1 014 468 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Nu har du spårat ut fullständigt. Om du begripit det jag skrev så hade du insett hur fel ute du är. Om man är garanterat smittfri, går in i en folksamling och därefter inte är nära något ett antal veckor så är risken noll att man sprider något.optimum skrev:
Du är ju uppe i en ålder där världen inte borde vara svart/vit. För övrigt har jag inga som helst symtom om du är intresserad.
Snart åker jag iväg med min kvinna på en tvåveckors roadtrip, det skall bli nice!
Vi ska fortsätta att sköta oss.Nissens skrev:
Nu har du spårat ut fullständigt. Om du begripit det jag skrev så hade du insett hur fel ute du är. Om man är garanterat smittfri, går in i en folksamling och därefter inte är nära något ett antal veckor så är risken noll att man sprider något.
Du är ju uppe i en ålder där världen inte borde vara svart/vit. För övrigt har jag inga som helst symtom om du är intresserad.
Snart åker jag iväg med min kvinna på en tvåveckors roadtrip, det skall bli nice!![]()
Jag gör det men inte du.
Inse att du skämmer ut dig här.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är tydligen rätt vanligt att vaccinerade som blir smittade och sjuka inte har några symtom alls (i screening av vård- och omsorgspersonal har man upptäckt vaccinerade som inte har några symtom och inte heller utvecklar symtom). Annars kan man väl ha hur lite eller hur mycket symtom som helst.blackarrow skrev:
Alla, inkl. vaccinerade, som har symtom på luftvägsinfektion i ett dygn ska testa sig.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tion/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Nejdå, den som skämmer ut sig är den som sänker sig till att fördela personangrepp tex.optimum skrev:
Du är inte så redig som du själv verkar tro, du har brutit en rad restriktioner, vilket tagits upp tidigare.
Att du inte begriper att jag inte kan ha spridit något är enbart ditt problem faktiskt.
Det är inte DU personligen som sprider något, det är det faktum att du bidrar till en redan stor trängsel som gör att ANDRA tvingas ännu närmare varandra, och kan bli smittade av varandra. Inte av dig (eller mig), men man är ändå en del av problemet, om man besöker platser med mycket folk.Nissens skrev:
Nu har du spårat ut fullständigt. Om du begripit det jag skrev så hade du insett hur fel ute du är. Om man är garanterat smittfri, går in i en folksamling och därefter inte är nära något ett antal veckor så är risken noll att man sprider något.
Du är ju uppe i en ålder där världen inte borde vara svart/vit. För övrigt har jag inga som helst symtom om du är intresserad.
Snart åker jag iväg med min kvinna på en tvåveckors roadtrip, det skall bli nice!![]()
Det blir ju lite långsökt. Hur som helst så är riskerna för folk i allmänhet så små nu så det lär inte ställa till med något. Covid har blivit av med huggtänderna i Sverige.B b8q skrev:
Många uttrycker oro för en fjärde våg med delta. Om man vill undvika det så är det enkelt. Vaccinera 90 % av befolkningen med två doser. Vi är ju på väg mot det men nu går det långsammare. Unga vuxna är inte lika angelägna att boka vaccination och vi står med en överkapacitet som inte utnyttjas.
Lösningen är enkel, öppna upp för gruppen 16-18 omgående. Då finns också möjligheten att dessa unga kan få två doser innan skolstart. Fortsätt sedan att vaccinera i åldersgrupp 12-16 år.
Men det finns ett problem. FHM har bestämt att den gruppen skall vaccineras någon vecka in i augusti. Precis vid skolstart. Då får man så klart en stor och helt onödig smittspridning av "delta" precis i skolstarten.
Varför? Ingen aning, men det får väl läggas till den långa listan av felbeslut och långsamhet. Resultatet kan bli att vi inte når flockimmunitet vilket blir en onödig belastning för både samhälle och ekonomi. Inte i stora dödstal men i sjuklighet och nedstäningar.
Detta endast för att vi inte använder ett jäkligt bra vaccin optimalt.
Lösningen är enkel, öppna upp för gruppen 16-18 omgående. Då finns också möjligheten att dessa unga kan få två doser innan skolstart. Fortsätt sedan att vaccinera i åldersgrupp 12-16 år.
Men det finns ett problem. FHM har bestämt att den gruppen skall vaccineras någon vecka in i augusti. Precis vid skolstart. Då får man så klart en stor och helt onödig smittspridning av "delta" precis i skolstarten.
Varför? Ingen aning, men det får väl läggas till den långa listan av felbeslut och långsamhet. Resultatet kan bli att vi inte når flockimmunitet vilket blir en onödig belastning för både samhälle och ekonomi. Inte i stora dödstal men i sjuklighet och nedstäningar.
Detta endast för att vi inte använder ett jäkligt bra vaccin optimalt.
Redigerat:
Två doser innan skolstart? Hur ska det gå till menar du, när skolan börjar om fyra veckor och det ska gå minst sju veckor mellan doserna?Ulltand skrev:
Många uttrycker oro för en fjärde våg med delta. Om man vill undvika det så är det enkelt. Vaccinera 90 % av befolkningen med två doser. Vi är ju på väg mot det men nu går det långsammare. Unga vuxna är inte lika angelägna att boka vaccination och vi står med en överkapacitet som inte utnyttjas.
