P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Helt otroligt! Vem kunde ana att hela landets medicinska experter skulle hitta hit till forumet för att göra utlåtanden och bedömningar om vaccin och förklara virologi för oss vanliga människor. Guldstjärna även till vad som verkar vara halva FHM-personal, som tagit sig tid att vara med och sia om pandemins utveckling.:ok:
Det är bara att tacka och ta emot! Kul att du har hittat hit så att du kan bli upplyst.

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka är "de" och varför vill de att folk ska bli sjuka?

Flera av vaccinerna ger ett bättre skydd mot en infektion än vad man får av en infektion.
Jag har inget emot vaccinering (har tagit alla längs vägen i livet och lever än), mer än att jag skulle aldrig ta en bara för nån sa att jag skulle det.

Precis som jag inte hoppar utför en klippa för att alla andra gör det :)
(jag ser iaf till att kolla av läget först..).

DE.. är inga aliens om du trodde det :) även om det hade varit lite coolare. Men med de, så menar jag de som ser efter allmänhälsan i Sverige som land. De som format planen vi andra lever efter.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Att det senare visar sig att en bedömning är fel gör inte bedömningen dålig. Man måste jämföra med vad andra experter gjorde för bedömning samtidigt för att ge betyg. Helst bör man också se på hur bra bedömarna var i allmänhet. Om man singlar slant har man 50% chans att få rätt på en ja/nej-fråga.
Det där kommer du stånga dig blodig med om du vill förklara, en prognos kan vara dålig även om den slår in och samma åt andra hållet men det går över huvudet på de flesta.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Jag har inget emot vaccinering (har tagit alla längs vägen i livet och lever än), mer än att jag skulle aldrig ta en bara för nån sa att jag skulle det.
Låter som ett litet barn, nu är det ju många som säger att du inte ska ta den också så lyssna på dessa och vaccinera dig!

Hur har det gått till med de andra du tagit, har du fått tjatat dig till dessa, mot avrådan?

D
Snigla Snigla skrev:
Det tror jag du har rätt i, det kommer fortsättas forskas (precis som det gjorde innan just covid dök upp också) både om hur man kan förhindra något att uppkomma.. samt hur man ska bota det som kommer.

Därför det uppkommer nya sjukdomar hela tiden och nya varianter.

Kanske grymt sagt, men vi behöver rensas ut lite..
Ska de unga ska ha en rimlig chans till framtid så måste befolkningsmängden på jorden minska - inte öka.
Ah, klassikerna står sig bra, de två största står för runt 60-70% av dödsfallen, så de nya eller tillfälliga, som Corona kan man egentligen ignorera, om man istället adresserar klassikerna.

Jag känner inget behov av att rensa ut, den slutgiltiga lösningen, det finns så mycket andra bättre sätt att komma tillrätta med problemen.

Nu saknar jag nyheter i denna tråden igen.. Vänligen håll denna tråden ren från strategier och vaccinets för eller emot.

B b8q skrev:
Inte ALLVARLIGT sjuka i alla fall. Men de kan bli sjuka nog att sprida det vidare.
Nej flertalet blir inte sjuka alls efter en dubbel Pfizer om de smittas.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du inlägg #11074?
Det var ju ett svar till Staffans2000 som tycker att medelålders och yngre vuxna inte ska vaccineras, tydligen delvis för att läkemedelsbolagen tjänar så mycket pengar på det, och då tog jag upp vad som då skulle kunna ske. Eftersom jag tycker att alla vuxna (som inte är allergiska mot vaccinet eller liknande) ska vaccinera sig och det är ju vad som sker i stor utsträckning så är det ju inte min teori att många kommer att bli sjuka framöver.

Men jag tror inte man kan dra några exakta paralleller med spanska sjukan, delvis för att folk reste mycket mindre så det tog lång tid för virus att sprida sig och delvis för att det verkar som att många fler insjuknande (närmare flockimmunitet utan vaccin). De två sakerna gör det mycket svårare för varianter att uppstå och sprida sig, även om en variant lyckades skapa en ny våg.
Aha, ok. Ja, det är märkligt att vissa har ont av att företag tjänar pengar till sima ägare. Men hade de inte gjort det så hade företagen inte funnits liksom…

Kommunisterna har bevisat många ggr om att planekonomi inte fungerar…

Ulltand Ulltand skrev:
Nej flertalet blir inte sjuka alls efter en dubbel Pfizer om de smittas.
Säg det till israelerna. Kanske inte FLERTALET men tillräckligt många för att smittan ska fortsätta öka långsamt:
Graf som visar ökning av nya COVID-19 fall i Israel under 30 dagar med 7 dagars rullande medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Nu körsbärsplockade jag Israel för att de i huvudsak använt just Pfizer och för att de varit snabba att vaccinera en stor del av sin befolkning).

