optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet ju att FHM bedömde att Covid-19 skulle passera en en våg av influensa och efter ett par månader skulle den ebbat bort. Till det kommer att man då torde att vi då skulle ha uppnått flockimmunitet.

Efter denna totafelbedömning har det varit svårt, ja nästan omöjligt för myndigheten att styra upp hanteringen av pandemin mer strikt.
Ja och det är besvärande att man får hålla på så utan något egentligt ansvar för vad man hittar på.

Bara idiotin med att covid bara smittar från de med symptom. Så dumt så det inte är sant.
De som fortsätter och ständigt försvarar FHM dumheter drar skammen över sig själva.

Genom de artiklar jag hittade tidigt 2020 framgick det att smitta sprids före man visar symptom. Värdefulla nyheter från Asien där smittan spreds först. Senare upptäckte jag själv att så gör de flesta liknande smittor som SARS. MERS, influensa och förkylningar. Detta måste FHM fattat men fortsatte att hävda att endast de med symptom smittade. Och sådan skit slipper man ansvaret för.

Fortfarande frisk (från covid). Faen vad bra jag är.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Bara idiotin med att covid bara smittar från de med symptom. Så dumt så det inte är sant.
De som fortsätter och ständigt försvarar FHM dumheter drar skammen över sig själva.
Det är du som drar skammen över dig själv genom att fortsätta påstå något som inte stämmer med rådet om att hålla avstånd till alla, påstå att det är information från Fohm när det var information från WHO, påstå att SARS smittar innan symtom osv.

• Gilla
  • Haha
djac och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det väl just negativa antikroppstest som sådde tvivel:
Du har rätt. Men "förvåningen" består i att man kan utveckla långtidscovid utan att vara speciellt sjuk, tom asymtomatiskt.

Det är ganska vanligt att man inte har ett antiktoppssvar med standardtest efter covid-19

optimum optimum skrev:
Ja och det är besvärande att man får hålla på så utan något egentligt ansvar för vad man hittar på.

Genom de artiklar jag hittade tidigt 2020 framgick det att smitta sprids före man visar symptom. Värdefulla nyheter från Asien där smittan spreds först. Senare upptäckte jag själv att så gör de flesta liknande smittor som SARS. MERS, influensa och förkylningar. Detta måste FHM fattat men fortsatte att hävda att endast de med symptom smittade. Och sådan skit slipper man ansvaret för.

Fortfarande frisk (från covid). Faen vad bra jag är.
Ja det är det speciellt när både coronakommission och många forskare har riktat så pass skarp kritik.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja det är det speciellt när både coronakommission och många forskare har riktat så pass skarp kritik.
Undrar vilken kritik dessa forumdiskussioner skulle få av Coronakommisionen? ;)

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du har rätt. Men "förvåningen" består i att man kan utveckla långtidscovid utan att vara speciellt sjuk, tom asymtomatiskt.

Det är ganska vanligt att man inte har ett antiktoppssvar med standardtest efter covid-19
Det framgår inte av ditt inlägg i alla fall. Det enda ställe som förvåning nämns där är:
Vad som förvånade dem var att det också var få som hade mätbara antikroppar.

I studien med personalen på Danderyds sjukhus var det 10 % av de sjuka som inte hade mätbara nivåer av antikroppar efter 8-9 månader. Jag tycker inte att det är samma sak som "ganska vanligt".

BirgitS BirgitS skrev:
Det framgår inte av ditt inlägg i alla fall. Det enda ställe som förvåning nämns där är: #12842

I studien med personalen på Danderyds sjukhus var det 10 % av de sjuka som inte hade mätbara nivåer av antikroppar efter 8-9 månader. Jag tycker inte att det är samma sak som "ganska vanligt".
10% tycker jag är "ganska vanligt".

Men egentligen är det väl inte heller så överraskande att så många barn drabbas av långtidscovid när vuxna gör det. Motsatsen hade varit mer anmärkningsvärd.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
10% tycker jag är "ganska vanligt".

