1 014 468 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nu läste jag endast det Optimum postade. Vad det har stått i andra ”originalartiklar” har jag inte kommenterat…blackarrow skrev:
Sorry Nissens, men
både DN och Birgits är emot dig. Birgit skriver i inlägget
att
”…än så länge ser vi inget som tyder på att vi har den utvecklingen att vänta på kort sikt.”
Så AT måste väl mena att han på kort sikt (en bit in iframtiden) inte ser att vi ska få en ny ökad smittspridning så som tex UK.Undrar om han kan ha baserat det på endast nu-läget 15/7 eller om han har tittat på trenden, tittat på data bakåt i tiden…
Det var bättre förr. Förr i tiden fanns inte Covid-19.
Birgit, det är bara intressant att jämföra Sverige med de nordiska länderna när det går bättre för de andra än för Sverige.BirgitS skrev:
Sverige får aldrig någonsin framstå som att de gjort något bra… jag har fortfarande inte begripit syftet med det…
Ja, man är ”säker” om man fått två doser vaccin. Från att bli svårt sjuk alltså. Sannolikt är många andra saker man gör farligare än att utsätta sig för covid om man är fullvaccinerad…optimum skrev:
Smittspridningen börjar ta fart.
Struntar man i råden så blir det så.
Exempelvis när man trängs med folk på Smögenbryggan
Jo det har i veckan varit fullt på bryggan. Helt tokigt om man inte vill få fart på smittspridningen.
Folk verkar inte bry sig om råden AT ger oss. Folk verkar tro de är säkra när de fått två doser., se även längre ned i detta inlägg.
[bild]
Från Expressen
[bild]
Från SvD
[länk]
Jo, så är det men affärerna är bara ett litet delproblem. Det slår också mot NHS, polis, räddningstjänst, sophämtning, el och vattendistribution m.m.BirgitS skrev:
Lyd nu vad Anders Tegnell säger. Det gäller dig också.Nissens skrev:
Du ska alltså inte vara på Smögenbryggan om det är mycket folk där och du har inte frikort bara för att du fått två doser.
Du är ett dåligt föredöme. Du fattar inte heller att även om du inte blir allvarligt sjuk om du smittas av deltan så medverkar du till smittspridning,
Detta borde du ha förstått om du hängt med i denna tråd.
Haha, visst. Just när du säger det så känns det rätt ihåligt faktiskt. Du tillhör dem som kritiserat AT och regeringen mest av alla här. Att du plötsligt svänger och stöder dem till 100% är lite märkligt.optimum skrev:
Lyd nu vad Anders Tegnell säger. Det gäller dig också.
Du ska alltså inte vara på Smögenbryggan om det är mycket folk där och du har inte frikort bara för att du fått två doser.
Du är ett dåligt föredöme. Du fattar inte heller att även om du inte blir allvarligt sjuk om du smittas av deltan så medverkar du till smittspridning,
Detta borde du ha förstått om du hängt med i denna tråd.
[bild]
Nu är det så att jag har egen hjärna att tänka med. Och jag änvänder den också. Lek med tanken att jag blev smittad i Smögen, i alla andra sammanhang håller jag avstånd, så jag smittar ingen efter det tillfället ändå.
En väl beräknad handling alltså.
Redigerat:
Så är det sannolikt. Gissar dick att man inte hostar/nyser etc. speciellt mycket om man har inga eller milda symtom.P pmd skrev:
Oavsett, så håller jag avstånd. Gjorde ett undantag, men eftersom jag håller avstånd både före och efter undantaget, så kan jag omöjligen ha smittat någon.
Skulle det ändå hända så är ju de som riskerar att bli svårt sjuka vaccinerade nu, så det lär ju inte spela så stor roll längre i Sverige… det syn på dödstalen med Covid, de är ju nere runt 0 hela tiden nu.
Inse at du gör fel, Nissens, tänker fel.Nissens skrev:
Så är det sannolikt. Gissar dick att man inte hostar/nyser etc. speciellt mycket om man har inga eller milda symtom.
