1 013 480 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jo så är det och det var också en sådan brasklapp jag skrev i mitt inlägg. Vi kan aldrig veta exakt hur dessa 60% betett sig. Däremot har företrädare för regering och sjukvård talat om för oss medborgare att vi skulle avstå från bilåkning för att minska risken för bilolyckor som då skulle konkurrera om vården med Covid patienter, skador i skidbacken samma sak. Alla har naturligtvis inte åkt skidor eller bil, men ganska många. Hyrbilar är tex bokade som aldrig förr. Nu tycker jag personligen att pekpinnarna om bilåkning var tramsiga, men om vi ska vara lydiga och göra som vi blir tillsagda så skulle alltså onödiga bilresor också gå bort.BirgitS skrev:
Även om man har rest kan man ju bete sig på ett annat sätt, reser man till ens egen/hyrd/lånad stuga och inte träffar andra så blir ju inte smittspridningen större än om man levt på samma sätt hemma och vanliga år hade man kanske firat med andra på restaurang, så det går ju inte att säga att 60 % har gjort som vanligt.
Att ha självhushåll i egen stuga är inget större problem men långt från alla har tillgång till egen stuga.
Det skulle vara intressant om media kunde göra något reportage om Litauens explosiva uppgång. Det dör just nu ca 30 pers per 100000 inv o dag. För bara någon månad sedan var de långt ned i listorna. Hur fungerar sjukvården?
Från financial times.
Från financial times.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.dn.se/sverige/dan-eliasson-avgar/Mikael_L skrev:
Varför kunde han inte sitta kvar?
– Den stora frågan handlar väl om att MSB inte hanterar något annat än den här diskussionen, att han har väldligt svårt att agera som generaldirektör eftersom han får frågor om sin julsemester. Det har lett till en ohållbar situation för honom och för myndigheten och därför har han dragit slutsatsen att begärt att få sluta, säger Mikael Damberg.
Men är det verkligen därför han inte kan sitta kvar? För att han får frågor om sin julsemester? Är det frågorna som är problemet nu? Eller ens besväret han och myndigheten får att svara på frågorna? Det torde vara själva resan och frånvaron från jobbet under pågående kris som är problemet, inte att möta frågor från pressen. Även om det ena naturligtvis ledde till det andra.
Det är en vi har glömt. Lena Hallengren gör som de andra trots att vi blivit uppmanade att inte besöka massa butiker
https://www.dagensvastervik.se/nyhe...ndlade-i-kalmar-city-tva-dagar-fore-julafton/
"Två dagar före julafton syntes Lena Hallengren (S) i minst två mindre butiker i Kalmar city.
– Det var lite märkligt för jag kommenterade regeringens sätt att hantera pandemin. Och helt plötsligt var hon bakom mig i butiken, säger ett vittne. Det var rätt pinsamt.
Butikschefen i den aktuella butiken avböjer att kommentera.
Det var två dagar före som nya förhållningsregler infördes där svenskar uppmanades att inte besöka butiker och att affärer rekommenderades att inte ha mellandagsrea. "
https://www.dagensvastervik.se/nyhe...ndlade-i-kalmar-city-tva-dagar-fore-julafton/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Två dagar före julafton syntes Lena Hallengren (S) i minst två mindre butiker i Kalmar city.
– Det var lite märkligt för jag kommenterade regeringens sätt att hantera pandemin. Och helt plötsligt var hon bakom mig i butiken, säger ett vittne. Det var rätt pinsamt.
Det var två dagar före som nya förhållningsregler infördes där svenskar uppmanades att inte besöka butiker och att affärer rekommenderades att inte ha mellandagsrea. "
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Det blåa laget kan också..optimum skrev:
Det är en vi har glömt. Lena Hallengren gör som de andra trots att vi blivit uppmanade att inte besöka massa butiker
[länk]
[bild]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/moderat-kritiserade-lofven-under-egen-resa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
Och EU-kommissionen godkände det vaccinet kring 16.30.optimum skrev:
Avtalet säger att leveranserna ska påbörjas inom två veckor men den första sker troligen nästa vecka.
https://www.dn.se/sverige/ema-rekommenderar-godkannande-av-modernas-vaccin/
En fjärdedel av deltagarna var 65 år eller äldre, men ganska få var över 75 år vilket begränsar möjligheten att dra slutsatser för de allra äldsta.
...
Enligt amerikanska läkemedelsverket FDA var tre allvarliga biverkningar sannolikt kopplat till vaccinet, två personer som tidigare gjort fillerbehandlingar drabbades av svullnad i ansiktet och en annan person av illamående och kräkningar.