1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Rykande färska ryckten gör gällande att några familjer som genomgått Covid-19 samlats och firar Nyår tillsammans.
På andra ställen har personer som gick på after AW nu firat nyår hemma.
Studenter firar nyår i korridorköket. Eftersom det bor mer är 8 personer i korridoren är det fler än 8 som samlats, eller hur många man nu får vara kanske bara 4...?
Gott Nytt År,
Glöm inte bort att visa hänsyn
Till medmänniskor och stressade hundar
På andra ställen har personer som gick på after AW nu firat nyår hemma.
Studenter firar nyår i korridorköket. Eftersom det bor mer är 8 personer i korridoren är det fler än 8 som samlats, eller hur många man nu får vara kanske bara 4...?
Gott Nytt År,
Glöm inte bort att visa hänsyn
Till medmänniskor och stressade hundar
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag skiter i om jag blir avstängd, fy sjutton vad ni är vidriga! Hur kan ni med att vara sådana idioter, har ni ingen skam i era ursäkter till kroppar! Det gäller även alla ni som har gillat inlägget jag citerar!G gaidin skrev:Kan du inte bara lägga ner din moderator-wannabe-inställning?
Du är ju en av de värsta OT-skribenterna i samtliga Coronatrådar och även den som gnäller mest.
Jag brukar sällan säga vad jag tycker om skribenter här då jag inte vill förmedla förakt eller bli avstängd från forumet men nu är jag hjärtligt trött på ditt jäkla ältande!
Husägare
· Skåne
· 5 382 inlägg
Gott nytt år.

Hehe, mkt tårar här som vanligt. Kan det inte startas en separat tråd om Löfven. Ni kan väl också göra en "poll" om läsarna tycker att det är en skandal eller inte...
jag kan ju lätt inse att Staffan och gänget tycker det. Men bara för att fyra fem st tycker något så vet man ju inte riktigt om det är en allmän uppfattning. Jag gissar att många också kan se det mänskliga i det som hänt.
Och så såklart, sorry för oT
Gott nytt

Och så såklart, sorry för oT
Gott nytt
Hoppas det är OK att jag håller mig till trådens ämne? 
Finland visar upp en egen strategi när det gäller vaccinering och låter de äldre vänta lite. Vårdpersonal på IVA går först, för de är oersättliga. Verkar lite sunt - äldre får vi ju alltid nya av...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PR5jxe/i-finland-far-de-aldre-vanta-pa-vaccinering
Finland visar upp en egen strategi när det gäller vaccinering och låter de äldre vänta lite. Vårdpersonal på IVA går först, för de är oersättliga. Verkar lite sunt - äldre får vi ju alltid nya av...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PR5jxe/i-finland-far-de-aldre-vanta-pa-vaccinering
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Kolla min länk, den är färskare!blackarrow skrev:
Kanske, eller vilket handlar det om?
China's Sinopharm Covid vaccine: how effective is it and where will it be rolled out?, [TheGuardian]
....
What is the Sinopharm vaccine?
Sinopharm Group is a state-owned pharmaceutical company with two vaccine candidates among China’s five experimental treatment in international final stage trials. The vaccines are not being trialled in China because the domestic prevalence of the virus is so low. Sinopharm’s vaccine and bioscience subsidiary is the China National Biotec Group Co Ltd (CNBG). Public statements about Sinopharm vaccines do not appear to clarify which of the two candidates are being discussed.
”Minst 70 procent av befolkningen måste vaccineras om vi ska uppnå immunitet mot covid-19. Men EU – och därmed Sverige – kommer inte att nå det målet förrän i september.”
https://www.svd.se/immunitet-kan-droja-till-september-i-sverige
https://www.svd.se/immunitet-kan-droja-till-september-i-sverige
tusenett skrev:
Ja det trist att EU agerar så långsamt. Riktigt illa att man inte ligger i fas i utvärderingen av Astras vaccin, Vi får väl se om trycket utifrån ökar så kanske man snabbar sig lite, som man faktiskt gjorde med Pfizers vaccin.
