BirgitS
Reuters rapporterar att vaccinet CoronaVac från det kinesiska företaget Sinovac Biotech har 78 % effektivitet. Detta är dock från en rätt liten studie om bara 13 000 människor varav hälften fått placebo (min anm. vilket brukar leda till rätt hög osäkerhet i resultatet).
https://uk.reuters.com/article/idUKKBN29C1VZ

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och jag som tidigare trodde att vi nådde toppen i november, ajajaj!
[bild]
Härnere håller smittan på att ta över helt, vi hade väl värsta smittspridningen i Europa, minst, för några veckor sedan? (Saknar källa dock, det var någon på makens jobb som sett några siffror.. kan ha varit relaterat till denna låsta artikel https://www.svd.se/smittspridningen-liknar-europas-varst-drabbade ).. oavsett ser det inte jättebra ut här :( hoppas vi toppar snart (min kommun har ökat senaste veckorna.. men ligger bra till i svenska snittet än så länge.. tydligen tar smittan igen det som den missade i våras!)

NÅGRA TÄNKVÄRDA SKÅNE DIAGRAM..

Skärmklipp av COVID-19 statistik med röd text "SKÅNE" överlagrad, anger dagliga och totala fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stapeldiagram över antal patienter med konstaterad covid-19 på sjukhus och intensivvård i Skåne.
Skapa konto

Stapeldiagram över rapporterade fall av Covid-19 i Skåne med ökande trend i december.
Skapa konto

• Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Intressant uppgifter från FHM om var smittans sprids
Publicerad 2020-12-18
Troligen nyhet för några här.

[bild]

[länk]

Sidan 21
Grundskolan kör ju på mer eller mindre som vanligt.

P Pin skrev:
Grundskolan kör ju på mer eller mindre som vanligt.
Det gör väl iofs förskolan också, och där syns ingen ökning?

B b8q skrev:
Det gör väl iofs förskolan också, och där syns ingen ökning?
Jag har ingen kunskap om förskolan, men jag har barn i grundskolan. det kan vara så att även förskolan är som innan pandemin. Jag frågade nyss mitt barn om något är annorlunda nu mot innan oandemin och det var det inte.

En skillnad med dagisbarn är att de har väldigt begränsat socialt umgänge. Familjen och sedan är de flesta kompisarna på samma dagis. Barnen i grundskolan umgås i vidare cirklar ju äldre de blir och har fler aktiviteter längre från hemmet med barn från andra klasser och skolor.Större risk att få smitta och sedan smitta vidare.

Jag har inte läst filen på länken utan bara sett bilden så jag vet inte om det framgår hur de räknar var snitta uppstått och hur man nu kan veta det med säkerhet. Lärarna tex klagar mycket nu, räknas de till arbetsplats drunknar de i statistiken, eller räknas de till grundskolan?

BirgitS
P Pin skrev:
Lärarna tex klagar mycket nu, räknas de till arbetsplats drunknar de i statistiken, eller räknas de till grundskolan?
Så som jag minns det från olika rapporteringar och den veckorapporten (den är ju några veckor gammal) så handlar utbrotten i skolorna i stor utsträckning just om skolor där många lärare har blivit sjuka samtidigt. Det har ju varit skolor där det har varit så många lärare sjuka samtidigt att de har fått ställa in undervisningen för en del klasser.

Vilket inte låter direkt förvånande när jag nu i veckan läste att lärarna vill att det inte ska vara möten med fler än 8 lärare/rektor. Sånt trodde jag att de hade upphört med för länge sen och gått över till digitala möten etc.

Uppgifterna kommer från smittspårningen.

• Wow
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så som jag minns det från olika rapporteringar och den veckorapporten (den är ju några veckor gammal) så handlar utbrotten i skolorna i stor utsträckning just om skolor där många lärare har blivit sjuka samtidigt. Det har ju varit skolor där det har varit så många lärare sjuka samtidigt att de har fått ställa in undervisningen för en del klasser.

Vilket inte låter direkt förvånande när jag nu i veckan läste att lärarna vill att det inte ska vara möten med fler än 8 lärare/rektor. Sånt trodde jag att de hade upphört med för länge sen och gått över till digitala möten etc.

Uppgifterna kommer från smittspårningen.
Borde inte lärarna tillhöra grön linje, arbetsplats? Grundskola betyder då endast elever även om de smittats av lärare.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Borde inte lärarna tillhöra grön linje, arbetsplats? Grundskola betyder då endast elever även om de smittats av lärare.
Jag har för mig att jag reagerade på att det borde ha stått "Övriga arbetsplatser" i stället för "Arbetsplatser" som förklaring för det var enda sättet att få ihop texten och grafen. Men läs gärna veckorapporten så blir det antagligen mer korrekt än att jag ska försöka komma ihåg vad jag läste för några veckor sen. Det är ju texten som är grunden i veckorapporterna så att bara rycka loss en graf kan bli rätt missvisande.

