Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Sorry Nissens, men

både DN och Birgits är emot dig. Birgit skriver i inlägget
att
”…än så länge ser vi inget som tyder på att vi har den utvecklingen att vänta på kort sikt.
Så AT måste väl mena att han på kort sikt (en bit in iframtiden) inte ser att vi ska få en ny ökad smittspridning så som tex UK. :p Undrar om han kan ha baserat det på endast nu-läget 15/7 eller om han har tittat på trenden, tittat på data bakåt i tiden…
Det var bättre förr. Förr i tiden fanns inte Covid-19.
Nu läste jag endast det Optimum postade. Vad det har stått i andra ”originalartiklar” har jag inte kommenterat… :)
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
En del verkar tycka att det är viktigt att jämföra de nordiska länderna och så här ser utvecklingen över bekräftade fall ut den senaste månaden.
[bild]
[länk]
Island återinför nu en del restriktioner och i juni var det många som togs bort.
Birgit, det är bara intressant att jämföra Sverige med de nordiska länderna när det går bättre för de andra än för Sverige.

Sverige får aldrig någonsin framstå som att de gjort något bra… jag har fortfarande inte begripit syftet med det…
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Smittspridningen börjar ta fart.
Struntar man i råden så blir det så.
Exempelvis när man trängs med folk på Smögenbryggan
Jo det har i veckan varit fullt på bryggan. Helt tokigt om man inte vill få fart på smittspridningen.

Folk verkar inte bry sig om råden AT ger oss. Folk verkar tro de är säkra när de fått två doser., se även längre ned i detta inlägg.


[bild]
Från Expressen




[bild]

Från SvD
[länk]
Ja, man är ”säker” om man fått två doser vaccin. Från att bli svårt sjuk alltså. Sannolikt är många andra saker man gör farligare än att utsätta sig för covid om man är fullvaccinerad…
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast undantagen kom ju först denna vecka sen man upptäckt problemen med stängda affärer och tomma butikshyllor. Det kan ju vara lite bättre att tänka efter före vad åtgärder ger för resultat.
Jo, så är det men affärerna är bara ett litet delproblem. Det slår också mot NHS, polis, räddningstjänst, sophämtning, el och vattendistribution m.m.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, man är ”säker” om man fått två doser vaccin. Från att bli svårt sjuk alltså. Sannolikt är många andra saker man gör farligare än att utsätta sig för covid om man är fullvaccinerad…
Lyd nu vad Anders Tegnell säger. Det gäller dig också.
Du ska alltså inte vara på Smögenbryggan om det är mycket folk där och du har inte frikort bara för att du fått två doser.

Du är ett dåligt föredöme. Du fattar inte heller att även om du inte blir allvarligt sjuk om du smittas av deltan så medverkar du till smittspridning,

Detta borde du ha förstått om du hängt med i denna tråd.

Skärmbild av en nyhetsartikeltext som citerar Anders Tegnell om att alla i Sverige bör hålla avstånd, även de fullvaccinerade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Lyd nu vad Anders Tegnell säger. Det gäller dig också.
Du ska alltså inte vara på Smögenbryggan om det är mycket folk där och du har inte frikort bara för att du fått två doser.

Du är ett dåligt föredöme. Du fattar inte heller att även om du inte blir allvarligt sjuk om du smittas av deltan så medverkar du till smittspridning,

Detta borde du ha förstått om du hängt med i denna tråd.

[bild]
Haha, visst. Just när du säger det så känns det rätt ihåligt faktiskt. Du tillhör dem som kritiserat AT och regeringen mest av alla här. Att du plötsligt svänger och stöder dem till 100% är lite märkligt.

Nu är det så att jag har egen hjärna att tänka med. Och jag änvänder den också. Lek med tanken att jag blev smittad i Smögen, i alla andra sammanhang håller jag avstånd, så jag smittar ingen efter det tillfället ändå.

En väl beräknad handling alltså.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Hur klarar UK den ökande smittspridningen? Många blir ”pingade ” av ”national test and trace service” smittskyddsapp och skall då försätta sig i 10 dagars karantän.
Förutsätts alla som inte håller sig i total isolering ha en smartfon med smittskyddsappen installerad?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Ja, man är ”säker” om man fått två doser vaccin. Från att bli svårt sjuk alltså. Sannolikt är många andra saker man gör farligare än att utsätta sig för covid om man är fullvaccinerad…
Även om man bara har milda symtom kan man väl sprida smittan?
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Även om man bara har milda symtom kan man väl sprida smittan?
Så är det sannolikt. Gissar dick att man inte hostar/nyser etc. speciellt mycket om man har inga eller milda symtom.

