1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det var inte Fohm som gissade något utan allt sånt i mars förra året kom från WHO som i huvudsak utgick från vad Kina sa var bra.optimum skrev:
Men är ju inte så underligt. FHM gissade att viruset var si och så och tvätta händerna ingår i vanlig bekämpning av pandemier. Det ihop med att hålla social distans. Alltså förhindra spridning individ till individ.
Men det som gör det lustig är att FHM uppenbarligen saknande vetenskapliga bevis för att handtvätt skulle vara en av de avgörande delarna för att hindra coronan.
Och sedan munskydd som man sade att det finns inga vetenskapliga belägg för att det fungerar mot coronan och därför kunde man inte rekommendera folk att använda dem.
Den ekvationen får inte jag ihop.
Du kommer kanske ihåg att det var en stor brist på skyddsutrustning inkl. munskydd inom vård och omsorg under mars och april. Då hade det väl varit väldigt dumt av Fohm att rekommendera att munskydd ska användas av allmänheten för det fanns inga miljoner munskydd att få tag på för allmänheten.
Däremot har Fohm hela tiden sagt att munskydd eller liknande ska användas inom vården så uppenbarligen har de ju ansett att det är bra i vissa situationer även när det gäller coronaviruset.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
När folk missförstår vad jag skriver så brukar jag tro att det beror på att jag har skrivit på ett svårförståeligt sätt och inte på att de är trögfattade. Du kan tydligen inte tänka dig det alternativet.Staffans2000 skrev:
Nu slirar du igen. Den sade att det inte skyddade eller att det var till skada för allmänheten. Säkert för att skydda regeringen, för dess bristande kontroll över beredskapslagren.BirgitS skrev:
Hade istället kunnat sagt som det var. - Våra lager är tomma. Men de privatpersoner som har egna munskydd bör använda dessa.
Men se, det gjorde man inte.
Staffans
Det här vi redan gått igenom, du och jag. Den enda som ständigt svarar: -Du menar alltså att det är svårt, när jag skrivit att det är lätt. Det är du.BirgitS skrev:
Så skall jag använda något sjörövarspråk blir det obegripligt för alla andra.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det kan nog diskuteras vem som slirar.Staffans2000 skrev:
Nu slirar du igen. Den sade att det inte skyddade eller att det var till skada för allmänheten. Säkert för att skydda regeringen, för dess bristande kontroll över beredskapslagren.
Hade istället kunnat sagt som det var. - Våra lager är tomma. Men de privatpersoner som har egna munskydd bör använda dessa.
Men se, det gjorde man inte.
Staffans
WHO kom inte med någon rekommendation om munskydd förrän i juni.
Andra länder rekommenderade inte heller munskydd i början.
Det var ju för att Danmark inte rekommenderade munskydd under mars-maj som munskyddsstudien under april och maj kunde genomföras.
Det var alltså verkligen inte något som var unikt för Sverige och har således väldigt litet samband med svenska beredskapslager.
Regeringen ska inte ha någon kontroll över beredskapslager. Det är decentraliserat.
Ja, många har engångsmunskydd hemma, men de är ju just engångsmunskydd som ska slängas efter någon timmes användning. En del privatpersoner hade alltså kunna ha sina gamla munskydd i några timmar (beroende på hur många de hade). Men sen då, alla andra dagar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Första meningen förstår jag, men inte resten.Staffans2000 skrev:
Då var du en av de personer som det pratades om, som misskötte handhygienen.optimum skrev:
Jo jag har alltid tvättat händerna efter alla toa-besök men knappast som jag gör nu med ett stycke upp på handlederna. Klocka och armband är avtagna sedan januari förra året för att förenkla tvättandet.
När man tvätta händerna på jobbet så använder jag torkpapper för att låsa upp och öppnar dörren. Sedan stänger jag dörren med armbågen.
Så har jag aldrig gjort förut.
Vi har en kille på jobbet som gjort så de senaste 20 åren och alla har väl fnissat lite åt det men nu gör alla så.
Men rådet finns kvar på FHM:s sida så det är väl bara att fortsätta tvätta händerna i tid och otid.
Så bra att du nu lärt dig hur det ska gå till, detta kan du visa dina barn också.
Handsprit är ju ganska behändigt också och återfuktar händerna, som ett komplement.
Många gånger saknas tvål på restauranger och där kommer det ju väl till pass.
Generellt sett så är inte lagtolkning helt öppen innan en lag har prövats i domstol, men det finns säkerligen ofta randfall som är osäkra.Ulltand skrev:
Det är sen ganska länge en svensk tradition med fri rörlighet för medborgarna. Ingen ledande politiker har väl uttryckt att det finns ett behov av att ändra på det för en smitta av covidtyp? För just SARS-CoV-2 vore det förmodligen även verkningslöst eftersom en grundlagsändring måste klubbas igenom av två riksdagar med ett allmänt val mellan. (Jag tror att det inte duger med ett extraval, men har inte verifierat det). Politikers planeringshorisont brukar inte sträcka sig speciellt långt och ingen vill väl tro att covidpandemin kommer att fortsätta hösten 2022. Det tar dessutom lite tid att förbereda en grundlagsändring. Det är olämpligt att göra hastverk av sådana.