BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ingen gång har jag påstått att det är sant, eller än mindre, att det är "fakta" som står i de länkar jag postat.
Då kan du ju lämpligen lägga till en kommentar typ "titta vilka konstigheter man kan hitta på nätet" eller "den här har ju inte alla knivar i lådan". Annars tror ju alla att du tycker att innehållet på länken är viktigt, intressant och/eller bidrar med ny kunskap om corona/covid, vilket väl är syftet med tråden. Eller?
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan du ju lämpligen lägga till en kommentar typ "titta vilka konstigheter man kan hitta på nätet" eller "den här har ju inte alla knivar i lådan". Annars tror ju alla att du tycker att innehållet på länken är viktigt, intressant och/eller bidrar med ny kunskap om corona/covid, vilket väl är syftet med tråden. Eller?
Verkligen inte. Förlöjligandet, får du stå för.
Då det inte är en självklarhet att allt som kommer från SVT är sant och allt annat falskt.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Verkligen inte. Förlöjligandet, får du stå för.
Skriv något om att det inte är sant eller inte är fakta, eller vad du nu anser att det är. Då slipper du ju sen få kritik för inlägget därför att folk inte förstår varför du har postat det.
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ingen gång har jag påstått att det är sant, eller än mindre, att det är "fakta" som står i de länkar jag postat.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Då det inte är en självklarhet att allt som kommer från SVT är sant och allt annat falskt.
Naturligtvis är det så. Men bemöt det som kommer därifrån med fakta och inte konspirationsteorier. Detta är nyhetstråden.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 6 till
  • Laddar…
Tja, vad handlar tråden om just nu?
Ett politiskt Youtube-klipp och en dålig rubrik på Omni.se? Eller har jag missat något?

F fiskbuggaren skrev:
Jag kan erkänna att min källa är en ganska regimkritisk youtuber. Han kan ju ha fel: [media]
Det första killen säger efter att han presenterat sig är att han gillar prata politik.

Alla länder har väl brist på vaccin? Utom de som beställde först och är ”färdiga”…

Dumma UK politiker som satsade på ett vaccin som visade sig ha ovanliga men allvarliga biverkningar.
Hade man stannat kvar i EU (eller använt eu’s avtal) hade man fått tilldelningar som övriga Europa och sluppit bristen nu.
Nu får man vänta på leveranser av resterande 60 miljoner doser tills September.
Vilken skandal.

Fri tolkning, gör inga anspråk på att den är korrekt. Jag är väl inte tillräckligt intresserad av Storbritanniens politik för att tycka det vore intressant att se hela talkshowen.
Går man in på Our World of Data ser man dock att antalet vaccinationer per dag gått ner i UK.
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Hur ska OMNI.se nyheten tolkas?
Tegnell: Inget tyder på deltaspridning i Sverige
”I flera europeiska länder stiger smittotalen snabbt sedan deltavarianten fått spridning. Men statsepidemiolog Anders Tegnell tror inte att samma sak kommer att ske i Sverige.

– I nuläget ser vi inget som tyder på det. Vi har kvar de viktigaste rekommendationerna, de som gör den stora skillnaden, säger han till DN.

Att Sverige har en jämn vaccinationstäckning bidrar också till att Tegnell inte känner någon oro över pandemiläget. I exempelvis Storbritannien har fördelningen av vaccin varierat bland olika grupper och mellan platser vilket ger ett sämre skydd mot utbrott, säger han.”


Hur ska ”– I nuläget ser vi inget som tyder på det.”. ”Tyder på det” måste väl ändå vara någon slags uttryck för ”förväntan” in i närmsta framtiden om att vi inte ska får en stor smitt spridning likt vissa andra europeiska länder just nu där nu är 15/7 då artikeln publicerades. Några inlägg diskuterar om denna ”förväntan” är en ”gissning” av Tegnell, eller har han rent av tittat i spåkulan? I annat fall hade han väl bara kunnat säga att vi inte har någon stor ökad smittspridning just nu?

