Nissens
optimum optimum skrev:
Gott pandemin verkar vara över nu.

[bild]
Så polletten trillade ner till slut…
Det har ju varit uppenbart ett bra tag nu… när alla riskgrupper + åtminstone ner till 30+ Fått erbjudande om vaccin så är problemet mer likt en influensa.

Du brukar ju säga att man skall tänka själv, gör man det så kom man fram till det för ett bra tag sedan.

BirgitS
optimum optimum skrev:

[bild]
De två sakerna har väl inte med varandra att göra.
En vaccinmottagning i Sverige kan ju inte vaccinera de som bor i Afrika t.ex.

• Haha
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det har ju varit uppenbart ett bra tag nu… när alla riskgrupper + åtminstone ner till 30+ Fått erbjudande om vaccin så är problemet mer likt en influensa.

Du brukar ju säga att man skall tänka själv, gör man det så kom man fram till det för ett bra tag sedan.
Ett problem är dock att det är så många som valt att inte vaccinerat sig vilket ger en ökande belastning på sjukvård generar dödsfall.

I Danmark har man vaccinerat över 70% av hela befolkningen. Här bara drygt 50%

• Gilla
pmd
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:

Du är så förblindad av dina egna tankar att de inte uppfattade ironin i det jag skrev. Hahaha

Pandemin är långt ifrån över globalt och vi har fortfarande för låg vaccinationstäckning i Sverige.
Det är endast ett politiskt utspel att släppa på restriktionerna nu och man känner sig pressad från att Danmark snart öppnar, utan att fatta vad man gör.

Ja du tänker nog själv, Nisse. :rofl:

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här bara drygt 50%
Du behöver uppdatera dig innan du skriver. Det var 58 % redan för 5 dagar sen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
vi har fortfarande för låg vaccinationstäckning i Sverige.
Ja, men det ser ju inte ut som att den kommer bli så mycket högre och det går inte att ha restriktioner i evighet. Även om jag hade hoppats att de skulle vänta lite tills man vet hur det går nu när det har blivit vardagsliv.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men det ser ju inte ut som att den kommer bli så mycket högre och det går inte att ha restriktioner i evighet. Även om jag hade hoppats att de skulle vänta lite tills man vet hur det går nu när det har blivit vardagsliv.
Först skulle man kört in vaccinationspass för att besöka större arenor mm så hade vi fått till ett bra antal till som hade vaccinerat sig och därefter kunde man släppt även på det kravet samt restriktionerna.
Detta liknar förra hösten och vore jag ett virus skulle jag jubla över tilltaget man gör nu.

(Se det som ett undantag att jag svarade på ditt inlägg)

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skrev om det tidigare. Det är märkligt att FHM kan bestämma vilka som har rätt att vaccinera sig när ett vaccin är godkänt för en patientgrupp. Ganska så totalitärt och möjligen olagligt.
- - -
Covidvaccin för barn under 16 år rekommenderas ännu inte i Sverige, trots att Läkemedelsverket gett grönt ljus och de flesta länder i Europa ger det.
- - -
Det är inte bara region Stockholm som vägrat. Hittills har 20 av 21 regioner sagt nej, berättar han.
- - -
– Hittills har regionerna förhalat det här på olika sätt, och det är därför vi nu inleder en rättsprocesser genom att kräva beslut och besvärshänvisning för att kunna överklaga till förvaltningsrätten. Vår ambition är att gå till Sveriges förvaltningsdomstolar med var och en av de regioner som vägrat det här, för vi tycker att det här måste prövas rättsligt för det bryter mot lagen."/
Det är också märkligt att du fortsätter att beskylla Fohm, och inte regionerna. Fohm REKOMMENDERAR (vilket även står i ditt inlägg), medan regionerna BESTÄMMER. 20 av 21 har hittills sagt nej. Och det är (vilket också framgår av din post) att det är mot regionerna man riktar sina rättsprocesser.

