1 016 690 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
D djac skrev:
Det kan du ju spekulera i men jag talar om barn som faktiskt har förlorat en eller två föräldrar.
Ett stort antal svenskar som riskerar att för alltid få lida av långtidscovid.
En enorm vårdskuld som drabbar såväl cancersjuka som det med psykiska problem.
- I England kan uppemot två miljoner människor ha drabbats av långtidscovid, enligt en studie som gjorts av Imperial College och som lämnats över till den brittiska regeringen.
- Storbritannien är ett av de länder i Europa som drabbats hårdast av coronapandemin när det kommer till smittspridning och dödsfall.
- I studien har 500 000 personer fört dagbok över sina symptom och den visar att en tredjedel fortfarande var sjuka 12 veckor efter att de blivit smittade.
https://sverigesradio.se/artikel/uppemot-tva-miljoner-drabbade-av-langtidscovid-i-storbritannien
Jag förstår att du tycker det men det tycker inte jag.Ulltand skrev:
Det kan du ju spekulera i men jag talar om barn som faktiskt har förlorat en eller två föräldrar.
Ett stort antal svenskar som riskerar att för alltid få lida av långtidscovid.
En enorm vårdskuld som drabbar såväl cancersjuka som det med psykiska problem.
Därför är isolering mångfallt bättre än alternativet.
- I England kan uppemot två miljoner människor ha drabbats av långtidscovid, enligt en studie som gjorts av Imperial College och som lämnats över till den brittiska regeringen.
- Storbritannien är ett av de länder i Europa som drabbats hårdast av coronapandemin när det kommer till smittspridning och dödsfall.
- I studien har 500 000 personer fört dagbok över sina symptom och den visar att en tredjedel fortfarande var sjuka 12 veckor efter att de blivit smittade.
[länk]
Har du det?Staffans2000 skrev:
Ja, det tror jag, men hur det blir får vi se. Det lär arbetas på att utveckla nya vaccin också.Men låt oss bara flumma in i tankarna och säga att Amerikanerna ändrar sig en gång till och säger tre månader mellan varje kommande spruta och eftersom Sverige vanligtvis gör som USA, kan vi säga att vi kopierar tremånaders intervallet, rakt av. Skulle det kännas ok med fyra sprutor om året, eftersom nya varianter lär dyka upp.
blackarrow ifrågasatte inte rapporten. Hans påpekande var bra eftersom det gör det tydligt att det inte är en bra idé att låt bli att vaccinera sig bara för att man har haft covid-19(delta) och den som läser artikeln du refererade till kan ju tolka den som att det är bättre att ha haft covid-19 än att vaccinera sig.Snigla skrev:
Lite semilogiskt ändå. Det minskar ju antalet personer som passerar gränsen.Staffans2000 skrev:
Det är en kompromiss mellan hårdnackat smittskydd och att ekonomin ska fungera.
Hade inga problems med hans uttalande, precis som jag hoppas han inte hade nått problems med mitt (även om vi kanske inte tyckte lika). Tolkade hans inlägg som en generell notis till artikeln ifråga .. och jag var bara generell i största allmänhetP pmd skrev:blackarrow ifrågasatte inte rapporten. Hans påpekande var bra eftersom det gör det tydligt att det inte är en bra idé att låt bli att vaccinera sig bara för att man har haft covid-19(delta) och den som läser artikeln du refererade till kan ju tolka den som att det är bättre att ha haft covid-19 än att vaccinera sig.
Vi tar med en bild som säger mer än 1000 ord
Från länken i inlägget strax före
Hoppas inte någon av mina vänner hamnar där.
Hoppas att fler låter sig vaccineras då vaccinet fungerar.
Hoppas att de som ändå inte vaccineras slipper bli sjuka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från länken i inlägget strax före
Hoppas inte någon av mina vänner hamnar där.
Hoppas att fler låter sig vaccineras då vaccinet fungerar.
Hoppas att de som ändå inte vaccineras slipper bli sjuka.
Amerikanska myndigheter varnar för påstått covidläkemedel
"Uppemot 90 000 ivermectin-recept utfärdades per vecka under mitten av augusti jämfört med 3 600 i veckan innan pandemin, enligt USA:s folkhälsomyndighet CDC. Även samtal till giftinformationscentraler angående ivermectin i landet har ökat femfaldigt. Intresset för det påstådda covid-19-profylaxen fick bland annat det amerikanska livs- och läkemedelsverket, FDA, att under förra veckan gå ut med en varning om att ivermectin inte är godkänt för användning mot covid-19 och att stora doser av läkemedlet kan leda till allvarliga bieffekter, bland annat illamående, diarré och hallucinationer. Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA avrådde redan i mars från användning av ivermectin för att förebygga och behandla covid-19."
"Ivermectin är ett läkemedel som används mot bland annat huvudlöss, men vars användning är vanligast inom veterinärmedicin vid behandling mot parasiter. Men under 2021 har läkemedlet på sociala medier lyfts fram som en mirakelkur mot covid-19, inte minst inom antivaccinationsgrupper. Det finns dock inga bevis för att ivermectin skulle ha en sådan effekt, enligt New York Times, även om flera studier fortfarande pågår."
”Alla vill ha ett läkemedel mot covid-19 eftersom det är en sådan hemsk sjukdom. Men jag vädjar till människor att inte använda ivermectin utan i stället vaccinera sig eftersom det är det bästa skyddet vi har för tillfället.”, säger toxikologen Shawn Varney, medicinsk chef vid South Texas Poison Center, till New York Times."
"Tips om hur man enklast får tag på ivermectin och hur det kan intas sprids bland annat i en rad olika Facebookgrupper tillägnade ämnet. Detta har vid vissa fall lett till att personer i stället för att få läkemedlet utskrivet köpt ivermectin som tillverkats för att användas på stora djur som får, hästar och nötkreatur. Enligt myndigheten har användningen av denna form av ivermectin lett till en rad överdoser."
Amerikanska myndigheter varnar för påstått covid-motmedel - DN.SE
Detta är fullständigt obegripligt och går inte att förstå, tro mig jag har försökt. Ivermectin har basunerats ut av Tucker Carlson på Fox News, en välkänd förvillare, en mäktigare konspirationskälla än vår egen Swebb - tv.
Man är misstänksam mot vacciner men är villig att utsätta sig för en medicin avsedd för djur. Konspirationsteorier, oavsett ämne, har gemensamma nämnare. Politiska värderingar, en omvärldsbild som är genomsyrad av förakt för demokratiska institutioner och en avsaknad av tilltro till vetenskap.
Kunskap är i ständig förändring, vi lär oss mer hela tiden men det betyder inte att vetenskapen vilat på oklara grunder, bara att det är en ständig resa i sökandet efter ny kunskap. Kanske är det så att människor som inte förstår vetenskapliga resonemang inte heller låter sig övertygas av vetenskapen men från det är steget långt till att låta sig luras av influencers, privata bloggar och kända konspirationsteoretiker.
Förakt för politik och auktoriteter genomsyrar konspirationsteoretikernas världsbild. Självklart finns det olämpliga politiker, lögnaktiga och korrumperade individer men bland alla miljontals människor som åtar sig ett politiskt uppdrag säger sunda förnuftet att det finns människor som ärligt vill uträtta något för vår värld.
Misstron ligger i personligheten, inte hos en omvärld som inte är perfekt. På sikt är attackerna mot vetenskapen en fara för våra liv och våra institutioner, en större fara än vår nuvarande pandemi.
"Uppemot 90 000 ivermectin-recept utfärdades per vecka under mitten av augusti jämfört med 3 600 i veckan innan pandemin, enligt USA:s folkhälsomyndighet CDC. Även samtal till giftinformationscentraler angående ivermectin i landet har ökat femfaldigt. Intresset för det påstådda covid-19-profylaxen fick bland annat det amerikanska livs- och läkemedelsverket, FDA, att under förra veckan gå ut med en varning om att ivermectin inte är godkänt för användning mot covid-19 och att stora doser av läkemedlet kan leda till allvarliga bieffekter, bland annat illamående, diarré och hallucinationer. Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA avrådde redan i mars från användning av ivermectin för att förebygga och behandla covid-19."
"Ivermectin är ett läkemedel som används mot bland annat huvudlöss, men vars användning är vanligast inom veterinärmedicin vid behandling mot parasiter. Men under 2021 har läkemedlet på sociala medier lyfts fram som en mirakelkur mot covid-19, inte minst inom antivaccinationsgrupper. Det finns dock inga bevis för att ivermectin skulle ha en sådan effekt, enligt New York Times, även om flera studier fortfarande pågår."
”Alla vill ha ett läkemedel mot covid-19 eftersom det är en sådan hemsk sjukdom. Men jag vädjar till människor att inte använda ivermectin utan i stället vaccinera sig eftersom det är det bästa skyddet vi har för tillfället.”, säger toxikologen Shawn Varney, medicinsk chef vid South Texas Poison Center, till New York Times."
"Tips om hur man enklast får tag på ivermectin och hur det kan intas sprids bland annat i en rad olika Facebookgrupper tillägnade ämnet. Detta har vid vissa fall lett till att personer i stället för att få läkemedlet utskrivet köpt ivermectin som tillverkats för att användas på stora djur som får, hästar och nötkreatur. Enligt myndigheten har användningen av denna form av ivermectin lett till en rad överdoser."
Detta är fullständigt obegripligt och går inte att förstå, tro mig jag har försökt. Ivermectin har basunerats ut av Tucker Carlson på Fox News, en välkänd förvillare, en mäktigare konspirationskälla än vår egen Swebb - tv.
Man är misstänksam mot vacciner men är villig att utsätta sig för en medicin avsedd för djur. Konspirationsteorier, oavsett ämne, har gemensamma nämnare. Politiska värderingar, en omvärldsbild som är genomsyrad av förakt för demokratiska institutioner och en avsaknad av tilltro till vetenskap.
Kunskap är i ständig förändring, vi lär oss mer hela tiden men det betyder inte att vetenskapen vilat på oklara grunder, bara att det är en ständig resa i sökandet efter ny kunskap. Kanske är det så att människor som inte förstår vetenskapliga resonemang inte heller låter sig övertygas av vetenskapen men från det är steget långt till att låta sig luras av influencers, privata bloggar och kända konspirationsteoretiker.
Förakt för politik och auktoriteter genomsyrar konspirationsteoretikernas världsbild. Självklart finns det olämpliga politiker, lögnaktiga och korrumperade individer men bland alla miljontals människor som åtar sig ett politiskt uppdrag säger sunda förnuftet att det finns människor som ärligt vill uträtta något för vår värld.
Misstron ligger i personligheten, inte hos en omvärld som inte är perfekt. På sikt är attackerna mot vetenskapen en fara för våra liv och våra institutioner, en större fara än vår nuvarande pandemi.
Detta är en utveckling som USA leder och det accelererade med Trump, inleddes signifikativt med att han blev kränkt när någon RÄKNADE antalet i publiken vid hans installation och fortsatte i den andan. Han har ofta berömt konspiratoriker, rasister och andra som "good people" och de som pekar ut fakta kränker automatiskt de som hittar på eller ljuger.A Abies koreana skrev:Amerikanska myndigheter varnar för påstått covidläkemedel
Vi följer tyvärr lydigt efter här i Sverige, hittepåsakkunniga presenterar egna "rön" och teorier och misskrediterar riktig fakta, politiker i opposition ljuger och förespråkar olagliga lösningar, osv.
Det finns tyvärr en grupp i samhället som lever i en parallell värld där detta är ok och de följer snällt efter, delar och gillar i sociala medier. Jag håller med, detta kostar liv på daglig basis även i Sverige och är förfärligt. Jag tror att enda lösningen är att rusta upp institutionerna, skolan i första hand, och hoppas att färre faller mellan stolarna framöver.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Sociala medier är en stor bov i det här sammanhanget. Jag tror inte att det fanns betydligt färre människor förr som var mottagliga för historier om tomtar, troll och andra sagor (läses bildligt) än nu. Skillnaden är hur lätt det är att sprida förvillelser efter internets och sociala mediers genombrott.D djac skrev:Det finns tyvärr en grupp i samhället som lever i en parallell värld där detta är ok och de följer snällt efter, delar och gillar i sociala medier. Jag håller med, detta kostar liv på daglig basis även i Sverige och är förfärligt. Jag tror att enda lösningen är att rusta upp institutionerna, skolan i första hand, och hoppas att färre faller mellan stolarna framöver.
Och inte minst hur mycket lättare det blivit att hitta sina likar och därmed få bekräftelse på sina villfarelser ("confirmation bias"). Inte blir det ju heller bättre av de social mediernas förmåga att hålla kvar folk inom sina bubblor ("om du gillar det här, gillar du troligen det här också"). De borde byggas precis tvärtom; "Om du gillar det här, borde du läsa det här också för att få flera sidors syn på saken".P pmd skrev:Sociala medier är en stor bov i det här sammanhanget. Jag tror inte att det fanns betydligt färre människor förr som var mottagliga för historier om tomtar, troll och andra sagor (läses bildligt) än nu. Skillnaden är hur lätt det är att sprida förvillelser efter internets och sociala mediers genombrott.
Jag säger inte emot men om man sedan lägger till den kulturella förändringen där presidenter (och andra politiker i Sverige) plockar upp detta och ger det en resonanslåda (väl medvetna om att det är skräp) så förvärras läget snabbt. Detta tror jag också rekryterar nya individer, förr delades galenskaper långsammare och om de nådde ut så fördömdes de snabbt, nu är det tvärtom.P pmd skrev:Sociala medier är en stor bov i det här sammanhanget. Jag tror inte att det fanns betydligt färre människor förr som var mottagliga för historier om tomtar, troll och andra sagor (läses bildligt) än nu. Skillnaden är hur lätt det är att sprida förvillelser efter internets och sociala mediers genombrott.