Rubriken är missvisande. På FoHMs site kan man ju läsa att delta-varianten tar över även i Sverige. https://www.folkhalsomyndigheten.se...anten-fortsatter-att-oka-sin-andel-i-sverige/

Enligt FoHM ”förväntas” smittspridningen inte öka förrän i slutet av augusti.
Låg smittspridning väntas i sommar
https://www.folkhalsomyndigheten.se...2021/juli/lag-smittspridning-vantas-i-sommar/

”Nya scenarier indikerar att smittspridningen av viruset som orsakar covid-19 förväntas vara låg under sommaren, och sedan vända uppåt igen från låga nivåer i slutet av augusti. Samtidigt finns det risk för små lokala utbrott både under sommaren och hösten. För att samhället ska kunna återgå till ett normalläge krävs en hög vaccinationstäckning.”

”– En hög vaccinationstäckning är central för att återgå till ett normalläge där befolkningens kontakter är som innan pandemin. Men det är också viktigt att alla fortsätter att följa gällande regelverk, råd och rekommendationer nu under sommaren för att smittspridningen inte ska öka, säger generaldirektör Johan Carlson.

Tja, det var min tolkning/vinkling/sammanfattning av senaste käbblet i tråden kompletterat med lite länkar och citat.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
”Tyder på det” måste väl ändå vara någon slags uttryck för ”förväntan” in i närmsta framtiden om att vi inte ska får en stor smitt spridning likt vissa andra europeiska länder just nu där nu är 15/7 då artikeln publicerades.
I Svensk ordbok står det:
"1 läsa ut och i ord uttrycka innebörden av något som i sin tur kan vara uttryckt i (dunkla el. svårbegripliga) ord el. på annat sätt"
"2 ge skäl att tro"
Så ordet "tyda" i sig tycker jag inte har något med framtiden att göra egentligen.
"I nuläget ser vi inget som ger skäl att tro det"
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Biverkningar verkar ju vara avskräckande och rädslan för att drabbas av biverkningar minskar vaccinationsviljan.

Hur man väger förväntade icke farliga och farliga men mycket ovanliga biverkningar mot nyttan med vaccin är ju något varje person måste fatta beslut om. Eller omvänt, vågar jag vara ovaccinerad?

Hur som helst. En lite annan vinkling … Plockade ut lite siffror om biverkningar från Pfizer-BioNTechs vaccinstudier för 18 till 55-åringar enligt CDC.gov sammanställning.

Biverkning, förekomst i procent
feber >38 9%
Trötthet 33%
Huvudvärk. 34%
Kräkningar 1%
Diarré. 12%
Smärta vid injektionsstället 14%

Tja, detta var bara några biverkningar. Vet inte om ni tycker siffrorna är höga eller låga.

Det är biverkningar för de som fått första placebosprutan med saltvatten… :oops:

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/info-by-product/pfizer/reactogenicity.html
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, vad handlar tråden om just nu?
Ett politiskt Youtube-klipp och en dålig rubrik på Omni.se? Eller har jag missat något?

Det första killen säger efter att han presenterat sig är att han gillar prata politik.

Alla länder har väl brist på vaccin? Utom de som beställde först och är ”färdiga”…

Dumma UK politiker som satsade på ett vaccin som visade sig ha ovanliga men allvarliga biverkningar.
Hade man stannat kvar i EU (eller använt eu’s avtal) hade man fått tilldelningar som övriga Europa och sluppit bristen nu.
Nu får man vänta på leveranser av resterande 60 miljoner doser tills September.
Vilken skandal.

Fri tolkning, gör inga anspråk på att den är korrekt. Jag är väl inte tillräckligt intresserad av Storbritanniens politik för att tycka det vore intressant att se hela talkshowen.
Går man in på Our World of Data ser man dock att antalet vaccinationer per dag gått ner i UK.
[länk]

Hur ska OMNI.se nyheten tolkas?
Tegnell: Inget tyder på deltaspridning i Sverige
”I flera europeiska länder stiger smittotalen snabbt sedan deltavarianten fått spridning. Men statsepidemiolog Anders Tegnell tror inte att samma sak kommer att ske i Sverige.

– I nuläget ser vi inget som tyder på det. Vi har kvar de viktigaste rekommendationerna, de som gör den stora skillnaden, säger han till DN.

