BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Mer brukar ju inte behövas om man har lite koll på var utbrotten finns.
När en viruspandemi börjar så vet man ju inte det. Det finns ju då inget sätt att testa folk.

Ulltand Ulltand skrev:
Låter då också som det går bra att flera begränsade områden i karantän för att uppnå syftet,
Javisst, man kan sätta ett kvarter på Norrmalm och ett i Johanneshov i karantän. Men enligt vad som då sas inte hela området emellan. Eller vad i Smittskyddslagen får dig att tro det?

Ulltand Ulltand skrev:
Gissar att detta heller inte provats i domstol?
Det har ju inte varit aktuellt så hur skulle det kunna ha prövats i domstol. Men det brukar vara så att man får hjälp med tolkningen av lagen genom att läsa förarbetena så om du vill veta mer om Smittskyddslagens möjligheter får du utbilda dig genom att göra det. Annars får man ju gå på vad jurister som just har läst på säger.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När en viruspandemi börjar så vet man ju inte det. Det finns ju då inget sätt att testa folk.

Javisst, man kan sätta ett kvarter på Norrmalm och ett i Johanneshov i karantän. Men enligt vad som då sas inte hela området emellan. Eller vad i Smittskyddslagen får dig att tro det?

Det har ju inte varit aktuellt så hur skulle det kunna ha prövats i domstol. Men det brukar vara så att man får hjälp med tolkningen av lagen genom att läsa förarbetena så om du vill veta mer om Smittskyddslagens möjligheter får du utbilda dig genom att göra det. Annars får man ju gå på vad jurister som just har läst på säger.
Vad i smittskyddslagen får dig att tro att man kan kan sätta två kvarter i karantän men inte tre?

Måste jag upplysa dig om att den enda sättet att testa en lag är att göra det i domnstol.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Nissens Nissens skrev:
Men vad tycker du då?
Väldigt enkelt

Ny information från FHM. Handtvätt skyddar INTE mot covid-19 i någon betydande omfattning men är bra av andra skäl.

Det är ju också bra att borsta tänderna men det bör inte ligga i coronainformationen.
Nu är det bara som så att andra virus- och baktieriesjukdomar troligen gör folk mer mottagliga för Covid-19 så ja, egentligen borde även tandborstning inkluderas. Men i Sverige har vi väl hyfsad tandvård så det kanske inte ansågs utgöra något större problem sen så går det inte ha för mycket med heller.

Men det med händerna är ju direkt kopplat i och med att viruset försvinner från ytan, kom ihåg rädslan för ytspridning i början, viruset kunde klara sig hur länge som helst och till och med överleva maskintvättning i 60 grader, folk beställde hem matvaror som fick ligga i karantän två veckor osv.

E El-Löken66 skrev:
Väldigt enkelt

Ny information från FHM. Handtvätt skyddar INTE mot covid-19 i någon betydande omfattning men är bra av andra skäl.

Det är ju också bra att borsta tänderna men det bör inte ligga i coronainformationen.
Nu är det bara som så att andra virus- och baktieriesjukdomar troligen gör folk mer mottagliga för Covid-19 så ja, egentligen borde även tandborstning inkluderas.
.[/QUOTE]

Nu kommer du med intressanta nyheter om att mottaglighet för Covid 19 ökar med andra infektioner. Inget jag har hört men utgår ifrån att du har en källa på det då?

Har däremot snappat att motsatsen kan vara sant, dvs att vissa andra infektioner kan ge ett skydd mot att smittas med Covid,

T
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är det bara som så att andra virus- och baktieriesjukdomar troligen gör folk mer mottagliga för Covid-19 så ja, egentligen borde även tandborstning inkluderas.
.

Nu kommer du men intressanta nyheter om att mottaglighet för Covid 19 ökar med andra infektioner. Inget jag har hört men utgår ifrån att du har en källa på det då?
På samma sätt som du har källor på dina vilda gissningar om 8 respektive 100 miljoner ovan?

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och såhär skev han också, tyvärr.

Staffans
Och vad menar du med det?
Genom ett planlöst googlande brukar man inte få särskilt bra kunskaper/utbildning i något däremot är det lätt att fastna i konspirationsteorier och manipulatörers påhitt (det har vi ju sett i coronatrådarna många gånger).
Eller menar du att man kan bli jurist utan utbildning?

Menar du att Ulltand skulle ha en juridisk åsikt fast han inte har någon juridisk kunskap/utbildning eller tvärtom?

Edit: förtydligande

Redigerat:
E
Ulltand Ulltand skrev:
Nu kommer du men intressanta nyheter om att mottaglighet för Covid 19 ökar med andra infektioner. Inget jag har hört men utgår ifrån att du har en källa på det då?
Det finns många olika sätt att bryta ner immunförsvaret på.
Ta detta som gissningar på amatör nivå, men kanske ändå någon slags allmän uppfattning.
Stora upprepade ansträngningar.
Långvarig nedkylning, gärna i kombination med inslag av stor värme.
Sjukdomar.

Tänk dig själv om Italien i EM-finalen fått möta England förstärkt med Messi, Ronaldinho samt Zlatan i sin bästa form, då hade resultatet kanske sett annorlunda ut.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad i smittskyddslagen får dig att tro att man kan kan sätta två kvarter i karantän men inte tre?

