Covid-19 angriper många olika celltyper i kroppen och kan därför leda till en mängd olika typer av organskador. Tex kan insulinproducerande celler i pankreas slås ut och patienten drabbas av diabets. Mer om detta här:

https://www.eurekalert.org/news-releases/929656
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Mellan 20-40% av Covid-19 drabbade får en njurskada pga av en komplicerad process av infektionen. I vätska fall kan den bli permanent och kräva dialys.
Som förtydligande:
I ursprungsartikeln står det
Acute kidney disease is a complication of COVID-19; however, data on the percentage of acute kidney injury (AKI) among hospitalized COVID-19 patients are conflicting, varying from 6% in early reports to 20–36% in more recent researches (Cheng et al., 2020; Hirsch et al., 2020; Xiao et al., 2020). The incidence of AKI in COVID-19 patients is significant, and there is consistent evidence of its association with disease severity and mortality (Cheng et al., 2020; Diao et al., 2020; Hirsch et al., 2020).
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphys.2021.700220/full
Min fetstil
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Mellan 20-40% av Covid-19 drabbade får en njurskada pga av en komplicerad process av infektionen. I vätska fall kan den bli permanent och kräva dialys.

“Studies and systematic reviews have confirmed 20%-40% incidence of acute renal injury in COVID-19 patients. Data now being published shows that recovery is slower in some cases and complications requiring dialysis occur in others,” said Nayara Azinheira Nobrega Cruz, first author of the article.

The study shows that interaction with angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2) not only enables the virus to infect and replicate in human cells but can cause a significant imbalance in the renin-angiotensin system, which regulates arterial blood pressure, and the kallikrein-kinin system, which is involved in inflammation, control of blood pressure, and other processes.

Impairment of ACE2’s biological functions can lead to a drop in renal blood flow and a reduced glomerular filtration rate (GFR), altering the capacity of the kidneys to eliminate substances (metabolites) that are toxic in excessive quantities. It can also increase vasoconstriction in the kidneys, leading to renal function deterioration.

[länk]
Som Birgit skrev är det sjukhusvårdade patienter det handlar om. Njursvikt är väldigt vanligt bland patienter som vårdas på sjukhus pga infektionssjukdomar generellt.

Min erfarenhet är att det är extremt ovanligt med dialyskrävande njursvikt hos covid19-patienter utanför IVA.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Min erfarenhet är att det är extremt ovanligt med dialyskrävande njursvikt hos covid19-patienter utanför IVA.
Helt säkert är det så. Å andra sidan kan man förlora rätt mycket njurkapacitet utan att det märks. Dock står man i så fall sämre "rustad" för framtiden. Man kan tänka sig ett framtida scenario där fd Covidpatienter blir överrepresenterade i njursjukvården .
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Helt säkert är det så. Å andra sidan kan man förlora rätt mycket njurkapacitet utan att det märks. Dock står man i så fall sämre "rustad" för framtiden. Man kan tänka sig ett framtida scenario där fd Covidpatienter blir överrepresenterade i njursjukvården .
Om man utgår från att mäta njurfunktion med kreatinin så brukar verkligen inte vara ett problem. Du har rätt att man ska ha en rätt grav njursvikt innan man själv får symptom. Jag tror inte alls det kommer vara ett stort problem bland de som återhämtat sig, en del är dock helt förstörda efter långvarig intensivvård. Vi får väl se.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
I kombination med tur eller otur. Slumpen spelar oss ständigt stora spratt.

Staffans
Visst är det så. Och ändå tror somliga att de inte skulle drabbas hårt av Covid om de blev smittade.
 
D
B b8q skrev:
Visst är det så. Och ändå tror somliga att de inte skulle drabbas hårt av Covid om de blev smittade.
Det gäller väl nästan alla också?
 
P
optimum optimum skrev:
Det var så som jag och många andra kom fram till att smittspridning sker via luften. Nej viruset var inte klassat som luftburet men ändå spreds det via luften, Senare fick vi reda på att det spreds via så kallade aerosoler.
Det visste vi i början av maj förra året.
https://www.erinbromage.com/post/th...ranOFTw4WvIR65vWbf6rb3C83AnbXJ6Q6230gB_Kt-Wjw
Referens från ovanstående, publicerad i april 2020:
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0764_article
En till från april 2020:
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/8/20-1274_article
 
Redigerat:
P
optimum optimum skrev:
Tycker du det?
Ja. Såvitt jag vet sprids inte covid-19 via mat alls, eller ytterst lite.
Följer du inte Folkhälsomyndighetens råd om att tvätta händerna?
Nej, jag har tänkt själv sen länge och tvättar alltid händerna när jag har varit utanför huset bland folk. Det har jag gjort så länge att jag inte minns när jag började.
Det är jättebra att handtvättandet har ökat men det hjälper mer mot spridning av andra sjukdomar än mot covid-19.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl bra mycket enklare att desinficera händerna efter att man har packat upp alla matvaror än att desinficera varje vara i så fall.
Ja, så brukar jag göra. Det har gått bra.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Anser du att FHM har fel i att viruset kan smitta via kontakt med ytor som viruset finns på?
"Det finns samtidigt en risk att smitta sprids genom kontakt med förorenade ytor eller föremål men det finns idag inget som pekar på att denna spridningsväg har annat än en liten roll i den pågående pandemin", enligt Folkhälsomyndgheten.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...-sjukdomen-och-smittspridning/smittspridning/
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
I kombination med tur eller otur. Slumpen spelar oss ständigt stora spratt.
Ju mer man eliminerar slumpens inverkan desto mindre blir risken för att bli smittad, så man bör nog göra mer än bara hålla avstånd.
 
P pmd skrev:
"Det finns samtidigt en risk att smitta sprids genom kontakt med förorenade ytor eller föremål men det finns idag inget som pekar på att denna spridningsväg har annat än en liten roll i den pågående pandemin", enligt Folkhälsomyndgheten.
[länk]
Och detta utmynnade i "tvätta händerna" och "munskydd har ingen effekt och kan utgöra en risk" .

Folk skrev som besatta här på sidan en tid, hur de sett människor som petat på munskyddet och det var såldes bevisat att FHM hade rätt.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Blir det verkligen tillräckligt koncentration av väteperoxiden för att fungera bra som desinficering?
Det är ju inte så att man nöjer sig med ett dimmoln när man ska rengöra ett sår med väteperoxid.
Ja det är en vedertagen metod att desinficera rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.