Bara vidarebefordrar lite info jag stöter på ibland (ni kanske har läst det redan, scrolla då förbi..)

Skärmdump av en FAQ om Pfizer-BioNTech COVID-19-vaccinets effektivitet med text och statistik.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Såg någonstans att ni pratade om vaccinering för folk som hade haft covid.. så nu när jag såg denna - tänkte jag på er :cool: ..och vidarebefordrar den ”frågan”..

Textutdrag om möjlighet för personer som haft COVID-19 att få Pfizer-BioNTech vaccinet, med statistik och rekommendation.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Det går att läsa om vaccin Comirnaty (pfizer) i Fass.

(jag har kanske missat att nån redan tagit upp det?).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och länken är [länk]
Tack!

B brfbo skrev:
Tack!
Och tryck på vårdpersonal för att inte få den förenklade informationen...

Bilden innehåller en montage av två bilder, överst en man i kostym och nedanför en tropisk strand med palmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppsan, lite annorlundna news om generalen
Finns på sida 1 på Fria tider nu.
Men ä nog fake news det också ungefär som hans historia.
Den som vill kan förkovra sig mer på deras sida.
Ingen rök utan eld brukar man säga
Han får väl gå vart han vill men han skulle ju fira med familjen.

• Haha
  • Wow
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
LeffeA LeffeA skrev:
Hoppsan, lite annorlundna news om generalen
Och vad är nyheten när det gäller corona och covid hade du tänkt dig?

• Gilla
  • Haha
hapazard och 5 till
  • Laddar…
optimum
Tegnell sade idag att han tycker sig se en nedgång på antalet smittade och jag tror han har rätt.
Men som han påpekade att än är det för tidigt att dra några slutsatser så tror jag även att det stämmer.
Dock ser jag en viss oro i att den smittspridning vi har nu kommer göra motsvarande resa som den för säsongsinfluensan.
Se området jag ringat in på bilden så tror jag att det är där vi befinner oss med pandemin nu.
Om det stämmer med mitt antagande ihop med det Tegnell beskriver har vi en mycket tuff tid framför oss.
Som Tegnell är inne på att vi kommer se effekten av att alla kommer tillbaka till jobbet efter julfirandet.
Hoppas verkligen att jag har fel i min slutsats baserad på dagens nyhet och våra historiska fakta om influensor.
Passar bra ihop med att det nu blivit kallare och torrare luft. Brukar vara positivt för utveckling av luftvägssjukdomar.

Kurvdiagram med antal influensafall över olika säsonger, markerat område visar trolig pandemifas.
Skapa konto

Nyhetsbild med texten "CORONAVIRUSET" och "Tegnell varnar: Det stora hotet kommer nu" med en vårdpersonal i skyddsmask och en man som talar.
Skapa konto

BirgitS
optimum optimum skrev:
Tegnell sade idag att han tycker sig se en nedgång på antalet smittade och jag tror han har rätt.
Men som han påpekade att än är det för tidigt att dra några slutsatser så tror jag även att det stämmer.
Dock ser jag en viss oro i att den smittspridning vi har nu kommer göra motsvarande resa som den för säsongsinfluensan.
Se området jag ringat in på bilden så tror jag att det är där vi befinner oss med pandemin nu.
Om det stämmer med mitt antagande ihop med det Tegnell beskriver har vi en mycket tuff tid framför oss.
Som Tegnell är inne på att vi kommer se effekten av att alla kommer tillbaka till jobbet efter julfirandet.
Hoppas verkligen att jag har fel i min slutsats baserad på dagens nyhet och våra historiska fakta om influensor.
Passar bra ihop med att det nu blivit kallare och torrare luft. Brukar vara positivt för utveckling av luftvägssjukdomar.
Som jag minns presskonferensen sa Tegnell att smittspridningen verkar avta i vissa delar av landet, t.ex. Stockholm, men inte överallt. Det kan man se på att i t.ex. Stockholm har antalet på sjukhus och nya på IVA gått ner lite.

Så vitt jag kan se så har du ringat in vecka 2-3, dvs. när folk börjar jobba igen efter julen, medan det nu är vecka 1. Influensa-smittspridningen brukar avta under helgerna.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
DN rapporterar att Vallance, en chefsrådgivare till brittiska regeringen, varnar för att en ökad vaccinering gör viruset muterar för att hitta nya vägar att sprida sig.
https://www.dn.se/sverige/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live/ kl. 18.27

Tillägg:
Finns nu med i en särskild artikel: https://www.dn.se/varlden/en-av-50-i-england-har-smittats-av-viruset/
där även detta står:
Men liksom inte influensan försvinner varje år kommer inte det här viruset att försvinna. Men vaccineringen kommer att minska trycket mycket.
...
Enligt Whitty får man räkna med att antalet döda kommer att fortsätta öka och att det kan komma att bli nya restriktioner nästa vinter.

Redigerat:
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad är nyheten när det gäller corona och covid hade du tänkt dig?
Det ger begreppet "Nödvändigt" en annan vinkling! Det visar vad chefen anser, inte kan undvaras. Därav "nöd"vändigt och det var en nyhet. Nu är jag själv skeptisk till bögspåret och huruvida det stämmer, eller inte bryr jag mig inte om. Däremot oroas jag av våra beslutfattares totala brist på omdömme och att det inte finns någon i deras närhet som kan/vågar förklara det olämpliga i att bryta mot sina egna moraliska regler. Hajar du?

Staffan

Redigerat av moderator:
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då visade jag dig varför denna skillnad i effekt ganska sannolikt kan vara en artefakt ifrån det lilla antalet insjuknade i kontrollgruppen samt därmed brett konfidensintervall.
Inte troligt alls när Astra själva nu hävdar att deras vaccin är lika effektivt som konkurrenterna

Men du kanske tillhör den gruppen som tidigare sågade alla läkemedelsföretags uttalanden då de ju är partiska? Eller såg i sin kristallkula att vaccin tidigast kunde komma mot slutet av 2021? I så fall kan man slå fast att företagen själva visste bäst.

Men även i det sämsta sceneriet så har vaccinet hög effektivitet och det räddar liv ju snabbare det kommer användning.

En försening på 30 dagar är en undvikbar katastrof.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.