D
Fairlane Fairlane skrev:
Ett citat från Ewa Stenberg på DN? Är det hennes tankar eller något mer konkret?

"Coronakommissionens kritik kommer att få tydliga måltavlor i slutbetänkandet i februari." kan tolkas på minst två sätt.
1) måltavlorna kommer vara namngivna personer som man anser agerat fel
2) måltavlorna kommer vara rutiner och organisation som man anser har försvårat arbetet

Personligen tycker jag det är mycket mer intressant att hitta möjligheter till att förbättra organisationsstruktur och rutiner än att peka ut enskilda individer. Det senare kan möjligen vara intressant om det är individer som avsiktligt brutit mot rutiner och regelverk.
Ja det här är blir mer och mer en meningslös och politiserad övning, man hade ju hoppats att den kunde leda till svar eller åtminstone steg framåt i frågor om hur man kan göra saker bättre i framtiden. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt vet vad uppdraget för denna kommision har varit?

Däremot verkar den bestå av en grupp människor med ungefär samma profilsammansättning som gett oss veritabla succéer som Nya Karolinska och SUS.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
De hade det i den vanliga formen med reseförsäkring att om någon blir sjuk eller det sätts en avrådan för resor till den plats man ska till.
Det brukar väl i stort sett altid ingå? Jag brukar nästan alltid lägga till ett ovillkorligt avbeställningsskydd.
Det borde din kollega nog också ha som vana att göra. Nu är jag återigen efterklok förstås, men han hade helt enkelt dålig beredskap.

Nissens
optimum optimum skrev:
Dock kommer inget hända även om man anser någon person är skyldig till något fel.
Har de några år kvar till pension så får de möjligen någon annan uppgift.

Syftar till Sigvard Marjasin som klippte kvitton och blev landshövding.
Numera bortgången i sviterna efter covid.

Eller Dan Eliasson som tog julflyg till Kanarieöarna. Då som hövding för MSB men är fortfarande generaldirektör på regeringskansliet.

Hela skiten är rutten och stinker.
Knappast, ni har helt missförstått syftet med komisionen. Hade du förståt det så hade du vetat varför ingen någonsin blir straffad för något i detta sammanhanget.

Tänker du bura in hela Europas regeringar och myndighetspersoner menar du?

Tänk själv nu…

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Syftar till Sigvard Marjasin som klippte kvitton och blev landshövding.
Marjasin gjorde inte något fel. Han blev helt friad av rättsväsendet.

optimum
P pmd skrev:
Det brukar väl i stort sett altid ingå? Jag brukar nästan alltid lägga till ett ovillkorligt avbeställningsskydd.
Det borde din kollega nog också ha som vana att göra. Nu är jag återigen efterklok förstås, men han hade helt enkelt dålig beredskap.
Har vi aldrig haft för våra resor till Thailand mm.
Endast reseförsäkring vilket de flesta har.
Inför planerad resa 2021 och 2022 kollade vi upp sådant och det fanns på de flygen vi undersökte som avbeställningsskydd men kostar en del.
Tror inte det funnits på de vanligaste charterresorna heller utan endast har de flesta reseförsäkring i hemförsäkringen eller extra ihop med bokningen.

P
D djac skrev:
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt vet vad uppdraget för denna kommision har varit?
Direktivet finns här. Det är 23 sidor långt, så det kanske räcker med att läsa sammanfattningen.
Däremot verkar den bestå av en grupp människor med ungefär samma profilsammansättning som gett oss veritabla succéer som Nya Karolinska och SUS.
Det sitter inte speciellt många politiker i coronakommissionen. Ingen alls, faktiskt. Hälften är professorer.
https://coronakommissionen.com/om-kommissionen/ledamoter/

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Tror inte det funnits på de vanligaste charterresorna heller utan endast har de flesta reseförsäkring i hemförsäkringen eller extra ihop med bokningen.
Senaste gången jag reste med charter (Vingresor) kunde vi köpa till ett avbeställningsskydd, vilket vi gjorde förstås.

Hemförsäkringens reseförsäkring brukar ha ett avbeställningsskydd som gäller för akut sjukdom, så den räcker inte riktigt till. (Gäller åtminstone för vår hemförsäkring).

Redigerat:
optimum
P pmd skrev:
Nej det ingår inte. Har du rest någon gång på utlandssemester?

Jag kollade nu vad det kostar

En flygbiljett för en person Stockholm-Phuket (Thailand) kostar tur och retur 7342 utan avbeställningsskydd och 8837 kr med avbeställningsskydd. Alltså ca 1500 kr för avbeställningsskyddet per person.

Du måste vara rätt ensam om att haft sådant före pandemin. Måste vara väldigt speciella omständigheter för att folk ska lägga 3000 kr extra per par när man reser. De flesta har reseförsäkring som gäller om man blir sjuk eller myndigheterna går ut med avrådan för platsen man skall till

Hade fungerat bra våren 2020 om myndigheterna fått ut tummen ur baken och klassat skidorter i Italien och Österrike som ställen man avråder resor till.

Jag tror du hittar på bara och du har garanterat inte själv haft avbokningsskydd för utlandssemestrar.

