1 013 595 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det är direkt fel Nisse. Underdödligheten är inte i närheten av att ha kommit ikapp den tidigare överdödligheten.Nissens skrev:
Det har nu en längre tid diskuterats runt om i världen om huruvida det är lagligt att införa alla restriktioner med tanke på demokratiska fri- och rättigheter.
I Portugal har en politiker förslag på att man vid extrema pandemier ska kunna påtvinga människor isolerad sjukhusvård. Ett sådant lagförslag kräver en grundlagsändring och kommer aldrig att få med 4/5 av riksdagsledamöterna.
Men bara att tanken finns att ospecificerade 'myndigheter' ska kunna internera människor utan domstolsbeslut är oerhört skrämmande.
https://www.portugalresident.com/co...eforms-suggested-for-portuguese-constitution/
I Portugal har en politiker förslag på att man vid extrema pandemier ska kunna påtvinga människor isolerad sjukhusvård. Ett sådant lagförslag kräver en grundlagsändring och kommer aldrig att få med 4/5 av riksdagsledamöterna.
Men bara att tanken finns att ospecificerade 'myndigheter' ska kunna internera människor utan domstolsbeslut är oerhört skrämmande.
https://www.portugalresident.com/co...eforms-suggested-for-portuguese-constitution/
Jag tror vi har det redan i dag i Sverige genom smittskyddslagen. Du kan bli påtvingad isolering om en läkare anser att det behövs.Hemmakatten skrev:
Det har nu en längre tid diskuterats runt om i världen om huruvida det är lagligt att införa alla restriktioner med tanke på demokratiska fri- och rättigheter.
[länk]
Du kan också bli påtvinga provtagning om en smittskyddsläkare anser att det behövs.
I en pandemisituation borde det vara en självklarhet att myndigheterna kan begränsa individens rörelsefrihet. Det kan komma pandemier med sådan dödlighet och smittsamhet att en total lock down är enda utvägen.
Smittskyddslagen säger att en individ får isoleras om den inte frivilligt underkastar sig åtgärder för att hindra att den sprider smittan vidare. Det gäller alltså individer som konstaterats ha en allmänfarlig sjukdom.Ulltand skrev:
Jag tror vi har det redan i dag i Sverige genom smittskyddslagen. Du kan bli påtvingad isolering om en läkare anser att det behövs.
Du kan också bli påtvinga provtagning om en smittskyddsläkare anser att det behövs.
I en pandemisituation borde det vara en självklarhet att myndigheterna kan begränsa individens rörelsefrihet. Det kan komma pandemier med sådan dödlighet och smittsamhet att en total lock down är enda utvägen.
Den lagen går inte att använda för att isolera grupper av människor i förebyggande syfte.
Det var inte munskydd som gav oss falsk trygghet. Det var "tvätta händerna". Ett mantra som nötts sig fast bland medborgarna efter evig påminnelse från FHM. Men det visade sig vara fel
https://www.theguardian.com/society...z0ZrcrZW104ISU5n3v01l5U7-ff4nuhxuVNlOTnqNGuqk
https://www.theguardian.com/society...z0ZrcrZW104ISU5n3v01l5U7-ff4nuhxuVNlOTnqNGuqk
Handtvättandet tycks dock ha haft en positiv effekt på annan smittspridning.
Jag har alltid tvättat händerna när jag har kommit hem, och slutar förstås inte med det nu.
Ingen trodde väl att det hjälpte att tvätta händerna efter att en potentiell covidsmittbärare hade hostat på en?
Jag har alltid tvättat händerna när jag har kommit hem, och slutar förstås inte med det nu.
Ingen trodde väl att det hjälpte att tvätta händerna efter att en potentiell covidsmittbärare hade hostat på en?
Är det din lekmannatolkningen eller finns det rättsfall på det?P pmd skrev:Smittskyddslagen säger att en individ får isoleras om den inte frivilligt underkastar sig åtgärder för att hindra att den sprider smittan vidare. Det gäller alltså individer som konstaterats ha en allmänfarlig sjukdom.
Den lagen går inte att använda för att isolera grupper av människor i förebyggande syfte.
Men gav en felaktigt falsk trygghet för Covid -19. Hur många smittades i onödan för att de trodde att handtvätten hade någon effekt?P pmd skrev:
Väldig få, hoppas jag. Annars tappar jag ännu mer förtroende för allmänhetens förmåga att ta till sig budskap.Ulltand skrev:
Att tvätta händerna var ju inte den enda uppmaningen som FOHM gjorde.
Hur kan det vara fel att tvätta händerna? Detta har visat sig göra nytta sedan 1800-talet.Ulltand skrev:
Om du ställer upp en teoretisk modell där alla använder perfekta skydd på perfekt sätt dag ut och dag in 24/7 kommer det säkert visa på ett gott skydd. Men nu tillkommer en besvärlig faktor som är svår att ducka för tyvärr: verkligheten.
Har du någon speciell vana eller utbildning i att tolka lagen som du uttrycker dig om här i tråden? Utan att referera till några rättsfall?P pmd skrev:
I brist på kalla fakta måste man ju värdera källan.
Det beror ju på hur man ser på det. Dödligheten var ju inte uppseendeväckande stor 2020, på nedre halvan av de 20 tidigare åren(känns tjatigt att behöva upprepa detta). Däremot var den ovanligt låg 2019.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Nu var det ju du som trodde något först så det borde väl vara du som tror något utifrån då t.ex. lagen och rättsfall!Ulltand skrev:
Det pmd skriver stämmer väldigt bra överens med vad som sas från myndighetshåll förra våren.
Man kan också tänka på de händelser som har gällt med HIV, där det just har gällt att personer som är bekräftat smittade och ändå låter bli att berätta det för ev. sexpartners och sen har oskyddat sex som har kunnat omhändertas (på något sätt). Det har inte varit tillåtet att omhänderta alla med HIV-infektion, och inte heller alla med HIV-infektion och ett aktivt sexliv.
Det går att sätta ett litet område i karantän, typ ett kvarter eller liknande, när det är stor smittspridning just där enligt vad som sas förra våren. Det är inte tillåtet att sätta en hel stad eller ett län i karantän.
Redigerat: