Hemmakatten
Vi har varit ganska ordentligt sjuka, nu i två veckor. Fullvaccinerade men hade alla symtom för covid. För ett par dagar sen orkade vi i väg för att ta prov. Negativt, skönt. Men tror många, som vi, är sjuka, och inte orkar ta prov, dvs jag tror att det är fler som har covid än som statistiken visar.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vi har varit ganska ordentligt sjuka, nu i två veckor. Fullvaccinerade men hade alla symtom för covid. För ett par dagar sen orkade vi i väg för att ta prov. Negativt, skönt. Men tror många, som vi, är sjuka, och inte orkar ta prov, dvs jag tror att det är fler som har covid än som statistiken visar.
Jobbigt! Men då har ni iaf ett extremt bra skydd numera.
'
Man skattar verkligt antal smittade i Sverige till 2 miljoner och bekräftat antal till 1 miljon

Staffans2000
Sen kan det negativa provsvaren vara felaktigt. Om det är negativt, positivt eller rentav neutralt, kan dryftas i oändlighet. Säkert, är dock att de negativa positiva är fler än de negativa officiella siffrorna gör gälland.
Likadant med biverkningsinrapporteringsstatestiken. Många positiva som blir negativa när de ser alla formulär som skall fyllas i. -Och. Det tar jag i morgon. Kanske.

Staffans

WHO clarifies details of early covid patients in Wuhan after errors in virus report
https://www.washingtonpost.com/worl...e7e8a6-e2c6-11eb-88c5-4fd6382c47cb_story.html

The World Health Organization said it will fix several “unintended errors” in a joint report with China on the origins of the coronavirus crisis and will look into other possible discrepancies.
In response to questions from The Washington Post, the WHO is changing the virus sequence IDs associated with three of the 13 early patients listed in a chart in the report and will clarify that the first family cluster was not linked to the Huanan seafood market in Wuhan, a spokesman said.
Jasarevic said mistakes in the report were due to “editing errors,” but they did not affect “the data analysis process, nor the conclusions.”

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det var tråkigt att höra. Men även om det var covid så kan ett PCR-test taget efter mer än en vecka visa negativt för då har man oftast inte några virus kvar i de övre luftvägarna.

Det fungerar olika i olika regioner men i Stockholm kör de hem testkitet med taxi och taxin hämtar det sen efter några timmar (gratis). I vissa kan någon annan hämta testet på apotek åt en och sen lämna in det där senare.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och nej, viruset är i Sverige inte speciellt oroande numera eftersom både tidigare infekterade och vaccinerade har bra skydd även mot varianterna enligt det som rapporterats på sistone. Bara vaccinationsprogrammet för sig har ju gett skydd åt de som riskerade livet för Covid. Därmed är inte heller smittspridningen ett stort problem, inte större än för många andra sjukdomar.
Vet inte vem du svarar nej till. Inte mig i alla fall.
Jag påpekade bara att du inte kan använda en procentsiffra baserad på ackumulerat antal döda och smittade under covid-19 pandemin i Sverige och kommentera hur den siffran skulle vara högre eller lägre under någon viss tid av pandemin.
Vill man se hur dödligheten varierar över tid tycker jag det är bättre att kika på CFR, än döda per år.
Ditt överdödlighetsdiagram har jag inte kommenterat.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Corona är inte farligt längre enligt denna läakre. Men man vet väl egentligen inget om risken för långtidscovid efter full vaccination? Men jag tror han har rätt, det är ingen ide att hålla på med begränsningar längre,

[länk]
Man ska också observera att samma läkare som säger att det inte är farligt längre också säger att det behövs lokala restriktioner i samband med utbrott så han tycker ju inte att viruset ska släppas fritt.

Det finns en sak som är lite lustig och det är att på den sidan finns det en länk till sidan https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m11lQ4/sverige-ar-bast-av-grannlanderna--lagst-antal-nya-fall och där står det i stället:
– Jag ser att folk är trötta som på det här. Det förstår man ju, det är jag med. Vi måste fortsätta, och vi måste fortsätta ännu bättre än vad vi gör nu, säger han och tillägger:
– Det är verkligen inte fritt fram på krogen, utan man måste fortsätta vara klok och hålla avstånd.
För närvarande så ökar antalet på sjukhus i Stockholm och Västra Götaland så där finns det en smittspridning som påverkar vården vilket inte är bra när den redan är i ett svårt läge, besvärligare än andra somrar.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Corona är inte farligt längre enligt denna läakre. Men man vet väl egentligen inget om risken för långtidscovid efter full vaccination? Men jag tror han har rätt, det är ingen ide att hålla på med begränsningar längre,

[länk]
Det har jag sagt ett tag här nu, men man blev ju idiotförklarad trots att det är enkel logik.

