Som ett liten motvikt till Ulltands predikan! Nu har till och med de länder utan vårpik gått om Sverige och nästan i kapp EU (+UK). Som vanligt är materialet taget från Finacial Times corona tracker.

Linjediagram som visar jämförelse av COVID-19 dödsfall per 100 000 i olika regioner över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
Ok, så kan det mycket väl vara.
Fast lite märkligt är det allt.
D djac skrev:
Verkar inte troligt, vaccinviljan är mycket hög men regionera tenderar att schabla bort det, de klarar inte att kommunicera och sköta logistiken runt bokningarna.
Eller också, är vaccinationsviljan inte så hög som den påstås vara! Därav de talande tomma stolarna.

Med tanke på den hittillsvarande handfallenheten under hela pandemin, vore det förvånande om den plötsligt upphörde vid vaccineringarna. Så, säkerligen spelar även allmänt organiseringssjabbel in. Men det är nog inte hela sanningen.
Som sagts. Bara jag, känner tre som inte tänker vaccinera sig och med mig, blir det fyra. Det kan såklart vara en slump.

Staffans konspirationsteoretikern

BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Hörde om ett innan, minns inte när det var. Nån månad sen kanske. I övrigt har jag inte hört så mycket.
Det var nog just efter påsk för då skrevs det lite mer allmänt om det men sen dess har det upprepats lokalt med 1-2 veckors mellanrum just innan man har öppnat för en ny åldersgrupp. Delvis är det väl lite av baksidan med privatiseringar, dvs. att de inte är direktanslutna till regionens datorsystem och därmed efterrapporterats det, och delvis är det väl för att det är omöjligt att veta hur många som kan och vill ta sig till en avsides belägen stor vaccinationsmottagning i stället för att vänta på en ledig tid hos vårdcentralen dit man kan gå.

Kanske att det innebär att vård- och omsorgspersonal kommer att kunna vaccinera sig på fler mottagningar än de två som är öppna för dem just nu.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller också, är vaccinationsviljan inte så hög som den påstås vara!
Du menar att flera opinionsinstitut skulle ljuga om sina resultat?
Samt att alla regioner skulle ljuga om hur många som har vaccinerat sig redan?
Det låter som en sån där konspirationsteori som inte fungerar i verkligheten eftersom det blir så många inblandade att någon av dem kommer att berätta den efter lite alkohol i kroppen eller på sin dödsbädd.

Totalt andel vaccinerade som är över 65 år
Dos 1: 80,4 procent
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...19/2021/04/30-april-lagesrapport-om-covid-19/
och efterfrågan finns fortfarande.

Som sagts. Bara jag, känner tre som inte tänker vaccinera sig och med mig, blir det fyra. Det kan såklart vara en slump.
Det är troligen inte en slump därför att man tenderar att umgås med folk vars värdegrund och åsikter är rätt lika ens egna.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var nog just efter påsk för då skrevs det lite mer allmänt om det men sen dess har det upprepats lokalt med 1-2 veckors mellanrum just innan man har öppnat för en ny åldersgrupp. Delvis är det väl lite av baksidan med privatiseringar, dvs. att de inte är direktanslutna till regionens datorsystem och därmed efterrapporterats det, och delvis är det väl för att det är omöjligt att veta hur många som kan och vill ta sig till en avsides belägen stor vaccinationsmottagning i stället för att vänta på en ledig tid hos vårdcentralen dit man kan gå.

Kanske att det innebär att vård- och omsorgspersonal kommer att kunna vaccinera sig på fler mottagning än de två som är öppna för dem just nu.
Fick mig o tänka på en familjemedlems chef (jobbar på kommunalt boende.. dvs inom vård) hen tröttnade på att vänta på tid här och tog en dagstripp uppåt istället.. där vaccinationslokalerna gapade tomma (2 v sedan kanske) och fick sin dos (rätt ålderspann).

När hen kom hem var senaste nyheterna på tv om otyget med att folk åkte över ”gränserna” för attvaccinera sig.

Även om alla har rätt att få vaccin, så är det ju portionerat så att kommunerna fått till ”sina invånare”.. inte till de extra besökande (därför de5 blivit problem på vissa håll).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Som ett liten motvikt till Ulltands predikan! Nu har till och med de länder utan vårpik gått om Sverige och nästan i kapp EU (+UK). Som vanligt är materialet taget från Finacial Times corona tracker.

[bild]
Väljer man sina siffror rätt kan man få det resultat man vill.

I tredje eller fjärde diagrammet finns jämförelser mellan de nordiska länderna och där ser man hur skyhögt Sverige ligger i jämförelse med oss andra om man klickar på både antal smittade och dödsfall.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...ronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det är troligen inte en slump därför att man tenderar att umgås med folk vars värdegrund och åsikter är rätt lika ens egna.
Det skulle man kunna tro. Vill man vara positiv till din hypotes, stämmer den halvbra till 33,3..%. de andra två, är en kollega samt en frisör jag inte känner, mer än att jag vanligtvis säger "hej" och växlar några ord om vädret med.

Som bekant finns det: Lögn, förbannad lögn och statestik.

Staffans

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
Eller också, är vaccinationsviljan inte så hög som den påstås vara! Därav de talande tomma stolarna.