Oavsett, så håller jag avstånd. Gjorde ett undantag, men eftersom jag håller avstånd både före och efter undantaget, så kan jag omöjligen ha smittat någon.

Skulle det ändå hända så är ju de som riskerar att bli svårt sjuka vaccinerade nu, så det lär ju inte spela så stor roll längre i Sverige… det syn på dödstalen med Covid, de är ju nere runt 0 hela tiden nu. :)
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Så är det sannolikt. Gissar dick att man inte hostar/nyser etc. speciellt mycket om man har inga eller milda symtom.

Oavsett, så håller jag avstånd. Gjorde ett undantag, men eftersom jag håller avstånd både före och efter undantaget, så kan jag omöjligen ha smittat någon.

Skulle det ändå hända så är ju de som riskerar att bli svårt sjuka vaccinerade nu, så det lär ju inte spela så stor roll längre i Sverige… det syn på dödstalen med Covid, de är ju nere runt 0 hela tiden nu. :)
Inse at du gör fel, Nissens, tänker fel.
Du borde ha lärt dig nu att att vaccinet inte garanterar frihet från sjukdom, frihet från att sprida vidare.
Det är därför Anders Tegnell påpekar att:

Citat av Anders Tegnell i tidningen om att även fullvaccinerade ska hålla avstånd och undvika trängsel.

Därför fortsätter jag och de flesta här att följa FHM:s råd.
Vi som vill pandemin ska ta slut och det gör den om vi följer dessa råd.

Min sommarstuga ligger inte så långt från Smögen men det finns inte på kartan att jag åker dit. En annan gång, ett annat år, men inte nu.

Jag är fortsatt kritisk till råden från FHM att de kom för sent, att vi släpper på vissa delar men jag följer självklart dem till 150% Nu fullvaccinerad och fortfarande frisk och ska fortsätta så. YES,

Genom ödmjukhet kommer man långt,
Men inte längst.:heart:
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Inse at du gör fel, Nissens, tänker fel.
Du borde ha lärt dig nu att att vaccinet inte garanterar frihet från sjukdom, frihet från att sprida vidare.
Det är därför Anders Tegnell påpekar att:

[bild]

Därför fortsätter jag och de flesta här att följa FHM:s råd.
Vi som vill pandemin ska ta slut och det gör den om vi följer dessa råd.

Min sommarstuga ligger inte så långt från Smögen men det finns inte på kartan att jag åker dit. En annan gång, ett annat år, men inte nu.

Jag är fortsatt kritisk till råden från FHM att de kom för sent, att vi släpper på vissa delar men jag följer självklart dem till 150% Nu fullvaccinerad och fortfarande frisk och ska fortsätta så. YES,

Genom ödmjukhet kommer man långt,
Men inte längst.:heart:
Som sagt, risken är 0 (noll) att jag sprider något. Det kommer man lätt fram till om man tänker själv.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, risken är 0 (noll) att jag sprider något. Det kommer man lätt fram till om man tänker själv.
Om du är på ställen där det är trångt så gör du så att risken att andra blir smittade ökar.

Det är inte bara kända riskgrupper som hamnar på IVA eller på andra vårdavdelningar. Det skrivs fortfarande in folk på sjukhusen, inkl. unga vuxna och äldre. Man är inte helt skyddad mot allvarlig sjukdom och död bara för att man är vaccinerad heller.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

Om du vill att det ska införas fler lättnader och inte införas fler restriktioner för att det blir stor smittspridning i augusti/september på skolor och arbetsplatser så måste antalet bekräftade fall ner nu.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förutsätts alla som inte håller sig i total isolering ha en smartfon med smittskyddsappen installerad?
Appen är helt frivillig.
NHS COVID-19: the new contact-tracing app from the NHS
https://www.ncsc.gov.uk/information/nhs-covid-19-app-explainer

Intressant teknik.

Möjligen skulle man kunna dra några förhastade slutsatser ur App-kaoset om hur smittspridning går till i ett samhälle. Och vad hade hänt om folk inte varit vaccinerade?
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, risken är 0 (noll) att jag sprider något. Det kommer man lätt fram till om man tänker själv.
Du är ett svin Nissens. Fullständigt egoistisk som skiter i hur det går för andra.
De som inte följer myndigheternas råd får mitt fulla förakt.

Du, "tänker själv", låt mig :crysmile::crysmile::crysmile:
Du är denna tråds missfoster.
Försvinn gärna från min åsyn.
 
Någon som har koll på typiska symptom för de vaccinerade som får symptom?
Så lite att man håller igen nysningen för att inte skämmas, torkar diskret bort lite rinnsnuva med handen?
Och hur meningslöst det är att tvätta händerna vet vi redan… :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.