P pmd skrev:
Aha. Dödsfall, ja. Nu är det ju så att Folkhälsomyndigheten inte har något att göra med driften av ålderdomshem. Det misslyckandet kan vi skylla på ädelreformen.
Jag håller helt med om att äldrereformen är kass och vi inte tar hand om våra gamla men just när det gäller covid-19 bland äldre så visar all forskning att den avspeglas helt av smittspridningen i samhället. Till och med Norge som haft en underdödlighet hade högre dödliget på älderboenden än Sverige.

Det går inte att ha hög smittspridning i samhället (vår val) och samtidigt skydda de äldre.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ett ofta använt sätt av Birgit mfl att flytta fokus från det egentliga inlägget . Förmodligen något man får lära sig om man läst argumnetationsteknik. :)

"Vanligt" har en medicinsk betydelse så Birgit är helt enkelt fel ute men syftet lyckades ju ändå.
Jag har inte läst argumentationsteknik.

Jag är ofta förbryllad över vad du menar därför att det inte går ihop sig så jag försöker många gånger komma underfund med vad du försöker säga egentligen. Ibland går det att klura ut men ibland behöver jag fråga dig.

Som sagt du följde ju inte ens den medicinska standard du sedan hänvisade till eftersom du kallade 10 % för "ganska vanligt" i stället för "vanligt" som du borde ha skrivit enligt dig själv. Det blir inte lätt att förstå dig då. Om jag inte kan förstå dig så blir det rätt omöjligt att diskutera något. Men jag ska försöka komma ihåg i fortsättningen att när du skriver "vanligt" så menar du något som är 1 - 10 %.

P
D djac skrev:
Finns ju ganska många medicinska behandlingar som det vid tiden har rått koncensus om och som senare har visat sig varit mindre lyckade. Jag antar att de som tar sig rätten att vara efterkloka, ur perpektivet att döma andra, menar att försiktighetsprincipen ska användas selektivt i efterhand, när det visar sig vara just mindre lyckat?
Ibland önskar jag att det fanns ett sätt att dubbelgilla inlägg.

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte läst argumentationsteknik.

Jag är ofta förbryllad över vad du menar därför att det inte går ihop sig så jag försöker många gånger komma underfund med vad du försöker säga egentligen. Ibland går det att klura ut men ibland behöver jag fråga dig.

Som sagt du följde ju inte ens den medicinska standard du sedan hänvisade till eftersom du kallade 10 % för "ganska vanligt" i stället för "vanligt" som du borde ha skrivit enligt dig själv. Det blir inte lätt att förstå dig då. Om jag inte kan förstå dig så blir det rätt omöjligt att diskutera något. Men jag ska försöka komma ihåg i fortsättningen att när du skriver "vanligt" så menar du något som är 1 - 10 %.
Eftersom det tycks vara en hjärtefråga för dig så svara jag trots det totala ointresset frågan torde ha i tråden.

Det är "vanligt" med långtidscovid bland barn.

Det är "mycket vanligt" med långtidscovid bland vuxna.

Är vi överens?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag håller helt med om att äldrereformen är kass och vi inte tar hand om våra gamla men just när det gäller covid-19 bland äldre så visar all forskning att den avspeglas helt av smittspridningen i samhället. Till och med Norge som haft en underdödlighet hade högre dödliget på älderboenden än Sverige.

Det går inte att ha hög smittspridning i samhället (vår val) och samtidigt skydda de äldre.
Har du studerat hur antalet bekräftade fall i Region Stockholm under november-december förra året förhöll sig till antalet bekräftade fall på äldreboendena?

November, i samhället 39157 fall
November, på SÄBO 846 fall
December, i samhället 43723 fall (en ökning)
December, på SÄBO 798 fall (en minskning)
https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf
Alltså det ena går upp och det andra går ner så på något sätt lyckades man skydda de äldre bättre under december än under november.

P pmd skrev:
Ibland önskar jag att det fanns ett sätt att dubbelgilla inlägg.
Men skulle man avstått från dessa behandlingar skulle många fler av avlidit eller blivit svårt sjuka i avsaknaden av behandling.

