P
Nissens Nissens skrev:
Räknar du KOL patienter som en del i en pandemi som kan knäcka vårdapparaten???

Hur kom du fram till det?
Well, i början av pandemin så uppmanades folk att inte ta några risker för eventuella olyckor skulle förvärra en redan belastad vårdapparat. Det tänket borde gå att överföra även till andra orsaker att uppsöka vården.

Så det är inte en helt orimlig liknelse ändå tycker jag.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
tusenett skrev:
Well, i början av pandemin så uppmanades folk att inte ta några risker för eventuella olyckor skulle förvärra en redan belastad vårdapparat. Det tänket borde gå att överföra även till andra orsaker att uppsöka vården.

Så det är inte en helt orimlig liknelse ändå tycker jag.
Ok, då tycker vi fantastiskt olika.

I de flestas värld är vårdapparaten anpassad efter ett visst vårdbehov (inklusive KOL patienter tex).
När en pandemi rullar in som är vårdkrävande så kommer en ”flodvåg” med patienter som det inte finns resurser för, vilket påverkar hela vårdapparaten. Sedan erbjuds befolkningen en vaccination för att komma ur detta läget, vissa väljer att motarbeta detta

Otroligt att du kan jämföra pandemin med KOL patienter… var har de ens riskerat att överbelasta vården menar du?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Räknar du KOL patienter som en del i en pandemi som kan knäcka vårdapparaten???

Hur kom du fram till det?
Haha, jag tror kanske tråden blev lite lång men liknelsen var att det inte bara är antivaxxare som kan kan anses vägra vård, och därmed belasta sjukvården, listan på folk med andra tillstånd som inte följer medicinska rön, eller missköter sig, är lång och även de belastar ju regelbundet vården.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Ok, då tycker vi fantastiskt olika.

I de flestas värld är vårdapparaten anpassad efter ett visst vårdbehov (inklusive KOL patienter tex).
När en pandemi rullar in som är vårdkrävande så kommer en ”flodvåg” med patienter som det inte finns resurser för, vilket påverkar hela vårdapparaten. Sedan erbjuds befolkningen en vaccination för att komma ur detta läget, vissa väljer att motarbeta detta

Otroligt att du kan jämföra pandemin med KOL patienter… var har de ens riskerat att överbelasta vården menar du?
Nja, jag tycker inte om idén, men jag kan förstå ett sådant resonemang lite grann.

Det finns ju en himla massa patienter som skulle kunna undvika sitt vårdbehov och som även i ett normaläge bidrar till de långa vårdköerna så… vill man verkligen gå i den riktningen eller ska vi stå fast vid dagens modell att alla är lika mycket värda och vård efter behov? Dagens modell får min röst.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det behövs inte och man gör det bara för att skydda sig själva. Detta är ett spel för gallerierna Under tiden blir barn sjuka i onödan.

FHM kunde ju också i så fall inhämtat information från alla andra länder i norden som kommit fram till att barnen skall vaccineras om man känner sig osäker trots att vaccinet är väl prövat och godkänt.

Dessutom sänder det ut signaler om att vaccinet "kanske" är så pass farligt att att man inte bör ta det om man inte är direkt livshotad av sjukdomen. Helt galet. Alla vaccin KAN ge extremt ovanliga biverkningar. Därför har vi en godkännandeprocess där Läkemedelsverket är instansen.
Varför behövs det inte att man inhämtar expertkunskap?
Gör du det aldrig i ditt jobb?

Fohm har ju kontakt med andra länders motsvarighet varje vecka och när Norge införde en dos för 12-16 år sas det explicit på presskonferensen att man skulle kontakta FHI för att få reda på mer om underlaget till deras beslut.

Hade tillräckligt stor del av de vuxna vaccinerat sig under sommaren hade inte barnen blivit sjuka.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför behövs det inte att man inhämtar expertkunskap?
Gör du det aldrig i ditt jobb?
Nej inte i ett skede när de som är satta att granskat vaccinet redan har godkänt det. Det gör man alltså innan ett godkännande

Sedan när det är godkänt så erbjuder man vaccinet (i mån av tillgång) till de som vill ha det. Det är då upp till varje medborgare att besluta om man tycker att nyttan överväger risken med vaccin i just hens fall.

FHM ska inte sitta som en propp i röret och förhindra vaccination som för övrigt i princip resten av europa och norden redan börjat ge och där 7 av 10 föräldrar efterfrågar det.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Hade tillräckligt stor del av de vuxna vaccinerat sig under sommaren hade inte barnen blivit sjuka.

Fel. Det hade inte hjälp för att uppnå någon större flockimmunitet. För det krävs det även att vi vaccinerar barn och får med oss 20-30-åringarna.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte i ett skede när de som är satta att granskat vaccinet redan har godkänt det. Det gör man alltså innan ett godkännande

Sedan när det är godkänt så erbjuder man vaccinet (i mån av tillgång) till de som vill ha det. Det är då upp till varje medborgare att besluta om man tycker att nyttan överväger risken med vaccin i just hens fall.

