BirgitS BirgitS skrev:
DN rapporterar att Vallance, en chefsrådgivare till brittiska regeringen, varnar för att en ökad vaccinering gör viruset muterar för att hitta nya vägar att sprida sig.
[länk] kl. 18.27

Tillägg:
Finns nu med i en särskild artikel: [länk]
där även detta står:

Du får det att låta som att vore ett alternativ inte vaccinera vilket det så klart inte är.

Det är heller knappast någon nyhet att corona inte kommer att utrotas. Och blir det för besvärlig får man ta fram nya varianter på vaccinet. Det går på några veckor enligt Pfizer.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så det är 1½ dos som ska ges? Det är inget man ska verifiera med en lite större kontrollgrupp?
Egentligen inte då man redan vet att vaccinet är tillräckligt effektivt för att användas även vid 70%.

I ett senare skede när det finns ett överskott på vaccin är det intressant vilket vaccin som är bäst

Sedan anser både brittiska myndigheter och indiska att data är tillräckliga.

Det är ingen som tror att EU inte godkänner vaccinet. Nu är det bara en byråkratisk försening.

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Däremot oroas jag av våra beslutfattares totala brist på omdömme och att det inte finns någon i deras närhet som kan/vågar förklara det olämpliga i att bryta mot sina egna moraliska regler. Hajar du?
Det är väl ingen nyhet och inget som gäller bara covid.
Jag hajar att du tycker att det var en nyhet även om jag inte tycker det.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så, bästa Birgit. Sluta upp med ditt ordningsmannaraljerande.
Jag efterfrågade varför LeffeA tyckte det var en nyhet gällande corona/covid eftersom jag inte kunde se någon och det kan jag inte efter ditt inlägg heller.

• Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du får det att låta som att vore ett alternativ inte vaccinera vilket det så klart inte är.

Det är heller knappast någon nyhet att corona inte kommer att utrotas. Och blir det för besvärlig får man ta fram nya varianter på vaccinet. Det går på några veckor enligt Pfizer.
Jag försökte låta neutral precis som jag uppfattade att DN:s text var. Visst ska man vaccinera men det är bra att vara medveten om vad det leder till så att man inte blir förvånad när fler större mutationer inträffar.

Man kunde även läsa att Whitty tror att det blir nya restriktioner nästa vinter.

Det må gå fort att ta fram en ny variant men det går inte lika fort att vaccinera.

Förstår inte reaktionerna mot att politiker besökt köpcenter eller åkt utomlands
Mig veterligen har inget förbud mot sådana aktiviteter utfärdats
Ej heller något förbud mot att lämna sitt hem
Rekommendationerna är att försiktighet och ansvar ska tagas
Ingen av de som anklagas har brutit mot några lagar eller regler
Alla anklagelser som kommer från olika håll är bara till för att skapa uppmärksamhet och skada de utsatta
Det hade varit intressant att få veta om de som kastar ur sig dessa själva har suttit helt isolerade utan någon social kontakt eller något besök på ett köpcenter.

Det här är pajkastning värdig Donald Trump

• Haha
  • Gilla
crappyusrname och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
I våras kom inte folk hem från Spanien då resorna ställdes in. Nyligen stoppas passagerartrafik från Storbritannien.
Om samma sak hade hänt så att inte Eliasson kommit hem. För min del så kan han gott stanna där, men tanken är väl ändå att han som GD för ett väsentligt verk. Kanske inte helt klipskt.

I övrigt så är det som sagt inte olagligt att mingla vilt, resa, springa i affärer heller, men ändå så rekommeras vi att inte göra det av samma personer som sen kör det.
Skenheligt kallas det väl?

• Gilla
  • Älska
optimum och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Egentligen inte då man redan vet att vaccinet är tillräckligt effektivt för att användas även vid 70%.

I ett senare skede när det finns ett överskott på vaccin är det intressant vilket vaccin som är bäst

Sedan anser både brittiska myndigheter och indiska att data är tillräckliga.

