J Jonobe skrev:
Har du sett några siffror utifrån åldersgrupp och kön?
Nope inte ännu. Ser fram emot att FHM presenterar det. Män är iaf överrepresenterade läste jag.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Min poäng är kanske lite otydlig. 90% skydd mot svår sjukdom på gruppnivå betyder olika saker om "många vs få" blir smittade. När skyddet mot att bli smittad sjunker till hälften (efter 6 månader) blir dubbelt så många smittade och dubbelt så många utvecklar svår covid i jämförelse med läget 1 månad efter vaccin.

Men så klart fortsatt betydligt bättre än ingen vaccin alls.
Handlar det om beroende eller oberoende variabler? Jag har inte läst studien som BirgitS länkade till.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom man vet att just denna biverkan är vanligare bland yngre än bland äldre så säger det ju inte så mycket om risken för tonåringar.
Kanske inte just tonåringar men för de som är <29 år är/var så många vaccinationer utförda att risken är väldigt sällsynt.
 
P pmd skrev:
Handlar det om beroende eller oberoende variabler? Jag har inte läst studien som BirgitS länkade till.
Det var väl ungefär min ursprungsfråga :)
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske inte just tonåringar men för de som är <29 år är/var så många vaccinationer utförda att risken är väldigt sällsynt.
Ja, men den inflammationen är ju sällsynt både vid sjukdom och vaccin så man måste ju veta mer i detalj för att man ska kunna avgöra vad som är värst.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men den inflammationen är ju sällsynt både vid sjukdom och vaccin så man måste ju veta mer i detalj för att man ska kunna avgöra vad som är värst.
Men det är ju inte bara den inflammationen att jämföra mot. I andra vågskålen ligger också risk för långtidscovid, mindre rolig sjukhusvård och en liten men inte obefintlig risk att avlida.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men det är ju inte bara den inflammationen att jämföra mot. I andra vågskålen ligger också risk för långtidscovid, mindre rolig sjukhusvård och en liten men inte obefintlig risk att avlida.
Ja naturligtvis, liksom det finns andra biverkningar av vaccinet.

Sen är ju nu smittspridning låg för närvarande så att någon av de ung. 81 000 som det gäller skulle bli allvarligt sjuk etc. under närmsta månaden är ju liten. Kanske lägre än risken för vaccinbiverkan.
Enligt Institutet för hälsa och välfärds uppföljning observerades det bland vaccinerade män under 30 år fyra extra hjärtmuskelinflammationer jämfört med de icke vaccinerade, räknat per 100 000 personer.
https://www.hbl.fi/artikel/fler-fal...n-mycket-fa-i-relation-till-antalet-vacciner/
Så på 81 000 vaccinationer bland unga blir det 2-3 st som får hjärtmuskelinflammation.

Norge ger ju 12-15 år bara en dos vaccin just för att minska risken för hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation.

Edit: tagit bort en mening om kvinnor.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Norge ger ju 12-15 år bara en dos vaccin just för att minska risken för hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation.
Nu talar du om en annan grupp än den som FHM begränsar vaccinet för.

En dos ger inget speciellt bra skydd mot Delta så här gör Norge sannolikt inget klokt val. Det kommer knappt att påverka smittspridningen och risken att bli allvarligt sjuk kvarstår i samma härad.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu talar du om en annan grupp än den som FHM begränsar vaccinet för.

En dos ger inget speciellt bra skydd mot Delta så här gör Norge sannolikt inget klokt val. Det kommer knappt att påverka smittspridningen och risken att bli allvarligt sjuk kvarstår i samma härad.
Men de flesta över 18 år, som vill, har redan fått sina två doser. Det kan bli några få procentenheter till men inte så mycket mer än så skulle jag tro med tanke på hur det ser ut i åldersgruppen över, samt hur lite det vaccineras över 18 år i Stockholm numera.
Textdel från Covid-19-vaccinationsstatistik i Stockholm på webbsida.
Statistiktabell över vaccineringsgrad i olika åldersgrupper, 16-17 år har lägst andel.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/

Så det bör ju vara framför allt 16-17-åringar det gäller. Det är förstås inte samma sak som 12-15 år men det är nära varför jag tyckte jämförelsen med Norge var relevant ändå. Det är alltså inte en biverkan som kan negligeras för tonåringar och unga vuxna när smittspridningen är låg.
 
BirgitS
J Jonobe skrev:
[länk]
Modernas vaccin pausas för personer som är 30 år eller yngre, meddelar Folkhälsomyndigheten.

Anledningen är en ökad risk för att drabbas av inflammation på hjärtmuskeln eller hjärtsäcken.

De som fått en första dos av vaccinet erbjuds inte en andra dos i nuläget.
Även i andra länder ändrar man riktlinjer utifrån de nya uppgifterna.
Norska FHI uppmanar män under 30 år att välja Pfizers vaccin.
Danska Sundhetsstyrelsen stoppar Modernas vaccin för alla under 18 år.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
En studie gjord vid Paris universitet och publicerad i British journal of dermatology handlar om "covidtå" som är blå eller lila utslag och ibland svullnar tån också. Det gäller framför allt barn och unga.
Så kallad covidtå kan bero på att den smittades antikroppar inte bara attackerar coronaviruset utan även celler och vävnad.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.15 som hämtat informationen från https://www.bbc.com/news/health-58801462
These latest study findings, based on blood and skin tests, suggest two parts of the immune system may be at play. Both involve mechanisms the body uses to fight coronavirus. One is an antiviral protein called type 1 interferon, and the other is a type of antibody that mistakenly attacks the person's own cells and tissues, not just the invading virus.
 
P
optimum optimum skrev:
Ett hot mot samhället = Terrorister.
Alltså de som ger sig på skolpersonal.
Fruktansvärt.
SÄPO borde nog undersöka vilka som ligger bakom de där hotbreven och de andra antivaccinationsaktionerna.
I ett skymningsläge kanske de ansvariga får i uppdrag att göra sabotage av samhällsviktig infrastruktur.
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Så klart att stoppet av Moderna bidrar till vaccinmotståndet växer. Helt utan risk/nytta analys av FHM.

""Mycket ovanliga biverkningar


Anders Tegnell, statsepidemiolog, säger till DN att han förstår att det kan finnas en risk att ungas vaccinationsvilja påverkas.

– Det måste man ju förstås ta på allvar. Men vi tycker att det är viktigare att vi gör det här öppet och transparent i stället för att negligera något som vi vet finns.

Inflammation i hjärtmuskeln eller hjärtsäcken är en sällsynt biverkning och i det fall man drabbas går tillståndet ofta över av sig själv. Men symtomen bör undersökas av läkare och i vissa fall behöver den drabbade sjukhusvård.


Att Folkhälsomyndigheten inte går ut med en exakt siffra för hur många som drabbas beror på att datan är preliminär, enligt Anders Tegnell.

– Den är nere på vad vi brukar kalla ”mycket ovanliga biverkningar”. Vi vill inte säga en exakt siffra eftersom datan är preliminär. Men risken är oerhört liten.""
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.