BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jo, men det gäller sannolikt andra virus också, man kan liksom inte ha restriktioner i samhället om smittan inte utgör ett stort problem för samhället. Att det kan vara tråkigt på individnivå är en helt annan sak.
Det brukar inte gå runt några virus under sommaren som gör att 20-30-åringar hamnar på sjukhus. Det blir ju ett stort problem för samhället när en ansträngd sjukvård belastas ändå mer, vilket ju nu sker i England (och de har ändå lite restriktioner kvar).

• Gilla
linneac
  • Laddar…
99·995% av infekterade barn och unga överlever covid-19 i UK.
Kikar man på fullt friska barn utan andra åkommor utgör de 24% (6) av de (25) som dog, så även blad barn finns riskgrupper med bakomliggande sjukdom vilket gör att dessa 76% råkar mer ila ut. (Sid 11).

Deaths in Children and Young People in England following SARS-CoV-2 infection during the rst pandemic year: a national study using linked mandatory child death reporting data
https://assets.researchsquare.com/f...-4e98-4081-9315-16143c2bbd2b.pdf?c=1625678600
3105 CYP died from all causes during the rst pandemic year in England. 61 of these deaths occurred in CYP who tested positive for SARS-CoV-2. 25 CYP died of SARS-CoV-2 infection; 22 from acute infection and three from PIMS-TS. 99·995% of CYP with a positive SARS-CoV-2 test survived. The 25 CYP who died of SARS-CoV-2 equates to a mortality rate of 2/million for the 12,023,568 CYP living in England. CYP >10 years, of Asian and Black ethnic backgrounds, and with comorbidities were over-represented compared to other children.
CYP = Children and Young People

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det har ju ingen som helst betydelse hur dödligheten har sett ut historisk av allehanda ting för hur dödlig Covid-19 är.

Den är ca 0,7 % vilket har lett till ett totalt antal döda av 14.500.

Skulle vi ha släpp smittan helt fritt och inte vaccinerat så hade dödstalet landat på ca 70.000 över tid.

Det är en jävligt farlig sjukdom som måste bromsas så mycket det går. Iaf fram till nu när vi nått så långt med vaccinationerna
Självklart spelar historiken en väldigt stor roll. Den visar bl.a att dödligheten i Covid-19 infektion har generellt varit låg, och att många av de som gått bort med Covid-19 hade gjort det inom kort ändå.

Hade dödligheten varit stor bland människor som skulle levt mycket längre annars så hade dödligheten stuckit iväg på ett helt annat sätt i siffrorna från SCB.

Att dödligheten inte blev högre beror väl dels på att redan sköra gick bort i stor utsträckning, och att myndigheterna hade restriktioner som var långtgående. Många företag gick i konkurs, och hela branscher gick på knäna länge…men tack vare det så blev vården inte knäckt, vilket var viktigast.

Det är helt obegripligt att du kan påstå att det är ointressant att veta vilken dödlighet vi normalt har i Sverige. Enda skälet skulle väl vara att du inte vill acceptera att verkligheten inte stämmer med din egna bild…

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
99·995% av infekterade barn och unga överlever covid-19 i UK.
Kikar man på fullt friska barn utan andra åkommor utgör de 24% (6) av de (25) som dog, så även blad barn finns riskgrupper med bakomliggande sjukdom vilket gör att dessa 76% råkar mer ila ut. (Sid 11).

Deaths in Children and Young People in England following SARS-CoV-2 infection during the rst pandemic year: a national study using linked mandatory child death reporting data
[länk]
CYP = Children and Young People
Ja, så att vaccinera riskpersoner oavsett ålder är viktigt…

Nissens Nissens skrev:
Hur som helst, jag har inte visat något överdödlighetsdiagram. Diagrammet visar dödligheten i procent per kalenderår under 2020 och 20 år dessförinnan.
Ok, men du pratar ju så mycket om dödlighet olika år så jag trodde över- eller under-dödlighet relativt olika år var din poäng.
Nissens Nissens skrev:
Om Covid-19 hade haft en hög dödlighet så hade det inte sett ut så. Detta bekräftar ju vad myndigheterna sagt hela tiden.
Vad är det myndigheterna hela tiden har sagt?
Nissens Nissens skrev:
Sedan kan ju någon roa sig att bryta ner det mer, räkna ut överdödlighet mm, men det påverkar ändå inte dessa siffrorna..
Tvärs om, om man inte vet vad siffrorna representerar så kan slutsatserna man drar av dem kan bli fel.
Om gamla inte dog av/med förkylning/influensa/kräksjuka under 2020 och du jämför med covid-19 under restriktioner blir det som att jämföra äpplen och fruktkompott. Din jämförelse missar också restriktionernas effekt på dödligheten i covid-19.

