P
BirgitS BirgitS skrev:
Men bra att din kompis lyckades hitta vettiga webbplatser om endokrinologi och inte hamnade på sidor med felaktig information. Alla som googlar lyckas inte utan hamnar tokigt.
Det är nog oftare googlarens än googles fel om googlaren hamnar tokigt. Det finns enormt mycket kunskap på internet att ta till sig för den som har ett öppet sinne och klarar av att tänka kritiskt.

För den som vill veta något är det fantastiskt att det finns så många referentgranskade artiklar att läsa gratis (eller nästan gratis). Jämför med tiden då man var tvungen att prenumera på facktidskrifter eller köpa böcker för att få tillgång till en bråkdel av vad som finns på nätet nu.

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Varför politikerna har stiftat de lagar som finns beror ju på vad folk har ansett behövs. Ingen har under någon tidigare pandemi tyckt att behovet av att totalspärra gränsen till en stadsdel, stad eller län finns.
Om vi skulle råka ut för muterad luftburen Ebola som dessutom smittar via ytkontakter så skulle behovet vara lite större, men där är vi inte nu.

P
optimum optimum skrev:
Men det som gör det lustig är att FHM uppenbarligen saknande vetenskapliga bevis för att handtvätt skulle vara en av de avgörande delarna för att hindra coronan.
Varför är det uppenbart?

optimum
E El-Löken66 skrev:
Då var du en av de personer som det pratades om, som misskötte handhygienen.

Så bra att du nu lärt dig hur det ska gå till, detta kan du visa dina barn också.

Handsprit är ju ganska behändigt också och återfuktar händerna, som ett komplement.

Många gånger saknas tvål på restauranger och där kommer det ju väl till pass.
Har förbrukat en hel del handsprit sedan slutet januari 2020. Även sådant minst 10 år tillbaka.
Vi köpte en del extra inför resan till Thailand och det var tur för sedan gick det inte hitta någon här hemma.
Därefter har vi förbrukat några liter handsprit och desinfektionssprit.

Nej tvätta händer har jag alltid kunnat göra men inte så nog som underpandemin. Mycket kortklippta naglar och noga vart händerna tar vägen. Alltså inte upp i ansiktet om man inte precis tvättat dem.

I början hade jag problem med torra händer men verkar nästan som om händerna anpassat sig.
Mina barn är mellan 29-40 år så de kan sådant också.

Disciplinen med händer och tvätta dem kommer från alla år då jag varit på arbete i Kina mm samt semester i Thailand. Vill inte bli magsjuk eller dra på mig kräksjuka strax före avresa. Funkat alla resor.

Staffans2000
P pmd skrev:
Det är nog oftare googlarens än googles fel om googlaren hamnar tokigt. Det finns enormt mycket kunskap på internet att ta till sig för den som har ett öppet sinne och klarar av att tänka kritiskt.

För den som vill veta något är det fantastiskt att det finns så många referentgranskade artiklar att läsa gratis (eller nästan gratis). Jämför med tiden då man var tvungen att prenumera på facktidskrifter eller köpa böcker för att få tillgång till en bråkdel av vad som finns på nätet nu.
Så är det. Den självstuderande amatörendokrinologen, Googlade sig till amerikanska universitetsbibliotek.
Själv Googlar jag mig till ecm:felkoder för att fatta varför bilfan inte startar.
Och jag som trodde att ingen längre Googlade "Sex".

Staffans

P
optimum optimum skrev:
Men rådet finns kvar på FHM:s sida så det är väl bara att fortsätta tvätta händerna i tid och otid.
Ja, det tror jag är bra. Som andra redan har påpekat så finns det andra sjukdomar som trivs hos folk med otvättade händer, och ju mer dessa trycks ner desto mer minskar belastningen på sjukvården.

Det finns dessutom samhällsekonomiska vinster med att färre personer är sjuka i mindre allvarliga sjukdomar, men tillräckligt allvarliga för att de ska påverka deras arbetsförmåga (VAB, t.ex.), men det har förvisso inte så mycket med nyheter om Covid att göra.

Tvätta händerna i tid gör jag, men inte i otid. ;)

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Varför är det uppenbart?
Har du sett några sådan bevis framlagda av FHM på effekten av handtvätt?