Jag har sagt det förr, jag undrar vad det är för personligt agg du hyser mot just Fohm. Du fortsätter att beskylla dem för precis allt, när det inte ens är de som tar besluten.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
B b8q skrev:
Det är också märkligt att du fortsätter att beskylla Fohm, och inte regionerna. Fohm REKOMMENDERAR (vilket även står i ditt inlägg), medan regionerna BESTÄMMER. 20 av 21 har hittills sagt nej. Och det är (vilket också framgår av din post) att det är mot regionerna man riktar sina rättsprocesser.

Jag har sagt det förr, jag undrar vad det är för personligt agg du hyser mot just Fohm. Du fortsätter att beskylla dem för precis allt, när de inte ens är de som tar besluten.
Det är ändå en förbättring. Tidigare beskyllde han Tegnell för allting. Nu har han lyft blicken. Lite…

• Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Först skulle man kört in vaccinationspass för att besöka större arenor mm så hade vi fått till ett bra antal till som hade vaccinerat sig och därefter kunde man släppt även på det kravet samt restriktionerna.
Detta liknar förra hösten och vore jag ett virus skulle jag jubla över tilltaget man gör nu.

Ja, visst är FHM och alla med anknytning till dem idioter. Eller kan det vara så att de begripit något du inte insett?
Det senare är uppenbart..

D
optimum optimum skrev:

[bild]
Oj, det finnns tydligen inga bilar längre heller, det är ju ett flygplan på bilden! :dizzy:

• Gilla
optimum
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:

Hur ser lagrummet ut, enligt din mening, för införandet av vaccinationspass och vad bör de beakta om de skulle föreslå en sådan ordning?

En nyhet, möjligen bara för mig själv. Kom på att jag vaknade till natt av att hört startande/landande flygplan från Sturup. Det var ju nästan 18 månader sedan pandemin startade och flyget nästan försvann.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, visst är FHM och alla med anknytning till dem idioter. Eller kan det vara så att de begripit något du inte insett?
Det senare är uppenbart..
Nu är ju vare sig optimum eller jag ensamma om åsikten att det hade varit bra att vänta lite till med tanke på sjukvården.

Fredrik Elgh, professor i virologi vid Umeå universitet:
– Även den här gången är det totalt otajmat när vi har en ökande smittspridning och fler inlagda på sjukhus. Det fanns vissa kriterier för att lyfta restriktioner, och de uppfylls inte. Jag känner en oerhörd trötthet. Jag förstår att arrangörer vill öppna, men det känns verkligen som att man tar ett farligt steg, säger han.
Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare i Region Blekinge:
– Risken finns att man får uppfattningen om att pandemin är över, men vi har en ny topp att förvänta oss här i oktober. Jag är inte kritisk mot att man lättar i sig, men min personliga åsikt är att det varit bättre att vänta till vi är på andra sidan av den toppen. Utifrån de scenarion vi fått tycker jag att vi är en månad för tidigt, säger han.
Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet:
– Att göra det här nu blir lite en repris av det man gjorde i fjol i samband med den andra vågen, man lättar upp för snabbt. Det här viruset är mycket mer smittsamt än de första varianterna, så kan vi räkna med att vi får betydligt fler fall, säger han i Aktuellt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-kritiseras-efter-besked-om-lattade-restriktioner

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Nej, det tror jag inte ens jag heller, men detta är ju ett globalt fenomen, så då får man utöka scopet, sen att vissa politiska ledningar med nationalistiska dragningar har valt att behandla detta som en regionalt problem ändrar ju inte på fakta (denna gången heller).

Sorry om det låter som att jag är skarp mot dig
Ingen fara. Det låter inte särskilt skarpt.

Jag påpekade vad artikelns omfattningen var eftersom trådens sammanhang ofta är Sverige. Om det står att viruset och restriktionerna har dödat ungefär lika många så kan en vildsint antirestriktionsdåre (typ Filip Sjöström) få för sig att regeringen och Folkhälsomyndigheten borde ställas inför rätta, eller nåt sånt, och börja spåna om att viruset nog egentligen inte finns. Visst påverkar restriktioner även Sverige negativt, men inte riktigt i den omfattningen som man skulle kunna få för sig av länktexten.
Inte utan att man önskar att det fanns någon slags global ledning, som då naturligtvis skulle vara oändligt vis :)
Jag kan ta på mig den bördan. ;)

Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.