P
Ulltand Ulltand skrev:
Du vet ju att FHM sökte det genom sjukdom?
Nej, det vet jag inte. När sa de att de gjorde det?

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Nä, de har ju på senare tid sagt att smittan inte kan smitta från föremål och jag minns inte senast jag tog någon i hand. Då är det lite svårt att förstå hur det kan hjälpa att tvätta händerna (nu tvättar jag händerna ändå, då felprocenten i de saker de slår fast är ganska stor, så de är ju närmast som clowner, men inte det minsta roliga)
Ignaz Semmelweis kom på i mitten av 1800-talet på att man kunde få ner dödligheten i barnsängsfeber radikalt om personalen tvättade händerna. Handtvätt har också visat sig vara bra mot spridning av andra sjukdomar, så belastningen på sjukvården har kunnat minskas under covidpandemin genom att många tvättar händerna.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Nä, de har ju på senare tid sagt att smittan inte kan smitta från föremål och jag minns inte senast jag tog någon i hand.
Undvika att ta i hand tror jag är bra att göra även i fortsättningen. En hand kan ha petat i näsan alldeles nyss.

optimum
P pmd skrev:
Vad föreslår du?
Det är ju för sent nu.
Man visste att de äldre skulle få problem men ändå gjorde man inget för äldrevården.
Beslutet om att "stänga" äldreboenden för besök kom sent.
Dessutom kunde man inte stänga dem för besök vilket folk fattade och fortsatte besöka sina anhöriga.
Jag vet för svärmor bor på äldreboende och vi var aldrig där efter beslutet om att stänga men fick reda på andra fortsatte med att besöka sina anhöriga. Vi var där igen 1:a oktober när äldreboenden "öppnade" igen.

Detta är bara ett av många exempel och när det inte fungerar skyller regering och FHM ifrån sig på regionerna.
Så jävla dåligt att det inte finns ord.
Ja ett par ord som jag tror du kommer ihåg att jag skrivit om hela tiden.
För lite och för sent.

Det jag tidigare påpekat och du och andra här hävdat att jag har fel är precis motsvarande det Corona kommissionen redovisade nu.

Jag tycker du ska läsa den och inse att jag har haft rätt hela tiden.
Stora brister i beredskap.

optimum
P pmd skrev:
Vilka är/var ansvariga för den bristande pandemiberedskapen? Jag misstänker att de flesta av dem redan har avgått för flera riksdagsval sen.
Vi får inte diskutera politik så jag kan inte ge dig något utförligt svar.

Men se bara hur man agerar nu.
På pressträffen i veckan gick man ut med att alla ska få en 3:e dos.
Inte informerade man regionerna först och när det inte fungerar skyller regering och ifrån sig och anklagar regionerna för att det inte fungerar.

Så jävla ruttet.

Det händer att min avdelning som jag ansvarar för har brister inom något vi ansvarar för. Då skyller jag givetvis inte ifrån mig utan tar mitt ansvar och kommer med åtgärder för att förbättra och åtgärda bristen.

optimum
P pmd skrev:
Vid vilken tidpunkt fick herr epidemiolog optimum kunskapen om att handtvätt inte gav något påtagligt resultat?

Är det på något sätt dåligt att tvätta händerna? Semmelweis kanske hade helt fel?
Slut med ditt förnedrande sätt att skriva. Härskarteknik biter inte på mig och speciellt inte från en sådan som du.

Bara för att jag fick rätt nu med hanteringen av pandemin enligt Corona Kommissionen behöver du inte föröka förminska mig med din skit. Inse att jag haft rätt hela tiden. Jobbigt? ja du mår säkert dåligt nu.