Oavsett, så håller jag avstånd. Gjorde ett undantag, men eftersom jag håller avstånd både före och efter undantaget, så kan jag omöjligen ha smittat någon.
Skulle det ändå hända så är ju de som riskerar att bli svårt sjuka vaccinerade nu, så det lär ju inte spela så stor roll längre i Sverige… det syn på dödstalen med Covid, de är ju nere runt 0 hela tiden nu.![]()
Du borde ha lärt dig nu att att vaccinet inte garanterar frihet från sjukdom, frihet från att sprida vidare.
Det är därför Anders Tegnell påpekar att:
Därför fortsätter jag och de flesta här att följa FHM:s råd.
Vi som vill pandemin ska ta slut och det gör den om vi följer dessa råd.
Min sommarstuga ligger inte så långt från Smögen men det finns inte på kartan att jag åker dit. En annan gång, ett annat år, men inte nu.
Jag är fortsatt kritisk till råden från FHM att de kom för sent, att vi släpper på vissa delar men jag följer självklart dem till 150% Nu fullvaccinerad och fortfarande frisk och ska fortsätta så. YES,
Genom ödmjukhet kommer man långt,
Men inte längst.
Som sagt, risken är 0 (noll) att jag sprider något. Det kommer man lätt fram till om man tänker själv.optimum skrev:
Inse at du gör fel, Nissens, tänker fel.
Du borde ha lärt dig nu att att vaccinet inte garanterar frihet från sjukdom, frihet från att sprida vidare.
Det är därför Anders Tegnell påpekar att:
[bild]
Därför fortsätter jag och de flesta här att följa FHM:s råd.
Vi som vill pandemin ska ta slut och det gör den om vi följer dessa råd.
Min sommarstuga ligger inte så långt från Smögen men det finns inte på kartan att jag åker dit. En annan gång, ett annat år, men inte nu.
Jag är fortsatt kritisk till råden från FHM att de kom för sent, att vi släpper på vissa delar men jag följer självklart dem till 150% Nu fullvaccinerad och fortfarande frisk och ska fortsätta så. YES,
Genom ödmjukhet kommer man långt,
Men inte längst.![]()
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Om du är på ställen där det är trångt så gör du så att risken att andra blir smittade ökar.Nissens skrev:
Det är inte bara kända riskgrupper som hamnar på IVA eller på andra vårdavdelningar. Det skrivs fortfarande in folk på sjukhusen, inkl. unga vuxna och äldre. Man är inte helt skyddad mot allvarlig sjukdom och död bara för att man är vaccinerad heller.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/
Om du vill att det ska införas fler lättnader och inte införas fler restriktioner för att det blir stor smittspridning i augusti/september på skolor och arbetsplatser så måste antalet bekräftade fall ner nu.
Appen är helt frivillig.P pmd skrev:
NHS COVID-19: the new contact-tracing app from the NHS
https://www.ncsc.gov.uk/information/nhs-covid-19-app-explainer
Intressant teknik.
Möjligen skulle man kunna dra några förhastade slutsatser ur App-kaoset om hur smittspridning går till i ett samhälle. Och vad hade hänt om folk inte varit vaccinerade?
Du är ett svin Nissens. Fullständigt egoistisk som skiter i hur det går för andra.Nissens skrev:
De som inte följer myndigheternas råd får mitt fulla förakt.
Du, "tänker själv", låt mig
Du är denna tråds missfoster.
Försvinn gärna från min åsyn.
Någon som har koll på typiska symptom för de vaccinerade som får symptom?
Så lite att man håller igen nysningen för att inte skämmas, torkar diskret bort lite rinnsnuva med handen?
Och hur meningslöst det är att tvätta händerna vet vi redan…
Så lite att man håller igen nysningen för att inte skämmas, torkar diskret bort lite rinnsnuva med handen?
Och hur meningslöst det är att tvätta händerna vet vi redan…
