Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Danmark och Norge har haft lockdown och tar hälsokonsekvenser av det en god stund framöver.
Men norsk handel måste ha gynnats enormt av att norrmännen inte kunnat åka över gränsen till Sverige för att handla billigt, och istället tvingats köpa dyrt i Norge?

D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Inte alls. När någon gång i livet har du tagit så många vaccinerade i följd som det planeras för nu? Får det dig inte att undra lite iallafall? Qui bono.... Någon?

Staffans
När man är liten tar man många, i samband med militära engagemang tog jag många och andra i familjen när de började jobba inom sjukvården, inget konstigt med det. Det är ganska naturligt att medicinska åtgärder kommer i skov, när behovet uppstår. Du tänker kanske mer på bilservice som ju följer fastställda intervaller?

Det är ju liksom inte utan sammanhang, så nä inget problem såklart. Denna gången hänger det samman med ett ettrigt litet virus, inte så farligt i sig men vi måste bli av med de restriktioner som det har orsakat.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men norsk handel måste ha gynnats enormt av att norrmännen inte kunnat åka över gränsen till Sverige för att handla billigt, och istället tvingats köpa dyrt i Norge?
Helt säkert. Men det var temporärt misstänker jag.

Helt säkert. Men det var temporärt misstänker jag.
Jag tycker de verkar stänga lite nu och då, som efter utbrottet vid tantra-festivalen tidigare i Augusti?

Staffans2000
Ja. Nyligen var jag i Norge och tittade på ett hus. Det tog en timme att passera gränsen genom något som liknade ett militärläger.
Nu får jag inte komma in alls, såvida jag inte passerar gränsen i jobbet. Då är det inga problem alls.inte helt logiskt, kan tyckas.

Staffans

D
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Nyligen var jag i Norge och tittade på ett hus. Det tog en timme att passera gränsen genom något som liknade ett militärläger.
Nu får jag inte komma in alls, såvida jag inte passerar gränsen i jobbet. Då är det inga problem alls.inte helt logiskt, kan tyckas.

Staffans
Alltid varit speciellt att resa in bakom järnridån, Pagrotsky hade inte fel...

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Vill inte vara petig, men det är nog Rosengren du tänker på?

Citat:
”Björn Rosengren har gjort flera uppmärksammade uttalanden. År 1999, när han var näringsminister, kallade han till exempel Norge för "den sista sovjetstaten".”

https://sv.wikipedia.org/wiki/Björn_Rosengren

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Nej. Det hade han rätt i. Men var det inte ST:ledaren Björn Rosengren. Han som gick på bordell i vårt grannland Belgien, utan att förstå det:D.

Staffans

P.s.
Tvåa på den. Nissens var först (För en gångs skull:D)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Lidande hör till livet, även om det bör minimeras.
Danmark och Norge har haft lockdown och tar hälsokonsekvenser av det en god stund framöver.
Det är min övertygelse att våra hälsokonsekvenser är betydligt större. Dels pga dödsfall inkl nära och kära men också pga att vi dragit på oss en enorm vårdskuld.

Också alla med långtidscovid utstår ett stort lidande i Sverige som är 10-fallt höre än grannarnas.

Men visst har det varit trist att inte kunna röra sig som vanlig och gå på puben efter kl 20 men en droppe i havet i jämförelse med alternativet.

EU: Ryssland sprider antivaccinpropaganda

"De vacciner som har godkänts i Europa – Pfizer/Biontech, Moderna, Astra Zeneca och Janssen – har visat sig både varit effektiva för att motverka svår sjukdom och död i corona, och orsakat få allvarliga biverkningar. Trots det svämmar nätet över av skrämselberättelser.

En del handlar om ärliga missförstånd, annat är rena desinformationskampanjer."

"På EU-enheten med det actionklingande namnet East StratCom Task Force arbetar ett femtiotal personer med att identifiera just desinformationskampanjer mot EU. Det senaste året har mycket handlat om covid-19, berättar Peter Stano, talesperson för EU:s utrikestjänst, för DN."

Vem sprider desinformation i Europa om covidvaccinen?