Att Sverige har en jämn vaccinationstäckning bidrar också till att Tegnell inte känner någon oro över pandemiläget. I exempelvis Storbritannien har fördelningen av vaccin varierat bland olika grupper och mellan platser vilket ger ett sämre skydd mot utbrott, säger han.”


Hur ska ”– I nuläget ser vi inget som tyder på det.”. ”Tyder på det” måste väl ändå vara någon slags uttryck för ”förväntan” in i närmsta framtiden om att vi inte ska får en stor smitt spridning likt vissa andra europeiska länder just nu där nu är 15/7 då artikeln publicerades. Några inlägg diskuterar om denna ”förväntan” är en ”gissning” av Tegnell, eller har han rent av tittat i spåkulan? I annat fall hade han väl bara kunnat säga att vi inte har någon stor ökad smittspridning just nu?

Rubriken är missvisande. På FoHMs site kan man ju läsa att delta-varianten tar över även i Sverige. [länk]

Enligt FoHM ”förväntas” smittspridningen inte öka förrän i slutet av augusti.
Låg smittspridning väntas i sommar
[länk]

”Nya scenarier indikerar att smittspridningen av viruset som orsakar covid-19 förväntas vara låg under sommaren, och sedan vända uppåt igen från låga nivåer i slutet av augusti. Samtidigt finns det risk för små lokala utbrott både under sommaren och hösten. För att samhället ska kunna återgå till ett normalläge krävs en hög vaccinationstäckning.”

”– En hög vaccinationstäckning är central för att återgå till ett normalläge där befolkningens kontakter är som innan pandemin. Men det är också viktigt att alla fortsätter att följa gällande regelverk, råd och rekommendationer nu under sommaren för att smittspridningen inte ska öka, säger generaldirektör Johan Carlson.

Tja, det var min tolkning/vinkling/sammanfattning av senaste käbblet i tråden kompletterat med lite länkar och citat.
Bra sammanställning. Enda kommentaren jag har är att när AT säger ”i nuläget” så menar han nog ”i nuläget” det finns inget som talar för att ”i nuläget” betyder ”förr i tiden” eller ”i framtiden”…
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Biverkningar verkar ju vara avskräckande och rädslan för att drabbas av biverkningar minskar vaccinationsviljan.

Hur man väger förväntade icke farliga och farliga men mycket ovanliga biverkningar mot nyttan med vaccin är ju något varje person måste fatta beslut om. Eller omvänt, vågar jag vara ovaccinerad?

Hur som helst. En lite annan vinkling … Plockade ut lite siffror om biverkningar från Pfizer-BioNTechs vaccinstudier för 18 till 55-åringar enligt CDC.gov sammanställning.

Biverkning, förekomst i procent
feber >38 9%
Trötthet 33%
Huvudvärk. 34%
Kräkningar 1%
Diarré. 12%
Smärta vid injektionsstället 14%

Tja, detta var bara några biverkningar. Vet inte om ni tycker siffrorna är höga eller låga.

Det är biverkningar för de som fått första placebosprutan med saltvatten… :oops:

[länk]
Ja, det visar ju på hur viktigt det är med kontrollgrupp när man frågar hur folk mår, oavsett om det gäller vaccinering eller om de möjligen har postcovid. Det är så många som mår dåligt av helt andra orsaker.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Svensk ordbok står det:
"1 läsa ut och i ord uttrycka innebörden av något som i sin tur kan vara uttryckt i (dunkla el. svårbegripliga) ord el. på annat sätt"
"2 ge skäl att tro"
Så ordet "tyda" i sig tycker jag inte har något med framtiden att göra egentligen.
"I nuläget ser vi inget som ger skäl att tro det"
Vad är det han tyder då?
Om han velat säga att vi för närvarande , just nu, inte har någon kraftig smittspridning som vissa andra länder har, så hade han väl kunnat uttrycka sig lite tydligare.
Jag har lite svårt att tyda vad han kan ha menat. ;)
Det verkar inte finnas någon annan källa till citatet. Vad han fått för fråga hade ju varit intressant att veta,
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det han tyder då?
Om han velat säga att vi för närvarande , just nu, inte har någon kraftig smittspridning som vissa andra länder har, så hade han väl kunnat uttrycka sig lite tydligare.
Jag har lite svårt att tyda vad han kan ha menat. ;)
Det verkar inte finnas någon annan källa till citatet. Vad han fått för fråga hade ju varit intressant att veta,
Originalartikeln är denna bakom registreringsvägg: https://www.dn.se/sverige/tegnell-det-har-talar-emot-okad-smittspridning-i-sverige/

