1 016 680 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det går åt det hållet. Jag visade ett diagram från Israel där det var lika många vaccinerade som ovaccinerade på sjukan. Så vänta lite, så kanske det blir likadant här.P pmd skrev:
Det är fullt naturligt att det man inte vill se, känns larvigt.
Staffans
Nu svarade jag rent generellt och i te just för detta ögonblicket och det tror jag den andre skribenten också gjorde.P pmd skrev:
Staffans
Att jorden kommer att brinna upp pga solens expansion är också en tämligen säker förutsägelse.Staffans2000 skrev:
Det går åt det hållet.
Jag tror att vi kan konstatera att ovaccinerade är en mycket större belastning på sjukvården i Sverige än vaccinerade. (Inlägg #12158).
Men här är processen, en aning snabbare.P pmd skrev:
CDC (USA) förespråkar nu fem månaders mellanrum från spruta två till nästa. Först sade de ett år, sedan åtta månader. Det låter mer och mer som om vaccinet sabbar immunförsvaret istället och måste ha hjälp av allt tätare underhållsdoser. Skall vi tippa på tre månader, nästa gång?
Staffans
Tänk på att viruset muterar, och får chansen att mutera mer ju större smittspridningen är. Vaccinerna är lite mindre effektiva på de nya mutationerna än på den variant som fanns när vaccinutvecklingen påbörjades.Staffans2000 skrev:
Det är alltså viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig så att risken för nya mutationer minskar.
Tesen att vaccinen sabbar immunförsvaret är ju helt stollig. I så fall skulle vaccinerade smittas mer än ovaccinerade.
P pmd skrev:
Så hur frekvent kan du tänka dig att vaccinera dig gång på gång eftersom de nya varianterna lär fortsätta att komma. Tur nog finns det flera Grekiska bokstäver kvar och när vi kommit till Omega, är det bara att börja om på ny kula. Lämpligen med Alfa1.P pmd skrev:Tänk på att viruset muterar, och får chansen att mutera mer ju större smittspridningen är. Vaccinerna är lite mindre effektiva på de nya mutationerna än på den variant som fanns när vaccinutvecklingen påbörjades.
Det är alltså viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig så att risken för nya mutationer minskar.
Tesen att vaccinen sabbar immunförsvaret är ju helt stollig. I så fall skulle vaccinerade smittas mer än ovaccinerade.
Staffans
Det vet du inte. Jag kanske redan fått Coronan och därmed är immun.P pmd skrev:
Men låt oss bara flumma in i tankarna och säga att Amerikanerna ändrar sig en gång till och säger tre månader mellan varje kommande spruta och eftersom Sverige vanligtvis gör som USA, kan vi säga att vi kopierar tremånaders intervallet, rakt av. Skulle det kännas ok med fyra sprutor om året, eftersom nya varianter lär dyka upp.
Staffans
För ett tag sedan svarade jag Catharina (som hade ett liknande inlägg) med en hypotetisk bild, där ALLA var vaccinerade men där vaccinet inte var hundraprocentigt utan några blev ändå sjuka, och några av dessa så svårt att de hamnade på sjukhus.Staffans2000 skrev:
I ett sånt hypotetiskt fall skulle ALLA som hamnat på sjukhus vara vaccinerade och INGEN ovaccinerad.
Och ju större andel som vaccineras i ett land, desto närmare hamnar vi det läget, det är enkel matematik.
Missade du det inlägget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länk: https://www.svd.se/smitta-gav-battre-skydd-an-vaccin
Lidande har inget att göra med livets grundläggande förutsättningar.Roffe_riff skrev:
Det är rätt många barn i Sverige som förlorat en förälder i Sverige pga Corona. Stort och långt lidande är tyvärr ofta konsekvensen för de drabbade.
Att tvingas hålla 2 meters avstånd ute, jobba hemifrån och att puben stänger kl 20:00 är inte ens jämförbart
Målet är att så många som möjligt ska vaccinera sig, så ju större andel av befolkningen som vaccinerar sig desto större andel av de som blir sjuka kommer vara vaccinerade. Så vi vill att det ska bli som i Israel.Staffans2000 skrev:
Det var väl en fånig fråga, man genomgår väl medicinska behandlingar när de behövs, inte utefter vad man i förväg bestämt är lagom. Gipsar du en arm eller ett ben var 10 år för att du tycker det är lagom, men inte varje år om du bryter den/det två år i rad?Staffans2000 skrev:
I övrigt upprepar jag min spaning och ger dig rätt, vaccinliknande och förebyggande behandlingar kommer att bli allt vanligare och mer frekventa eftersom människan vill undvika sjukdom och död om man kan.