1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Att desinficera matvaror är nog lite överdrivet.
Vi har också sluppit att bli sjuka, och det beror förmodligen till stor del på hemarbete och hemleverans av i stort sett alla varor vi har köpt (inklusive matvaror och alkoholhaltiga drycker). Det har helt enkelt inte funnits någon stor anledning att utsätta sig för smittorisker genom att interagera med andra människor.
Vi har också sluppit att bli sjuka, och det beror förmodligen till stor del på hemarbete och hemleverans av i stort sett alla varor vi har köpt (inklusive matvaror och alkoholhaltiga drycker). Det har helt enkelt inte funnits någon stor anledning att utsätta sig för smittorisker genom att interagera med andra människor.
Tror man inte på att smittan finns är man inte smart alls och när jag skriver "tänka själv" utgår jag från att man är IQ mässigt normalbegåvad. Alltså att kunna lägga ihop 1+1 och få det till 2.snuttjulle skrev:
Vi har klarat oss från svår sjukdom men va sjuka i våras och vad jag vet smittades det inte vidare. Hur smittan kom in i familjen vet vi inte för ingen runt oss blev sjuka och då jobbar både jag och frugan hemma och grabbarna bara rört sig i små grupper där ingen annan blev sjuk.
Men fortfarande är just detta "tänka själv för jag har läst så mycket" farligt och används på fel sätt. Att tro att man kan stå på höga hästar och säga att "jag är så bra för jag har klarat det då jag tänker själv" ger bara mer vatten på kvarnen för de som inte tror på detta då de "tänker själv"
Alltså om man läser om att det förekommer smittspridning bland folk i rum som man befinner sig med avstånd som till och med är mer än vad FHM anger så räcker det inte till med enbart distans som de anger.
Det var så som jag och många andra kom fram till att smittspridning sker via luften. Nej viruset var inte klassat som luftburet men ändå spreds det via luften, Senare fick vi reda på att det spreds via så kallade aerosoler.
Det var just sådan slutledning som gjorde att jag satte upp anslag på mitt kontor om att jag inte släpper in andra i detta mindre rum. Detta ihop med att man smittar före symptom gör att det är klart olämpligt.
Alltså om jag precis hade blivit smittad och suttit ett tag på mitt kontor och fått besök så hade troligen besökaren andats in den luft jag kontaminerat med virus.
Motsvarande om den som kom in haft med sig så hade det kontaminerat luften på mitt kontor.
Resultatet av detta "tänka själv" resulterade i att jag inte blivit smittad i mitt kontor samt att jag inte heller smittat andra där. Ett bra sätt att reducera smittrisken.
Men absolut bäst hade de som kunde jobba helt på distans då risken blivit ännu mindre. Men gick inte helt i mitt fall.
Tycker du inte detta var ett förståndigt och klokt sätt att tänka själv?
Hade du tänkt själv så hade du insett att du inte vet om du varit smittad..optimum skrev:
Tror man inte på att smittan finns är man inte smart alls och när jag skriver "tänka själv" utgår jag från att man är IQ mässigt normalbegåvad. Alltså att kunna lägga ihop 1+1 och få det till 2.
Alltså om man läser om att det förekommer smittspridning bland folk i rum som man befinner sig med avstånd som till och med är mer än vad FHM anger så räcker det inte till med enbart distans som de anger.
Det var så som jag och många andra kom fram till att smittspridning sker via luften. Nej viruset var inte klassat som luftburet men ändå spreds det via luften, Senare fick vi reda på att det spreds via så kallade aerosoler.
Det var just sådan slutledning som gjorde att jag satte upp anslag på mitt kontor om att jag inte släpper in andra i detta mindre rum. Detta ihop med att man smittar före symptom gör att det är klart olämpligt.
Alltså om jag precis hade blivit smittad och suttit ett tag på mitt kontor och fått besök så hade troligen besökaren andats in den luft jag kontaminerat med virus.
Motsvarande om den som kom in haft med sig så hade det kontaminerat luften på mitt kontor.
Resultatet av detta "tänka själv" resulterade i att jag inte blivit smittad i mitt kontor samt att jag inte heller smittat andra där. Ett bra sätt att reducera smittrisken.
Men absolut bäst hade de som kunde jobba helt på distans då risken blivit ännu mindre. Men gick inte helt i mitt fall.
Tycker du inte detta var ett förståndigt och klokt sätt att tänka själv?
Är det att tänka själv att sätta munskydd på sina anställda och säga till dem att de därmed kan sitta nära varann och arbeta?
Tycker du det?P pmd skrev:
Följer du inte Folkhälsomyndighetens råd om att tvätta händerna?
Varför skulle man göra det om inte viruset kan spridas via kontakt med ytor som andra tagit på.
Hälsa i hand har de flesta inte gjort på över ett år så då är väl risken att få viruset överfört vi kontakt med ytor som det kan finnas virus på.
De matvaror du köpt och fått hemlevererade har plockats av någon som kan haft covid då. Någon som precis hostat i näven före varan plockats.
Nej vi har inte gjort så med matvaror men en viss risk borde funnits om man tror på FHM om smittspridning via kontakt med ytor som andra kan ha berört.
Anser du att FHM har fel i att viruset kan smitta via kontakt med ytor som viruset finns på?
Nej tvärt om faktisktBirgitS skrev:
Häll ut alla varor på golvet. Spreja lite väteperoxidlösning i dimform över allt. Vänd på varorna och spreja igen. Är rätt effektiv vid storköp och slipper man tvätta häderna varje gång man rör en förpackning i enveckas tid.
Ptja det var då. Nu vet vi att det inte har någon större betydelse och att Covid-19 inte överförs via ytor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Blir det verkligen tillräckligt koncentration av väteperoxiden för att fungera bra som desinficering?Ulltand skrev:
Det är ju inte så att man nöjer sig med ett dimmoln när man ska rengöra ett sår med väteperoxid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Angående att vaccineringen av 12-15 år börjar snart.
– För de som är under 15 år, så kommer regionerna enligt gällande praxis ha föräldrarnas skriftliga samtycke som huvudingång. Sedan kan det alltid dyka upp enskilda fall där föräldrar och ungdomar tycker olika eller där det av andra skäl inte går att få ett föräldrasamtycke. Då kan det göras en mognadsbedömning men den är individuell.
https://www.dn.se/sverige/skr-15-aringar-far-sjalva-avgora-om-de-vill-ta-vaccin/
Ja, eftersom vi nu verkligen är "nere på golvet" så kan jag ju chippa in att ingen av oss heller blivit sjuka men vi har inte gjort som ni. Familjemedlem som är lärare och jobbat nära barnen hela tiden, jag har gjort mina inköp och ärenden i stort sett som vanligt men hållit avstånd, jobbat hemma, inte rest. Inga munskydd, visir, handskar, övertrycksdräkter eller andra hjälpmedel, förutom tvål och vatten.Ulltand skrev:
Ingen i min familj och dess ytterkant har heller smittats av Covid. Vi har tänkt en del själva och använt munskydd (klass bra) i många miljöer. Vi har också hållit barnen hemma från skolan när smittan varit som högst. Desinficerat matvaror med väteperoxid och insett att smittan ofta överförs utan symptom
Följer man "bara" FHM rekommendationer är risken tyvärr hög att smittas.
Så minsta gemensamma nämnaren blir väl då hålla avstånd mao.
Precis så har vi också gjort och har inte fått c19 (så vitt vi vet). släkten, syskon med familjer har också klarat sig. Jag tror dock lite mer att turen är inblandad om man blir smittad eller ej och vill inte slå mig för bröstet.D djac skrev:Ja, eftersom vi nu verkligen är "nere på golvet" så kan jag ju chippa in att ingen av oss heller blivit sjuka men vi har inte gjort som ni. Familjemedlem som är lärare och jobbat nära barnen hela tiden, jag har gjort mina inköp och ärenden i stort sett som vanligt men hållit avstånd, jobbat hemma, inte rest. Inga munskydd, visir, handskar, övertrycksdräkter eller andra hjälpmedel, förutom tvål och vatten.
Så minsta gemensamma nämnaren blir väl då hålla avstånd mao.
Slumpen spelar så klart in liksom genetiken och så får man betänka att + 80 % av befolkningen inte fått sjukdomen.trähandtag skrev:
Annars skulle det räcka bra om alla hade ett bra munskydd (FFP2/FFP3) utanför hemmet i sociala sammanhang för att släcka ner epidemin.
Då skulle man också kunna springa på som vanligt i stort sett.
Ja men det var väl det jag skrev "mellan raderna", det finns exempel på de som varit väldigt försiktiga, har en i bekanskapskretsen, som blivit smittade, och motsatsen. Så jag ge inte mycket för de som försöker ta duktighetspoäng, har man otur så har man. Riterna spelar mindre in.Staffans2000 skrev:
Mellan 20-40% av Covid-19 drabbade får en njurskada pga av en komplicerad process av infektionen. I vätska fall kan den bli permanent och kräva dialys.
“Studies and systematic reviews have confirmed 20%-40% incidence of acute renal injury in COVID-19 patients. Data now being published shows that recovery is slower in some cases and complications requiring dialysis occur in others,” said Nayara Azinheira Nobrega Cruz, first author of the article.
The study shows that interaction with angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2) not only enables the virus to infect and replicate in human cells but can cause a significant imbalance in the renin-angiotensin system, which regulates arterial blood pressure, and the kallikrein-kinin system, which is involved in inflammation, control of blood pressure, and other processes.
Impairment of ACE2’s biological functions can lead to a drop in renal blood flow and a reduced glomerular filtration rate (GFR), altering the capacity of the kidneys to eliminate substances (metabolites) that are toxic in excessive quantities. It can also increase vasoconstriction in the kidneys, leading to renal function deterioration.
https://www.eurekalert.org/news-releases/929934
“Studies and systematic reviews have confirmed 20%-40% incidence of acute renal injury in COVID-19 patients. Data now being published shows that recovery is slower in some cases and complications requiring dialysis occur in others,” said Nayara Azinheira Nobrega Cruz, first author of the article.
The study shows that interaction with angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2) not only enables the virus to infect and replicate in human cells but can cause a significant imbalance in the renin-angiotensin system, which regulates arterial blood pressure, and the kallikrein-kinin system, which is involved in inflammation, control of blood pressure, and other processes.
Impairment of ACE2’s biological functions can lead to a drop in renal blood flow and a reduced glomerular filtration rate (GFR), altering the capacity of the kidneys to eliminate substances (metabolites) that are toxic in excessive quantities. It can also increase vasoconstriction in the kidneys, leading to renal function deterioration.
https://www.eurekalert.org/news-releases/929934