Det är ingen som tror att EU inte godkänner vaccinet. Nu är det bara en byråkratisk försening.
Så två doser eller en och en halv?
Du brukar ha bättre koll än forskarna som utvecklar vaccinet så det kan du säkert besvara.
Man ska inte chansa utan man ska ta det säkra före det osäkra brukar du säga. Stäng gränsen, stäng landet, stäng skolan etc.
Däremot är det inte så noga med tester av vaccin, dosering, hur tätt det ska ges etc. Jag får inte ihop det.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har du varit ute och handlat?
Jag har, man har följt rekommendationerna
Jag anser för övrigt att det skulle vara obligatorisk karantän under två veckor för de som reser in i landet, oavsett var de kommer ifrån eller vilket land de är medborgare i.
Men de bestämmelserna har vi ännu inte
Vi har ingen total lockdown, vilket jag hoppas att vi slipper.
Jag anser att det här är ett drev för att ta billiga politiska poäng

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Förstår inte reaktionerna mot att politiker besökt köpcenter eller åkt utomlands
Mig veterligen har inget förbud mot sådana aktiviteter utfärdats
Ej heller något förbud mot att lämna sitt hem
Rekommendationerna är att försiktighet och ansvar ska tagas
Ingen av de som anklagas har brutit mot några lagar eller regler
Alla anklagelser som kommer från olika håll är bara till för att skapa uppmärksamhet och skada de utsatta
Det hade varit intressant att få veta om de som kastar ur sig dessa själva har suttit helt isolerade utan någon social kontakt eller något besök på ett köpcenter.

Det här är pajkastning värdig Donald Trump
Det är redan diskuterat. Vi är några stycken.

• Gilla
djac
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det är redan diskuterat. Vi är några stycken.
Tack för info
Orkade inte läsa igenom ca 80 sidor utan läste de sista inläggen :cool:

• Gilla
djac
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Tack för info
Orkade inte läsa igenom ca 80 sidor utan läste de sista inläggen :cool:
Det förstår jag. :)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
U Uffe A skrev:
Jag anser att det här är ett drev för att ta billiga politiska poäng
De flesta politiker har varit tysta, förmodligen för att de själva också har handlat något, känns mer som en klickjakt av vår kära, klickjagande, press

• Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag minns presskonferensen sa Tegnell att smittspridningen verkar avta i vissa delar av landet, t.ex. Stockholm, men inte överallt. Det kan man se på att i t.ex. Stockholm har antalet på sjukhus och nya på IVA gått ner lite.

Så vitt jag kan se så har du ringat in vecka 2-3, dvs. när folk börjar jobba igen efter julen, medan det nu är vecka 1. Influensa-smittspridningen brukar avta under helgerna.
Det går inte jämföra influensa med pandemin rakt av.
Det borde du förstå.
Man ska se trender ihop med de råd vi har som påverkar utvecklingen.
Det finns uppenbarligen saker som varje år styr utvecklingen av influensor och troligen kommer vi se samma med coronan som också är en luftvägssjukdom.

Rätt så enkelt för de flesta.
Givetvis hoppas jag det inte blir den ökning som vi kan se influensorna haft.
Men när folk skiter i att följa råden kan det till och med bli värre. Ingen nämn ingen glöms.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
optimum
Det finns uppenbarligen fler som inte kan hålla sig i skinnet.
Vi har även sådan har på forumet som "godkänt" sina egna fjällresor.
Här är en i Walgrenarna som tar sig egna friheter.
Tidigare har vi läst om dottern som hade party i Båstad.
Ja även vår regering har ju precis vidimerat att gör som du vill bara du tänkt efter.

Hur svår kan det vara?

Kollage av en leende kvinna och skidor lutade mot en röd stuga, relaterat till en artikel om fjällresa och sjukvårdskritik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.