1 013 596 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Det förekommer men Israel får ju fram nu med deltavarianten ung. 64 % skydd mot sjukdom, alltså sjuk med symtom, och då är problemet de som vaccinerades i början av året (och som alltså nu skulle vaccineras igen om man tar Sniglas exempel med vaccin två gånger på ett år, samt dessutom är i huvudsak äldre med sämre immunsystem). Med tidigare varianter var skyddet kring 95 %.B b8q skrev:
Även de som blir sjuka efter vaccination blir mindre smittsamma. I tråden har det refererats till en studie i hemmiljö där man hade fått fram att risken att sprida viruset vidare halverades. Så kraftigt reducerad risk att vara smittspridare vid sjukdom även i den mest smittsamma miljön.
Enligt dina teorier så borde spanska sjukan florera fortfarande… men den försvann lika fort som den kom efter ca två år.BirgitS skrev:
Det förekommer men Israel får ju fram nu med deltavarianten ung. 64 % skydd mot sjukdom, alltså sjuk med symtom, och då är problemet de som vaccinerades i början av året (och som alltså nu skulle vaccineras igen om man tar Sniglas exempel med vaccin två gånger på ett år, samt dessutom är i huvudsak äldre med sämre immunsystem). Med tidigare varianter var skyddet kring 95 %.
Även de som blir sjuka efter vaccination blir mindre smittsamma. I tråden har det refererats till en studie i hemmiljö där man hade fått fram att risken att sprida viruset vidare halverades. Så kraftigt reducerad risk att vara smittspridare vid sjukdom även i den mest smittsamma miljön.
Ser du någon speciell egenskap hos Covid-19 som talar emot samma utvecking för den?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Jag menar förstås precis den dagen (2021-02-11) då Tegnell uttalade i media.optimum skrev:
Du får gå tillbaka till tidigare inlägg men vi såg hur den alfa utvecklade sig i Storbritannien och inget direkt gjordes för att hindra den för att spridas hit. Jo vi stoppade lite sent vissa flyg men den fanns redan här och var smittsammare vilket följer vanliga teorierna om att den troligen skulle bli dominant, vilket den sedan blev och vi fick den tredje vågen här.
Och vidare så upprepar jag de andra frågorna:
Vilka tecken finns på deltaspridning i Sverige nu, eller snarare 2021-07-15?
Vad använder FOHM för definition av smittspridning? Syftar Tegnell på samhällsspridning eller på lokala kluster?
Att det senare visar sig att en bedömning är fel gör inte bedömningen dålig. Man måste jämföra med vad andra experter gjorde för bedömning samtidigt för att ge betyg. Helst bör man också se på hur bra bedömarna var i allmänhet. Om man singlar slant har man 50% chans att få rätt på en ja/nej-fråga.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Menar du inlägg #11074?Nissens skrev:
Det var ju ett svar till Staffans2000 som tycker att medelålders och yngre vuxna inte ska vaccineras, tydligen delvis för att läkemedelsbolagen tjänar så mycket pengar på det, och då tog jag upp vad som då skulle kunna ske. Eftersom jag tycker att alla vuxna (som inte är allergiska mot vaccinet eller liknande) ska vaccinera sig och det är ju vad som sker i stor utsträckning så är det ju inte min teori att många kommer att bli sjuka framöver.
Men jag tror inte man kan dra några exakta paralleller med spanska sjukan, delvis för att folk reste mycket mindre så det tog lång tid för virus att sprida sig och delvis för att det verkar som att många fler insjuknande (närmare flockimmunitet utan vaccin). De två sakerna gör det mycket svårare för varianter att uppstå och sprida sig, även om en variant lyckades skapa en ny våg.
Det tror jag du har rätt i, det kommer fortsättas forskas (precis som det gjorde innan just covid dök upp också) både om hur man kan förhindra något att uppkomma.. samt hur man ska bota det som kommer.D djac skrev:Om man släpper det överdrivna fokuset på detta viruset och tittar på medicinområdet i stort så är det ju just ditåt det går, att på olika sätt förebygga sjukdomar istället för att försöka reparera i efterhand.
Så, jo på lite sikt tror jag att det kommer bli så och mycket mer. Man kommer inte acceptera att få cancer i tarmarna av en bakterie som man kunde tagit bort innan cancern hann komma, osv, och på samma sätt kommer vi säkert att vidareutveckla förebyggande åtgärder för att inte hamna tillbaks i det som varit runt Covid.
Därför det uppkommer nya sjukdomar hela tiden och nya varianter.
Kanske grymt sagt, men vi behöver rensas ut lite..
Ska de unga ska ha en rimlig chans till framtid så måste befolkningsmängden på jorden minska - inte öka.
Ja, men tidsintervallet låter jag vara osagt. Vi bör vaccinera oss med lagom tidsintervall för att förhindra smittspridning. Om vi minskar immuniteten bland befolkningen riskerar vi ökad smittspridning. Om vi minskar immuniteten tillräckligt mycket så tappar vi flockimmunitet.E El-Löken66 skrev:
Om vi utrotar viruset kan vi sluta vaccinera oss. Ingen behöver ju vaccinera sig mot smittkoppor numera.
Redigerat:
Vilka är "de" och varför vill de att folk ska bli sjuka?Snigla skrev:
Flera av vaccinerna ger ett bättre skydd mot en infektion än vad man får av en infektion.
Helt otroligt! Vem kunde ana att hela landets medicinska experter skulle hitta hit till forumet för att göra utlåtanden och bedömningar om vaccin och förklara virologi för oss vanliga människor. Guldstjärna även till vad som verkar vara halva FHM-personal, som tagit sig tid att vara med och sia om pandemins utveckling.
Cirka 2 miljoner människor reste över Atlanten våren/sommaren 1918 vilket kan vara en bidragande orsak till att spanska sjukan trots allt spreds ganska snabbt.BirgitS skrev:
Någon minskning kommer knappast att behövas, men ökningen kommer att stanna av när fler och fler får bättre levnadsstandard. Det finns en bra föreläsning på Youtube med Hans Rosling där han visar att befolkningen kommer att stanna vid 11 miljarder människor.Snigla skrev:
Pandemier av covid-19-typ minskar inte befolkningen signifikant mycket, så det behövs nog mer aktiva handlingar om det ska bli av.