Staffans2000
B b8q skrev:
För ett tag sedan svarade jag Catharina (som hade ett liknande inlägg) med en hypotetisk bild, där ALLA var vaccinerade men där vaccinet inte var hundraprocentigt utan några blev ändå sjuka, och några av dessa så svårt att de hamnade på sjukhus.

I ett sånt hypotetiskt fall skulle ALLA som hamnat på sjukhus vara vaccinerade och INGEN ovaccinerad.

Och ju större andel som vaccineras i ett land, desto närmare hamnar vi det läget, det är enkel matematik.

Missade du det inlägget?
Antagligen.
Jag har varit i Byggahusabstinens två gånger på sistone. Varför, är för mig oklart. Men resultatet att läsa ikapp alla trådar, blev en Herkulisk uppgift och för mig övermäktig. Så det blev till att skumma istället och genom det sållet slank säkert mången inlägg igenom.

Men, om jag inte minns helt och hållet fel, var mn Israellista även uppsatt med procentsatser som visade att det var hugget som stucket, jämt skägg på sjukan/intensiven på båda sidor.

D djac skrev:
Det var väl en fånig fråga, man genomgår väl medicinska behandlingar när de behövs, inte utefter vad man i förväg bestämt är lagom. Gipsar du en arm eller ett ben var 10 år för att du tycker det är lagom, men inte varje år om du bryter den/det två år i rad? :crysmile:
Inte alls. När någon gång i livet har du tagit så många vaccinerade i följd som det planeras för nu? Får det dig inte att undra lite iallafall? Qui bono.... Någon?

Staffans

Tidigare i pandemin skrev kvällspressen om enstaka fall av återinsjuknanden efter tex 3 månader och påstod då att antikroppar bara fungerade i 3 månader. :rolleyes:

Jag väntar på någon mer studie inom ett land där man jämför immuniteten/skyddet beroende på tiden mellan dos 1 och dos 2. Utifrån vad man redan vet/studerat om antikroppsnivåer talar det för att israelerna har varit vaccinerade så länge att de löper ökad risk för infektion pga minskande antikroppsnivåer.
Någon studie om sannolikheten att insjukna beroende på antikroppsnivåer har jag inte sett till.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Lidande har inget att göra med livets grundläggande förutsättningar.

Det är rätt många barn i Sverige som förlorat en förälder i Sverige pga Corona. Stort och långt lidande är tyvärr ofta konsekvensen för de drabbade.

Att tvingas hålla 2 meters avstånd ute, jobba hemifrån och att puben stänger kl 20:00 är inte ens jämförbart
De barnen måste väl ändå vara rätt gamla? Det är oerhört få under 50 som gått bort med Covid, och alla hade inte barn, och många av dem lär ha varit sköra redan innan.

Undantag finns självklart, som nästan alltid.

Och människor har lidit i alla tider, bara ett par, tre generationer tillbaka dog mängder av barn i olyckor, infektioner och vid födseln.

Så vi har sannolikt mindre lidande än någonsin nu.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Vill bara påpeka att ”kan ge” är inte samma sak som ”ger alla”.
Det är sant. "Kan ge", är allt från ett fall till alla utom en.

Staffans

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
De barnen måste väl ändå vara rätt gamla? Det är oerhört få under 50 som gått bort med Covid, och alla hade inte barn, och många av dem lär ha varit sköra redan innan.

Undantag finns självklart, som nästan alltid.

Och människor har lidit i alla tider, bara ett par, tre generationer tillbaka dog mängder av barn i olyckor, infektioner och vid födseln.

Så vi har sannolikt mindre lidande än någonsin nu.
Välkommen tillbaka, KlokNissens! Du har verkligen varit saknad.

Så, trots dessa kloka ord, anses det att en hel värld skall vaccineras. Fullständigt obegripligt. Riskgrupper, ja. Men resten inklusive barn, nej!

Staffans

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så, trots dessa kloka ord, anses det att en hel värld skall vaccineras. Fullständigt obegripligt. Riskgrupper, ja. Men resten inklusive barn, nej!

Staffans
Varför är det obegripligt att man vill minska trycket på en redan oerhört belastad sjukvård?

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Men här är processen, en aning snabbare.

CDC (USA) förespråkar nu fem månaders mellanrum från spruta två till nästa. Först sade de ett år, sedan åtta månader. Det låter mer och mer som om vaccinet sabbar immunförsvaret istället och måste ha hjälp av allt tätare underhållsdoser. Skall vi tippa på tre månader, nästa gång?

Staffans
USA har ju problemet med den oerhört höga smittspridningen bland det stora antalet som inte vill vaccinera sig (så hög att sjukhus vägrar ta emot fler patienter) och då gäller det ju att skydda de vaccinerade så mycket det bara går. USA har dessutom en massa vaccin som inte används så det är bättre att använda det för att ge de vaccinerade ytterligare lite bättre skydd än att slänga det.

Ingetdera gäller i Sverige.

Det har inte heller något att göra med att immunsystemet är sabbat.

Men låt oss bara flumma in i tankarna och säga att Amerikanerna ändrar sig en gång till och säger tre månader mellan varje kommande spruta och eftersom Sverige vanligtvis gör som USA, kan vi säga att vi kopierar tremånaders intervallet, rakt av. Skulle det kännas ok med fyra sprutor om året, eftersom nya varianter lär dyka upp.

Staffans
Men nu gör ju inte Sverige som USA eftersom det inte är föreslaget ens att de som vaccinerades för drygt 8 månader sen ska omvaccineras. Det är inte USA eller Israel som kommer att bestämma när det är dags för en tredje dos i Sverige utan det är behovet dvs. när man ser att vaccinerade blir allvarligt sjuka i för hög grad.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Det går åt det hållet. Jag visade ett diagram från Israel där det var lika många vaccinerade som ovaccinerade på sjukan. Så vänta lite, så kanske det blir likadant här.

Det är fullt naturligt att det man inte vill se, känns larvigt.

Staffans
Eftersom de har fler vaccinerade än ovaccinerade så visar ju det att vaccinet gör nytta.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Länk: [länk]
Studien gäller tidsperioden 1 juni till 14 augusti i Israel och omfattar 32 000 människor.

Ett problem med studien är att antalet som insjuknat är väldigt få både när det gäller vaccinerade och tidigare sjuka vilket gör osäkerheten stor.
Bland de cirka 16 000 som tidigare vaccinerats smittades 238 personer, jämfört med 19 i den ungefär lika stora gruppen som tidigare haft covid-19.
Men där är siffrorna ännu mindre – åtta fall av sjukhusinläggningar av de vaccinerade och ett fall i gruppen där man tidigare haft smittan.
Dessutom kom man fram till att kombinationen tidigare sjukdom plus vaccinering med en dos förbättrade skyddet ytterligare.
Bland de ickevaccinerade var risken att smittas dubbelt så stor.
Det jag saknar i tidningsartikeln (jag har inte sett studierapporten) är hur länge sen de som insjuknade vaccinerades resp. hade varit sjuka.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ju fler vuxna som vaccinerar sig i Sverige desto större chans att barnen slipper vaccineras i Sverige.

Tror knappast att det kommer inträffa att hela världen kommer att vaccineras när inte ens alla barn kan få vaccinationer mot sjukdomar, typ mässling, som dödar många av dem.

BirgitS
Jag väntar på någon mer studie inom ett land där man jämför immuniteten/skyddet beroende på tiden mellan dos 1 och dos 2.
Det var någon studie som det har skrivits om i denna eller närliggande trådar rätt nyligen där man inte hade sett någon skillnad på tiden mellan dos 1 och 2, men jag kommer inte ihåg vilket land osv. det handlade om.

BirgitS BirgitS skrev:
Studien gäller tidsperioden 1 juni till 14 augusti i Israel och omfattar 32 000 människor.

Ett problem med studien är att antalet som insjuknat är väldigt få både när det gäller vaccinerade och tidigare sjuka vilket gör osäkerheten stor.

Dessutom kom man fram till att kombinationen tidigare sjukdom plus vaccinering med en dos förbättrade skyddet ytterligare.

Det jag saknar i tidningsartikeln (jag har inte sett studierapporten) är hur länge sen de som insjuknade vaccinerades resp. hade varit sjuka.
Har inte läst rapporten heller, de pratade om den på nyheterna på radion imorse bara och jag tänkte jag vidarebefordrade "nyheten" till er härinne.

Undersökningen var tydligen den första i sitt slag.

(även om inte tidningsartiklarna alltid säger allt, är det lättare att ha något att googla på.. om man vet vad man letar efter)

Vill bara påpeka att ”kan ge” är inte samma sak som ”ger alla”.
Alla mynt har två sidor :)

Därför alla rapporter, bevis och liknande alltid kommer bli ifrågasatta - eftersom det finns alltid någon som tolkar det annorlunda.

Därför coronatrådarna alltid blir så långa, aggressiva och ältar i många fall om samma saker.. fast från olika synvinklar :)

Människan i ett nötskal.

P
Snigla Snigla skrev:
Alla mynt har två sidor :)

Därför alla rapporter, bevis och liknande alltid kommer bli ifrågasatta - eftersom det finns alltid någon som tolkar det annorlunda.

Därför coronatrådarna alltid blir så långa, aggressiva och ältar i många fall om samma saker.. fast från olika synvinklar :)

Människan i ett nötskal.
Jag kan bara hålla med.

När jag postade nyheten om att naturlig infektion gav bättre skydd än vaccin i fredags kom det snart ett inlägg som antydde att jag tyckte att folk skulle smitta sig istället för att vaccinera sig. Otroligt.

Ulltand Ulltand skrev:
Lidande har inget att göra med livets grundläggande förutsättningar.

Det är rätt många barn i Sverige som förlorat en förälder i Sverige pga Corona. Stort och långt lidande är tyvärr ofta konsekvensen för de drabbade.

Att tvingas hålla 2 meters avstånd ute, jobba hemifrån och att puben stänger kl 20:00 är inte ens jämförbart
Lidande hör till livet, även om det bör minimeras.
Danmark och Norge har haft lockdown och tar hälsokonsekvenser av det en god stund framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.