1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Igen, vad är det du vill veta om desinficering med väteperoxid?[SKPG]Zamora skrev:
Kanske hittar du svar på den här sidan:
https://www.orci.se/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
Jag hittar inget där om att ett litet dimmoln av 3 % väteperoxid skulle vara en effektiv virusdödare på det sätt som du beskrev. Har inget problem med att förstå att det desinficerar men det står om att spraya t.ex. direkt på händerna eller ytor på ett annat sätt än du beskrev.Ulltand skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Jag skrev ju att det skulle fungera även på en brits![SKPG]Zamora skrev:
Men valet av metod beror av flera faktorer som tex tid, korrosivitet, smittämne mm. Sannolikt går det snabbare att torka av en brits med en trasa. Men Det är ingen effektiv metod för stora ytor och sådan som är svåra att komma åt. Dom foggar men istället med tex. H2o2
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Aha, då har hela den här utsvävningen baserats på ett missförstånd från min sida. Läste igenom konversationen igen, och såg att jag hade misstolkat ett svar från dig.Ulltand skrev:
Jag skrev ju att det skulle fungera även på en brits!
Men valet av metod beror av flera faktorer som tex tid, korrosivitet, smittämne mm. Sannolikt går det snabbare att torka av en brits med en trasa. Men Det är ingen effektiv metod för stora ytor och sådan som är svåra att komma åt. Dom foggar men istället med tex. H2o2
Ursäkta.
För att inte dra i oss smitta som överförs via händers kontakt med något som det finns smitta på. Inte nödvändigtvis SARS-CoV-2, alltså. Det noggrannare handtvättandet under covid-19-pandemin har lett till en rejäl minskning av sjukdomar som regelbundet brukar plåga oss, framförallt vintertid.optimum skrev:
När man studerar ett nytt fenomen brukar man med tiden lära sig mer om det.
När jag har munskydd på mig så tycks folk hålla längre avstånd från mig, så viss effekt har nog munskydd ändå.Nissens skrev:
Alltså bör man också desinficera matvarors förpackningar så man inte får corona virus på händerna.P pmd skrev:För att inte dra i oss smitta som överförs via händers kontakt med något som det finns smitta på. Inte nödvändigtvis SARS-CoV-2, alltså. Det noggrannare handtvättandet under covid-19-pandemin har lett till en rejäl minskning av sjukdomar som regelbundet brukar plåga oss, framförallt vintertid.
När man studerar ett nytt fenomen brukar man med tiden lära sig mer om det.
Så har vi rett ut det också. Bra.
Ulltand har alltså gjort rätt och i aktuella fallet så gäller det SARS-CoV-2 virus som kunnat finnas på matförpackningar och sedan överföras till den som tar i förpackningarna.
Gott med folk som tänker själva.
Nej, det är onödigt. Om det ens finns virioner på förpackningarna så försvinner de rätt snart. FOHM påpekar att smittspridning den vägen endast är av marginell betydelse.optimum skrev:
Nu har vi det, ja.
Att inte peta sig i ansiktet har större betydelse.
Nu gissar du. Corona virus klarar sig flera dagar på hårda ytor. Mer än 3 dygn enligt denna artikel.P pmd skrev:
På kartong ca 1 dygn.
https://www.lifesciencesweden.se/article/view/708713/studie_sa_lange_klarar_sig_corona_pa_olika_ytor
Det finns inga problem med att peta sig i ansiktet så länge händerna är rena.
Att hålla händerna rena är av största betydelse för då finns ingen risk om man oavsiktligt råkar ta sig i ansiktet vilket de flesta gör.
Det är därför jag desinficerar mitt kontor med de ytor händerna är på med spritlösning regelbundet. Och spritar händerna när jag kommer in på mitt kontor. Därför gör det inget om händerna kommer i kontakt med ansiktet.
Nu har ju FHM gått ut med att vi ska tvätta händerna och ändå skriver de att det har marginell betydelse.
Ja de är riktiga tomtar. Först gick det ut med kurser i att tvätta händerna för det var så viktigt och sedan föringar de det som inte så viktigt.
Jag föringar absolut inte som de risken att bli smittad via vad mina händer tagit i.
Fortfarande frisk. Tänk själv är bra.
Nä du är definitivt inte frisk! Är det fler saker du är maniskt rädd för?optimum skrev:
Nu gissar du. Corona virus klarar sig flera dagar på hårda ytor. Mer än 3 dygn enligt denna artikel.
På kartong ca 1 dygn.
[länk]
Det finns inga problem med att peta sig i ansiktet så länge händerna är rena.
Att hålla händerna rena är av största betydelse för då finns ingen risk om man oavsiktligt råkar ta sig i ansiktet vilket de flesta gör.
Det är därför jag desinficerar mitt kontor med de ytor händerna är på med spritlösning regelbundet. Och spritar händerna när jag kommer in på mitt kontor. Därför gör det inget om händerna kommer i kontakt med ansiktet.
Nu har ju FHM gått ut med att vi ska tvätta händerna och ändå skriver de att det har marginell betydelse.
Ja de är riktiga tomtar. Först gick det ut med kurser i att tvätta händerna för det var så viktigt och sedan föringar de det som inte så viktigt.
Jag föringar absolut inte som de risken att bli smittad via vad mina händer tagit i.
Fortfarande frisk. Tänk själv är bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 145 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 145 inlägg
Det är en lite gammal studie för sen visade det sig att det är skillnad på laboratoriemiljö och vanlig miljö eftersom i laboratorium startar de med kliniskt rena ytor och ställer sen in ytan i ett skåp så att det inte utsätts för annat innan provtagning medan det i en vanlig miljö finns annat på ytor och de utsätts för ljus. Det behövs dessutom rätt mycket viruspartiklar för att man ska bli sjuk, slemhinnorna i mun, näsa och ögon är en del av immunsystemet och är vana att ta hand om allehanda ohälsosamma partiklaroptimum skrev:
Det är viktigt att tvätta händerna för att undvika andra sjukdomar så det är ett mycket bra råd för att hålla nere belastningen på vården. Det praktiserade väl du själv redan innan covid fanns?optimum skrev:
Kurser i handtvätt hölls även av WHO och andra länders myndigheter och de anser också att kontaktsmitta är en ovanlig smittväg för covid. Anser du att WHO och andra länders myndigheter också är riktiga tomtar?
Hur stor är sannolikheten för att så många människor är riktiga tomtar och du är den enda vettiga personen?
Kontaktsmitta är en ovanlig smittväg när det gäller covid för det är framför allt droppar via luften som är det vanliga. Men naturligtvis betyder inte "ovanligt" eller liknande uttryck att det aldrig förekommer. Men ditt sätt verkar lite ohälsosamt maniskt för hur ska det kunna komma virus på ytorna i ditt kontor när du bara är där med rena händer och andra inte får komma in där.
Nej, jag citerada FOHM i inlägg #13076 och hänvisade till samma text av FOHM i inlägg #13090.optimum skrev:
Artikeln är ett och ett halvt år gammal, och studiens författare reserverar sig för mätningen på kartong.
Nä, just det.
Det är av marginell betydelse för spridningen av covid-19 men av stor betydelse för folkhälsan.
Jag citerar mig själv från inlägg #13085:
"När man studerar ett nytt fenomen brukar man med tiden lära sig mer om det".
