[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Bara ett märkligt sätt att argumentera, att bara skriva att det funkar. Då kan man ju argumentera för vad som helst utan att behöva backa upp det.
Igen, vad är det du vill veta om desinficering med väteperoxid?

Kanske hittar du svar på den här sidan:

https://www.orci.se/
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Igen, vad är det du vill veta om desinficering med väteperoxid?

Kanske hittar du svar på den här sidan:

[länk]
Jag hittar inget där om att ett litet dimmoln av 3 % väteperoxid skulle vara en effektiv virusdödare på det sätt som du beskrev. Har inget problem med att förstå att det desinficerar men det står om att spraya t.ex. direkt på händerna eller ytor på ett annat sätt än du beskrev.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Igen, vad är det du vill veta om desinficering med väteperoxid?

Kanske hittar du svar på den här sidan:

[länk]
Varför det funkar att spraya på varor i ett rum, men tydligen inte på en brits i ett rum, som du påstår.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Varför det funkar att spraya på varor i ett rum, men tydligen inte på en brits i ett rum, som du påstår.
Jag skrev ju att det skulle fungera även på en brits!

Men valet av metod beror av flera faktorer som tex tid, korrosivitet, smittämne mm. Sannolikt går det snabbare att torka av en brits med en trasa. Men Det är ingen effektiv metod för stora ytor och sådan som är svåra att komma åt. Dom foggar men istället med tex. H2o2
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skrev ju att det skulle fungera även på en brits!

Men valet av metod beror av flera faktorer som tex tid, korrosivitet, smittämne mm. Sannolikt går det snabbare att torka av en brits med en trasa. Men Det är ingen effektiv metod för stora ytor och sådan som är svåra att komma åt. Dom foggar men istället med tex. H2o2
Aha, då har hela den här utsvävningen baserats på ett missförstånd från min sida. Läste igenom konversationen igen, och såg att jag hade misstolkat ett svar från dig.
Ursäkta.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Så varför ska vi då tvätta händerna?
För att inte dra i oss smitta som överförs via händers kontakt med något som det finns smitta på. Inte nödvändigtvis SARS-CoV-2, alltså. Det noggrannare handtvättandet under covid-19-pandemin har lett till en rejäl minskning av sjukdomar som regelbundet brukar plåga oss, framförallt vintertid.
OBS den text du hänvisar till fanns inte våren 2020 för då fick vi till och med lära oss hur man tvättar händerna.
När man studerar ett nytt fenomen brukar man med tiden lära sig mer om det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Och det fungerar ju uppenbarligen eftersom vissa klamrar sig fast vid både handtvätt och munskydd till och med när restriktionerna är borttagna. :)

Det enda förutom vaccinering som bevisligen fungerar är att hålla avstånd, ju längre avstånd desto bättre.
När jag har munskydd på mig så tycks folk hålla längre avstånd från mig, så viss effekt har nog munskydd ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
När jag har munskydd på mig så tycks folk hålla längre avstånd från mig, så viss effekt har nog munskydd ändå.
Haha, har du jämfört med andra utklädnader?

Munskydd tolkas nog som att någon är orolig, då visar många hänsyn, det är väl trevligt.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
För att inte dra i oss smitta som överförs via händers kontakt med något som det finns smitta på. Inte nödvändigtvis SARS-CoV-2, alltså. Det noggrannare handtvättandet under covid-19-pandemin har lett till en rejäl minskning av sjukdomar som regelbundet brukar plåga oss, framförallt vintertid.

När man studerar ett nytt fenomen brukar man med tiden lära sig mer om det.
Alltså bör man också desinficera matvarors förpackningar så man inte får corona virus på händerna.
Så har vi rett ut det också. Bra.

Ulltand har alltså gjort rätt och i aktuella fallet så gäller det SARS-CoV-2 virus som kunnat finnas på matförpackningar och sedan överföras till den som tar i förpackningarna.
Gott med folk som tänker själva.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Haha, har du jämfört med andra utklädnader?
Nej, har du något förslag på förklädnader som jag borde prova? :D
Munskydd tolkas nog som att någon är orolig, då visar många hänsyn, det är väl trevligt.
Bara det fungerar så är jag nöjd. ;)
 
P
optimum optimum skrev:
Alltså bör man också desinficera matvarors förpackningar så man inte får corona virus på händerna.
Nej, det är onödigt. Om det ens finns virioner på förpackningarna så försvinner de rätt snart. FOHM påpekar att smittspridning den vägen endast är av marginell betydelse.
Så har vi rett ut det också. Bra.
Nu har vi det, ja. :cool:
Att inte peta sig i ansiktet har större betydelse.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Nej, det är onödigt. Om det ens finns virioner på förpackningarna så försvinner de rätt snart. FOHM påpekar att smittspridning den vägen endast är av marginell betydelse.

Nu har vi det, ja. :cool:
Att inte peta sig i ansiktet har större betydelse.
Nu gissar du. Corona virus klarar sig flera dagar på hårda ytor. Mer än 3 dygn enligt denna artikel.
På kartong ca 1 dygn.