Att "avstå" ger dock inget tydligt ansvar som att "rekommendera". Det är där skon klämmer, med det kostar så klart andra änden i from av lidande och död.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Eftersom det tycks vara en hjärtefråga för dig så svara jag trots det totala ointresset frågan torde ha i tråden.

Det är "vanligt" med långtidscovid bland barn.

Är vi överens?
Nej
Jag förstår inte ens varför du nu börjar prata om postcovid.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej
Jag förstår inte ens varför du nu börjar prata om postcovid.

Ska jag posta inlägget igen?

Det var en nyhet om långtidscovid bland barn publicerad av DN tror jag...

Men du lýckdes ju få det till en meningslös diskussion om ordet "vanligt"

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ska jag posta inlägget igen?

Det var en nyhet om långtidscovid bland barn publicerad av DN tror jag...

Men du lýckdes ju få det till en meningslös diskussion om ordet "vanligt"
Men din användning av "ganska vanligt" gällde ju de 10 % som inte fick antikroppar, vilket är en helt annan sak än postcovid. I artikeln om postcovid bland barn fanns det ju ingen procentandel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Då kommer en nyhet som omväxling.
[länk]
Man bör väl skilja på att vara rökare och att ha en genetisk benägenhet för att börja röka? Det tycker jag att artikeln inte är så tydlig med.
DN skrev:
Samtidigt finns en viss överlappning mellan grupper där rökare är överrepresenterade och där vaccinationsgraden är låg.
Det är kanske inte förvånande. Rökarna är fler bland lågutbildade (vilket artikeln också nämner).

P
Ulltand Ulltand skrev:
"Vanligt" har en medicinsk betydelse så Birgit är helt enkelt fel ute men syftet lyckades ju ändå.
Vad har det för medicinsk betydelse? Är det samma betydelse i alla medicinska sammanhang?

P
Ulltand Ulltand skrev:
Kan du ge mig en hänvisning till all forskning inom området?
Det går säkerligen att skydda dem bättre än vad som gjordes.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
"Mycket vanligt" tolkar jag som att det gäller mer än hälften. Minst.
Hur definieras "mycket vanligt" i medicinska sammanhang?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Men skulle man avstått från dessa behandlingar skulle många fler av avlidit eller blivit svårt sjuka i avsaknaden av behandling.

Att "avstå" ger dock inget tydligt ansvar som att "rekommendera". Det är där skon klämmer, med det kostar så klart andra änden i from av lidande och död.
Mitt dubbelgillande avsåg främst meningen som handlade om selektivt användande av försiktighetsprincipen i efterhand när efterklokheten visar att det skulle ha varit bra.

optimum
P pmd skrev:
Facebook? Jag trodde att optimum menade Flashback …
Det var så låg nivå på hans inlägg att jag inte ens brydde mig om skiten han skrev.

I början av 2020 fanns det fler vettiga inlägg på Flashback än läget har blivit senare.
I början fanns det bra inlägg med länkar till viktig information från Asien mm. som beskrev utvecklingen där och vad man kom fram till om smittspridningens metoder. Alltså tidigt fanns där länkar till dokument som beskrev problemet med att vistas i samma rum som en smittad och man misstänkte att det var luftburet i någon form vilket senare har visat sig vara via typ aerosoler.

Nu är dryg 90% på Flashback om covid skit och massa antivaxxers och konspirationsinlägg. Sällan man hittar något nytt vettigt. Men det finns några som kommer då och då.

Men just spridningen i mindre rum tog jag till mig och satte upp ett anslag på dörren till mitt kontor med texten.

"Hej. Jag tar inte längre emot besök på mitt kontor men kommer gärna ut i den stora hallen utanför och pratar med dig"

Detta införde jag i april 2020. Även att jag inte som förr gick in på någon annans kontor och satte mig på besöksstolar för att prata.
Helt rätt metod vilket vi fick bekräftat senare 2020 om hur viruset sprids och det kom bilder som visade hur spridningen i rum kan påverka andra.
När vi var i Thailand februari 2020 var liknande inlägg på Flashback värdefulla om utvecklingen i Asien där vi då var.
Så att kasta skit på Flashback anser jag är fel och enbart av personer som tycker om att kasta skit på andra och lyfter upp sig själva på en jäkla piedestal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.