1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag håller med dig. SCB kanske ger en bättre definition.tusenett skrev:Är det inte lite konstig definition de använder sig av ändå. Det står i SvD:
”Mer konkret uttryckt: amerikanska pojkar som föds i dag har en förväntad livslängd som är 2,2 år kortare än 2019 på grund av att pandemin slagit hårt mot särskilt amerikanska män och skapat en överdödlighet i denna grupp 2020 jämfört med tidigare år.”
Så eftersom det dött många äldre människor i en pandemi (som inträffar vart 100:ade år eller så) så kommer de barn som föds idag få ett kortare liv. Är detta vedertagen användning av begreppet ”förväntad livslängd”, dvs att inte ta hänsyn till extraordinära händelser vissa år?
Jag gissar att det är SvD som försöker vara tydliga och att det har slagit fel.
"Whatabout Hillary's emails" (whataboutism, alltså) är ett ganska dåligt argument i sådana här diskussioner. Att det finns andra smittsamma sjukdomar i världen är inte en bra anledning för vårdpersonal att inte vaccinera sig mot covid-19.D djac skrev:Kanske men inte sannolikt, värdpersonal kan som alla andra få alla sjukdomar, en del smittsamma. Några få av dessa kan man vaccinera mot, Corona är en sådan, den har varit på tapeten ett tag men nu är den bara en i mängden. Frågan jag kan ställa mig blir ju då om du ska kräva att vård personal ALLTID tar ALLA tillgängliga vacciner på marknaden, om inte så måste man ju ranka dem och sen definiera en gräns för vilka som måste tas för att man ska kunna tjänstgöra, inte säkert att Covid hamnar över gränsen ens.
Rekommendationer om vilka sjukdomar man bör vaccinera sig mot överlåter jag till smittskyddsexperterna (dvs de som inte skriver i den här tråden …).
Nja det håller jag inte med om, jag kan bara konstatera att det skulle vara ett paragdigmskifte och om man ska införa vaccinationsplikt så blir det en stor rockad av anställningsavtal och förmodligen lyfta alla andra missförhållanden inom vården. Det kan komma att kosta mer än det smakar, sen kanske det kan vara bra i det stora hela men väldigt dyrt och jag vet inte om det blir någon nytta gällande covid.P pmd skrev:"Whatabout Hillary's emails" (whataboutism, alltså) är ett ganska dåligt argument i sådana här diskussioner. Att det finns andra smittsamma sjukdomar i världen är inte en bra anledning för vårdpersonal att inte vaccinera sig mot covid-19.
Rekommendationer om vilka sjukdomar man bör vaccinera sig mot överlåter jag till smittskyddsexperterna (dvs de som inte skriver i den här tråden …).
Men absolut spännande, skulle vara intressant att se.
Det här är alltså steg fyra i regeringens återöppningsstrategi.blackarrow skrev:
Blir allt som vanligtnu på fredag? Arbete på plats, AW, fulla plånböcker och party?
Detta gäller när nästan alla restriktioner tas bort ( SVT 26/9 )
Fulla läktare och salonger, dans på nattklubbar – och fritt fram att återgå till arbetsplatserna.
Detta gäller när Sverige nu går in i det fjärde steget i avvecklingen av coronarestriktionerna.
Eller kommer företag och personal att ta det lite lugnt?
[länk]
Steg fem återstår. Efter steg fem får vi gå till jobbet när vi är sjuka, sluta tvätta händerna och slipper hålla avstånd. Datum för det finns inte inplanerat.
Nä, det ska man alltså inte göra förrän i steg fem.D djac skrev:
Det där med piedestaler... Är det lite som när man berömmer sitt handlingskraftiga agerande utifrån information man snappat upp på Flashback i vissa lägen (undvika möten i små lokaler) men inte i andra (åka till Thailand)?optimum skrev:
P pmd skrev:
Det fungerar inte så att "vanligt" har olika betydelser här och ni måste skilja er från era subjektiva uppfattningar när det finns en medicinsk praxis.
Mycket vanligt i covidsammanhang är såldes det samma. Fler än 10%
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Så när 1177 skriver "Det är vanligt att bli sjuk som vid förkylning eller influensa." så menar de att färre än 10 % upplever det som en en förkylning eller influensa?Ulltand skrev:
Bra att veta för jag uppfattade det som att de menade "de flesta" eller "mer än hälften".
Jag undrar hur de flesta upplever det.
Jag blir lite undrande när Socialstyrelsen skriver "se fyra vanliga samsjuklighetsdiagnoser" men samtliga är mer än 10 %. Känner de inte till medicinsk praxis?
Vanligt betyder inte "mer än hälften"BirgitS skrev:
Så när 1177 skriver "Det är vanligt att bli sjuk som vid förkylning eller influensa." så menar de att färre än 10 % upplever det som en en förkylning eller influensa?
Bra att veta för jag uppfattade det som att de menade "de flesta" eller "mer än hälften".
Jag undrar hur de flesta upplever det.
Jag blir lite undrande när Socialstyrelsen skriver "se fyra vanliga samsjuklighetsdiagnoser" men samtliga är mer än 10 %. Känner de inte till medicinsk praxis?
Definitionen har jag redogjort för. Du får väl ta och skriva till 1177 och socialstyrelsen att man borde har skrivit "mycket vanligt" vilket är ett bättre uttryck om det är nära 50%.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nej, det tänker jag inte göra eftersom jag anser att de använder ordet "vanligt" som man brukar göra. Det är ju du som anser att det är fel.Ulltand skrev:
Fast "mycket vanligt" betyder ju fler än 10 % enligt dig så det passar ju inte så bra om man vill beskriva något som är nära 50 %.
BirgitS skrev:
Jo det täcker upp hela spannet från 10% och uppåt. Men i vetenskapliga sammanhang använder man då hellre en exakt siffra som tex 55%. Det finns ju inte ordkombinationer för alla tänkbara procentsatser.
Några exempel.
Det är mycket vanligt att drabbas av långtidscovid efter sjukdom. Men det är absolut vanligast att man inte gör det. Det är mindre vanligt att avlida i sjukdomen och det är sällsynt att barn gör det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Fast det är ju inte mer än 10 % som får postcovid (jag antar att du just menar det och inte en utdragen infektion): #250Ulltand skrev:
Jo det täcker upp hela spannet från 10% och uppåt. Men i vetenskapliga sammanhang använder man då hellre en exakt siffra som tex 55%. Det finns ju inte ordkombinationer för alla tänkbara procentsatser.
Några exempel.
Det är mycket vanligt att drabbas av långtidscovid efter sjukdom. Men det är absolut vanligast att man inte gör det. Det är mindre vanligt att avlida i sjukdomen och det är sällsynt att barn gör det.
Fast om det nu inte är i ett vetenskapligt sammanhang, den här tråden är ju inte till för vetenskapsmän utan för amatörer, vad gäller då?