Apropå september så verkan man ha missat att väldigt många nu haft corona och fler lär det bli. Minst en miljon men troligen fler gör att flockimmuniteten kommer snabbare.
Men viruset är ju också mycket värmekänsligt som vi såg i våras och då är alla riskgrupper och halvgamla vaccinerade vilket gör att sjukvården får det lungt och dödligheten i princip upphör.
Visst. Din länk:Ulltand skrev:
Sinopharm is a state-owned pharmaceutical company with two vaccine candidates among China’s five experimental treatments in international final stage trials. Public statements about Sinopharm vaccines do not appear to clarify which of the two candidates is being discussed.
Tycker inte du också att det hade varit intressant med data, siffror, namn på vaccinkandidaten, svart på vitt liksom, och inte bara någon statlig person som säger att vaccinet effektivitet och säkerhet överväger riskerna med det?
Dessutom kom väl godkännandet dagen efter att GB godkännande av ett annat lågprisvaccin, från AstraZ/Oxford. Tajmingen handlar väl om att inte missa möjligheten att skriva kontrakt om leveranser. Bygger lite mer på ekonomi/politik, än vetenskap.
Visst är det bra med ytterligare vacciner, tex Marocko har tydligen också godkänt vaccinet, men det har inte så stor inverkan för oss i väst.
Det kan vara värre än så - WHO spår att Covid-19 kommer att bli en endemi, dvs en sjukdom som alltid kommer att finnas med oss. Så folk kommer fortsätta dö av detta i all överskådlig framtid.tusenett skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/whos-dystra-prognos-covid-19-kommer-stanna/
Nu är den låst så jag kan inte läsa igen men data på effektivitet fanns med!blackarrow skrev:
Visst. Din länk:
Sinopharm is a state-owned pharmaceutical company with two vaccine candidates among China’s five experimental treatments in international final stage trials. Public statements about Sinopharm vaccines do not appear to clarify which of the two candidates is being discussed.
Tycker inte du också att det hade varit intressant med data, siffror, namn på vaccinkandidaten, svart på vitt liksom, och inte bara någon statlig person som säger att vaccinet effektivitet och säkerhet överväger riskerna med det?
Dessutom kom väl godkännandet dagen efter att GB godkännande av ett annat lågprisvaccin, från AstraZ/Oxford. Tajmingen handlar väl om att inte missa möjligheten att skriva kontrakt om leveranser. Bygger lite mer på ekonomi/politik, än vetenskap.
Visst är det bra med ytterligare vacciner, tex Marocko har tydligen också godkänt vaccinet, men det har inte så stor inverkan för oss i väst.
B b8q skrev:
Låter troligt och det har har sagts tidigare, svårt att utrota corona.
Men då talar vi bråkdelar av de dödstal vi har nu. Så någon större påverkan lär det inte ha i framtiden annat än på individnivå.
Ja, det blir lugnare men så länge vi inte har flockimminitet så finns smittan i samhället och även de som är vaccinerade är fortsatt utsatta för risk precis som alla andra. Det betyder troligen fortsatta restriktioner för alla.Ulltand skrev:
Ja det trist att EU agerar så långsamt. Riktigt illa att man inte ligger i fas i utvärderingen av Astras vaccin, Vi får väl se om trycket utifrån ökar så kanske man snabbar sig lite, som man faktiskt gjorde med Pfizers vaccin.
Apropå september så verkan man ha missat att väldigt många nu haft corona och fler lär det bli. Minst en miljon men troligen fler gör att flockimmuniteten kommer snabbare.
Men viruset är ju också mycket värmekänsligt som vi såg i våras och då är alla riskgrupper och halvgamla vaccinerade vilket gör att sjukvården får det lungt och dödligheten i princip upphör.
Vaccinationen av riskgrupperna kan nog mest sägas vara en del av strategin ”skydda de äldre” men löser inte hela problemet (men bidrar till minskad dödlighet av Covid-19)
Gäller det med eller utan restriktioner?tusenett skrev:
Vi borde ju snabbt sjunka i placering på skämslistan över döda, men inte få ner spridningen lika fort.
Men september är väl ok? Vi borde ha fått immunitet för att stoppa vår 3:de våg.