1 014 363 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Så, här kommer en nyhet som är ett resultat av strategin man har i Sverige.
Skall bli intressant att se hur dysterkvistarna kan såga även detta, ni har ju fått till det hittills…det måste väl gå att få detta till att hela Sveriges ledning, AT o hela videvitten är skit? Eller?
https://texttv.nu/106/arkiv/2021-7-24/30626443/
Skall bli intressant att se hur dysterkvistarna kan såga även detta, ni har ju fått till det hittills…det måste väl gå att få detta till att hela Sveriges ledning, AT o hela videvitten är skit? Eller?
https://texttv.nu/106/arkiv/2021-7-24/30626443/
Nä. Jag vet inte om jag har nått svar. Visst har man funderat mycket kring riktigt svår pandemi. En där vi tvingas till långvarig isolering för att kunna överleva. Dock tror jag det är så få som skulle klara en sådan situation idag att det blir en omöjlig uppgift.Nissens skrev:
Ja, det är det som är dilemmat. Folk dör antingen av pandemin eller av åtgårderna mot den… total lockdown är liksom inte lösningen…B Bjober skrev:
Det stora problemet är att klara matförsörjningen vid en långvarig isolering. Bara hardcore preppers skulle nog klara det om det inte fanns hemleverans av mat. Alltså måste stat och kommun se till att mat kan levereras till alla som håller sig isolerade och som inte själva kan ombesörja hemleverans av mat.B Bjober skrev:
Jag har inte besökt en matvarubutik på snart ett år, så för min del skulle total isolering gå rätt bra.
Sorry Nissens, men
”…än så länge ser vi inget som tyder på att vi har den utvecklingen att vänta på kort sikt.”
Så AT måste väl mena att han på kort sikt (en bit in iframtiden) inte ser att vi ska få en ny ökad smittspridning så som tex UK.
Undrar om han kan ha baserat det på endast nu-läget 15/7 eller om han har tittat på trenden, tittat på data bakåt i tiden…
Det var bättre förr. Förr i tiden fanns inte Covid-19.
både DN och Birgits är emot dig. Birgit skriver i inläggetNissens skrev:
attBirgitS skrev:
Originalartikeln är denna bakom registreringsvägg: [länk]
Det här är de stycken som kommer just före citatet och stycket med det påstådda citatet:
(Min fetstil.)
Man kan ju se att det som påstås vara ett citat av Tegnell faktiskt inte finns med i artikelns brödtext utan bara en liknande formulering.
Efter det berättar Tegnell att flera av hans kollegor pekar på att öppna nattklubbar är en av orsakerna till stor smittspridning ute i Europa. Det är oklart om han syftar på kollegor på Fohm eller på kollegor i betydelsen folk på motsv. poster ute i Europa.
Han tar även upp att vaccinationstäckningen i Storbritannien är väldigt ojämn (mer än i Sverige) och att man då får man områden/grupper där vaccinationen inte skyddar mot utbrott.
”…än så länge ser vi inget som tyder på att vi har den utvecklingen att vänta på kort sikt.”
Så AT måste väl mena att han på kort sikt (en bit in iframtiden) inte ser att vi ska få en ny ökad smittspridning så som tex UK.
Det var bättre förr. Förr i tiden fanns inte Covid-19.
Hur klarar UK den ökande smittspridningen? Många blir ”pingade ” av ”national test and trace service” smittskyddsapp och skall då försätta sig i 10 dagars karantän.
CNN: Covid 'pingdemic' and Brexit mean food and gas shortages in parts of UK
CNN: Covid 'pingdemic' and Brexit mean food and gas shortages in parts of UK
Some of the biggest UK supermarkets warned Thursday that they were not able to stock some products and gas station operators acknowledged that some of their pumps were running dry.
"We are experiencing some fuel supply issues at some of our retail sites in the UK and unfortunately have therefore seen a handful of sites temporarily close due to a lack of both unleaded and diesel grades," BP (BP) said in a statement.
https://edition.cnn.com/2021/07/22/business/uk-covid-19-workers-pingdemic-scli-intl-gbr/index.html
Vad gör man om man testar positivt… ?
Indonesian Man With Covid Pretended to Be His Wife to Get on Flight
https://www.bloomberg.com/news/arti...avirus-disguises-as-wife-on-indonesian-flight
Indonesian Man With Covid Pretended to Be His Wife to Get on Flight
https://www.bloomberg.com/news/arti...avirus-disguises-as-wife-on-indonesian-flight
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Sveriges dödstal bland de lägsta i Europa de senaste veckorna
Sverige är just nu bland de länder i Europa som har lägst antal corona-relaterade dödsfall sett till folkmängd, rapporterar Sveriges Radio och hänvisar till de senaste siffrorna från EU:s smittskyddsmyndighet ECDC.
Under vecka 27 och 28 hade Sverige 0.19 dödsfall per en miljon invånare, enligt statistik från ECDC. Bara Lichtenstein, Malta och Island rapporterade färre fall.
- Det är en spegling av att vi har nått väldig hög vaccinationstäckning i de grupper som har störst risk att gå bort, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till SR.
Sverige är just nu bland de länder i Europa som har lägst antal corona-relaterade dödsfall sett till folkmängd, rapporterar Sveriges Radio och hänvisar till de senaste siffrorna från EU:s smittskyddsmyndighet ECDC.