Måste jag upplysa dig om att den enda sättet att testa en lag är att göra det i domnstol.
Hur är det med minnet?
Jag skrev ju: "Enligt vad som sas förra våren/sommaren" inlägg #11212
och "Annars får man ju gå på vad jurister som just har läst på säger." #11230
Det kom ju från jurister förstås som har läst förarbetena och satt sig in i Smittskyddslagen, till skillnad från dig.

Naturligtvis vet jag att tolkningen av en lag bestäms i högsta domstolen. Vad har det med saken att göra?
Menar du att du får tro vad du vill tills det har prövats i domstol?
Det är klart att du får tro vad du vill. Men ska du övertyga andra så behöver du ju lite mer att stå på och du skrev ju själv "Jag har inte tillräckliga juridiska kunskaper i detta och har därför ingen egen uppfattning." #11208
Så varför håller du nu på och har en egen uppfattning genom att betvivla vad jurister har kommit fram till?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Förutsättning kunde då vara att ett stort antal är smittade av en samhällsfarlig sjukdom inom ett område men att det inte finns möjlighet att säkert testa dessa individer. Sannolikt har smittskyddslagen inte testats för detta men det vore en brist om den inte fungerade för ett sådant scenario. Smittskyddslagen är dock ett kraftigt verktyg och kan låsa ån folk på livstid om de inte samarbetar.

Jag har inte tillräckliga juridiska kunskaper i detta och har därför ingen egen uppfattning. Reagerade mer på att du sa dig ha det.
Smittskyddslagen räknar upp ett antal allmänfarliga sjukdomar och ett antal samhällsfarliga sjukdomar. Dessa är anmälningspliktiga, vilket innebär att läkare och annan sjukvårdspersonal som misstänker eller konstaterar att någon har en sådan sjukdom är skyldiga att anmäla detta till regionens smittskyddsläkare och till Folkhälsomyndigheten. En anmälan ska innehålla den smittades namn och en hel del andra uppgifter. Det går alltså knappast att anmäla att man misstänker att ett stort antal personer i ett område är smittade. Man måste göra en anmäla per misstänkt eller konstaterad person.

Vad som ska göras först vid misstänkta smittfall är hälsoundersökning.

Folkhälsomyndigheten får besluta om avspärrning av ett begränsat område om man har skäl att misstänka att en samhällsfarlig smitta finns där. De innebär att det är förbjudet att lämna området och att det är förbjudet att resa in i det. Jag kan dock inte hitta några sanktioner för den som bryter mot förbudet.

Isolering får bara göras av enskilda personer, och bara om en person inte är beredd att frivilligt göra det som krävs för att förhindra smittspridning. Det är förvaltningsrätten som beslutar om isolering efter begäran av smittskyddsläkaren.

Läs smittskyddslagen! Den är inte jättelång och inte så värst svårbegriplig.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Eller menar du att man kan bli jurist utan utbildning?
Tyvärr kan man det. Jurist är inte en skyddad titel.

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Tyvärr kan man det. Jurist är inte en skyddad titel.
Fast då blir ju Staffans2000:s inlägg ändå mer obegripliga.

E El-Löken66 skrev:
Det finns många olika sätt att bryta ner immunförsvaret på.
Ta detta som gissningar på amatör nivå, men kanske ändå någon slags allmän uppfattning.
Stora upprepade ansträngningar.
Långvarig nedkylning, gärna i kombination med inslag av stor värme.
Sjukdomar.

Tänk dig själv om Italien i EM-finalen fått möta England förstärkt med Messi, Ronaldinho samt Zlatan i sin bästa form, då hade resultatet kanske sett annorlunda ut.
Jag har läst att pågående förkylningsinfektion kunde minska risken för allvarlig covid-19 infektion.
Vad gäller överdriven motion har du däremot en poäng. Det borde kunna öka risken för covid-19.
Inom långdistanslöpning har påverkan på immunförsvaret studerats väl.
https://www.seattlemarathon.org/running-and-the-immune-system
This impairment of immune function generally lasts only for a few hours, although for some people, it may take several days, especially for those with an already weakened immune system. Marathon runners have been observed to be up to six times more likely to get the common cold after a race.
Även titta på sport live kan också vara farligt. Kan jämföras med körsång vid mål och andra händelserika matchsituationer. :rolleyes:

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då blir ju Staffans2000:s inlägg ändå mer obegripliga.
Det måste du förklara lite bättre. Vari bestod det otydliga? För gång efter annan är du den enda som inte begriper vad jag skriver.

Staffans

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det måste du förklara lite bättre. Vari bestod det otydliga? För gång efter annan är du den enda som inte begriper vad jag skriver.

Staffans
Eller så är det ingen annan som bryr sig om att svara dig när de inte begriper vad du menar.

Men inlägg #11235 är väl en början med några frågor.
Nu vet vi ju dessutom att man inte behöver ha gått någon "officiell" utbildning för att kalla sig jurist.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi kanske ska införa begreppet soffjurister för skribenterna i juridiktrådarna? :p

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.