Jag har inte gjort det så du får gärna hjälpa till så kanske vi för denna tråden framåt.

optimum
P pmd skrev:
Ja, det tror jag är bra. Som andra redan har påpekat så finns det andra sjukdomar som trivs hos folk med otvättade händer, och ju mer dessa trycks ner desto mer minskar belastningen på sjukvården.

Det finns dessutom samhällsekonomiska vinster med att färre personer är sjuka i mindre allvarliga sjukdomar, men tillräckligt allvarliga för att de ska påverka deras arbetsförmåga (VAB, t.ex.), men det har förvisso inte så mycket med nyheter om Covid att göra.

Tvätta händerna i tid gör jag, men inte i otid. ;)
Menar du att folk är så skitaktiga av sig att de inte tvättar händerna?
Alltså de behöver få en spark i baken av FHM, eller?

Hur gör du själv, tvättar du händerna så länge som FHM ger oss som råd?
Tar de sedan i dörrhandtaget med bara händerna?
Berätta nu lite för oss andra så vi kan se om du sköter dig.

P
E El-Löken66 skrev:
Handsprit är ju ganska behändigt också och återfuktar händerna, som ett komplement.
Det kanske går lika bra med fuktande handkräm?

En lustig sak med de handspritsorter som finns i handeln (åtminstone de 4-5 sorter jag har råkat på) är att de endast är testade för effektivitet mot bakterier (med testmetoden EN 1500). Ingen av dem är testade mot virus (med testmetoden EN 14476).

Redigerat:
optimum
Oro på börser i Europa på grund av ökad oro för smittspridning

Skärmdump av en nyhetsartikel om fallande börskurser i Europa på grund av ökad oro för smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Om vi skulle råka ut för muterad luftburen Ebola som dessutom smittar via ytkontakter så skulle behovet vara lite större, men där är vi inte nu.
Skulle det ens gå att få stopp på ett sånt virus i tid genom att spärra av en stadsdel eller liknande?
Låter som att det skulle vara spritt på många håll innan man ens upptäcker att det finns. Det är väl lite det som är problemet med mycket smittsamma virus, de är redan så spridda när de upptäcks att det inte är någon större vits med att sätta en stadsdel i karantän, dvs. förbjuda passage av gränsen.

P
optimum optimum skrev:
Har du sett några sådan bevis framlagda av FHM på effekten av handtvätt?

Jag har inte gjort det så du får gärna hjälpa till så kanske vi för denna tråden framåt.
Se inlägg #11201.

P
optimum optimum skrev:
Menar du att folk är så skitaktiga av sig att de inte tvättar händerna?
Alltså de behöver få en spark i baken av FHM, eller?
Ja, det är jag tämligen övertygad om, men jag ger mig inte på att kvantifiera "folk".
Hur gör du själv, tvättar du händerna så länge som FHM ger oss som råd?
Ja, och högst troligen därefter också. Jag hoppas att FOHMs råd om handtvätt blir kvar som ett generellt hälsoråd.
Tar de sedan i dörrhandtaget med bara händerna?
Jag vet inte hur det är med "de", men själv gör jag det inte.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle det ens gå att få stopp på ett sånt virus i tid genom att spärra av en stadsdel eller liknande?
Det är jag nog inte tillräckligt mycket militär att bedöma, men det är just en militär belägring som skulle krävas tror jag, med order om att skjuta alla som försöker ta sig ut.
Låter som att det skulle vara spritt på många håll innan man ens upptäcker att det finns. Det är väl lite det som är problemet med mycket smittsamma virus, de är redan så spridda när de upptäcks att det inte är någon större vits med att sätta en stadsdel i karantän, dvs. förbjuda passage av gränsen.
Det håller jag med om. När väl viruset har smugit sig in lite här och där så är inte avspärrning så värst effektivt. Jag tror dock på smittspårning, men det hade Sverige inte speciellt mycket kapacitet för när det hade kunnat vara effektivt.

Full fart på smittspridningen på Cypern, och svenskar vallfärdar förstås dit:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dmGrP1/svenskar-vallfardar-till-smittoharden-ar-katastrof-har

Men jag får inte ihop det; man ska ha ett vaccinpass (även om ingen kollar det), men ändå har ”alla” på hotellet blivit smittade, står det. Trodde att vaccinpasset skulle visa att man hade antikroppar, antingen från genomgången sjukdom eller vaccin? Och så blir alla sjuka ändå? En och annan kan man förstå, men alla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.