Men egentligen är det väl inte heller så överraskande att så många barn drabbas av långtidscovid när vuxna gör det. Motsatsen hade varit mer anmärkningsvärd.
Jag brukar kalla 10 % för ganska ovanligt. Vad anser du att "ganska ovanligt" betyder?

Nu finns det ju inget i artiklarna som du har refererat till om att det skulle vara "så många barn". Det enda antal som nämns är 65 st.

BirgitS
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Därför har Folkhälsomyndigheten beslutat att rekommendera en tredje dos vaccin som påfyllnad för personer i följande grupper, och i denna prioriteringsordning:
  • Boende på SÄBO
  • Personer med hemtjänst beslutad av kommun samt personer med hemsjukvård
  • Alla som är 80 år och äldre.
Dock minst 6 månader efter dos 2.
Regionerna sköter planeringen av vaccinationsarbetet utifrån de lokala förutsättningarna. Folkhälsomyndigheten rekommenderar en samordning med vaccinationerna mot säsongens influensa.
Det övergripande målet med vaccinationerna är att förhindra svår sjukdom och död och detta har varit styrande i prioriteringen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ot-covid-19-till-alla-som-ar-80-ar-och-aldre/

optimum
Så kom det nu nyheten om att man ska ge vissa en påfyllnadsdos.
Återigen för sent och för lite.

Vad gör man med all sjukvårdspersonal som fick AZ tidigt och nu har sjunkande antikroppar?
Vad gör man med alla 70-80 åringar som fick AZ ?

Svar: Inget före de börjar bli sjuka och dör.

FHM i ett nötskal.

Skärmdump av en nyhetsartikel om rekommendation av tredje dos vaccin för vissa grupper, inklusive citat från socialminister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Tillägg:

Skärmdump från nyhetsartikel om vaccinskydd, visar två bilder: personal som administrerar vaccin och en närbild av en hand som håller en spruta och vaccinflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Tillägg:

[bild]
Ja, det kanske är dags att införa särskilda rekommendationer för de ovaccinerade och de som vaccinerats för mer än 6 månader sedan som inte haft covid då de är potentiella smittspridare.

De med antikroppar från genomgången infektion och som är vaccinerade får dock slippa restriktioner.

Särskilt covidpass bör omgående införas för att säkerställa att de som inte haft Covid kan särskiljas från de bättre skyddade som är de enda som får gå på fotboll, konserter och resa utomlands.

(Obs, inlägget kan innehålla spår av ironi)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag brukar kalla 10 % för ganska ovanligt. Vad anser du att "ganska ovanligt" betyder?

Nu finns det ju inget i artiklarna som du har refererat till om att det skulle vara "så många barn". Det enda antal som nämns är 65 st.

Mycket vanliga fler än 1 på 10

Vanliga från 1 på 10 till 1 på 100

Mindre vanliga (ganska ovanliga) från 1 på 100 men mindre än 1 på 1000

Ditt begrepp av "vanliga" är ganska ovanligt.

Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så kom det nu nyheten om att man ska ge vissa en påfyllnadsdos.
Återigen för sent och för lite.

Vad gör man med all sjukvårdspersonal som fick AZ tidigt och nu har sjunkande antikroppar?
Vad gör man med alla 70-80 åringar som fick AZ ?

Svar: Inget före de börjar bli sjuka och dör.

FHM i ett nötskal.

[bild]

[länk]

Tillägg:

[bild]
Ja men relativt snabbt i alla fall sett i ett internationellt perspektiv. '

FHM agerar som ett löst slaget curlingklot. Andra måste borsta av bara fan för att det skall hamna i boet till slut.

Men nu har man iaf slutat argumentra om att vaccinet kunde göra bättre nytta i något annat land. Förvisso sant men helt ovidkommande för en myndighet som skall främja folkhälsan i Sverige

Ulltand Ulltand skrev:
FHM agerar som ett löst slaget curlingklot. Andra måste borsta av bara fan för att det skall hamna i boet till slut.
Använder du klot i curling? Behöver man ens borsta alls då, det lär väl rulla på rätt bra...:crysmile:

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.