Det här är de stycken som kommer just före citatet och stycket med det påstådda citatet:
I Sverige ligger smittan just nu på låga nivåer, och på torsdag, den 15 juli tar regeringen nästa steg i återöppningen av landet. Då försvinner ytterligare en rad restriktioner – samtidigt tar deltavarianten över allt mer också här och kommer enligt Folkhälsomyndigheten även bli dominant i Sverige inom kort.

Men Tegnell och Folkhälsomyndigheten tror inte på samma negativa utveckling i Sverige som nu börjar tar fart i andra europeiska länder.

– Det är en varningssignal och vi befinner oss i en känslig situation nu, men än så länge ser vi inget som tyder på att vi har den utvecklingen att vänta på kort sikt. Vi har inte släppt på de restriktioner som är viktigast, att hålla avstånd, stanna hemma när man är sjuk och jobba hemifrån.
(Min fetstil.)
Man kan ju se att det som påstås vara ett citat av Tegnell faktiskt inte finns med i artikelns brödtext utan bara en liknande formulering.

Efter det berättar Tegnell att flera av hans kollegor pekar på att öppna nattklubbar är en av orsakerna till stor smittspridning ute i Europa. Det är oklart om han syftar på kollegor på Fohm eller på kollegor i betydelsen folk på motsv. poster ute i Europa.

Han tar även upp att vaccinationstäckningen i Storbritannien är väldigt ojämn (mer än i Sverige) och att man då får man områden/grupper där vaccinationen inte skyddar mot utbrott.
 
BirgitS
Fohm har beslutat att avsluta distributionen av AZ-vaccinet.
De doser av Vaxzevria som fortfarande finns ute i regionerna kan användas för en andra dos till personer som har fått en dos Vaxzevria samt även som en första dos till personer som är 65 år och äldre. Uppföljande vaccination med dos två för personer som har fått Vaxzevria kan även utföras med mRNA-vaccinerna Pfizer eller Moderna.
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../anvandning-av-astrazenecas-vaccin-avvecklas/

Tillägg:
Region Stockholm meddelar dessutom att personer som är äldre än 65 år snart kommer att välja om de vill få Astra Zenecas vaccin eller något av mRNA-vaccinerna, Pfizer/Biontech och Moderna.
Orsaken är att vaccinationsgraden nu är så pass hög och tillgången på vaccin så pass bra att det finns utrymme att låta de som vill välja bort Astras vaccin. Förhoppningen är att fler äldre ska välja att fullvaccinera sig i och med valmöjligheten.
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.41
Som hämtat det från https://vardgivarguiden.se/nyheter/2021/juli/az-fasa-ut/
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, vad handlar tråden om just nu?
Ett politiskt Youtube-klipp och en dålig rubrik på Omni.se? Eller har jag missat något?

Det första killen säger efter att han presenterat sig är att han gillar prata politik.

Alla länder har väl brist på vaccin? Utom de som beställde först och är ”färdiga”…

Dumma UK politiker [...]Vilken skandal.
Jag följer phil för att jag vill ha ett innifrånperspektiv på brexit. Enda anledningen till att jag länkade till den här var för att ange källan till påstående om att UK har två pooler (åldersindelade) som vaccineras med olika vaccin snarare än en enhetlig åldersbaserad utrullning över hela populationen. Varken mer eller mindre än så.

Fördelen med att peka på ut varifrån information kommer är att andra då kan göra en egen bedömning av hur tillförlitlig informationen är, vilket var precis vad som skedde. Så ja, du har missat någonting; sammanhanget.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Rubriken är missvisande. På FoHMs site kan man ju läsa att delta-varianten tar över även i Sverige. [länk]
Att deltavarianten tar över säger ingenting om storleken på smittspridningen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att deltavarianten tar över säger ingenting om storleken på smittspridningen.
Och? Jag har inget kommenterat något om storleken på smittspridningen.
Om vi inte har någon spridning av delta blir det väl svårt för delta att ta över?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.