Under vecka 27 och 28 hade Sverige 0.19 dödsfall per en miljon invånare, enligt statistik från ECDC. Bara Lichtenstein, Malta och Island rapporterade färre fall.
- Det är en spegling av att vi har nått väldig hög vaccinationstäckning i de grupper som har störst risk att gå bort, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till SR.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
"I Sverige har nu 76 procent av befolkningen fått minst en dos vaccin mot covid-19. Men i flera länder är vaccinmotståndet stort, i till exempel Bulgarien är det bara 18 procent som har fått första dosen, trots intensivt kampanjande från myndigheterna.
Sveriges vaccinsamordnare Rickard Bergström ser mycket allvarligt på situationen.
- Det beror på en kombination av en allmän misstro till myndigheter och konspirationsteorier. Det här är inte bra och mycket oroväckande, säger han i Aktuellt."
"Hur kommer det att påverka oss i Sverige att vaccinationsgraden är låg i andra länder, i till exempel Östeuropa?
– På kort sikt får vi en fördel, för att vi får fler doser. Men det är en kortvarig glädje. Vi kan drabbas av det här, för vi har många som reser hit, till exempel lastbilschaufförer och turister, och vi får hit virus. Så länge det pågår aktiv smittspridning, framförallt i vår närhet, så är det en fara för oss, det är inte alls bra det som händer just nu, säger Rickard Bergström i Aktuellt."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bergstrom-vaccinmotstandet-i-europa-kan-vara-en-fara-for-sverige
Sveriges vaccinsamordnare Rickard Bergström ser mycket allvarligt på situationen.
- Det beror på en kombination av en allmän misstro till myndigheter och konspirationsteorier. Det här är inte bra och mycket oroväckande, säger han i Aktuellt."
"Hur kommer det att påverka oss i Sverige att vaccinationsgraden är låg i andra länder, i till exempel Östeuropa?
– På kort sikt får vi en fördel, för att vi får fler doser. Men det är en kortvarig glädje. Vi kan drabbas av det här, för vi har många som reser hit, till exempel lastbilschaufförer och turister, och vi får hit virus. Så länge det pågår aktiv smittspridning, framförallt i vår närhet, så är det en fara för oss, det är inte alls bra det som händer just nu, säger Rickard Bergström i Aktuellt."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bergstrom-vaccinmotstandet-i-europa-kan-vara-en-fara-for-sverige
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Tegnell kollar väl flera saker och lite av det tog jag ju upp i mitt inlägg som du citerade, dvs. hur restriktioner som t.ex. stängda nattklubbar påverkar och vaccinationstäckning i olika områden/grupper.blackarrow skrev:
Sorry Nissens, men
både DN och Birgits är emot dig. Birgit skriver i inlägget
att
”…än så länge ser vi inget som tyder på att vi har den utvecklingen att vänta på kort sikt.”
Så AT måste väl mena att han på kort sikt (en bit in iframtiden) inte ser att vi ska få en ny ökad smittspridning så som tex UK.Undrar om han kan ha baserat det på endast nu-läget 15/7 eller om han har tittat på trenden, tittat på data bakåt i tiden…
Det var bättre förr. Förr i tiden fanns inte Covid-19.
Men "i nuläget" har väl lika lite med framtiden att göra som "än så länge" som det står i originalet. Däremot "på kort sikt" har ju det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
En del verkar tycka att det är viktigt att jämföra de nordiska länderna och så här ser utvecklingen över bekräftade fall ut den senaste månaden.Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=SWE~DNK~NOR~FIN~ISL
Island återinför nu en del restriktioner och i juni var det många som togs bort.
Smittspridningen börjar ta fart.
Struntar man i råden så blir det så.
Exempelvis när man trängs med folk på Smögenbryggan
Jo det har i veckan varit fullt på bryggan. Helt tokigt om man inte vill få fart på smittspridningen.
Folk verkar inte bry sig om råden AT ger oss. Folk verkar tro de är säkra när de fått två doser., se även längre ned i detta inlägg.
Från Expressen
Från SvD
https://www.svd.se/tegnell-ingen-anledning-att-skarpa-resereglerna
Struntar man i råden så blir det så.
Exempelvis när man trängs med folk på Smögenbryggan
Jo det har i veckan varit fullt på bryggan. Helt tokigt om man inte vill få fart på smittspridningen.
Folk verkar inte bry sig om råden AT ger oss. Folk verkar tro de är säkra när de fått två doser., se även längre ned i detta inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Expressen
Från SvD
https://www.svd.se/tegnell-ingen-anledning-att-skarpa-resereglerna
Massiva undantag för många yrkesgrupper. Avinstallerade appar eller avslaget ”bluetooth ” om jag förstått SKY- news rätt. Kaotiskt med andra ord.blackarrow skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fast undantagen kom ju först denna vecka sen man upptäckt problemen med stängda affärer och tomma butikshyllor. Det kan ju vara lite bättre att tänka efter före vad åtgärder ger för resultat.P Pallewea skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Nu skäms jag ju nästan lite över att hänvisa till Phil igen men just de tomma hyllorna är inte ett helt nytt fenomen för veckan. Och i det här fallet är han faktiskt en tillförlitlig källa eftersom han rapporterar om tomma hyllor innan det skyldes på appen. Det kan ju ha blivit mycket värre förstås.BirgitS skrev:
