1 016 320 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Du kan inte dra den typen av slutsatser efter enstaka upplevelser i ditt liv.BirgitS skrev:
Väteperoxid och sprit är båda desinficerande men har olika egenskaper och används där för olika.
Och ibland är värme i kombination med ånga bäst. Ibland fungerar bara formalin.
Om du tvivlar på metoderna så googla.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Ok, du vet inte
Vad är det du inte förstår? Tror du inte på att man använder väteperoxid för desinficering??? Arbetar du inom vården och har så dåligt kunskap?[SKPG]Zamora skrev:
Man använder olika metoder för desinficering i olika kontexter beroende av effektivitet, korrosivt och en massa annat.
Om du är uppriktigt intresserat kan jag lägga ut en hel del om detta efter att ha arbetat bland annat i en sterilcentral på ett större sjukhus med service av sterilutrustning.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Bara ett märkligt sätt att argumentera, att bara skriva att det funkar. Då kan man ju argumentera för vad som helst utan att behöva backa upp det.Ulltand skrev:
Vad är det du inte förstår? Tror du inte på att man använder väteperoxid för desinficering??? Arbetar du inom vården och har så dåligt kunskap?
Man använder olika metoder för desinficering i olika kontexter beroende av effektivitet, korrosivt och en massa annat.
Om du är uppriktigt intresserat kan jag lägga ut en hel del om detta efter att ha arbetat bland annat i en sterilcentral på ett större sjukhus med service av sterilutrustning.
Att vi ska tvätta händerna är väl för att vi kan ha råkat få virus på händerna då vi tagit i något som någon annan med smitta tagit på. Det är ju därför handspriten ska ha en viss styrka.P pmd skrev:Ja. Såvitt jag vet sprids inte covid-19 via mat alls, eller ytterst lite.
Nej, jag har tänkt själv sen länge och tvättar alltid händerna när jag har varit utanför huset bland folk. Det har jag gjort så länge att jag inte minns när jag började.
Det är jättebra att handtvättandet har ökat men det hjälper mer mot spridning av andra sjukdomar än mot covid-19.
Så vad är skillnaden om jag tar i ett dörrhandtag eller matförpackning av t.ex. plast som någon med covid tagit i före mig?
Så varför skulle vi använda handsprit när vi inte tar i varandra längre?
Länge sedan jag såg någon hälsa i hand.
Från FHM sida
"Det finns samtidigt en risk att smitta sprids genom kontakt med förorenade ytor eller föremål men det finns idag inget som pekar på att denna spridningsväg har annat än en liten roll i den pågående pandemin."
Där står inte att matförpackningar är undantaget.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/
Så varför ska vi då tvätta händerna?P pmd skrev:
Har de hittat på saker utan det finns en faktisk effekt av det?
Paniklösning av "experter" hahaha
Munskydd skulle vi inte använda och orsaken till det är nog snarare bristen som var våren 2020
OBS den text du hänvisar till fanns inte våren 2020 för då fick vi till och med lära oss hur man tvättar händerna.
Mitt antagande
FHM har blåst oss. Endast skapat oro bland folk med panik att råkat tagit i något farligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
Det har varit känt sedan länge. Handtvätt och munskydd är ett sätt att lugna massan. Dessa har ingen större betydelse för smittspridningen, men människor känner att någon gör något åt problemet.optimum skrev:
Så varför ska vi då tvätta händerna?
Har de hittat på saker utan det finns en faktisk effekt av det?
Paniklösning av "experter" hahaha
Munskydd skulle vi inte använda och orsaken till det är nog snarare bristen som var våren 2020
OBS den text du hänvisar till fanns inte våren 2020 för då fick vi till och med lära oss hur man tvättar händerna.
Mitt antagande
FHM har blåst oss. Endast skapat oro bland folk med panik att råkat tagit i något farligt.
Och det fungerar ju uppenbarligen eftersom vissa klamrar sig fast vid både handtvätt och munskydd till och med när restriktionerna är borttagna.
Det enda förutom vaccinering som bevisligen fungerar är att hålla avstånd, ju längre avstånd desto bättre.