P
Kvällstidningsartiklar är väl inte alltid faktagranskade så noga?

• Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Full fart på smittspridningen på Cypern, och svenskar vallfärdar förstås dit:
[länk]

Men jag får inte ihop det; man ska ha ett vaccinpass (även om ingen kollar det), men ändå har ”alla” på hotellet blivit smittade, står det. Trodde att vaccinpasset skulle visa att man hade antikroppar, antingen från genomgången sjukdom eller vaccin? Och så blir alla sjuka ändå? En och annan kan man förstå, men alla?
Det är ju upp till varje land att bestämma vilka inresevillkor som gäller. Jag har inte kollat upp Cypern men många länder tillåter folk som har ett intyg som visar att de inom de senaste 2-3 dagarna hade ett negativt PCR-test och det stoppar ju inte den som blev smittad under dagarna innan avfärd.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju upp till varje land att bestämma vilka inresevillkor som gäller. Jag har inte kollat upp Cypern men många länder tillåter folk som har ett intyg som visar att de inom de senaste 2-3 dagarna hade ett negativt PCR-test och det stoppar ju inte den som blev smittad under dagarna innan avfärd.
Och så är PCR:testet inte hundraprocentigt heller, för den delen. Det är nog pengar som styr även på Cypern.

Staffans

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Jag vet inte hur det är med "de", men själv gör jag det inte.
Finns egentligen inget råd om hur man ska göra.
Bara tvätta händerna.
Otydligt som vanligt med FHM:s råd.

Det är därför jag har lagt till mina egna och bevisligen fungerar de bra då jag höll mig frisk fram till fullbordad vaccination.

optimum
B b8q skrev:
Full fart på smittspridningen på Cypern, och svenskar vallfärdar förstås dit:
[länk]

Men jag får inte ihop det; man ska ha ett vaccinpass (även om ingen kollar det), men ändå har ”alla” på hotellet blivit smittade, står det. Trodde att vaccinpasset skulle visa att man hade antikroppar, antingen från genomgången sjukdom eller vaccin? Och så blir alla sjuka ändå? En och annan kan man förstå, men alla?
Krävs nog eget sunt förnuft också.
Jag skulle aldrig ge mig ut i Europa på resor nu.

optimum
Låter inte som någon höjdare precis.
Gäller just nu Cypern.

Vy över den livliga Ayia Napa stranden på Cypern med människor och parasoller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från den 1 juli kan det digitala EU covidbeviset användas vid inresa till Republiken Cypern. Det laddas upp på Cyprus Flight Pass som är obligatoriskt för alla resenärer för inresa till Cypern. Kategorierna är GRÖN, ORANGE och RÖD. Sverige ingår från och med 15 juli 2021 i kategori GRÖN. (för 3 dagar sedan)
Vaccinerade turister från EU- och EES-länderna, samt ett antal tredjeländer, kan resa in i Cypern utan inreserestriktioner såsom krav på negativt Covid-19-test.

En förutsättning är att en kopia av vaccinationscertifikatet laddas upp på Cyprus Flight Pass .
https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...tion/covid-19-lägesbild-och-reseinformation/#

Det kan inte vara så kul att bli satt i karantän om man blir sjuk/smittad eller testar positivt på ett slumpmässigt PCR-test.
Det kan nog vara bra att kolla om flygbolagen kräver intyg på negativt PCR-test och boka ombokningsbar biljett. :rolleyes:

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte Fohm som gissade något utan allt sånt i mars förra året kom från WHO som i huvudsak utgick från vad Kina sa var bra.
Underbart :)

Från en propp från 2004

EXTRAORDINÄRA SMITTSKYDDSÅTGÄRDER.

""Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd får Socialstyrelsen besluta att ett visst område skall vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det""

Klart som fan att man kan stänga en hel stad om det behövs. Om nu detta blev verklighet.

https://lagen.nu/prop/2003/04:158

P
Det framgår kanske av websidan om propositionen blev lag?
Läs smittskyddslagen så klarnar det. Eller läs min sammanfattning tidigare i tråden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Det är därför jag har lagt till mina egna och bevisligen fungerar de bra då jag höll mig frisk fram till fullbordad vaccination.
Det har jag också gjort, och såvitt jag vet har de fungerat precis lika bra. Lustigt nog är de ganska annorlunda i jämförelse. Eller... det lustiga är väl kanske egentligen hur svårt en del har att begripa kausalitet och korrelation.

• Haha
optimum
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det framgår kanske av websidan om propositionen blev lag?
Läs smittskyddslagen så klarnar det. Eller läs min sammanfattning tidigare i tråden.
Det varvsområdet tusan. @Ulltand har alltså rätt i att det går att spärra av områden :surprised:
Personer ska kunna sättas i karantän och områden spärras av för att förhindra smittspridning av samhällsfarliga sjukdomar.
http://193.11.1.138/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/extraordinara-smittskyddsatgarder_GR03158
Skärmdump av dokumentet "Proposition 2003/04:158 Extraordinära smittskyddsåtgärder".
Jag hade fått för mig att endast personer som bryter mot smittskyddsregeler kan sättas i karantän. :surprised:
Jag är inte alls påläst på lagen eller dess begrepp.

Beslutet
Skärmdump av proposition om extraordinära smittskyddsåtgärder med rubrik och textutdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I beslutet nämns dessutom specifikt att det gäller för tex SARS. :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det varvsområdet tusan. @Ulltand har alltså rätt i att det går att spärra av områden :surprised:
[länk]
[bild]
Jag hade fått för mig att endast personer som bryter mot smittskyddsregeler kan sättas i karantän. :surprised:
Jag är inte alls påläst på lagen eller dess begrepp.

Beslutet
[bild]
I beslutet nämns dessutom specifikt att det gäller för tex SARS. :thinking:

Ja rätt coolt att SARS var det som ledde fram till porppen!

För den som inte fattat det ännu så är de "juridiska agrumenten" för att vi inte kunde gjort mer bara politiska för att vi inte gjorde mer.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Ja hur svårt kan det vara.
Ett och ett halvt år senare borde de flesta fattat hur detta virus fungerar och hur man undviker att bli värd åt faenskapet.

Fortfarande frisk och ska så förbli tills skiten är borta.
Ja om man inte räknar lite skoskav som icke frisk.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
P
Varför läser ni inte smittskyddslagen istället för ändringspropositionen? I lagen står vad som gäller.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.