För oss som hängt med i coronatrådarna så är det ingen nyhet att vi har en siffra på döda med covid-19 och att antalet döda per år inte ökar med antalet dödsfall i covid-19. ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Ok, men du pratar ju så mycket om dödlighet olika år så jag trodde över- eller under-dödlighet relativt olika år var din poäng.
Vad är det myndigheterna hela tiden har sagt?
Tvärs om, om man inte vet vad siffrorna representerar så kan slutsatserna man drar av dem kan bli fel.
Om gamla inte dog av/med förkylning/influensa/kräksjuka under 2020 och du jämför med covid-19 under restriktioner blir det som att jämföra äpplen och fruktkompott. Din jämförelse missar också restriktionernas effekt på dödligheten i covid-19.

För oss som hängt med i coronatrådarna så är det ingen nyhet att vi har en siffra på döda med covid-19 och att antalet döda per år inte ökar med antalet dödsfall i covid-19. ;)
Ja, vad du trodde kan ju bara du ta ansvar för..

Om du hade hängt med i vad som hänt på coronafronten de senaste 1,5 åren så hade du vetat att belastningen på vården är vad som bekymrat myndigheterna mest.

Och du kan då inte dra några slutsatser av att dödligheten i Sverige ofta varit högre än 2020?

Du kan inte tänka dig att många som gick bort med Covid19 hade gått bort av något annat ändå i närtid? Många av de som dött MED covid19 har ju gått bort AV något annat eftersom de redan var sköra.

Att mäta dödligheten säger ju mycket om hela bilden i samhället, människor som tar livet av sig pga depressioner, inte får akutvård som de borde etc. Kommer ju också med i de siffrorna.

Det är alltid tråkigt att folk dör förstås, men om de går bort av influensa, hjärtattack, covid eller något annat spelar kanske inte så stor roll? Resultatet blir ju detsamma.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Ja, så att vaccinera riskpersoner oavsett ålder är viktigt…
(y)
Men så finns en liten grupp fullt friska som är helt ovetande om att deras immunförsvar inte kommer att klara av covid-19…

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
(y)
Men så finns en liten grupp fullt friska som är helt ovetande om att deras immunförsvar inte kommer att klara av covid-19…
Det kan det säkert göra, men det lär vara så få att en rad andra sjukdomar är långt farligare…

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Om du hade hängt med i vad som hänt på coronafronten de senaste 1,5 åren så hade du vetat att belastningen på vården är vad som bekymrat myndigheterna mest.
Jag tycker nog att de har varit väl så bekymrade över att så många har avlidit och verkligen försökt se till att hålla viruset utanför äldreboenden och hemtjänst.

Nissens Nissens skrev:
Du kan inte tänka dig att många som gick bort med Covid19 hade gått bort av något annat ändå i närtid? Många av de som dött MED covid19 har ju gått bort AV något annat eftersom de redan var sköra.
Men det var en överdödlighet under förra året, att färre än vanligt dog av annat under kvartal 4 och kvartal 1 i år kompenserade inte att så många dog under våg 1 och 2.
Graf som visar normaldödlighet och faktisk dödlighet i Sverige veckovis från 2016 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över normaldödlighet, faktisk dödlighet och covidrelaterad dödlighet i Sverige över tid
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...d1438/rapport_overdodlighet_vecka_2021-25.pdf

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker nog att de har varit väl så bekymrade över att så många har avlidit och verkligen försökt se till att hålla viruset utanför äldreboenden och hemtjänst.

Men det var en överdödlighet under förra året, att färre än vanligt dog av annat under kvartal 4 och kvartal 1 i år kompenserade inte att så många dog under våg 1 och 2.
[bild]
[bild]
[länk]
Ja, de har varit bekymrade över äldreboendena, självklart. Men restriktionerna har ju varit för att vården inte skall bli överbelastad. Den belastas ju av även de på äldreboendena som blev sjuka.

Ja, det var en förhöjd dödlighet 2020, men som sagt hade under åren 2000 - 2019 hela 12 år en HÖGRE dödlighet än 2020.
2011 hade dessutom samma dödlighet som 2020.

Redigerat:
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Den belastas ju av även de på äldreboendena som blev sjuka.
Under första vågen var det rätt liten andel som fick vård på sjukhusen utan de flesta vårdades på boendena, en hel del bara palliativt.

Nissens Nissens skrev:
Ja, det var en förhöjd dödlighet 2020, men som sagt hade under åren 2000 - 2019 hela 12 år en HÖGRE dödlighet än 2020.
2011 hade dessutom samma dödlighet som 2020.
Jo, jag vet att du har skrivit det många gånger men det är ju också så att det förväntade antalet avlidna sjunker år för år därför att det görs medicinska framsteg som gör att fler överlever sjukdom mm.

