerat.
Och du verkar inte ha begripit vad syftet är med kritiken är från kommissionen.

Syftet är att samla erfarenheter för framtiden, det är inte att de nödvändigtvis kunde göra bättre än de gjorde med de förutsättningar och kunskaper som fanns vid varje givet tillfälle. Du verkar helt ha missförstått detta.

Du kan se det som en dokumentation av efterklokhet. Det är väl därför du tolkar den på ditt egna sätt. Kvällstidningarna gör väl liknande som du, men skälen de har är lättare att förstå än dina…

Redigerat:
  • Gilla
Tommynorskens och 3 till
  • Laddar…
D
Gällande såna här utredningar i allmänhet så fick man en bra påminnelse om dynamiken i Söndagsintervjun med Johan Hirschfeldt, innan man tittar på svaret av en sådan måste man vara noga inläst på vad som var deras uppgift och deras mandat, i princip alltid så kidnappas svaren av media politiker och görs till svar på en fråga som aldrig ställdes.

I den här specifika så upprörs jag inte jättemycket, tittar man på sammansättningen så ser man att de näppeligen vet mer än vi här om pandemihanering, däremot verkar de representera ett tvärsnitt av såna som rådgivit det monumentala haveri vi kallat/kallar Landsting/Regioner. De ser ut att ha kompetens att bara bedömma juridiken och organisationsbiten (enligt deras "framgångsrika" mallar) att sedan extrapolera sina fynd till medicinska konsekvenser är nog att dra det ett steg för långt.

Men som erfarenhetsuppsamling är det ju bra att det görs, sen får man nog analysera vilka av de brister man hittar som kan omsättas till meningsfulla förbättringar.

Rent spontant var detta inget som jag kände som nytt eller uppseendeväckande. Spekulationerna gör ju att det ser ut så men egentligen inte va?

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
DN hade igår artikeln https://www.dn.se/vetenskap/anna-bratt-vi-var-chanslosa-redan-fran-borjan/ som tar upp en studie publicerad i Nature.
Amerikanska forskare har använt en epidemiologisk statistisk modell för att förstå hur och när smittan spreds i framför allt Europa och USA.
Forskarna kommer fram till att i mars 2020 kände myndigheter i många länder bara till i snitt mellan 1-3 fall av 100 smittade i samhället. En förklaring är att det saknades övervakningssystem och möjlighet till provtagning i större skala i många länder.
We find that community transmission of SARS-CoV-2 was likely in several areas of Europe and the United States by January 2020, and estimate that by early March, only 1 to 3 in 100 SARS-CoV-2 infections were detected by surveillance systems.
Min fetstil.
We find a strong correlation between the number of cases reported by the date of a lockdown/social distancing measure and the cumulative infections projected by July, 4, 2020 (Extended Data Fig. 1C), indicat-ing that the earlier NPIs had been issued, the smaller the COVID-19 burden experienced during the first wave.
Denna graf visar sannolikheten för att olika europeiska städer hade minst 100 fall med inhemsk spridning fram till den 21 februari 2020.
Karta över Europa med färgkodade cirklar som visar sannolikhet för 100 inhemskt spridda fall per stad till 21 feb 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se att sannolikheten är betydligt högre för Stockholm och Köpenhamn än för Oslo och Helsingfors. Stockholm och Köpenhamn ligger i nivå med många storstäder på kontinenten t.ex. Bryssel och Barcelona.

I Figur 2b kan man se att de uppskattar att Sverige hade inhemsk spridning om minst 10 fall/dag den 9 februari +- 2 veckor.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
DN hade igår artikeln [länk] som tar upp en studie publicerad i Nature.

Min fetstil.

Denna graf visar sannolikheten för att olika europeiska städer hade minst 100 fall med inhemsk spridning fram till den 21 februari 2020.
[bild]
Man kan se att sannolikheten är betydligt högre för Stockholm och Köpenhamn än för Oslo och Helsingfors. Stockholm och Köpenhamn ligger i nivå med många storstäder på kontinenten t.ex. Bryssel och Barcelona.

I Figur 2b kan man se att de uppskattar att Sverige hade inhemsk spridning om minst 10 fall/dag den 9 februari +- 2 veckor.
Du menar att det skulle kunna vara så att Sverige hade betydligt sämre förutsättningar från start än tex Norge och Finland?

Det kan väl ändå inte vara möjligt… då skulle ju själva grunden rämna som @Ulltand har för sina hemmasnickrade påståenden kring detta.

Gissar att han inte tänker pudla på grund av den, kanske vill han underminera rapporten på något sätt. :)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det vet jag inte. När sa de att de gjorde det?

Jag vet inte om du söker svar på riktigt men det framgår mycket tydligt i brevväxling mellan Tegnell och andra experter som just varande för den linjen. Men AT skrev att det var just den linjen man valt med bedömningen att allt annat var troligen för sent.

Man skall också ha i minnet att FHM bedömde att Covid-19 skulle svepa fram som en influensavåg och att flockimmunitet bara låg någon månad bort. Länge under våren handlade diskussionen om när vi skulle nå dit.

När andra vågen kom visste man att flockimmunitet inte var i närheten och man aggregade istället mer likt resten av norden.

Redigerat:
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vet inte om du söker svar på riktigt men det framgår mycket tydligt i brevväxling mellan Tegnell och andra experter som just varande för den linjen. Men AT skrev att det var just den linjen man valt med bedömningen att allt annat var troligen för sent.

Man skall också ha i minnet att FHM bedömde att Covid-19 skulle svepa fram som en influensavåg och att flockimmunitet bara låg någon månad bort. Länge under våren handlade diskussionen om när vi skulle nå dit.

När andra vågen kom visste man att flockimmunitet inte var i närheten och man aggregade istället med likt resten av norden.
Ingen tror på att du har full tillgång till FHM:s interna mailväxling. Och du svarade aldrig på frågan om du tror att Tegnell som person kör FHM själv?

• Gilla
  • Haha
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ingen tror på att du har full tillgång till FHM:s interna mailväxling. Och du svarade aldrig på frågan om du tror att Tegnell som person kör FHM själv?
Nej ingen har det för strategiska mail har raderats av de inblandade på FHM. Annars hade vi haft det under offentlighetsprincipen och det faktum att mail sparas om de inte aktivt raderas.

Men som tur är finns det ändå kvar brevväxling som i klarspråk visar att FHM satsade på flockimmunitet.

optimum
B b8q skrev:
Men precis som du påpekar finns det inget lagstöd i Sverige för att hindra folk att besöka anhöriga. Så VAD skulle regionerna göra då?

Sveriges respons på hela pandemin kan i korthet sägas bygga på frivillighet. Vi har helt enkelt inte lagar som tillåter oss att ta till åtgärder som utegångsförbud och sånt, som en hel del andra länder gjort. Det har vi redan pratat mycket om i trådarna, så jag blir lite trött på alla som säger att Sverige borde agerat hårdare.

Däremot tycker jag att det är skräp att vi låtit montera ner alla beredskapslager, och att det är skräp att vi t.ex. inte höjer sjuksköterskelönerna till minst 40 000 i månaden för att göra yrket mer attraktivt (dessutom är de värda det).
Sånt betalar jag gladeligen mer skatt för.
Vi får inte diskutera politik men problemet sitter i att vi inte hade en fungerande pandemilag som går att använda vid pandemier.
Nu skyller man misstagen på regionerna. Helt uppåt väggarna.

Vår beredskap var dålig och då ljuga för befolkning är åt helvete enligt mig.

optimum optimum skrev:
Vi får inte diskutera politik men problemet sitter i att vi inte hade en fungerande pandemilag som går att använda vid pandemier.
Nu skyller man misstagen på regionerna. Helt uppåt väggarna.

Vår beredskap var dålig och då ljuga för befolkning är åt helvete enligt mig.

Det är bara ett delproblem av många. Senfärdigheten i alla steg är det största problemen som kommissionen också betonar. Grova felbedömningar och hopp om flockimmunitet satte spiken i kistan under första vågen

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Det är bara ett delproblem av många. Senfärdigheten i alla steg är det största problemen som kommissionen också betonar. Grova felbedömningar och hopp om flockimmunitet satte spiken i kistan under första vågen
Lägg till frånvaron av självkritik av de styrande genom pandemin.
De kommer aldrig medge att de gjort fel och Coronakommissionens rapport försöker de bara förneka.

Det är tur att de har några ryggdunkare här som inte vågar öppna ögonen och se själva hur det har hanterats.
Jag vill påstå att vi har en enormt bra möjlighet att förbättra sådant här.

Allt handlar om för lite och för sent. Precis det jag har skrivit om tidigare och precis det som nu finns i Coronakommissionens rapport.

BirgitS
optimum optimum skrev:
De kommer aldrig medge att de gjort fel och Coronakommissionens rapport försöker de bara förneka.
Fohm har flera gånger ändrat sig allteftersom mer forskning har blivit klar.
Ingen förnekar coronakommissionens rapport.

Jag tycker att de stora dragen i rapporten som i huvudsak det har skrivits om i media var välkända för alla som följt med. Vilket ju inte är så konstigt eftersom den i huvudsak är en beskrivning av vad som har hänt.

optimum
Med anledning av det som står i Corona kommissionens rapport så läs gärna nedanstående.

Så här var läget i början av mars 2020 när man för sent införde avrådan om resor till Italien trots att man visste att smittan sprids där. Artikel från 3:e mars 2020.

En kollega till mig hade resa bokad till Italien och fattade när han läste detta att de inte skulle åka.
De väntade in i det längsta på avrådan för att få tillbaka pengarna för resan men förlorade sina pengar de avrådan kom för sent.
Jo han och hans familj är jäkligt glada för att de stannade hemma trots att de förlorade pengarna för resan.

Se artikeln att det står att Anders Tegnell inte tyckte situationen var tillräckligt allvarlig. En jäkla plantskola för att få fart på pandemin. Danmark hade fattat men inte Sverige.

Tro katten att man blir förbannad när tomten Anders Tegnell fortfarande förnekar att de gjort fel.

Skärmklipp från SVT Nyheter med rubriken "Inga reserestriktioner till Italien – trots stigande dödstal" och bild på poliser och Anders Tegnell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/nyheter/inga-reserestriktioner-till-italien-trots-stigande-dodstal

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.