Israel är intressant att följa. Men har en extremt hög smittspridning men samtidigt lyckats vaccinera bäst av alla.

""Israels vaccineringskampanj fortsätter med full fart på sjukhus och mottagningar över hela landet. Mer än 100 000 får sprutan mot covid-19 varje dag.

Landet med 9,3 miljoner invånare ligger etta i världsligan med 17,1 procent vaccinerade, före Förenade arabemiraten som ligger på 8,4 procent – medan till exempel EU-länderna knappt har kommit i gång alls."" Expressen

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har för mig att jag reagerade på att det borde ha stått "Övriga arbetsplatser" i stället för "Arbetsplatser" som förklaring för det var enda sättet att få ihop texten och grafen. Men läs gärna veckorapporten så blir det antagligen mer korrekt än att jag ska försöka komma ihåg vad jag läste för några veckor sen. Det är ju texten som är grunden i veckorapporterna så att bara rycka loss en graf kan bli rätt missvisande.
Det står inget om lärare i rapporten.

Kurvan övrigt definieras som

Utbrott som skett i samband med fritidsaktiviteter, i sällskap som träffats i hemmet, i eller mellan sällskap som träffats på restaurang eller annan lokal, religiösa sammankomster samt andra miljöer för allmänheten kategoriseras som övriga miljöer.

Med samma resonemang skulle de som arbetar på restaurang och i kyrkan räknas in där och så är det nog inte.

BirgitS
P Pin skrev:
Det står inget om lärare i rapporten.

Kurvan övrigt definieras som

Utbrott som skett i samband med fritidsaktiviteter, i sällskap som träffats i hemmet, i eller mellan sällskap som träffats på restaurang eller annan lokal, religiösa sammankomster samt andra miljöer för allmänheten kategoriseras som övriga miljöer.

Med samma resonemang skulle de som arbetar på restaurang och i kyrkan räknas in där och så är det nog inte.
Bland miljöer för allmänheten var grundskola den miljö från vilka flest utbrott rapporterades vecka 50, följt av övriga arbetsplatser och förskola.
Där står uttrycket "övriga arbetsplatser" som förklaring för linjen som i grafen benämns "Arbetsplatser". Dessutom ser man att Fohm just är intresserade av miljöer, t.ex. grundskolan som miljö och då vill man inte särskilja lärare och elever. Detta kom ju efter att lärarna hade klagat på att så många lärare blev sjuka på skolorna. De har ju också särredovisat utbrott inom olika typer av sjukvård och omsorg så dessa är ju inte heller inkluderade i linjen (övriga) arbetsplatser.

BirgitS BirgitS skrev:
Där står uttrycket "övriga arbetsplatser" som förklaring för linjen som i grafen benämns "Arbetsplatser". Dessutom ser man att Fohm just är intresserade av miljöer, t.ex. grundskolan som miljö och då vill man inte särskilja lärare och elever. Detta kom ju efter att lärarna hade klagat på att så många lärare blev sjuka på skolorna. De har ju också särredovisat utbrott inom olika typer av sjukvård och omsorg så dessa är ju inte heller inkluderade i linjen (övriga) arbetsplatser.
Vad utgör då de 100% som kurvorna summerar till, och hur får du ihop det med övrigt som innefattar tex kyrkor och restauranger - vad har det med lärare från dagis till universitet att göra?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Min kommun går åt fel håll som sagt.. :cry::poop::thumbdown::mad:

Stapeldiagram som visar ökad veckovis smittspridning i en kommun med statistisk data.
Skapa konto

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Intressant uppgifter från FHM om var smittans sprids
Publicerad 2020-12-18
Troligen nyhet för några här.

[bild]

[länk]

Sidan 21
Just grundskola är ju klurig, det är rätt stort spann där, 6-16 år gamla, där jag förstått att de äldsta påminner om vuxna gällande smittspridning och insjuknande. Har ju insyn i skolvärlden och det jag anekdotiskt fått för mig är att smittan ofta kommer in via föräldrar som lever, ...vidlyftigt, och som sedan låter barnen gå i skolan trots att man är sjuk hemma. När man gjort det tillräckligt länge så verkan man kunna smitta någon annan, tråkigt.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.