1 016 757 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag vet inte hur det är tänkt att fungera, ska arrangörer visuellt titta på en mobil, eller papper, det är ju jättelätt att förfalska så det gör nog varken från eller till, ska de utrustas med avläsningsutrustning, ska register öppnas via APIer, ska information om ens besök lagras någonstans, isf i vilket syfte, hur länge, osv?optimum skrev:
Du tycker inte vi haft tid att utreda detta på?
Men som jag tidigare påpekat, för sent och för kraftlöst.
Samma med pandemilagar, sent igång.
Nej jag tror inte de får till något vaccinationspass som krav för att komma in på arenor mm.
Man kommer släppa in både vaccinerade och ovaccinerade på samma ställe.
Därför blir det pinsamt när Lena Hallengren beskrev att det nu var skickat på remiss.
Om man gjort klart det i våras och informerat om att det blir så när vi nått tillräckligt hög vaccinationsnivå så kommer man släppa på besök på arenor för de som har vaccinationsbevis. Då hade vi troligen haft betydligt högre vaccinationstäckning.
Man kan bli lätt konspiratorisk och fundera över vad orsaken annars är. t.ex. se effekten av flockimmunitet genom smittspridning bland ovaccinerade. Nej se det bara som en gissning.
Många frågor och i slutändan tror jag effekten blir negligerbar, det finns många tillfällen att mötas, att man tar bort några enstaka procent av dessa möten kommer nog inte ge en radikal skillnad.
Nu tar man ju bort restriktionerna, detta tilltag var nog mest relevant som politikernas ursäkt för att släppa på dessa i vissa lägen, och samtidigt låtsas att man "gjort något".
Det är så många andra "sårbarheter" i populationen och vi har inte restriktioner för detta, de som är sårbara men inte accepterar adekvat vård får även i dessa situationer göra som de vill och ta konsekvensen.BirgitS skrev:
Men jag håller med, sjukvården måste ta höjd för detta och annat kommer att få stryka på foten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
SVT har flera som är negativa från olika regioner, smittskyddsläkare i Blekinge, Skåne, Värmland och Västmanland, verksamhetschef på infektionskliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala, intensivvårdssjuksköterska i Stockholm, operationssjuksköterska i Göteborg och KalmarD djac skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/smittskyddslakaren-kritisk-mot-lattade-restriktionerna
https://sverigesradio.se/artikel/flera-inom-varden-kritiska-till-lattade-restriktioner
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/region-skane-haller-presstraff-om-coronan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset under eftermiddagen
Det är självklart att det finns många åsikter, det är bara sunt och precis som det ska, sen måste ju någon ändå ta ett beslut, att vänta på 100% konsensus funkar inte, då skulle vi aldrig få något gjort.BirgitS skrev:
SVT har flera som är negativa från olika regioner, smittskyddsläkare i Blekinge, Skåne, Värmland och Västmanland, verksamhetschef på infektionskliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala, intensivvårdssjuksköterska i Stockholm, operationssjuksköterska i Göteborg och Kalmar
[länk]
[länk]
[länk]
[länk] under eftermiddagen
Det blir inget alls. FHM och socialmuppar kommer aldrig med något i tid. Det kommer bli öppna dörrar för alla.D djac skrev:Jag vet inte hur det är tänkt att fungera, ska arrangörer visuellt titta på en mobil, eller papper, det är ju jättelätt att förfalska så det gör nog varken från eller till, ska de utrustas med avläsningsutrustning, ska register öppnas via APIer, ska information om ens besök lagras någonstans, isf i vilket syfte, hur länge, osv?
Många frågor och i slutändan tror jag effekten blir negligerbar, det finns många tillfällen att mötas, att man tar bort några enstaka procent av dessa möten kommer nog inte ge en radikal skillnad.
Nu tar man ju bort restriktionerna, detta tilltag var nog mest relevant som politikernas ursäkt för att släppa på dessa i vissa lägen, och samtidigt låtsas att man "gjort något".
Vore jag ovaccinerad hade jag låst in mig.
Vore jag ett virus hade jag jublat.
Men nu är jag fullvaccinerad så nu kör vi.
Jag är tveksam till värdet, svårt att se hur de ska lägga upp det för att det ska ge något större värde, bättre att vaccinera sig, hjälper både sig själv och andra.optimum skrev:
Nä, du har helt rätt. Det finns ingen som helst kompetens på FHM. Till och med en gruupchef på en fabrik vet mycket bättre. Antagligen de flesta taxichaufförer och frisörer också…optimum skrev:
Om du såg Agenda (SVT) i söndags (eller på SVT Play) så kunde du notera att barnläkare Nordenhäll påpekade att Barnläkarföreningen har haft en bra dialog med FOHM. Det kan kanske tänkas att det finns barnmedicinsk spetskompetens inom Barnläkarföreningen som saknas hos FOHM? Det är, enligt min mening, bra att FOHM tar in synpunkter från expertis inom olika områden innan de ger ut rekommendationer.Ulltand skrev:
FOHM rekommenderar bara. De styr inte över vilka vacciner som ska erbjudas kostnadsritt och till vem. FOHMs rekommendationer har stor tyngd, men de är åndå bara rekommendationer.
Redigerat:
Jag har tappat hoppet om föräldrar i allmänhet även om det säkert finns en och annan bra därute.D djac skrev:
Förekommer hygienundervisning i grundskolan? Om inte så vore det nog en bra idé att införa det.
Eller kanske lägre, av uppenbara skäl.optimum skrev:
Enklast är att de som vill ha ett vaccinationsbevis (och är vaccinerade, förstås) får ett litet RFID-chip inplanterat innanför huden …D djac skrev:Jag vet inte hur det är tänkt att fungera, ska arrangörer visuellt titta på en mobil, eller papper, det är ju jättelätt att förfalska så det gör nog varken från eller till, ska de utrustas med avläsningsutrustning, ska register öppnas via APIer, ska information om ens besök lagras någonstans, isf i vilket syfte, hur länge, osv?
Kanske missförstånd men vi har KOL-patienter som röker, bensköra som utsätter sig för risker, feta som fortsätter äta för mycket, diabetiker som fortsätter missköta sin sjukdom, osv. Så ovaccinerade är inte den enda riskgruppen vi skulle kunna ta hänsyn till men gemensamt är att de har alla getts möjlighet att förbättra sitt tillstånd men gjort andra val och där tycker jag att det allmännas ansvar slutar.P pmd skrev: