Ser nog ut som att högstadieskolorna kommer att hålla stängt ett tag till.

""Från och med nästa vecka och två veckor framåt vill smittskyddet i Blekinge stänga samtliga högstadieskolor i länet, skriver SVT Blekinge.

Det är något som kunskapsnämndens ordförande Håkan Eriksson (S) tror blir verklighet.

– Vi har inte fattat något formellt beslut än, det vill jag vara tydlig med. Men jag har svårt att se att vi skulle gå emot vad smittskyddet rekommenderar, säger han till SVT Blekinge. ""

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Veckans 88 000 doser har anlänt till Sverige och kommer att nå alla regioner under de närmaste två dygnen rapporterar Aftonbladet. Ungefär samma antal Pfizer-vaccindoser planeras att komma varje vecka under januari och februari. I mars är det meningen att ytterligare en Pfizer-fabrik ska vara igång och då kommer antalet att öka kraftigt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...l-sverige-i-dag--men-nagra-regioner-far-vanta

• Gilla
blackarrow och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ser nog ut som att högstadieskolorna kommer att hålla stängt ett tag till.
Det kommer väl antagligen att variera mellan regionerna och kanske även mellan kommunerna. Det är ju rätt liten smittspridning på många håll längst uppe i norr så där finns väl inte samma anledning att hålla högstadieskolor stängda.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
EMA godkänner inte Modernas vaccin idag utan tidigast på onsdag.
TT via t.ex. [länk]
Ja det blottar uppenbara svårigheter med att samordna brådskande frågor inom EU. Nu är det ju bara två dagar men Astrars vaccin tycks ligga 30 dagar efter i EU-processen. Inte imponerande. För snart 3 år sedan beslutade EU också att "sommartid skall avvecklas" Jag väntar fortsatt på det.

"" Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) kommer inte att fatta beslut under måndagskvällen om ett eventuellt godkännande av Modernas vaccin, rapporterar Reuters med hänvisning till Nederländernas läkemedelsverk.

Ett beslut kan komma att fattas på onsdag."""

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det blottar uppenbara svårigheter med att samordna brådskande frågor inom EU. Nu är det ju bara två dagar men Astrars vaccin tycks ligga 30 dagar efter i EU-processen. Inte imponerande.

"" Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) kommer inte att fatta beslut under måndagskvällen om ett eventuellt godkännande av Modernas vaccin, rapporterar Reuters med hänvisning till Nederländernas läkemedelsverk.

Ett beslut kan komma att fattas på onsdag."""
Betyder inte hänvisningen bara att Reuters har fått reda på det från just det läkemedelsverket?
Har väl inget med samordning att göra?
Ingen utanför kretsen har väl fått veta varför som diskussionen inte blev avslutad idag.

När det gäller Astra Zenecas vaccin beror det väl mest på att de själva ställde till det för sig genom att vara klantiga.

BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller Astra Zenecas vaccin beror det väl mest på att de själva ställde till det för sig genom att vara klantiga.
Det är ju den bilden EU försöker förmedla.

Men andra länder som har fått samma data kan godkänna vaccinet.

Och om det skulle vara så att EU anser att det måste till en formell ansökan och att det tar tid så hade jag förväntat mig att man förmedlat det till Astra asap! Det är ju ynkligt att säga vi har inte fått någon formell ansökan så vi har inte gjort något. Fan det handlar ju om tuentasl liv!

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju den bilden EU försöker förmedla.

Men andra länder som har fått samma data kan godkänna vaccinet.

Och om det skulle vara så att EU anser att det måste till en formell ansökan och att det tar tid så hade jag förväntat mig att man förmedlat till Astra asap! Det är ju ynkligt att säga vi har inte fått någon formell ansökan så vi har inte gjort något. Fan det handlar ju om tuentasl liv!
Det är skillnad på ett riktigt godkännande och ett nödgodkännande, det senare låter inte alls så bra för den som är tveksam till vaccinering.

Jag har fått intrycket av att det är klantigheten med vaccindoserna som har ställt till en del problem.

Nåja, EU har väl granskat Astras resultat löpande så nog har de gjort något.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, EU har väl granskat Astras resultat löpande så nog har de gjort något.
Jag förväntar mig mer av beslutande myndigheter än att "något har vi gjort".

Speciellt när det handlar om tusentals människoliv och enorma pengar.

Det låter ju som en j-a bygglovsmyndighet. Vi har skickat tillbaka er ansökan, bilaga 3:17 är inte korrekt ifylld.

Fairlane
Intressant, samma person som talar om att man ska ta det säkra före det osäkra tycker att vi ska acceptera vaccin utan att man testat och följt godkända processer. Jag hoppas och tror på Astra Zenecas vaccin men man måste väl ändå tycka att det är jävligt klantigt (ursäkta ordvalet) att inte hålla koll på dosering i ett så här viktigt test. Det ska vi dock strunta i...

Ja, varje dag är viktig, men inte så viktig att man ska hoppa över viktiga steg. De gånger man gör det så går det bra ibland och åt he...e ibland. Jag gissar att samma personer som tycker att man ska chansa och klagar på tråkmånsarna som vill följa reglementet är de som kommer skrika högst om man chansar och det går åt pipan. Gissningsvis så har aldrig det personliga intresset att själv anmäla sig till ett fas-3-tester särskilt stort...

Jag förväntar mig mer av ett storförtag än att "jo vi har delat ut doser lite till höger och vänster".

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
jävligt klantigt (ursäkta ordvalet) att inte hålla koll på dosering i ett så här viktigt test. Det ska vi dock strunta i...

Man kan säga så här:

Det var ett oväntat bra bifynd att halv dos gav betydligt bättre effekt. Det finns nog ingen förutom du då, som förstått att det skulle kunna ske.

Men det är oväsentligt. Det väsentliga är om det finns tillräckliga data att godkänna vaccinet. Det anser allt fler länders läkemedelsmyndygheter men inte EU. De saknar en formell ansökan (har inte haft lust att jobba häcken av sig under julen)

Ulltand Ulltand skrev:
- - - De saknar en formell ansökan (har inte haft lust att jobba häcken av sig under julen)
Eller också jobbar de alla hemifrån och ansökan har kommit med posten till kontoret och ligger och väntar.... ;)

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan säga så här:

Det var ett oväntat bra bifynd att halv dos gav betydligt bättre effekt. Det finns nog ingen förutom du då, som förstått att det skulle kunna ske.
Så det är 1½ dos som ska ges? Det är inget man ska verifiera med en lite större kontrollgrupp?

Ulltand Ulltand skrev:
Men det är oväsentligt. Det väsentliga är om det finns tillräckliga data att godkänna vaccinet. Det anser allt fler länders läkemedelsmyndygheter men inte EU. De saknar en formell ansökan (har inte haft lust att jobba häcken av sig under julen)
Märkligt att inte Astra Zenecas personal har haft lust att jobba häcken av sig under julen och fixa en formell ansökan. Man skulle nästan kunna tro att det är ett källarbolag...

Som sagt, jag har stor förhoppning att många vaccin blir godkända, men jag tror inte att genvägar är helt lyckade.
Jag är medveten om att du har en annan syn på det hela och gillar både det ryska vaccinets genvägar och det kinesiska vaccinets genvägar. Därmot hade du nog aldrig tagit dem själv.

I övrigt ber jag om ursäkt för att inte komma med nyheter den här tråden. Jag blev lite lätt irriterad på att någon skriver inlägg (utan nyheter) som skyller allt på EU utan att se att alla parter har ett ansvar här, även läkemedelsbolagen.

Men det är oväsentligt. Det väsentliga är om det finns tillräckliga data att godkänna vaccinet. Det anser allt fler länders läkemedelsmyndygheter men inte EU. De saknar en formell ansökan (har inte haft lust att jobba häcken av sig under julen)[/QUOTE]

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan säga så här:

OOops, nu var vi där igen.
Har du redan glömt att jag tog upp hur statistiken fungerar, när vi hade denna "upptäckt" på tapeten förra gången.
Då visade jag dig varför denna skillnad i effekt ganska sannolikt kan vara en artefakt ifrån det lilla antalet insjuknade i kontrollgruppen samt därmed brett konfidensintervall.
Och lägg därtill att det fanns gott om möjligheter att det var försöksmetodiken som gav skillnaden, ifall det inte var det förra, iom att skillnaden fanns mellan testgrupper i två olika länder.

Om nu AstraZ verkligen hade velat testat 1+1 dos versus 0,5 + 1 dos så skulle man gett en fjärdedel i England 1+1, fjärdedel 0,5+1 den kvarvarande hälften placebo, och sen samma i Brasilien.
Dåå hade det gått att vara något lite mer säkra på studien.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.