Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ibland gör du det väl enkelt för dig. Väl medveten om att du mestadels talar till en skara hängivna supportrar som hurrar glatt så länge du säger de rätta orden.
Om det är sant, påhitt, önsketänkande, inbillning eller lögn, spelar ingen roll, så länge du säger vad de vill höra. Som ett väckelsemöte, helt enkelt.
Nu klev du väl lite för högt på din piedestal Staffan när du nedvärderar andra medlemmar så totalt. Du har naturligtvis rätt till din åsikt men om allt annat du skriver här är på samma låga nivå så är det inget att bry sig om - egentligen ;)

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Fast ett vaccin ges till friska människor och där finns nog lägre tolerans mot biverkningar jämfört med andra läkemedel. Ett läkemedel mot allvarlig cancer har nog klart större tolerans mot allvarliga biverkningar.
Likväl förekommer dessa sällsynta biverkningar och vi vaccinerar ändå. Risken för att bli smittad och konsekvensen av sjukdom är så mycket större än risken för vaccinet. Det är liksom fundamenta med vaccin.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nu klev du väl lite för högt på din piedestal Staffan när du nedvärderar andra medlemmar så totalt. Du har naturligtvis rätt till din åsikt men om allt annat du skriver här är på samma låga nivå så är det inget att bry sig om - egentligen ;)

Onödigt personligt men i sak håller jag med Staffan, Det handlar inte vad som är bäst för Sverige eller individen utan om ett försvar av vad svenska myndigheter/politiker beslutar, Denna försvarsvilja kan ha sitt ursprung i att det lanserat tankar i tråden att vi som är kritiska, arbetar för främmande makt, vill svärta ner Sverige osv och liknande dumheter, :)

P pmd skrev:
Vad menade du då med "och får med oss 20-30-åringarna"?
Dom är dåligt vaccinerad. Lågt intresse i gruppen

J Jonobe skrev:
FoHM är dock inte så snabba när det gäller att introducera nya vaccin i barnvaccinationsprogrammet, så att de inte kommer gå först i ledet är kanske inte så oväntat.

Men man var det vid svininfluensan med viss rätt. Då var vaccinet inta alls lika testat som nu och just den risken finns inte längre. Trots det så räddade även den vaccinationen unga människors liv.

I en pandemi är det bråttom. Att vänta och se har ett pris som någon annan än FHM nu betalar

J
P pmd skrev:
Vad är det du tror absolut på? :)
Tolkar jag dig rätt om du menar att allvarliga biverkningar av MPR är mer sällsynta än de från Vaxzevria?
Ja, precis.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Dom är dåligt vaccinerad. Lågt intresse i gruppen
Men du räknar dem inte som vuxna?

J
Ulltand Ulltand skrev:
Men man var det vid svininfluensan med viss rätt. Då var vaccinet inta alls lika testat som nu och just den risken finns inte längre. Trots det så räddade även den vaccinationen unga människors liv.

I en pandemi är det bråttom. Att vänta och se har ett pris som någon annan än FHM nu betalar
Ja, precis. Just det har de ju fått mycket kritik för och vad jag förstår är kopplingen till narkolepsi mer debatterad än man får intrycket av i Sverige, men har ej fördjupat mig i det.

D
P pmd skrev:
Men hur smittsamt är KOL?
Retorisk, eller undrar du? :)

Ett tips är ignorera.

P
D djac skrev:
Retorisk, eller undrar du? :)
Det var nog lite elakt att fråga så, men min poäng kanske framgår ändå? KOL är inte en sjukdom som hotar sjukvårdens kapacitet. Inte ens om en KOL-drabbad behöver akut vård. Covid däremot smittar fint och kan hota sjukvårdens kapacitet på kort tid om vi inte håller smittspridningen nere.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Likväl förekommer dessa sällsynta biverkningar och vi vaccinerar ändå. Risken för att bli smittad och konsekvensen av sjukdom är så mycket större än risken för vaccinet. Det är liksom fundamenta med vaccin.
Ja, vi vaccinerar ändå, men alla håller inte med om risk/nytta-fördelningen och tar inte vaccinet. De anser inte att risken eller konsekvenserna är tillräckligt stora på samma sätt som du och vi andra anser det. Så det är inte alls fundamenta för dem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
A Abies koreana skrev:
Det är isåfall ömsesidigt.

Staffans

D
Ulltand Ulltand skrev:
Jo precis tvär om. Sällsynta biverkningar är acceptabla vid vaccinering. Det beror på att nyttan är så ofantligt mycket större.

Om vi valde bort alla läkemedel med sällsynta svåra biverkningar skulle vi inte har några kvar alls.

Och medelåldern skulle sjunka med minst 30 år
Är inte diskussionen lite sned, jag tänker att vissa av oss här känner precis som du, vi är övertygade om nyttan med och konsekvenserna av att inte vaccinera och tycker därför ungefär som du beskriver.

Ny är ju dock vaccination frivillig i de flesta delar av världen och organisationer som FHM måste ovanpå att vara vetenskapligt rimliga vinna ett propagandakrig mot en grupp männniskor som du inte når med fakta, det är vidskepelse och känslor som gäller och den sidan är nog inte så lätt att lösa.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det var nog lite elakt att fråga så, men min poäng kanske framgår ändå? KOL är inte en sjukdom som hotar sjukvårdens kapacitet. Inte ens om en KOL-drabbad behöver akut vård. Covid däremot smittar fint och kan hota sjukvårdens kapacitet på kort tid om vi inte håller smittspridningen nere.
Eftersom det har utmålats som att en handfull på IVA riskerar störta en hel regions sjukvård ner i avgrunden så menar jag att en sådan extraordinär störning kan uppkomma precis när som helst och av vad som helst och då tänker jag att alla som inte accepterar vård eller vårdens råd kan misstänkas för att lägga lök på laxen, dvs de kan anses skapa vårdbelastning i onödan.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.