1 016 280 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Handlar det om beroende eller oberoende variabler? Jag har inte läst studien som BirgitS länkade till.Ulltand skrev:
Min poäng är kanske lite otydlig. 90% skydd mot svår sjukdom på gruppnivå betyder olika saker om "många vs få" blir smittade. När skyddet mot att bli smittad sjunker till hälften (efter 6 månader) blir dubbelt så många smittade och dubbelt så många utvecklar svår covid i jämförelse med läget 1 månad efter vaccin.
Men så klart fortsatt betydligt bättre än ingen vaccin alls.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Men det är ju inte bara den inflammationen att jämföra mot. I andra vågskålen ligger också risk för långtidscovid, mindre rolig sjukhusvård och en liten men inte obefintlig risk att avlida.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Ja naturligtvis, liksom det finns andra biverkningar av vaccinet.Ulltand skrev:
Sen är ju nu smittspridning låg för närvarande så att någon av de ung. 81 000 som det gäller skulle bli allvarligt sjuk etc. under närmsta månaden är ju liten. Kanske lägre än risken för vaccinbiverkan.
https://www.hbl.fi/artikel/fler-fal...n-mycket-fa-i-relation-till-antalet-vacciner/
Så på 81 000 vaccinationer bland unga blir det 2-3 st som får hjärtmuskelinflammation.
Norge ger ju 12-15 år bara en dos vaccin just för att minska risken för hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation.
Edit: tagit bort en mening om kvinnor.
Redigerat:
Nu talar du om en annan grupp än den som FHM begränsar vaccinet för.BirgitS skrev:
En dos ger inget speciellt bra skydd mot Delta så här gör Norge sannolikt inget klokt val. Det kommer knappt att påverka smittspridningen och risken att bli allvarligt sjuk kvarstår i samma härad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Men de flesta över 18 år, som vill, har redan fått sina två doser. Det kan bli några få procentenheter till men inte så mycket mer än så skulle jag tro med tanke på hur det ser ut i åldersgruppen över, samt hur lite det vaccineras över 18 år i Stockholm numera.Ulltand skrev:
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/
Så det bör ju vara framför allt 16-17-åringar det gäller. Det är förstås inte samma sak som 12-15 år men det är nära varför jag tyckte jämförelsen med Norge var relevant ändå. Det är alltså inte en biverkan som kan negligeras för tonåringar och unga vuxna när smittspridningen är låg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Här finns en del data: https://www.dn.se/vetenskap/anna-bratt-darfor-stoppas-bara-modernas-vaccin/J Jonobe skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Även i andra länder ändrar man riktlinjer utifrån de nya uppgifterna.J Jonobe skrev:
Norska FHI uppmanar män under 30 år att välja Pfizers vaccin.
Danska Sundhetsstyrelsen stoppar Modernas vaccin för alla under 18 år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
En studie gjord vid Paris universitet och publicerad i British journal of dermatology handlar om "covidtå" som är blå eller lila utslag och ibland svullnar tån också. Det gäller framför allt barn och unga.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.15 som hämtat informationen från https://www.bbc.com/news/health-58801462
These latest study findings, based on blood and skin tests, suggest two parts of the immune system may be at play. Both involve mechanisms the body uses to fight coronavirus. One is an antiviral protein called type 1 interferon, and the other is a type of antibody that mistakenly attacks the person's own cells and tissues, not just the invading virus.
SÄPO borde nog undersöka vilka som ligger bakom de där hotbreven och de andra antivaccinationsaktionerna.optimum skrev:
I ett skymningsläge kanske de ansvariga får i uppdrag att göra sabotage av samhällsviktig infrastruktur.
Från en annan tråd här på forumet: Ät upp den invasiva växten Parkslide och skydda dina blodkärl mot bl.a. Covid-19!
https://boulderholistic.com/plant-medicine-may-be-a-key-strategy-for-covid-19-prevention/
Kan ju tillägga att jag inte anser källan särskilt seriös, men skulle det stämma slår man ju två flugor i en smäll.
https://boulderholistic.com/plant-medicine-may-be-a-key-strategy-for-covid-19-prevention/
Kan ju tillägga att jag inte anser källan särskilt seriös, men skulle det stämma slår man ju två flugor i en smäll.
Så klart att stoppet av Moderna bidrar till vaccinmotståndet växer. Helt utan risk/nytta analys av FHM.
""Mycket ovanliga biverkningar
Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger till DN att han förstår att det kan finnas en risk att ungas vaccinationsvilja påverkas.
– Det måste man ju förstås ta på allvar. Men vi tycker att det är viktigare att vi gör det här öppet och transparent i stället för att negligera något som vi vet finns.
Inflammation i hjärtmuskeln eller hjärtsäcken är en sällsynt biverkning och i det fall man drabbas går tillståndet ofta över av sig själv. Men symtomen bör undersökas av läkare och i vissa fall behöver den drabbade sjukhusvård.
Att Folkhälsomyndigheten inte går ut med en exakt siffra för hur många som drabbas beror på att datan är preliminär, enligt Anders Tegnell.
– Den är nere på vad vi brukar kalla ”mycket ovanliga biverkningar”. Vi vill inte säga en exakt siffra eftersom datan är preliminär. Men risken är oerhört liten.""
""Mycket ovanliga biverkningar
Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger till DN att han förstår att det kan finnas en risk att ungas vaccinationsvilja påverkas.
– Det måste man ju förstås ta på allvar. Men vi tycker att det är viktigare att vi gör det här öppet och transparent i stället för att negligera något som vi vet finns.
Inflammation i hjärtmuskeln eller hjärtsäcken är en sällsynt biverkning och i det fall man drabbas går tillståndet ofta över av sig själv. Men symtomen bör undersökas av läkare och i vissa fall behöver den drabbade sjukhusvård.
Att Folkhälsomyndigheten inte går ut med en exakt siffra för hur många som drabbas beror på att datan är preliminär, enligt Anders Tegnell.
– Den är nere på vad vi brukar kalla ”mycket ovanliga biverkningar”. Vi vill inte säga en exakt siffra eftersom datan är preliminär. Men risken är oerhört liten.""
