BirgitS
D djac skrev:
Hur ser lagrummet ut, enligt din mening, för införandet av vaccinationspass och vad bör de beakta om de skulle föreslå en sådan ordning?
Regeringen har startat en utredning om det enligt presskonferensen där lättnaderna meddelades. Hur åsikterna är i riksdagen: https://www.svt.se/nyheter/har-ar-partierna-for-och-emot-vaccinpass

P
BirgitS BirgitS skrev:
Alldeles glömt sånt som handtvätt, avstånd och vara hemma vid symtom?
Tydligen. Dålig stil, tycker jag. Det är ju inte förrän i steg 5 vi får strunta i sånt.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men det ser ju inte ut som att den kommer bli så mycket högre och det går inte att ha restriktioner i evighet. Även om jag hade hoppats att de skulle vänta lite tills man vet hur det går nu när det har blivit vardagsliv.
om ett par veckor så vet vi hur öppnandet gick i danmark, så då finns det tid att ev backa restriktionerna i sverige

P
Ulltand Ulltand skrev:
Betänk också att vaccinet är framtaget för alfa och vi vaccinerar nu mot ett annat virus, delta.
Alfa började väl synas i stor skala när vaccinen redan var färdigutvecklade?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är också märkligt att du fortsätter att beskylla Fohm, och inte regionerna. Fohm REKOMMENDERAR (vilket även står i ditt inlägg), medan regionerna BESTÄMMER. 20 av 21 har hittills sagt nej. Och det är (vilket också framgår av din post) att det är mot regionerna man riktar sina rättsprocesser.

Jag har sagt det förr, jag undrar vad det är för personligt agg du hyser mot just Fohm. Du fortsätter att beskylla dem för precis allt, när det inte ens är de som tar besluten.
Du har rätt i sak, det är regionerna som inte följer lagen vad det verkar.

Och nej jag har inget personligt mot FHM men när man fattar så dåliga beslut som så många människor får lida av är det upprörande.

För att återknyta till inlägget så är det dock FHM som valt att inte har rekommendera vaccin till barn mellan 12-15 år vilket kommer att generera mer sjukdom och barn med långtidscovid helt i onödan.

För vi vet ju alla att FHM kommer med en sådan rekommendation men bara lite senare än alla andra. Förmodligen brända att det gick illa när man var proaktiv förra gången vid svininfluensan.

P
Nissens Nissens skrev:
Ja, visst är FHM och alla med anknytning till dem idioter. Eller kan det vara så att de begripit något du inte insett?
Det senare är uppenbart..
En ledtråd kan vara att namnet på den aktuella myndigheten är Folkhälsomyndigheten och inte Smittskyddsmyndigheten.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alfa började väl synas i stor skala när vaccinen redan var färdigutvecklade?
Så kanske det är. Tänkte mig att alfa var urprungsvarianten. Det var lättare när det fanns en indier, en britt och en sydafrikan :)

BirgitS BirgitS skrev:
Alldeles glömt sånt som handtvätt, avstånd och vara hemma vid symtom?
Handtvätt har ju ingen effekt mot covid-19 enligt vetenskapen så det är lika bra att spara på tvålen och köpa munskydd för pengarna.

T tergo skrev:
om ett par veckor så vet vi hur öppnandet gick i danmark, så då finns det tid att ev backa restriktionerna i sverige
Jo men Danmark har fullvaccinerat 73,2% av befolkningen och vi 58% så de har ett bättre läge

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Hur ser lagrummet ut, enligt din mening, för införandet av vaccinationspass och vad bör de beakta om de skulle föreslå en sådan ordning?
Du kan ju ställa frågan till Lena Hallengren som beskrev att de hade sådant på gång vid pressträffen igår.
Tror du hon bara dillar massa skräp?

Ulltand Ulltand skrev:
Jo men Danmark har fullvaccinerat 73,2% av befolkningen och vi 58% så de har ett bättre läge
jo därför bör ju sverige avvakta med slopande av restriktionerna om det misslyckas i danmark

T tergo skrev:
jo därför bör ju sverige avvakta med slopande av restriktionerna om det misslyckas i danmark
Jag ser iof ingen som följer några restriktioner längra här i gamla stan eller i kollektivtrafiken men vi lär få se...

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
vi vet ju alla att FHM kommer med en sådan rekommendation men bara lite senare än alla andra. Förmodligen brända att det gick illa när man var proaktiv förra gången vid svininfluensan.
Ja, jag tror också att de så småningom kommer att rekommendera att vaccinera även de under 16, fast knappast så länge det fortfarande gör större nytta att få de vuxna fullt vaccinerade - och kanske det även skulle rädda fler liv att börja ge de äldsta en tredje spruta först.

Eller också kanske de väntar in klartecken från @Staffans2000 att vaccinet är tillräckligt utprovat först? ;)

• Haha
djac
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Så kanske det är. Tänkte mig att alfa var urprungsvarianten. Det var lättare när det fanns en indier, en britt och en sydafrikan :)
Och glöm inte din ryska dubbelörn! :rofl:

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Handtvätt har ju ingen effekt mot covid-19 enligt vetenskapen så det är lika bra att spara på tvålen och köpa munskydd för pengarna.
Handtvätt har god effekt på en massa annat så det är en bra idé att fortsätta med det.
Semmelweis skulle nog vara lite bekymrad om han levde nu.

Handtvätt har förmodligen räddad fler liv än något medicinskt framsteg i historien.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.