BirgitS BirgitS skrev:
Risk/nytta-balansen är bättre för Pfizers vaccin än för Modernas när det gäller under 30 år. Varför utsätta folk i onödan för en biverkan som kan vara livshotande?
Därför att risk/nytta balansen är klart bättre för den som fått två Modernas vaccin jämfört med de som inte är fullvaccinerade.

Och att de erbjuds inte någon Pfizer om man har fått dos 1 av Moderna.

Under tiden blir en del smittade med alla risker det innebär. Du vet att det avlider en del människor under 30 år i Covid-19.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Därför att risk/nytta balansen är klart bättre för den som fått två Modernas vaccin jämfört med de som inte är fullvaccinerade.

Och att de erbjuds inte någon Pfizer om man har fått dos 1 av Moderna.

Under tiden blir en del smittade med alla risker det innebär. Du vet att det avlider en del människor under 30 år i Covid-19.
För närvarande ja, men ingen vet vad som gäller om nästa vecka eller om två veckor.

Inte många som hade planerat att vaccinera sig med Moderna dos 2 under de närmsta veckorna. Låg smittspridning i samhället. Låg risk att någon av gruppen som planerat en dos 2 av Modernas vaccin de närmsta veckorna blir sjuk om 2-5 veckor och mycket liten risk att någon av dem blir allvarligt sjuk. Kanske jämförbar med risken att bli allvarligt sjuk av vaccinet när man bara tittar på vad som händer under ett några få veckor.

Ja, det är 25 eller lite fler i åldersgruppen 16-29 år som har avlidit under hela pandemin. Rimligen i huvudsak i samband med att smittspridningen varit stor, dvs. under de stora vågorna och inte när smittspridningen varit låg som nu. En stor del av dem har tillhört en riskgrupp och riskgrupper har förstås vaccinerat sig så fort de fått göra det och därmed är det mycket låg sannolikhet för att någon i en riskgrupp över 16 år fortfarande inte har fått dos 2. Alltså mycket låg sannolikhet för att någon ska avlida därför att dos 2 blir uppskjuten några få veckor.

Jag kan inte påminna mig någon större studie om skyddseffekten av Modernas vaccin när det gäller deltavarianten. Det är ju högre halt av mRNA i det vaccinet jämfört med Pfizers vaccin så det behöver inte vara så att skyddseffekten av Modernas är samma som för Pfizers efter bara en dos, särskilt när det gäller allvarlig sjukdom och död.

• Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ytterligare en ”frisk och stark person utan underliggande sjukdomar” som svävat i livsfara men nu sett ljuset:
Och jag hävdar att det är ytterligare en som tror sig vara frisk och sakna underliggande sjukdomar. Det är lätt att se på bilder av Mattias Karlsson att han inte är metabolt frisk, syns tydligt i ansiktet (särskilt kinderna) och på magen.
Som jag skrivit i vaccintråden tidigare så tror jag inte ett dugg på att så mycket som 19% (eller vad siffran är för tillfället) av IVA-inlagda saknar underliggande sjukdomar. Det är helt enkelt sjukvården och folk i allmänhet som inte vet vad hälsa innebär.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
S Surly skrev:
Och jag hävdar att det är ytterligare en som tror sig vara frisk och sakna underliggande sjukdomar. Det är lätt att se på bilder av Mattias Karlsson att han inte är metabolt frisk, syns tydligt i ansiktet (särskilt kinderna) och på magen.
Som jag skrivit i vaccintråden tidigare så tror jag inte ett dugg på att så mycket som 19% (eller vad siffran är för tillfället) av IVA-inlagda saknar underliggande sjukdomar. Det är helt enkelt sjukvården och folk i allmänhet som inte vet vad hälsa innebär.
Och om man följer det du tror att 98% av alla inte är i grunden friska så bör nog många fler vaccinera sig då de tydligen är i en riskgrupp utan att veta om det.

• Gilla
Lilllen och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Och vare sig sjukvården, allmänheten eller du vet vad ni bär på för gener som påverkar förloppet eller om immunsystemet är för bra och överreagerar eller om infektionen kommer att orsaka t.ex. en hjärtmuskelinflammation, eller om det blir postcovid efter den lindriga sjukdomen.

• Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
S Surly skrev:
Men det ser du! Hoppas någonstans men ändå att du är en välutbildad(mycket mer än gymnasium får man anta) person som försöker bidra så mycket du kan till den s.k samhällskroppen…

J
S Surly skrev:
Om vi alla är inbillningsfriska så borde ju alla vaccinera sig :crysmile: bara du som är frisk på riktigt?

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Nissens
S Surly skrev:
Jag måste helt enkelt fråga:

1, Anser du själv att du är frisk?
2, Vad i jösse namn grundar du det på?

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Går den medicinen att använda som profylax?
Ja, fast det blir lite dyrt.. September 1, 2021
Pfizer, Merck launch new trials of oral COVID-19 drugs
Merck said its new trial will study experimental drug molnupiravir for the prevention of COVID-19 among adults in the same household as someone diagnosed with symptomatic coronavirus infection. Merck and partner Ridgeback Biotherapeutics are already conducting a late-stage trial of the treatment in non-hospitalized patients to see if it reduces the risk of hospitalization or death.
Molnupiravir is a type of antiviral designed to introduce errors into the RNA of the virus that eventually prevent it from replicating.
https://www.reuters.com/business/he...patients-oral-covid-19-drug-trial-2021-09-01/

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
S Surly skrev:
(. Sjukvårdspersonal är givetvis sällsynt dåligt utbildade i hälsofrågor. .)

P
S Surly skrev:
Det är lätt att se på bilder av Mattias Karlsson att han inte är metabolt frisk, syns tydligt i ansiktet (särskilt kinderna) och på magen.
Var finns bilder på Mattias Karlssons mage?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
47: e plats i dödslistan enligt John Hopkins…
För 10 dagar sedan 43 plats

S Surly skrev:
Vi veta att det finns stora skillnader i sjuklighet i Cocid beroende på genetiken. Så det är full möjligt att vara fullt frisk och stark och ändå bli jävligt sjuk eller avlida.

Av samma anledning kan äldre och överviktiga och ändå få ett lindring förlopp.

• Gilla
Norrje och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Den brittiska hälsosäkerhetsbyrån rapporterar:
Folk som smittas av både covid och influensan samtidigt löper en dubbelt så stor risk att dö än de som bara har covid-19, enligt henne.
Dessutom en varning för en svår influensasäsong pga. lägre immunitet än vanligt eftersom det just inte var någon influensa förra året.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.53 som har hämtat uppgifterna från The Guardian

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.