Och du vet väl att det finns asymptomatisk smittspridning? Man behöver inte bli sjuk och få symptom för att smitta.

Redigerat:
BirgitS
B b8q skrev:
Säg det till israelerna. Kanske inte FLERTALET men tillräckligt många för att smittan ska fortsätta öka långsamt:
[bild]

(Nu körsbärsplockade jag Israel för att de i huvudsak använt just Pfizer och för att de varit snabba att vaccinera en stor del av sin befolkning).

Och du vet väl att det finns asymptomatisk smittspridning? Man behöver inte bli sjuk och få symptom för att smitta.
Även om Israel har vaccinerat väldigt mycket så är det inte mer än 60 % som har fått två doser: https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter=1000000&time=2020-08-29..latest&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideControls=true&Metric=People+vaccinated+(by+dose)&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=~ISR
Det finns alltså väldigt många ovaccinerade kvar som kan bli infekterade.

Trots att fallen ökar i antal så är det ju ingenting jämför med den våg de hade i början av året då det var mer än 8000 fall/dag: https://ourworldindata.org/explorer...tion=false&Align+outbreaks=false&country=~ISR

Tillägg:
Som jag skrev tidigare idag har det förut skrivits inlägg om en studie som visade att smittsamheten inom en familj halverades när den sjuka (med symtom) var vaccinerad. I höstas var det uppe studier som visade att de många med symtom inte smittade någon alls, även inom familjen, utan det var typ att 20 % sjuka står för 80 % av fallen i nästa led. Då kan du kanske tänka dig att den som inte hostar eller nyser nästan jämnt hör till de som inte smittar vidare.

Smittspårningen har väl kommit fram till att helt asymtomatisk smittspridning är mycket ovanlig. När folk blir tillfrågade om de har haft huvudvärk, varit irriterade i halsen eller näsan osv. kommer i stort sett alla på att de ju faktiskt kände något för några dagar sen.

Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även om Israel har vaccinerat väldigt mycket så är det inte mer än 60 % som har fått två doser: [länk]
Det finns alltså väldigt många ovaccinerade kvar som kan bli infekterade.

Trots att fallen ökar i antal så är det ju ingenting jämför med den våg de hade i början av året då det var mer än 8000 fall/dag: [länk]
Jo, jag vet, de har legat på ca 60 procent sedan maj.

B b8q skrev:
Jo, jag vet, de har legat på ca 60 procent sedan maj.
Precis och det är inte de dubbelvaccinerande som driver smittan. Kände att jag måste rätta ditt sakfel i vaccinationsfrågan. Här är fakta viktigare än någonsin då det finns starka grupperingar som är emot vaccin på oventenskapliga grunder.

Pfizer ger (om jag mins rätt) runt 85 % skydd mot sjukdom av deltavarianten efter två doser.

Birgitt försklarar ovan bra varför smittan ökar i tex Israel .

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Pfizer ger (om jag mins rätt) runt 85 % skydd mot sjukdom av deltavarianten efter två doser.
Finns ju lite olika resultat som har varierat med tiden. Det senaste från Israel var kring 65 % för de såg att fler som vaccinerades i början av året nu blev sjuka i delta. Tidigare var det väl 90-95 % även från England med deltavarianten.

D djac skrev:
Låter som ett litet barn, nu är det ju många som säger att du inte ska ta den också så lyssna på dessa och vaccinera dig!

Hur har det gått till med de andra du tagit, har du fått tjatat dig till dessa, mot avrådan?
Hehe, varje mynt har två sidor. Gäller allt :)

Har ju redan vaccinerat mig. påfyllning/andra dosen är om några veckor (y)

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Precis och det är inte de dubbelvaccinerande som driver smittan. Kände att jag måste rätta ditt sakfel i vaccinationsfrågan. Här är fakta viktigare än någonsin då det finns starka grupperingar som är emot vaccin på oventenskapliga grunder.

Birgitt försklarar ovan bra varför smittan ökar i tex Israel .
Poängen är knappast VILKA som är smittdrivande utan att smittan faktiskt ökar. Vilket betyder att viruset inte försvinner på ett bra tag, om nån hoppades på det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.