FHM ska inte sitta som en propp i röret och förhindra vaccination som för övrigt i princip resten av europa och norden redan börjat ge och där 7 av 10 föräldrar efterfrågar det.
Du har helt klart missförstått EMA:s och ländernas myndigheters roller. Det är inte så det går till. Man började inte vaccinera 12-15 år i Danmark, Finland eller Norge förrän just deras egna myndigheter har bestämt det och villkoren runt det som t.ex. bara en dos i Norge.

Här är vad finska motsv. till Fohm gjorde innan de tog sitt beslut:
– Vi har haft en expertgrupp som noga har utrett säkerheten med covid-19-vaccinen för barn från 12 år och har kommit fram till slutsatsen att nyttan överväger riskerna, säger hon.
Så helt normalt att länders myndigheter utreder och bestämmer om vacciner på alldeles egen hand.

Den finska representanten säger också så här:
– Jag kan förstås inte tala för Sveriges del, men om man tänker på skydd från allvarlig sjukdom kan jag förstå deras beslut eftersom det är få barn som blir allvarligt sjuka.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Haha, jag tror kanske tråden blev lite lång men liknelsen var att det inte bara är antivaxxare som kan kan anses vägra vård, och därmed belasta sjukvården, listan på folk med andra tillstånd som inte följer medicinska rön, eller missköter sig, är lång och även de belastar ju regelbundet vården.
Ingen har väl påstått något annat heller. Men det har inget med problemet att göra.

Problemet är att de som inte vaccinerar sig riskerar att knäcka vårdapparaten.
Jag vet inget annat än covid som skulle kunna orsaka det nu.

Det är bara dumheter och rökridåer från de som motarbetar bekämpningen av pandemin. De vill gärna överbrygga och jämföra med andra vårdgrupper. Tydligen går en del på det…

Jag förstår vårdpersonalen fullt ut som känner sig omotiverade att vårda de som valt bort vaccinering av andra skäl än hälsoskäl.. det är en begriplig reaktion.

Staffans2000
snuttjulle [QUOTE="snuttjulle skrev:
Glädjande att även de yngre (16-17) år är duktiga generelt att ta vaccin. Redan 60%. Men verkar tyvär gå trögare att fortsätta uppåt i 18-29 års gruppen.
[länk]
Kan vara att man i den åldern börjar tänka själv och inte automatiskt gör som "alla andra". Ett sundhetstecken, helt enkelt.

Staffans

• Haha
Jonobe
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Du har helt klart missförstått EMA:s och ländernas myndigheters roller. Det är inte så det går till. Man började inte vaccinera 12-15 år i Danmark, Finland eller Norge förrän just deras egna myndigheter har bestämt det och villkoren runt det som t.ex. bara en dos i Norge.

Här är vad finska motsv. till Fohm gjorde innan de tog sitt beslut: Så helt normalt att länders myndigheter utreder och bestämmer om vacciner på alldeles egen hand.

Den finska representanten säger också så här:
Missade visst källan: https://www.lakemedelsvarlden.se/darfor-borjar-finland-vaccinera-barn-fran-12-ar/

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kan vara att man i den åldern börjar tänka själv och inte automatiskt gör som "alla andra". Ett sundhetstecken, helt enkelt.

Staffans
Nej, det är inte ett sundhetstecken att tro på konspirationsteorier.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Barnläkraföreningen har inget med rekommendation av vaccin att göra övht.
Jag tycker att det är klokt av FOHM att konsultera Barnläkarföreningen i den här frågan. Varför skulle inte barnläkarföreningens rekommendation vara av intresse?
Det är FHM som sitter på statistiska data: Det finns personer/läkare som inte rekommenderar vaccin till barn för att nyttan är större utomlands. Det är grovt feltänk i sammanhanget och är i så fall en biståndsfråga,
Har Barnläkarföreningen uttalat sig på det sättet?
Vaccinet är säkert och fullt prövat på barn 12-15 år och godkänt av såväl EU som Läkemdelsverket för användning, utan förbehåll.
Läkemedelsverket listar fyra godkända vaccin mot covid-19, så det är lite oklart vilket du menar med "vaccinet".
Av dessa fyra är två godkända för barn från 12 års ålder och uppåt. Formuleringen är "rekommenderas inte till barn yngre än 12 år". Två av vaccinen "rekommenderas inte för barn som är yngre än 18 år".

Men för att återgå till min fråga: när borde Barnläkarföreningen ha bestämt sig för att förorda barnvaccinering?
Tilläggsfråga: när borde FOHM har rekommenderat vaccinering av barn över 12 år?

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller vaccinerade samt alla andra med, för den delen.
En icke försumbar, men mindre, risk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.