–" Framför allt Ryssland. Ryssland använder både desinformation och cyberattacker som hybridvapen mot EU-länderna. Men vi ser också att Kina allt mer använder desinformation (om corona), säger Peter Stano."

Vad handlar desinformationen om?

–" I början av coronakrisen var det att viruset över huvud taget inte existerade, hade utvecklats i Natos laboratorier eller att EU-länderna utnyttjade pandemin för att kontrollera sina medborgare. Sedan Ryssland utvecklat Sputnik-vaccinet ifrågasätts inte längre själva viruset. I stället svartmålas de västerländska vaccinen. Kina överdriver också möjliga biverkningar av västvaccinen, men inte lika mycket som Ryssland. Kina vill stärka sin egen image, medan Ryssland försöker undergräva EU."

Vad skulle du säga är syftet bakom de ryska kampanjerna?

" Att skapa förvirring och undergräva tilltron till staten. Indirekt att påverka politiska val. Det handlar om att försvaga stater. När människor inte vaccinerar sig behåller länderna restriktioner längre och är delvis förlamade".

EU: Ryssland sprider antivaccinpropaganda - DN.SE

• Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Vill inte vara petig, men det är nog Rosengren du tänker på?

Citat:
”Björn Rosengren har gjort flera uppmärksammade uttalanden. År 1999, när han var näringsminister, kallade han till exempel Norge för "den sista sovjetstaten".”

[länk]
Haha, sorry, drog den ur minnet, men tack för att du korrigerade, det slår mig ofta hur rätt han hade så skönt att nu knyta det till rätt person.

D
Ulltand Ulltand skrev:
Det är min övertygelse att våra hälsokonsekvenser är betydligt större. Dels pga dödsfall inkl nära och kära men också pga att vi dragit på oss en enorm vårdskuld.

Också alla med långtidscovid utstår ett stort lidande i Sverige som är 10-fallt höre än grannarnas.

Men visst har det varit trist att inte kunna röra sig som vanlig och gå på puben efter kl 20 men en droppe i havet i jämförelse med alternativet.
Jag tror tvärtom, jag har daglig kontakt med och besöker ofta både Danmark och Tyskland, befolkningen har tagit mycket stor skada i bägge, då möter jag ju ändå vuxna och vågar inte tänka på vad som har skett med barnen. Barn har ju en tendens att självläka men en del kommer förmodligen aldrig komma till sans igen.

optimum
Behöver inte tillägga speciellt mycket
Vaccinen fungerar.
Hoppas alla väljer att vaccinera sig.

Nyheter från Expressen.
Sjukhuspersonal i skyddsutrustning arbetande på en intensivvårdsavdelning, text om vaccinationseffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror tvärtom, jag har daglig kontakt med och besöker ofta både Danmark och Tyskland, befolkningen har tagit mycket stor skada i bägge, då möter jag ju ändå vuxna och vågar inte tänka på vad som har skett med barnen. Barn har ju en tendens att självläka men en del kommer förmodligen aldrig komma till sans igen.

Hur tror du ett barn mår som förlorat en förälder? I jämförelse med ett barn som varit tvungen att plugga på distans?

Globalt sett har över en miljon barn förlorat en förälder i Covid-19 en del av dessa båda.

D
Ulltand Ulltand skrev:
Hur tror du ett barn mår som förlorat en förälder? I jämförelse med ett barn som varit tvungen att plugga på distans?

Globalt sett har över en miljon barn förlorat en förälder i Covid-19 en del av dessa båda.
Jag tror att många fler barn än så kommer att förlora en förälder pga restriktionerna.

Det är inte många i förhållande till de som drabbats av restriktioner och jag tror inte det rör sig om speciellt många i vår del av världen heller, som du vet var de flesta som avled äldre och deras avkommor räknas då som vuxna. Tuffa avväganden att göra såklart men hellre få än många är väl den förnuftiga vägen att gå.

Man kan kalla det "plugga på distans" och tro att det var den restriktionen som fanns men i praktiken skedde ingen utbildning och samhällena drabbades av långt fler inskränkningar än så, samtidigt som de bombarderades med massiv skrämselpropaganda från myndigheterna. Det har satt sina spår och folken är mycket ärrade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.