P
optimum optimum skrev:
Nej det ingår inte.
Jag syftade på en reseförsäkring som ger ersättning om man blir akut sjuk före eller under resan.
Du måste vara rätt ensam om att haft sådant före pandemin. Måste vara väldigt speciella omständigheter för att folk ska lägga 3000 kr extra per par när man reser.
Jag gillar att ha bra beredskap, helt enkelt, men riktigt så mycket har det inte kostat. Jag har förvisso inte rest till Thailand de senaste 35 åren.

optimum
P pmd skrev:
Senaste gången jag reste med charter (Vingresor) kunde vi köa till ett avbeställningsskydd, vilket vi gjorde förstås.

Hemförsäkringens reseförsäkring brukar ha ett avbeställningsskydd som gäller för akut sjukdom, så den räcker inte riktigt till. (Gäller åtminstone för vår hemförsäkring).
Du har nog fattat fel.
De skydd som går att köpa hos Ving och även samma på Tui gäller avbokning vid sjukdom.
Ving har även om avbokningsskydd om man blir uppsagd från sitt arbete.

https://www.ving.se/forsakringar/av-ombokningsskydd

P
optimum optimum skrev:
Du har nog fattat fel.
De skydd som går att köpa hos Ving och även samma på Tui gäller avbokning vid sjukdom.
Ving har även om avbokningsskydd om man blir uppsagd från sitt arbete.

[länk]
Det här var för 5-6 år sen. Jag kollade noga upp att avbeställningsskyddet gick att använda oavsett orsak.
Vi har speciella skäl att vara noga med sånt.

optimum
P pmd skrev:
Det här var för 5-6 år sen. Jag kollade noga upp att avbeställningsskyddet gick att använda oavsett orsak.
Vi har speciella skäl att vara noga med sånt.
Vi kollade upp vad det kostar att avboka enbart flygresor sommaren 2020 då vi hoppats kunna åka februari 2021 och priset var samma då, ca 3000 kr för oss båda.
Hotellen vi bokade gick att avboka gratis fram till en vecka före vi skulle anlända.
Alltså samma som det hade varit nu.

Är nog väldigt sällan folk betalar extra för avbokningsskydd utan villkor. De flesta nöjer sig med avbokning om man blir sjuk. Så har vi alltid gjort och de flesta vi känner.

Men tycker du inte det var tröghet utan dess like när det fanns klar information om smittspridning på skidorterna och myndigheterna inte gick ut med avrådan?
Inte kan du försvara sådan slapphet.

Jag har en annan kollega som åkte till skidort i Österrike i mars. De åkte för att de trodde det var säkert eftersom myndigheterna inte gått ut med avrådan dit de skulle. Även de med vanlig reseförsäkring. De åkte och alla 10 kom hem med covid.

D
P pmd skrev:
Direktivet finns här. Det är 23 sidor långt, så det kanske räcker med att läsa sammanfattningen.

Det sitter inte speciellt många politiker i coronakommissionen. Ingen alls, faktiskt. Hälften är professorer.
[länk]
Jo precis, jag har kikat på dem, ingen där med kunskaper som gör att de rimligvis kan bedömma det ur ett pandemiperspektiv, däremot har de väl kikat lite allmänt på organisation osv och det kan de ju göra. Däremot avskräcker ju erfarenheterna av att blanda in såna här människor i sjukvårdsfrågor, just såna här uppställningar har ju lett till de största haverierna.

Som man ser här verkar det ju rimligt, att de sedan ska gissa hur mycket eller lite Corona som detta gav är ju helt utanför rimligheten, det har ju ingen någon erfarenhet av.

"
Kommissionen ska bland annat

• utvärdera hur krisorganisationen inom Regeringskansliet, berörda förvaltningsmyndigheter, regioner och kommuner har fungerat under pandemin,

• utvärdera hur ansvarsprincipen och det geografiska områdesansvaret har fungerat under krisen, och

• lämna de förslag på åtgärder som kommissionens iakttagelser ger anledning till."

Fairlane

• utvärdera hur krisorganisationen inom Regeringskansliet, berörda förvaltningsmyndigheter, regioner och kommuner har fungerat under pandemin,

• utvärdera hur ansvarsprincipen och det geografiska områdesansvaret har fungerat under krisen, och

• lämna de förslag på åtgärder som kommissionens iakttagelser ger anledning till.

Det är sammanfattning av kommissionens direktiv. Det står inget om att leta syndabockar, tack och lov.
Kanske står det någon annanstans i direktivet, men jag hoppas inte att det gör det.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

• lämna de förslag på åtgärder som kommissionens iakttagelser ger anledning till.

Det är sammanfattning av kommissionens direktiv. Det står inget om att leta syndabockar, tack och lov.
Kanske står det någon annanstans i direktivet, men jag hoppas inte att det gör det.

Du tycker alltså det är bra att inte peka ut eventuellt ansvariga för en väldig massa dödsfall? Sopa under mattan bara och glöm.

Men när kommissionens ordförande intervjuades i aktuellt/rapport var det väldigt tydligt. Nu kommer man att studera om ansvariga handlat rimligt med tanke på den information som fanns till tillgänglig. Så antingen har han eller du fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.