BirgitS BirgitS skrev:
Så hur ska folk veta vad som är viktigt att göra när vissa säger en sak och vissa en helt annan sak?
Har du kunskap om hur folk reagerar i den situationen?
Kan det möjligtvis bli som i USA där det var just så?
Där ser man resultatet av en polarisering där en stor del av befolkningen vägrar vaccinera sig, vägrar hålla avstånd, vägrar använda munskydd osv.
Så resonerar man i diktaturer. En sanning är bäst för folket.

Ulltand Ulltand skrev:
Du vet ju att FHM sökte det genom sjukdom?
Varför sprida lögner?

• Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Frihet är inte mycket värld när den kostar andra människoliv.
Så funkar frihet nästan alltid, ens frihet är en annans ofrihet.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Men jösses! Skit i beredskapslagren. Det är en droppe i havet av allt som gått fel där du i princip försvarat allt som gjorts med näbbar och klor sedan tråden startade.
Till skillnad från dig som sågat precis allt urskiljningslöst och vägrat se hur bra jobb regering och myndigheter gjort med de förutsättningar som funnits.
Verkligen omoget och obalanserat…

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Så resonerar man i diktaturer. En sanning är bäst för folket.
Tänker du på din ”sanning”?
Vi skall vara glada för att den inte når så långt.

Extremism är sällan bra för någon.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det har Anders Tegenell skrivit i sin e-post när andra forskare undrat vad man håller på med.

Varför hymla om det?
Som om du skulle ha någon insikt i hur den interna kommunikationen ser ut på FHM… du tror allt för mycket om dig själv.

Du insinuerar att ”andra forskare” skulle veta mer än FHM. Eller tror du fortfarande att Tegnell kör FHM själv? Helt oootroligt i så fall….

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Forskning om det kom lite senare men varför berättar inte FHM nu att det är ett obsolet råd? I värd som genomsyras av vetenskap vore det ganska naturligt.

Istället finns rådet kvar, ofta högt upp på listan. Ganska uppenbart att man låtsas som ingenting för att skydda sig själv från kritik.

Tycker inte att medborgare skall föras bakom ljuset av myndigheter i det land jag lever i.
Tycker du att FOHM nu borde råda svenskarna att sluta tvätta händerna?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Det där ser vi ju fortfarande; att Sveriges annorlunda vägval att inte utestänga ovaccinerade från restauranger, resor och arbetsplatser, är ett värde på frihet som många anser värt att försvara.
Nu är du nog lite orättvis? FOHM hade åtminstone ett tag (borta nu, tror jag) diskriminerande rekommendationer för ovaccinerade. Det var väl rätt tufft för att vara Sverige?

P
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är småpengar på nationell nivå.
Beredskapslager med sjukvårdsmaterial hanteras dock inte på nationell nivå.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Hade man bytt ut handtvätt mot munskydd hade många liv sparats.

Men det går ju inte för Tegnell hade ju redan sagt att munskydd inte fungerar. Dock överkörd på senare tid i men i liten skala.
En närmare studie i Tengellologi tror jag skulle visa en lite mer komplicerad bild än så.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Vem tror du lyssnar på presskonferenserna numera?
Om man inte lyssnar på vad FOHM framför så får man det svårare att veta vad FOHM vill att vi ska få veta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Ja den är ju komplex som Tegnell (budbäraren) brukar säga. Men i botten är regeringen ytterst ansvarig, Felet man gjorde var att lämna över ansvaret till FHM och inte tänkte själva eg. lyssnade på andra experter.
Ja, epidemiologerna i regeringen borde ha tagit över.

Snailman
optimum optimum skrev:
Men tvätta händerna var viktigt även om det är tveksamt om det ger något påtagligt resultat.
Nä, de har ju på senare tid sagt att smittan inte kan smitta från föremål och jag minns inte senast jag tog någon i hand. Då är det lite svårt att förstå hur det kan hjälpa att tvätta händerna (nu tvättar jag händerna ändå, då felprocenten i de saker de slår fast är ganska stor, så de är ju närmast som clowner, men inte det minsta roliga)

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att regeringen är ansvarig för att regionerna, kommunerna och privat äldreomsorg har struntat i att hålla beredskapslager.
Nä, det är väl kungen som ska hållas ansvarig när det går åt helsefyr med landet?

705

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det här är det som du driver på och skadar all möjlighet till att göra bättre nästa gång.

""Det fanns kritiker redan från start som förespråkade en mer ingripande strategi, många av dem var forskare. Men de blev stundtals bemötta som landsförrädare. Det spred sig en patriotisk stämning, där Sveriges annorlunda vägval var ett värde att försvara och identifiera sig med, som docent Gina Gustavsson och forskaren Jonas Larsson Taghizadeh har beskrivit."
Det fanns knappast speciellt många tvångsmedel att att ta till utöver de som användes. Undantagstillstånd får bara införas i krigstid.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.