1 014 397 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det var inte menat som ett personligt angrepp iaf och jag gillar att källor anges, alltid.F fiskbuggaren skrev:Jag följer phil för att jag vill ha ett innifrånperspektiv på brexit. Enda anledningen till att jag länkade till den här var för att ange källan till påstående om att UK har två pooler (åldersindelade) som vaccineras med olika vaccin snarare än en enhetlig åldersbaserad utrullning över hela populationen. Varken mer eller mindre än så.
Fördelen med att peka på ut varifrån information kommer är att andra då kan göra en egen bedömning av hur tillförlitlig informationen är, vilket var precis vad som skedde. Så ja, du har missat någonting; sammanhanget.
Jag läser ofta olika (vinklade) källor. Källkritik handlar ju om hur man värderar informationen.
Jag trodde UK hade en gräns på 40 eller 50 år och de som var yngre fick välja vaccin.
Om man är lite äldre och bor i Stockholm ska man tydligen få välja vaccin framöver. Hur tänkte de nu?
https://sverigesradio.se/artikel/nu-far-65-plussarna-valja-vilket-vaccin-de-vill-ha
https://sverigesradio.se/artikel/nu-far-65-plussarna-valja-vilket-vaccin-de-vill-ha
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vad är det som du tycker är konstigt?T tanaris skrev:
Artikeln bygger på detta nyhetsmeddelande från regionen: https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-vaccin-covid-19/2021/07/az-fasas-ut/
Det kan ju t ex leda till att det blir mångfaldigt fler såna här i framtiden. Av alla åldrar och sorter.BirgitS skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/ing-marie-75-om-vaccinvalfriheten-antligen
Helt rätt, Birgit!BirgitS skrev:
Region Stockholm hoppas att förändringen bidrar till att fler äldre blir fullvaccinerade,
Det handlar om tillgång och efterfrågan. När efterfrågan avtar måste utbudet breddas. Det vet vilken affärsman (eller kvinna) som helst.
Affärer, är affärer.
Staffans
Den utsagan är lite knapphändig, och om man vill ta reda på hur många som tycker att nötter är godare än chips så duger varken omröstning, partipolitik eller debatt som metoder. Lika lite som dessa metoder är lämpliga för att ta reda på om jorden är rund eller platt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Tror det var så under den s.k. "aidspandemin". Innan man förstod att aids inte smittar okontrollerat. Samma idag, "man" dvs myndigheterna får inte/måste inte få, ta till sådana tvångsmetoder. Tyvärr har man läst om vissa länder som har dålig kunskap som diskuterar sådana åtgärder, förhoppningsvis inte seriöst.Ulltand skrev:
Jag tror vi har det redan i dag i Sverige genom smittskyddslagen. Du kan bli påtvingad isolering om en läkare anser att det behövs.
Du kan också bli påtvinga provtagning om en smittskyddsläkare anser att det behövs.
I en pandemisituation borde det vara en självklarhet att myndigheterna kan begränsa individens rörelsefrihet. Det kan komma pandemier med sådan dödlighet och smittsamhet att en total lock down är enda utvägen.
Total lockdown???Ulltand skrev:
Jag tror vi har det redan i dag i Sverige genom smittskyddslagen. Du kan bli påtvingad isolering om en läkare anser att det behövs.
Du kan också bli påtvinga provtagning om en smittskyddsläkare anser att det behövs.
I en pandemisituation borde det vara en självklarhet att myndigheterna kan begränsa individens rörelsefrihet. Det kan komma pandemier med sådan dödlighet och smittsamhet att en total lock down är enda utvägen.
Vad vinner man på att hela befolkningen dör av svält/depressioner istället för pandemin???
Eller du kanske har en egen tolkning av ”total lock down”?
Kan du beskriva hur en sådan fungerar och hur människor överlever en dylik?
Får vi en riktigt svår smitta som dödar tex 50% av de smittade så tror jag absolut det krävs tvångsåtgärder. Eller egentligen... det kommer nog inte funka i alla fall.Nissens skrev:
Jag känner 2 som tyckte covid var löjligt.
Den ena började krama folk när arbetsgivaren införde restriktioner att träffa folk utifrån, den andra petade på folk och sa "corona". Vuxna män runt 50. Båda har senare fått intensivvård och överlevt.
Du svarade aldrig på frågan…B Bjober skrev:Får vi en riktigt svår smitta som dödar tex 50% av de smittade så tror jag absolut det krävs tvångsåtgärder. Eller egentligen... det kommer nog inte funka i alla fall.
Jag känner 2 som tyckte covid var löjligt.
Den ena började krama folk när arbetsgivaren införde restriktioner att träffa folk utifrån, den andra petade på folk och sa "corona". Vuxna män runt 50. Båda har senare fått intensivvård och överlevt.