Tvätta händerna har jag senaste halvåret läst om att effekten är tveksam om det finns någon som blivit smittad vi kontakt med händerna. Coronan överförs som en droppsmitta i huvudsak.

optimum
Snailman Snailman skrev:
Nä, de har ju på senare tid sagt att smittan inte kan smitta från föremål och jag minns inte senast jag tog någon i hand. Då är det lite svårt att förstå hur det kan hjälpa att tvätta händerna (nu tvättar jag händerna ändå, då felprocenten i de saker de slår fast är ganska stor, så de är ju närmast som clowner, men inte det minsta roliga)
Jag har alltid denna tiden på året varit extra noga med att tvätta händerna men det har varit för
P pmd skrev:
Ignaz Semmelweis kom på i mitten av 1800-talet på att man kunde få ner dödligheten i barnsängsfeber radikalt om personalen tvättade händerna. Handtvätt har också visat sig vara bra mot spridning av andra sjukdomar, så belastningen på sjukvården har kunnat minskas under covidpandemin genom att många tvättar händerna.
Fakta?

Nej du saknar fakta om att det finns bevis för hur mycket handtvätt har påverkat utvecklingen av covid.

optimum
Anders Tegnell påstås inte haft koll på smittspridningen i början av pandemin
Man har nu bevis för att smittspridning kom in från Alpresenärer.
Det jag tidigare hävdat att man var för sen med att gå ut med avrådan om resor till skidorter i Österrike och Italien.
Även hantering av de som kom hem var uppenbarligen bristfällig och man lät smittan komma in och sprida sig.
Men nu börjar de ansvariga skylla ifrån sig. Fy katten vad det stinker.
Jag har en kollega som kom hem sjuk från Österrike i mars 2020 tillsammans med 9 andra också sjuka men inget gjordes från myndigheternas sida för att förhindra att de spred smittan.
Dock hade företaget jag jobbar på gått ut med att de skulle vara hemma i karantän 2 veckor vid hemkomst så vi inte fick in smittan på företaget.

Regering och FHM = För lite och för sent.

Artikelrubrik om kritik mot epidemiolog med diagram över sjukdomsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en nyhetsartikel om smittspridning från Alpresenärer i början av pandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-tegnell-han-underskattar/

optimum optimum skrev:
Dessutom kunde man inte stänga dem för besök vilket folk fattade och fortsatte besöka sina anhöriga.
Jag vet för svärmor bor på äldreboende och vi var aldrig där efter beslutet om att stänga men fick reda på andra fortsatte med att besöka sina anhöriga. Vi var där igen 1:a oktober när äldreboenden "öppnade" igen.

Detta är bara ett av många exempel och när det inte fungerar skyller regering och FHM ifrån sig på regionerna.
Så jävla dåligt att det inte finns ord.
Ja ett par ord som jag tror du kommer ihåg att jag skrivit om hela tiden.
För lite och för sent.

Det jag tidigare påpekat och du och andra här hävdat att jag har fel är precis motsvarande det Corona kommissionen redovisade nu.
Men precis som du påpekar finns det inget lagstöd i Sverige för att hindra folk att besöka anhöriga. Så VAD skulle regionerna göra då?

Sveriges respons på hela pandemin kan i korthet sägas bygga på frivillighet. Vi har helt enkelt inte lagar som tillåter oss att ta till åtgärder som utegångsförbud och sånt, som en hel del andra länder gjort. Det har vi redan pratat mycket om i trådarna, så jag blir lite trött på alla som säger att Sverige borde agerat hårdare.

Däremot tycker jag att det är skräp att vi låtit montera ner alla beredskapslager, och att det är skräp att vi t.ex. inte höjer sjuksköterskelönerna till minst 40 000 i månaden för att göra yrket mer attraktivt (dessutom är de värda det).
Sånt betalar jag gladeligen mer skatt för.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Det jag tycker är intressantast i kommissionens rapport är att de tror att vi initialt hade en MYCKET större import av smitta från sportlovsresenärer från Italien och Österrike där kring vecka 9, än vad vi kanske trodde.

Det tror jag också, och har länge misstänkt att det kan vara det som är en stor anledning att Sverige fick en mycket större smittspridning än våra nordiska grannländer.

Jag hade gärna sett lite statistik på hur många från respektive land som reser på alpsemester vecka 9. Något säger mig t.ex. att norrmän kanske stannar hemma i egna fjällen i högre grad än svenskar, och att utförsåkning kanske inte är en lika stor sport för danskar.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så resonerar man i diktaturer. En sanning är bäst för folket.
Menar du alltså att USA är en diktatur?
Det fanns dessutom inga sanningar om covid förra våren. Ingen visste särskilt mycket om ett helt nytt virus.

BirgitS
P pmd skrev:
Nu är du nog lite orättvis? FOHM hade åtminstone ett tag (borta nu, tror jag) diskriminerande rekommendationer för ovaccinerade. Det var väl rätt tufft för att vara Sverige?
Det är och fortsätter ett tag till att vara olika för vaccinerade och ovaccinerade. Ovaccinerade ska hålla avstånd och måste testa sig vid fler tillfällen t.ex.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Man visste att de äldre skulle få problem men ändå gjorde man inget för äldrevården.
Fohm kan inte styra över äldreomsorgen, det är en kommunal angelägenhet.

Coronakommissionen har väl kommit fram till att det var personalen som tog med sig smittan in på äldreboenden, så som jag har uppfattat det, så du behöver inte hålla på och tjata på besökare.

optimum optimum skrev:
Stora brister i beredskap.
Är det någon i tråden som någonsin har påstått att det fanns tillräckligt stora beredskapslager?
Däremot beror det fortfarande på typ 20 års landstings- och kommunalpolitiker, och inte på Fohm och nuvarande regering.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
På pressträffen i veckan gick man ut med att alla ska få en 3:e dos.
Inte informerade man regionerna först och när det inte fungerar skyller regering och ifrån sig och anklagar regionerna för att det inte fungerar.
Med tanke på att Region Stockholm öppnade upp bokningen för den nya åldersgruppen 1 timme efter informationen så tror jag nog att de hade information innan. Har dessutom för mig att de redan förra veckan sa något typ att det är ju på gång för fler åldersgrupper så vi förbereder för det.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Anders Tegnell påstås inte haft koll på smittspridningen i början av pandemin
Hur skulle någon kunna ha kontroll på smittspridningen när det inte gick att testa?
Däremot var ju Fohm väldigt medvetna om det. Från 17 mars förra året:
– Det här är toppen av ett gigantiskt isberg. Vi har en samhällsspridning i flera delar av Sverige och den statistik som finns just nu över antalet smittade ger inte heller hela bilden, säger Anders Tegnell på en presskonferens på tisdagen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/det-ar-toppen-av-ett-gigantiskt-isberg/

optimum optimum skrev:
Det jag tidigare hävdat att man var för sen med att gå ut med avrådan om resor till skidorter i Österrike och Italien.
Det vore nog lagstridigt att gå ut med sånt innan man vet att det finns en samhällsspridning där. Politiker i Ischgl har ju åkt dit på att de mörklade smittspridningen där.

Enligt coronakommissionen är det mycket lite spridning från Italien efter vecka 11 och redan vecka 11 är det en halvering från vecka 10, alltså man fick snabbt stopp på inflödet därifrån. Inflödet från Österrike är betydligt mindre och avtar även det efter vecka 11. Dessutom var Spanien det land som exporterade mest virus till Sverige vecka 13 och framåt.
Från låst artikel: https://www.dn.se/vetenskap/ett-isberg-av-smittspridning-redan-i-mars-2020/

optimum optimum skrev:
Dock hade företaget jag jobbar på gått ut med att de skulle vara hemma i karantän 2 veckor vid hemkomst så vi inte fick in smittan på företaget.
Och du har inte förstått att regeringen och Fohm måste hålla sig till lagarna medan företaget du jobbar på inte alls är begränsat på samma sätt?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.