Lösningen är enkel, öppna upp för gruppen 16-18 omgående. Då finns också möjligheten att dessa unga kan få två doser innan skolstart. Fortsätt sedan att vaccinera i åldersgrupp 12-16 år.
Men det finns ett problem. FHM har bestämt att den gruppen skall vaccineras någon vecka in i augusti. Precis vid skolstart. Då får man så klart en stor och helt onödig smittspridning av "delta" precis i skolstarten.
Varför? Ingen aning, men det får väl läggas till den långa listan av felbeslut och långsamhet. Resultatet kan bli att vi inte når flockimmunitet vilket blir en onödig belastning för både samhälle och ekonomi. Inte i stora dödstal men i sjuklighet och nedstäningar.
Detta endast för att vi inte använder ett jäkligt bra vaccin optimalt.
Nej det går bra med tre veckor mellan doserna.B b8q skrev:
Längre är bättre ur ett individuellt perspektiv men samhällsnyttan är större med tre veckor.
Men en sak är väl alla eniga om att ju tidigare man börjar dess bättre
Håller inte med om att de inte är angelägna om att ta vaccin. Förra torsdagens siffror på 18-29 år va ca 20% första spruta och då har de bara haft någon vecka på sig. Och nu i torsdags är samma siffra runt 40%. Detta tycker inte jag är trögt men visst fortare kan det alltid gå om det finns lediga platser. Nu är det iaf i Stockholm lite svårare att boka då dessa kan ha svårare att ta sig där det finns plats om de inte ska sätta sig på bussen i 1.5 timmar.Ulltand skrev:
Ja, om det enbart handlar om huruvida du besöker Smögen eller inte så blir det lite långsökt, men så är det med mycket. En enda person gör knappast något större skillnad i många sammanhang. T.ex. så märks det inte på jordens uppvärmning om just du slutar köra bil (under förutsättning att du brukar kör bil regelbundet, förstås.Nissens skrev:
Även små huggtänder kan göra skada. Smittspridningen ser ut att öka nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
snuttjulle skrev:
Håller inte med om att de inte är angelägna om att ta vaccin. Förra torsdagens siffror på 18-29 år va ca 20% första spruta och då har de bara haft någon vecka på sig. Och nu i torsdags är samma siffra runt 40%. Detta tycker inte jag är trögt men visst fortare kan det alltid gå om det finns lediga platser. Nu är det iaf i Stockholm lite svårare att boka då dessa kan ha svårare att ta sig där det finns plats om de inte ska sätta sig på bussen i 1.5 timmar.
Enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-vaccin/ har t.o.m. 43 % av åldersgruppen 18-29 fått minst en dos varav 10 % har fått två. (Uppdaterat i torsdags.)Ulltand skrev:
Så nog vaccineras det för fullt bland unga vuxna.
I alla fall i Stockholmsregionen vaccinerades det ungefär lika många under de 7 dagarna fram till i fredags som det har varit per 7-dagarsperiod i över en månad. Dvs. man har använt allt vaccin som har levererats. Finns alltså inga oanvända doser för att vaccinera 16- och 17-åringar. Mer än hälften av det vaccin som kommer in går till att ge dos 2 till tidigare vaccinerade.
Leveransprognosen för vecka 31 är att det kommer färre antal doser än denna och nästa vecka. Alltså ändå färre doser som kan gå till första doser.
Ren utopi att det skulle gå att vaccinera tillräckligt många 16- och 17-åringar med två doser innan skolstart. Om man inte menar att det skulle vara viktigare att vaccinera dem än vuxna, vilket låter helt fel ur ett samhällsperpektiv.
Den svarta svampen fortsätter skörda offer i Indien, troligen på grund av felbehandlad Covid-19. Med 50% dödlighet kommer antalet döda behöva skrivas upp betydligt sett till smittspridningen men många får även skador för livet:
Ett utbrott av den dödliga infektionen “svart svamp” sprider sig bland indiska covidpatienter. 45 000 personer ska ha smittats de senaste två månaderna.
Svampinfektionen har en dödlighet på över 50 procent. Den var tidigare mycket ovanlig men antalet fall har skjutit i höjden under pandemin. Infektionen är mycket aggressiv och kirurger har tvingats operera bort ögon, näsa och käke på patienter för att hindra att den sprider sig till hjärnan. 4 200 människor har dött i mukormykos, enligt indiska hälsomyndigheter.
Ett utbrott av den dödliga infektionen “svart svamp” sprider sig bland indiska covidpatienter. 45 000 personer ska ha smittats de senaste två månaderna.
Svampinfektionen har en dödlighet på över 50 procent. Den var tidigare mycket ovanlig men antalet fall har skjutit i höjden under pandemin. Infektionen är mycket aggressiv och kirurger har tvingats operera bort ögon, näsa och käke på patienter för att hindra att den sprider sig till hjärnan. 4 200 människor har dött i mukormykos, enligt indiska hälsomyndigheter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ja, även i Israel där 60 % av hela befolkningen är fullvaccinerad sen över en månad så stiger antalet inläggningar på sjukhus inkl. IVA. De har nu fler på sjukhus än Sverige, som bara hade 36 % fullvaccinerade för två veckor sen. Även antalet som avlider har gått upp i juli.P pmd skrev:
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=ISR~SWE