Det är inte trivialt att räkna fram vad överdödligheten är och beroende på vilka faktorer man tar hänsyn till så får man olika resultat. Om du kan tänka dig att registrera dig på DN.se (gratis för närvarande) så har de en bra genomgång: https://www.dn.se/sverige/fakta-i-f...ndemin-varit-hogre-i-sverige-an-andra-lander/
En kortare resumé finns här: https://www.dn.se/sverige/studio-dn...gen-sa-var-sveriges-overdodlighet-i-pandemin/
och jag skrev lite när artikeln var ny: https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-502#post-4205414

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, vad du trodde kan ju bara du ta ansvar för..
Du behöver inte gissa vad jag tror om vad du inte sagt. Jag har varken tid eller intresse av vad du kommit på att du måste övertyga andra om. Bra för dig att du visste allt för 1,5 år sedan och kommit på att du nu måste övertyga alla andra om din verklighet behöver du inte övertyga mig. Information från ”Nisse facktamaskinen” som kan förvandla vilka siffror som helst till fakta. ;) Ansvar för andras gissningar? Är du inne i ****** redan?
Nissens Nissens skrev:
Jag undrade ju bara vad du pratar om. Om du inte skriver vad du pratar om kan jag ju inte veta vad du menar. Jag kan gissa, men valde att fråga dig.
Nissens Nissens skrev:
Nu är du ute och surrar ordentligt. Du har ingen aning om vad jag tänker och uppenbarligen har du helt fel, så du är inte bra på att gissa.
Du kanske har hållit avstånd och tvättat händerna för att undvika hjärtattack, vad vet jag. Eller så kanske du tycker du inte behöver följa restriktionerna för du har större chans att dö av hjärtattack än covid-19. Det är i så fall ett lite egoistiskt sätt att tänka.
Du får debattera ”Nisses verklighet” med någon annan.
Dina tankar verkar dessutom väldigt gamla. Var har du varit sista året?

Edit: Lite självmoderering. Tagit bort lite personangrepp.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Under första vågen var det rätt liten andel som fick vård på sjukhusen utan de flesta vårdades på boendena, en hel del bara palliativt.

Jo, jag vet att du har skrivit det många gånger men det är ju också så att det förväntade antalet avlidna sjunker år för år därför att det görs medicinska framsteg som gör att fler överlever sjukdom mm.

Det är inte trivialt att räkna fram vad överdödligheten är och beroende på vilka faktorer man tar hänsyn till så får man olika resultat. Om du kan tänka dig att registrera dig på DN.se (gratis för närvarande) så har de en bra genomgång: [länk]
En kortare resumé finns här: [länk]
och jag skrev lite när artikeln var ny: [länk]
Jo, jag vet att det är komplicerat att räkna på överdödlighet, och har inte gett mig in på det heller.
Självklart är det så att förväntad andel döda sjunker så länge meddellivslängden ökar.

Men, oavsett det så är det inte någon exceptionell ökning av dödligheten totalt sett. När man dessutom ser den ovanligt låga dödligheten 2019 så kan man ju misstänka att det fanns fler äldre och skörare 2020 än tidigare.

Det handlar om förändingar på tiondelar av procent.
Nä, åter till bygget nu…

Nissens
Du behöver inte gissa vad jag tror om vad du inte sagt. Jag har varken tid eller intresse av vad du kommit på att du måste övertyga andra om. Bra för dig att du visste allt för 1,5 år sedan och kommit på att du nu måste övertyga alla andra om din verklighet behöver du inte övertyga mig. Information från ”Nisse facktamaskinen” som kan förvandla vilka siffror som helst till fakta. ;) Ansvar för andras gissningar? Är du inne dimman redan?
Jag undrade ju bara vad du pratar om. Om du inte skriver vad du pratar om kan jag ju inte veta vad du menar. Jag kan gissa, men valde att fråga dig.
Nu är du ute och surrar ordentligt. Du har ingen aning om vad jag tänker och uppenbarligen har du helt fel, så du är inte bra på att gissa.
Du kanske har hållit avstånd och tvättat händerna för att undvika hjärtattack, vad vet jag. Eller så kanske du tycker du inte behöver följa restriktionerna för du har större chans att dö av hjärtattack än covid-19. Det är i så fall ett lite egoistiskt sätt att tänka.
Du får debattera ”Nisses verklighet” med någon annan.
Dina tankar verkar dessutom väldigt gamla. Har varit inne i dimman sista året?
Du får nyktra till lite så klarnar det nog.
När argumenten tryter så kommer personangreppen. Alltid lika otrevligt. Moderatorerna lär väl städa förhoppningsvis.

Du tolkar ju det mesta hel galet, tror att grafer visar något annat än vad det tydligt står, har en massa ideer om saker du inte kan vera något om.
Att du inte litar på SCB:s siffror är ju rätt konstigt också. Uträkningen är så enkel den kan bli.
Jaja, simma lugnt och akta dig för värmen, den verkar bita hårt…

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.