BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Pfizer har just inlett en studie med 2660 personer om en förebyggande behandling mot covid, den kan t.ex. användas när en i ett hushåll har insjuknat för att förhindra att de andra insjuknar. Det är en kombination med HIV-medicinen rotonavir enligt Reuters.
[länk] kl. 18.00
Pfizer är tydligen inte den enda som håller på med utveckling av förebyggande antiviral behandling: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/piller-mot-covid-19-testas
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Pfizer är tydligen inte den enda som håller på med utveckling av förebyggande antiviral behandling: [länk]
Jag undrar om det kan bli lika populärt som ivermektin.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag undrar om det kan bli lika populärt som ivermektin.
Oja.
Hälften så bra men dubbelt så dyrt. Med rätt PR. kommer det att gå hem i stugorna.

Komihåg var ni hörde det först.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Oja.
Hälften så bra men dubbelt så dyrt. Med rätt PR. kommer det att gå hem i stugorna.

Komihåg var ni hörde det först.

Staffans
Ja, men Trump var först med lösningen att spruta desinfektionsmedel i lungorna.
Så det finns flera bra lösningar.

Det känns bra. :)
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det täcker upp hela spannet från 10% och uppåt. Men i vetenskapliga sammanhang använder man då hellre en exakt siffra som tex 55%. Det finns ju inte ordkombinationer för alla tänkbara procentsatser.

Några exempel.

Det är mycket vanligt att drabbas av långtidscovid efter sjukdom. Men det är absolut vanligast att man inte gör det. Det är mindre vanligt att avlida i sjukdomen och det är sällsynt att barn gör det.
Så vi har en skala nåt i stil med:
- sällsynt
- extremt ovanligt
- väldigt ovanligt
- mycket ovanligt
- ovanligt
- ganska ovanligt
- mindre vanligt
- ganska vanligt
- vanligt
- mycket vanligt
- absolut vanligast

Jag blir förvirrad…;)
 
  • Haha
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Så vi har en skala nåt i stil med:
- sällsynt
- extremt ovanligt
- väldigt ovanligt
- mycket ovanligt
- ovanligt
- ganska ovanligt
- mindre vanligt
- ganska vanligt
- vanligt
- mycket vanligt
- absolut vanligast

Jag blir förvirrad…;)
Verkar rimligt, nu ska vi bara mappa en siffra till varje uttryck också, har ni kollat FASS?
 
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, men Trump var först med lösningen att spruta desinfektionsmedel i lungorna.
Så det finns flera bra lösningar.

Det känns bra. :)
Tips. Allt som sägs, är inte tänkt att uppfattas som en sanning.

Staffans
 
Redigerat:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hade du haft förmågan att skilja allvar ifrån skämt, hade du förstått. Karln pratade ofta på det viset.
Dvs. Det är inte allt som sägs som förväntas uppfattas som allvarligt menat, vilket är något de flesta lärt sig att tolka med tiden.

Staffans
Trump är ett skämt, men hans uttalande om att inhalera desinfektionsmedel ser inte ut att ha varit det:


Kvinnan som trump vänder sig till verkar inte heller uppfatta det som ett skämt:


Men jag får ge dig rätt i att "karln ofta pratade på det viset".
 
  • Gilla
  • Ledsen
sysmali och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
EU:s smittskyddsmyndighet ECDC:
Europa tar en stor risk för ökad smittspridning och belastning på sjukvården när flera länder nu häver coronarestriktionerna.
– Hittills är bara 61 procent av befolkningen fullvaccinerade. Vårt budskap är att det är för tidigt att häva restriktionerna tills vaccinutvecklingen har kommit längre, säger ECDC krishanteringschef Ole Heuer till Ekot.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 09.04
 
Staffans2000
R RoAd skrev:
Men jag får ge dig rätt i att "karln ofta pratade på det viset".
Precis. Vet man inte det, är det lätt att det blir missförstånd, som Nissens så väl illustrerade.

Staffans Sanders
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Precis. Vet man inte det, är det lätt att det blir missförstånd, som Nissens så väl illustrerade.

Staffans Sanders
Du verkar få det till kritik mot @Nissens och inte Trump vilket känns helt tokigt.

Jag tror inte @Nissens trodde på Trump och övervägde att inhalera rengöringsmedel. Jag tolkade nissens inlägg som (skämtsam) kritik över att USAs president står på en presskonferens och pratar om att det kan vara en bra idé att göra så.

Jag har full förståelse för att vissa trodde på honom (Trump), det finns gott om folk som inte kan skilja på vetenskap och rent trams (vilket flera i denna tråden bevisar).
 
  • Gilla
sysmali och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
R RoAd skrev:
Du verkar få det till kritik mot @Nissens och inte Trump vilket känns helt tokigt.

Jag tror inte @Nissens trodde på Trump och övervägde att inhalera rengöringsmedel. Jag tolkade nissens inlägg som (skämtsam) kritik över att USAs president står på en presskonferens och pratar om att det kan vara en bra idé att göra så.

Jag har full förståelse för att vissa trodde på honom (Trump), det finns gott om folk som inte kan skilja på vetenskap och rent trams (vilket flera i denna tråden bevisar).
Nissens har flera gånger helt missat, även det mest uppenbara. Så, jag fann ingen anledning till att tro att han plötsligt fått insikt i språkets små krumbukter. Men har jag fel, är det bara till att gratulera honom.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nissens har flera gånger helt missat, även det mest uppenbara. Så, jag fann ingen anledning till att tro att han plötsligt fått insikt i språkets små krumbukter. Men har jag fel, är det bara till att gratulera honom.

Staffans
Det är väldigt mycket som är helt uppenbart för dig som ingen annan tycker är speciellt uppenbart.

Att jag var ironisk angående Trumps idé att hälla desinfektionsmedel i lungorna förstod nog de flesta. Utom möjligtvis de som tycker att idén är bra. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Trump är ett skämt, men hans uttalande om att inhalera desinfektionsmedel ser inte ut att ha varit det:

[media]
Kvinnan som trump vänder sig till verkar inte heller uppfatta det som ett skämt:

[media]
Men jag får ge dig rätt i att "karln ofta pratade på det viset".
@Staffans2000 du var nog ensam om att tro att Trump skämtade på den presskonferensen.

Märkligt att du tar skämt allvarligt och allvarliga saker som ett skämt.

Trump själv är gravallvarlig och trodde på sin egensnickrade idé. Helt galet, men inget skämt tyvärr.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
sysmali och 6 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Trump själv är gravallvarlig och trodde på sin egensnickrade idé. Helt galet, men inget skämt tyvärr.
Man visste inte om man skulle skratta eller gråta när han gjorde detta uttalande. Undrar hur hans rådgivare kände sig i kulisserna? Jag tror allvarligt den gubben hade nån psykisk störning.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.