Corona är inte farligt längre eftersom de sköra är vaccinerade. Därmed försvinner trycket på sjukvården och också incitamentet för restriktioner.

As simple as that.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Därmed försvinner trycket på sjukvården och också incitamentet för restriktioner.
Fast en betydligt större andel är vaccinerade i UK än i Sverige så ser man ju att sjukvårdsbelastningen, inkl. IVA, ökar där borta. Du får ge dig till tåls ett tag till.
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~GBR
Även covidpatienter som är 20-30 år ligger på sjukhus.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Fast en betydligt större andel är vaccinerade i UK än i Sverige så ser man ju att sjukvårdsbelastningen, inkl. IVA, ökar där borta. Du får ge dig till tåls ett tag till.
[länk]
Även covidpatienter som är 20-30 år ligger på sjukhus.
Jaså, hur många i riskgrupperna återstår att vaccinera menar du?

Smittspridningen i sig är inget problem ur ett samhällsperspektiv.

Jag trodde nog att riskgrupperna hade hög vaccineringsgrad, de har ju haft möjlighet att vaccinera sig länge nu.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jaså, hur många i riskgrupperna återstår att vaccinera menar du?

Smittspridningen i sig är inget problem ur ett samhällsperspektiv.

Jag trodde nog att riskgrupperna hade hög vaccineringsgrad, de har ju haft möjlighet att vaccinera sig länge nu.
De i åldern 20-30 år som hamnar på sjukhus ingår nog inte i någon riskgrupp utan covid är oberäkneligt på det sättet att även fullt friska unga vuxna hamnar då och då på sjukhus. Har ju varit många intervjuer och andra artiklar under tiden som gått om hur idrottsmän och andra helt friska hamnat på sjukhus.

Ulltand gillade ju ditt inlägg och han kan antagligen redogöra för dig hur vissa gener ökar risken för allvarlig sjukdom (eller tvärtom).

Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Vet inte vem du svarar nej till. Inte mig i alla fall.
Jag påpekade bara att du inte kan använda en procentsiffra baserad på ackumulerat antal döda och smittade under covid-19 pandemin i Sverige och kommentera hur den siffran skulle vara högre eller lägre under någon viss tid av pandemin.
Vill man se hur dödligheten varierar över tid tycker jag det är bättre att kika på CFR, än döda per år.
Ditt överdödlighetsdiagram har jag inte kommenterat.
Aha ok.
Hur som helst, jag har inte visat något överdödlighetsdiagram. Diagrammet visar dödligheten i procent per kalenderår under 2020 och 20 år dessförinnan.

En slutsats är att 12 av de 20 åren innan 2020 hade en högre dödlighet än 2020.

Om Covid-19 hade haft en hög dödlighet så hade det inte sett ut så. Detta bekräftar ju vad myndigheterna sagt hela tiden.

Sedan kan ju någon roa sig att bryta ner det mer, räkna ut överdödlighet mm, men det påverkar ändå inte dessa siffrorna..

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
De i åldern 20-30 år som hamnar på sjukhus ingår nog inte i någon riskgrupp utan covid är oberäkneligt på det sättet att även fullt friska unga vuxna hamnar då och då på sjukhus. Har ju varit många intervjuer och andra artiklar under tiden som gått om hur idrottsmän och andra helt friska hamnat på sjukhus.

Ulltand gillade ju ditt inlägg och han kan antagligen redogöra för dig hur vissa gener ökar risken för allvarlig sjukdom (eller tvärtom).
Jo, men det gäller sannolikt andra virus också, man kan liksom inte ha restriktioner i samhället om smittan inte utgör ett stort problem för samhället. Att det kan vara tråkigt på individnivå är en helt annan sak.

Nissens Nissens skrev:
Aha ok.
Hur som helst, jag har inte visat något överdödlighetsdiagram. Diagrammet visar dödligheten i procent per kalenderår under 2020 och 20 år dessförinnan.

En slutsats är att 12 av de 20 åren innan 2020 hade en högre dödlighet än 2020.

Om Covid-19 hade haft en hög dödlighet så hade det inte sett ut så. Detta bekräftar ju vad myndigheterna sagt hela tiden.

Sedan kan ju någon roa sig att bryta ner det mer, räkna ut överdödlighet mm, men det påverkar ändå inte dessa siffrorna..
Det har ju ingen som helst betydelse hur dödligheten har sett ut historisk av allehanda ting för hur dödlig Covid-19 är.

Den är ca 0,7 % vilket har lett till ett totalt antal döda av 14.500.

Skulle vi ha släpp smittan helt fritt och inte vaccinerat så hade dödstalet landat på ca 70.000 över tid.

Det är en jävligt farlig sjukdom som måste bromsas så mycket det går. Iaf fram till nu när vi nått så långt med vaccinationerna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.