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/708713/studie_sa_lange_klarar_sig_corona_pa_olika_ytor

Det finns inga problem med att peta sig i ansiktet så länge händerna är rena.
Att hålla händerna rena är av största betydelse för då finns ingen risk om man oavsiktligt råkar ta sig i ansiktet vilket de flesta gör.
Det är därför jag desinficerar mitt kontor med de ytor händerna är på med spritlösning regelbundet. Och spritar händerna när jag kommer in på mitt kontor. Därför gör det inget om händerna kommer i kontakt med ansiktet.

Nu har ju FHM gått ut med att vi ska tvätta händerna och ändå skriver de att det har marginell betydelse.
Ja de är riktiga tomtar. Först gick det ut med kurser i att tvätta händerna för det var så viktigt och sedan föringar de det som inte så viktigt.
Jag föringar absolut inte som de risken att bli smittad via vad mina händer tagit i.

Fortfarande frisk. Tänk själv är bra.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Nu gissar du. Corona virus klarar sig flera dagar på hårda ytor. Mer än 3 dygn enligt denna artikel.
På kartong ca 1 dygn.

[länk]

Det finns inga problem med att peta sig i ansiktet så länge händerna är rena.
Att hålla händerna rena är av största betydelse för då finns ingen risk om man oavsiktligt råkar ta sig i ansiktet vilket de flesta gör.
Det är därför jag desinficerar mitt kontor med de ytor händerna är på med spritlösning regelbundet. Och spritar händerna när jag kommer in på mitt kontor. Därför gör det inget om händerna kommer i kontakt med ansiktet.

Nu har ju FHM gått ut med att vi ska tvätta händerna och ändå skriver de att det har marginell betydelse.
Ja de är riktiga tomtar. Först gick det ut med kurser i att tvätta händerna för det var så viktigt och sedan föringar de det som inte så viktigt.
Jag föringar absolut inte som de risken att bli smittad via vad mina händer tagit i.

Fortfarande frisk. Tänk själv är bra.
Nä du är definitivt inte frisk! Är det fler saker du är maniskt rädd för?
 
  • Gilla
  • Älska
Tubes och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu gissar du. Corona virus klarar sig flera dagar på hårda ytor. Mer än 3 dygn enligt denna artikel.
På kartong ca 1 dygn.

[länk]
Det är en lite gammal studie för sen visade det sig att det är skillnad på laboratoriemiljö och vanlig miljö eftersom i laboratorium startar de med kliniskt rena ytor och ställer sen in ytan i ett skåp så att det inte utsätts för annat innan provtagning medan det i en vanlig miljö finns annat på ytor och de utsätts för ljus. Det behövs dessutom rätt mycket viruspartiklar för att man ska bli sjuk, slemhinnorna i mun, näsa och ögon är en del av immunsystemet och är vana att ta hand om allehanda ohälsosamma partiklar

optimum optimum skrev:
Nu har ju FHM gått ut med att vi ska tvätta händerna och ändå skriver de att det har marginell betydelse.
Ja de är riktiga tomtar. Först gick det ut med kurser i att tvätta händerna för det var så viktigt och sedan föringar de det som inte så viktigt.
Det är viktigt att tvätta händerna för att undvika andra sjukdomar så det är ett mycket bra råd för att hålla nere belastningen på vården. Det praktiserade väl du själv redan innan covid fanns?

Kurser i handtvätt hölls även av WHO och andra länders myndigheter och de anser också att kontaktsmitta är en ovanlig smittväg för covid. Anser du att WHO och andra länders myndigheter också är riktiga tomtar?
Hur stor är sannolikheten för att så många människor är riktiga tomtar och du är den enda vettiga personen?

Kontaktsmitta är en ovanlig smittväg när det gäller covid för det är framför allt droppar via luften som är det vanliga. Men naturligtvis betyder inte "ovanligt" eller liknande uttryck att det aldrig förekommer. Men ditt sätt verkar lite ohälsosamt maniskt för hur ska det kunna komma virus på ytorna i ditt kontor när du bara är där med rena händer och andra inte får komma in där.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Nu gissar du.
Nej, jag citerada FOHM i inlägg #13076 och hänvisade till samma text av FOHM i inlägg #13090.
Corona virus klarar sig flera dagar på hårda ytor. Mer än 3 dygn enligt denna artikel.
På kartong ca 1 dygn.

[länk]
Artikeln är ett och ett halvt år gammal, och studiens författare reserverar sig för mätningen på kartong.
Det finns inga problem med att peta sig i ansiktet så länge händerna är rena.
Nä, just det. ;)
Nu har ju FHM gått ut med att vi ska tvätta händerna och ändå skriver de att det har marginell betydelse.
Det är av marginell betydelse för spridningen av covid-19 men av stor betydelse för folkhälsan.
Ja de är riktiga tomtar. Först gick det ut med kurser i att tvätta händerna för det var så viktigt och sedan föringar de det som inte så viktigt.
Jag citerar mig själv från inlägg #13085:
"När man studerar ett nytt fenomen brukar man med tiden lära sig mer om det".
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.