BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är en vedertagen metod att desinficera rum.
Med tanke på hur de höll på och tvättade alla ytor mellan två operationer den gången jag var på besök i en operationssal så låter det konstigt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är en vedertagen metod att desinficera rum.
Varför torkas det då av britsar med mera mellan patientbesök?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Varför torkas det då av britsar med mera mellan patientbesök?
För att det inte är ett rum och det är sannolikt den mest effektiva metoden för en brits.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Häll ut alla varor på golvet. Spreja lite väteperoxidlösning i dimform över allt. Vänd på varorna och spreja igen.
Ulltand Ulltand skrev:
För att det inte är ett rum och det är sannolikt den mest effektiva metoden för en brits.
Är varor ett rum?
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på hur de höll på och tvättade alla ytor mellan två operationer den gången jag var på besök i en operationssal så låter det konstigt.
Du kan inte dra den typen av slutsatser efter enstaka upplevelser i ditt liv.

Väteperoxid och sprit är båda desinficerande men har olika egenskaper och används där för olika.

Och ibland är värme i kombination med ånga bäst. Ibland fungerar bara formalin.

Om du tvivlar på metoderna så googla.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Är varor ett rum?
Nej det är ytor av olika beskaffenhet, precis som ett rum.

En begränsad plan yta hanterar på ett sätt. Ett rum eller ett större antal förpackningar hanteras bäst på ett annat sätt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är ytor av olika beskaffenhet, precis som ett rum.
Men varför funkar det på varor, med yta av olika beskaffenhet, men inte på en brits?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men varför funkar det på varor, med yta av olika beskaffenhet, men inte på en brits?
Det gör det.
 
Ok, du vet inte
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ok, du vet inte
Vad är det du inte förstår? Tror du inte på att man använder väteperoxid för desinficering??? Arbetar du inom vården och har så dåligt kunskap?

Man använder olika metoder för desinficering i olika kontexter beroende av effektivitet, korrosivt och en massa annat.

Om du är uppriktigt intresserat kan jag lägga ut en hel del om detta efter att ha arbetat bland annat i en sterilcentral på ett större sjukhus med service av sterilutrustning.
 
Redigerat:
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad är det du inte förstår? Tror du inte på att man använder väteperoxid för desinficering??? Arbetar du inom vården och har så dåligt kunskap?

Man använder olika metoder för desinficering i olika kontexter beroende av effektivitet, korrosivt och en massa annat.

Om du är uppriktigt intresserat kan jag lägga ut en hel del om detta efter att ha arbetat bland annat i en sterilcentral på ett större sjukhus med service av sterilutrustning.
Bara ett märkligt sätt att argumentera, att bara skriva att det funkar. Då kan man ju argumentera för vad som helst utan att behöva backa upp det.
 
optimum
P pmd skrev:
Ja. Såvitt jag vet sprids inte covid-19 via mat alls, eller ytterst lite.

Nej, jag har tänkt själv sen länge och tvättar alltid händerna när jag har varit utanför huset bland folk. Det har jag gjort så länge att jag inte minns när jag började.
Det är jättebra att handtvättandet har ökat men det hjälper mer mot spridning av andra sjukdomar än mot covid-19.
Att vi ska tvätta händerna är väl för att vi kan ha råkat få virus på händerna då vi tagit i något som någon annan med smitta tagit på. Det är ju därför handspriten ska ha en viss styrka.

Så vad är skillnaden om jag tar i ett dörrhandtag eller matförpackning av t.ex. plast som någon med covid tagit i före mig?

Så varför skulle vi använda handsprit när vi inte tar i varandra längre?
Länge sedan jag såg någon hälsa i hand.

Från FHM sida

"Det finns samtidigt en risk att smitta sprids genom kontakt med förorenade ytor eller föremål men det finns idag inget som pekar på att denna spridningsväg har annat än en liten roll i den pågående pandemin."

Där står inte att matförpackningar är undantaget.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/
 
optimum
P pmd skrev:
"Det finns samtidigt en risk att smitta sprids genom kontakt med förorenade ytor eller föremål men det finns idag inget som pekar på att denna spridningsväg har annat än en liten roll i den pågående pandemin", enligt Folkhälsomyndgheten.
[länk]
Så varför ska vi då tvätta händerna?
Har de hittat på saker utan det finns en faktisk effekt av det?
Paniklösning av "experter" hahaha

Munskydd skulle vi inte använda och orsaken till det är nog snarare bristen som var våren 2020

OBS den text du hänvisar till fanns inte våren 2020 för då fick vi till och med lära oss hur man tvättar händerna.

Mitt antagande
FHM har blåst oss. Endast skapat oro bland folk med panik att råkat tagit i något farligt.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Så varför ska vi då tvätta händerna?
För att minska belastningen på vården av andra sjukdomar är väl en bra anledning.

Så vitt jag vet har alla länder liksom WHO med att folk ska tvätta händerna. Menar du att alla de länderna har fel när de har sagt så?
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Så varför ska vi då tvätta händerna?
Har de hittat på saker utan det finns en faktisk effekt av det?
Paniklösning av "experter" hahaha

Munskydd skulle vi inte använda och orsaken till det är nog snarare bristen som var våren 2020

OBS den text du hänvisar till fanns inte våren 2020 för då fick vi till och med lära oss hur man tvättar händerna.

Mitt antagande
FHM har blåst oss. Endast skapat oro bland folk med panik att råkat tagit i något farligt.
Det har varit känt sedan länge. Handtvätt och munskydd är ett sätt att lugna massan. Dessa har ingen större betydelse för smittspridningen, men människor känner att någon gör något åt problemet.

Och det fungerar ju uppenbarligen eftersom vissa klamrar sig fast vid både handtvätt och munskydd till och med när restriktionerna är borttagna. :)

Det enda förutom vaccinering som bevisligen fungerar är att hålla avstånd, ju längre avstånd desto bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.