Med tanke på den hittillsvarande handfallenheten under hela pandemin, vore det förvånande om den plötsligt upphörde vid vaccineringarna. Så, säkerligen spelar även allmänt organiseringssjabbel in. Men det är nog inte hela sanningen.

Staffans konspirationsteoretikern
Det är ju det som är så farligt med att förlita sig på anekdotiska resonemang, det vet jag att du är medveten om, man är ju i ett sammanhang och färgas och färgar av sig. Skulle jag göra motsvarande "undersökning", skulle vaccinviljan vara 100%, inte 90%, och ovanpå detta så har coronapandemin aldrig hänt, för ingen runt mig har heller varit sjuk. :confused:

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Det är ju det som är så farligt med att förlita sig på anekdotiska resonemang, det vet jag att du är medveten om, man är ju i ett sammanhang och färgas och färgar av sig. Skulle jag göra motsvarande "undersökning", skulle vaccinviljan vara 100%, inte 90%, och ovanpå detta så har coronapandemin aldrig hänt, för ingen runt mig har heller varit sjuk. :confused:
Som jag sade. Det kan vara en slump. Men det kan också vara en delförklaring till att folk inte står i milslånga köer för att få sitt efterlängtade vaccin.

Kan det köas för biljetter till en medioker Göteborgares konsert på Ullevi, borde köandet till ett återuppståndet liv vara än längre.

th

Ser att Håkan Hellström har väldigt många Änglasupportrar:D.

Staffans

Fairlane
mnils skrev:
Det är väl bara att läsa, finns flera längre reportage om demonstrationerna.
OK, jag tog en koll på samtiden, som väl brukar uppskattas av de regimkritiska, men där hittade jag inte ett ord om demonstrationen. Var hittar jag något som inte är från regimmedia?

• Wow
djac
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Väljer man sina siffror rätt kan man få det resultat man vill.

I tredje eller fjärde diagrammet finns jämförelser mellan de nordiska länderna och där ser man hur skyhögt Sverige ligger i jämförelse med oss andra om man klickar på både antal smittade och dödsfall.

[länk]
Så ska jag tolka dig att siffrorna är påhittade?
På samma sätt ulltands siffror vill visa hur dåliga sverige varit, vill jag vissa ett något större sammanhang, där man tydligt ser att covid sprids lätt o är svårt att skydda sig emot.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
En mycket intressant lång artikel som går på djupet:
Fakta i frågan: Har överdödligheten under pandemin varit högre i Sverige än andra länder?

Den är förstås låst men rekommenderas för de som prenumererar.

DN tar t.ex. upp hur det har sett ut med överdödligheten i olika åldersgrupper som en jämförelse med de tre åren 2017-2019.

Bland de yngre är det ju så få som avlider alla år att osäkerheten i siffrorna blir för stor men håller man sig till de 5-årsgrupper där minst 600 avlider om året så är det i Sverige en underdödlighet i gruppen 45-49 år (ung. -5 %), lite under i grupperna 50-54 och 60-64 år, en liten överdödlighet i 55-59 år och 65-74 (< +5 %), samt en större överdödlighet över 75 år (5-10 %).

I andra länder som t.ex. Spanien, Belgien, Polen och Rumänien förekommer det överdödlighet även bland yngre vuxna och medelålders. Medan det i t.ex. Schweiz är likartat som i Sverige. Finland rapporterar en överdödlighet endast för gruppen 45-50 år (ung. +10%).

DN:s källa till ovanstående två stycken är Eurostat.

72 % av alla avlidna var 80 år eller äldre. En promille var under 30 åt. SCB

När man gör jämförelser mellan länder kan man även ta hänsyn till deras åldersstruktur. I Italien är 7,2 % över 80 år medan det i Norge bara är 4,2 %. Italien är därmed mer sårbart. DN presenterar därför jämförelser där man har tagit hänsyn till ålders- och könsfördelning i de olika länderna. Samt en där man i stället för att jämföra med de tre åren 2017-19 tittar på ett längre tidsintervall och beräknar vad det förväntade antalet avlidna skulle varit 2020 och gör jämförelser med det.

Det finns alltså många sätt att göra jämförelser mellan länder och beroende på vad man väljer att ta hänsyn till får man olika resultat. Inget sätt är mer korrekt än något annat utan det är bara olika aspekter på vad som hände under 2020.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Men det kan också vara en delförklaring till att folk inte står i milslånga köer för att få sitt efterlängtade vaccin.
Kan det köas för biljetter till en medioker Göteborgares konsert på Ullevi, borde köandet till ett återuppståndet liv vara än längre.
All vaccination i t.ex. den här regionen sker efter att man har bokat tid. Man vill naturligtvis inte ha några långa köer där folk kan råka smitta varandra.

BirgitS
Det skulle man kunna tro. Vill man vara positiv till din hypotes, stämmer den halvbra till 33,3..%. de andra två, är en kollega samt en frisör jag inte känner, mer än att jag vanligtvis säger "hej" och växlar några ord om vädret med.

Som bekant finns det: Lögn, förbannad lögn och statestik.

Staffans
Även kollegor tenderar att ha liknande åsikter. Frisörer är vana att anpassa sig till sina kunder för att hålla dem på gott humör och vilja komma tillbaka. Nu känner jag förstås inte din frisör men andra byter glatt åsikt mellan varje kund om det behövs.

Till vilken grupp av lögn, förbannad lögn och statistik anser du att en enkel räkning av de som har vaccinerats hör?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.