1 016 696 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nej, det känns verkligen bra att jag och mina nära har bra skydd mot Covid nu när restriktionerna släpper. Jag delar den känslan med många människor i Sverige.Staffans2000 skrev:
Tack, än en gång!
Genom dessa trådar har du gång på gång skrivit gilla-dig-självinlägg över hur bra det känns och hur duktig du själv är.
Vad tynger dig?
[media]
Nu är israelerna på gång med spruta 4. -Funkade det inte tre gånger med samma sak. Ja, då försöker vi en fjärde. Inget fel på deras optimism, iallafall!
Staffans
Att du inte känner det har du valt själv, och jag är definitivt inte avundsjuk.
Har du hört uttrycket ”sila mygg och svälja elefanter”.Staffans2000 skrev:
Oj.
Då uttryckte jag mig dåligt.
Som jag skrivit, en och annan gång, är jag inte rädd för Coronan. Jag tror att jag kommer att få den, förr eller senare. Eller, kanske jag redan haft den? Vem vet?
Som du tydligen missat, oroar jag mig mer för vaccinet, än Coronan. Så enligt min tes, har de vaccinerade mer att frukta, än de ovaccinerade. Riskgrupperna undantagna.
Din fäbless för att skydda Nissens, är uppenbar, men glädjande nog, kom ni i polemik, ganska nyligen, när han klantade till sig, för mycket. Men det var tydligen en engångsupplevelse.
Staffans
Det är vad du gör, hittar på helt egna dumheter om att något är farligt. Och utsätter dig och andra för något som är betydligt farligare. Helt utan verklighetsförankring.
Såg på en sändning idag på TV4 tror jag det var att vaccinet till och med är mindre farligt för 12-16 åringar än att de får en infektion. Detta baserat på de kunskaper man nu fått kring biverkningar.
Du svarade aldrig på frågan vilka vacciner som någonsin i världshistorien haft biverkningar som dyker upp åratal efter vaccineringen?
Det är hjärnspöken som besöker dig helt enkelt.
Tänker du fortsätta att röra dig ute bland folk efter den 29 september tro?
Regeringen skickar ut ett förslag om vaccinationsbevis på remiss för att kunna ha det klart att införas om det skulle behövas. Bra med lite beredskap.optimum skrev:
Nej, det tror jag inte ens jag heller, men detta är ju ett globalt fenomen, så då får man utöka scopet, sen att vissa politiska ledningar med nationalistiska dragningar har valt att behandla detta som en regionalt problem ändrar ju inte på fakta (denna gången heller).P pmd skrev:
Sorry om det låter som att jag är skarp mot dig, det är bara en trötthet på vår generella oförmåga att hantera någon fråga som är större än ett land eller en del av ett land. Det är ju oerhört tydligt i tex klimatfrågan men även Coronan har ju snabbt omvandlas till någon slags klanrättegång. Inte utan att man önskar att det fanns någon slags global ledning, som då naturligtvis skulle vara oändligt vis
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
– Barninfektionsavdelningen är fullbelagd och många barn som söker på akutmottagningarna har luftvägsbesvär och andningsbesvär. Inte bara RS-virus utan flera andra luftvägsvirus är i omlopp, och vi har även några inlagda fall av virusmagsjuka. Det har vi nästan inte sett under pandemin, säger Ulrika Tinghäll Nilsson, sektionschef för barnmedicin vid Skånes universitetssjukhus.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/luftvagsinfektioner-okar-barnakuter-hart-pressade
Alldeles glömt sånt som handtvätt, avstånd och vara hemma vid symtom?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 239 inlägg
Angående lättnaderna 29 september:[/QUOTE]
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/johan-carlson-trycket-pa-varden-kommer-oka
Jag skrev om det tidigare. Det är märkligt att FHM kan bestämma vilka som har rätt att vaccinera sig när ett vaccin är godkänt för en patientgrupp. Ganska så totalitärt och möjligen olagligt.
""Covidvaccin för barn under 16 år rekommenderas ännu inte i Sverige, trots att Läkemedelsverket gett grönt ljus och de flesta länder i Europa ger det.
Det har fått flera föräldrar att ta saken i egna händer.
– Jag vet inte om det är en skada från svininfluensan som spökar här, men det är inte logiskt, säger en mamma som valt att vaccinera sitt barn utomlands.""
"Samtidigt är hon kritisk mot Sveriges hantering av vaccinationshanteringen av barn, och menar att Europeiska Läkemedelsverket och svenska Läkemedelsverket inte gärna kan vara fel ute.
– Jag vet inte om det är en skada från svininfluensan som spökar här, men det är inte logiskt. Som förälder är det frustrerande.
Henrik Karlsson är en annan förälder som ställer sig kritiskt gentemot hanteringen av barnvaccinationer.
Trots att hans 14-åriga dotter fick coronavaccin ordinerat av läkare, har hon ändå inte fått vaccinera sig.
– Märkligt nog, i stället för att ge henne vaccin, så har de vägrat ge i region Stockholm, där vi bor, säger han.
Det är inte bara region Stockholm som vägrat. Hittills har 20 av 21 regioner sagt nej, berättar han.
Nu har familjen anlitat en advokat för att testa fallet juridiskt.
– Hittills har regionerna förhalat det här på olika sätt, och det är därför vi nu inleder en rättsprocesser genom att kräva beslut och besvärshänvisning för att kunna överklaga till förvaltningsrätten. Vår ambition är att gå till Sveriges förvaltningsdomstolar med var och en av de regioner som vägrat det här, för vi tycker att det här måste prövas rättsligt för det bryter mot lagen.""
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/foraldrarna-trotsar-fhm-om-covidvaccin-till-barn/
""Covidvaccin för barn under 16 år rekommenderas ännu inte i Sverige, trots att Läkemedelsverket gett grönt ljus och de flesta länder i Europa ger det.
Det har fått flera föräldrar att ta saken i egna händer.
– Jag vet inte om det är en skada från svininfluensan som spökar här, men det är inte logiskt, säger en mamma som valt att vaccinera sitt barn utomlands.""
"Samtidigt är hon kritisk mot Sveriges hantering av vaccinationshanteringen av barn, och menar att Europeiska Läkemedelsverket och svenska Läkemedelsverket inte gärna kan vara fel ute.
– Jag vet inte om det är en skada från svininfluensan som spökar här, men det är inte logiskt. Som förälder är det frustrerande.
Henrik Karlsson är en annan förälder som ställer sig kritiskt gentemot hanteringen av barnvaccinationer.
Trots att hans 14-åriga dotter fick coronavaccin ordinerat av läkare, har hon ändå inte fått vaccinera sig.
– Märkligt nog, i stället för att ge henne vaccin, så har de vägrat ge i region Stockholm, där vi bor, säger han.
Det är inte bara region Stockholm som vägrat. Hittills har 20 av 21 regioner sagt nej, berättar han.
Nu har familjen anlitat en advokat för att testa fallet juridiskt.
– Hittills har regionerna förhalat det här på olika sätt, och det är därför vi nu inleder en rättsprocesser genom att kräva beslut och besvärshänvisning för att kunna överklaga till förvaltningsrätten. Vår ambition är att gå till Sveriges förvaltningsdomstolar med var och en av de regioner som vägrat det här, för vi tycker att det här måste prövas rättsligt för det bryter mot lagen.""
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/foraldrarna-trotsar-fhm-om-covidvaccin-till-barn/
Staffans2000 skrev:
Tack, än en gång!
Genom dessa trådar har du gång på gång skrivit gilla-dig-självinlägg över hur bra det känns och hur duktig du själv är.
Vad tynger dig?
[media]
Nu är israelerna på gång med spruta 4. -Funkade det inte tre gånger med samma sak. Ja, då försöker vi en fjärde. Inget fel på deras optimism, iallafall!
Staffans
Behöver inte vara något konstigt med det. Ta tex fässtingvaccin. Ges i tre doser med olika intervall och sedan en påfyllnad vartannat år eller så. Det fungerar!
Betänk också att vaccinet är framtaget för alfa och vi vaccinerar nu mot ett annat virus, delta.