tusenett skrev:
Ja, det blir lugnare men så länge vi inte har flockimminitet så finns smittan i samhället och även de som är vaccinerade är fortsatt utsatta för risk precis som alla andra. Det betyder troligen fortsatta restriktioner för alla.

Vi får se det finns ju begränsade data på att vaccinet kanske skyddar närmare 100% mot svår sjukdom.

När folk slutar dö och det är lungt igen på IVA ser jag inte varför man skall fortsätta med restriktioner

P
Ulltand Ulltand skrev:
Vi får se det finns ju begränsade data på att vaccinet kanske skyddar närmare 100% mot svår sjukdom.

När folk slutar dö och det är lungt igen på IVA ser jag inte varför man skall fortsätta med restriktioner
Lugnt på IVA kan vara samma sak som flockimminitet. Innan dess kommer nog folk som inte är vaccinerade eller där vaccinet inte fungerar 100%-igt fortsätta avlida och hamna på IVA, dock i mindre omfattning än vad som varit/är idag gissar jag.

Men visst, eftersom vi låter folk dö i vanliga influensan till en viss grad redan så kan man tillåta viss dödlighet av Covid-19 och därmed släppa på restriktioner.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Lugnt på IVA kan vara samma sak som flockimminitet. Innan dess kommer nog folk som inte är vaccinerade eller där vaccinet inte fungerar 100%-igt fortsätta avlida och hamna på IVA.

Det var rätt lungt på IVA juni/juli 2020 med mycket lägre flockimmunitet och utan vaccin.

När alla 50 plussare är vaccinerade är både dödlighet och sjuvårdsbehovet litet.

Flockimmunitet sker också gradvis så för varje vaccinerad sjunker R-talet en smula.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är den låst så jag kan inte läsa igen men data på effektivitet fanns med!
79% var det om jag minns rätt, och sen tidigare 86% från från UAE, men det är inte siffror som publicerats från Sinopharm. Jag säger inte emot dig, vill bara att du ska läsa nyheter lite mer kritiskt, men inte nödvändigtvis negativt.
Argentina har också köpt kinesiskt vaccin. Det kommer väl göra god nytta, men vi får se hur det blir med effektivitet och biverkningar.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det var rätt lungt på IVA juni/juli 2020 med mycket lägre flockimmunitet och utan vaccin.

När alla 50 plussare är vaccinerade är både dödlighet och sjuvårdsbehovet litet.

Flockimmunitet sker också gradvis så för varje vaccinerad sjunker R-talet en smula.
Säsongsvariation kommer nog fortsätta finnas antar jag.
Flockimminitet innebär just att R-talet går under 1, innan dess fortsätter smittan spridas, dock med lägre hastighet ju mer R-talet sjunker.

Och som sagt (jag redigerade mitt inlägg ovan), eftersom vi tillåter viss dödlighet av säsongsinfluensa så kommer nog viss dödlighet av Covid-19 också tillåtas.

Det är ju få (om ens någon) som förespråkat munskydd för allmänheten och lockdown inför varje års vanliga influensa så det lär man kanske inte göra heller när dödligheten av Covid är i paritet men vanliga influensan, trots att många fortfarande dör av säsongsinfluensan.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
79% var det om jag minns rätt, och sen tidigare 86% från från UAE, men det är inte siffror som publicerats från Sinopharm. Jag säger inte emot dig, vill bara att du ska läsa nyheter lite mer kritiskt, men inte nödvändigtvis negativt.
Argentina har också köpt kinesiskt vaccin. Det kommer väl göra god nytta, men vi får se hur det blir med effektivitet och biverkningar.

Det är ju inga exakta sifrror men nu finns det från flera håll och landar runt 80%. Det är väl också det mest sannolika att data varierar lite i olika studier.

Jag är väl medveten om att diktaturer inte alltid säger sanningen men ser det som ett självskadebeteende av stora mått om det inte är i rätt härad. Så jag är ganska övertygad om att det är ett bra vaccin :)

Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju inga exakta sifrror men nu finns det från flera håll och landar runt 80%. Det är väl också det mest sannolika att data varierar lite i olika studier.

Jag är väl medveten om att diktaturer inte alltid säger sanningen men ser det som ett självskadebeteende av stora mått om det inte är i rätt härad. Så jag är ganska övertygad om att det är ett bra vaccin :)
Det är nog tillräckligt bra även med avseende på säkerheten som jag hänger upp mig på.. Studierna i Sydamerika fick ju återstarta efter granskning.

B b8q skrev:
Det kan vara värre än så - WHO spår att Covid-19 kommer att bli en endemi, dvs en sjukdom som alltid kommer att finnas med oss. Så folk kommer fortsätta dö av detta i all överskådlig framtid.
[länk]
Du får det att låta så dystert. De som blir gamla i framtiden kommer att antingen ha vaccinerat sig eller haft covid-19 som unga, utan att blivit så sjuka, så andelen gamla som dör i covid-nn kommer nog inte att vara så stor. Möjligen kommer darwinistiska principer påverka det kollektiva immunförsvaret positivt.

Förr dog de gamla av ålder, men det är inte längre en läkardiagnas i dödsintygen.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Du får det att låta så dystert. De som blir gamla i framtiden kommer att antingen ha vaccinerat sig eller haft covid-19 som unga, utan att blivit så sjuka, så andelen gamla som dör i covid-nn kommer nog inte att vara så stor. Möjligen kommer darwinistiska principer påverka det kollektiva immunförsvaret positivt.

Förr dog de gamla av ålder, men det är inte längre en läkardiagnas i dödsintygen.
Dystert tycker jag inte men jag tror behovet av att fler kommer behöva vaccinera sig kommer öka.
Denna vaccinsprutan mot covid-19 vet vi inte hur länge skyddet håller i sig men förhoppningsvis ett par år, detta kan skilja sig mellan fabrikatet och utvecklas med tiden.

Vi har även sen flera år tillbaka ökat behov av skydd mot redan utrotade sjukdomar och det vore såklart bra att få in alla dessa i en cocktail.

Gamlingar och sjuklingar är det nog inga större problem att övertyga vaccinets fördel men är man uppväxt i länder där detta är något främmande krävs minst en intensiv informationskampanj, statistik tycks föreslå att det i många fall även är dessa som drabbas hårdast utan underliggande, på sätt och vis skulle man kan kunna dra slutsatsen att vaccinationer de flesta uppväxta i Sverige fått faktiskt skyddat mot covid-19 i viss mån, det har såklart kommit på tal om D-vitaminbrist hos inflyttade som ju varit känt i många år men slutresultatet blir nog sak samma statistiskt sett.

Men vi får avvakta till hösten och se utfallet, hur pass kurvorna stiger vad gäller detta virus och andra influensor, hur stor del av befolkningen som hunnit få, hur många som tackat nej samt hur många det egentligen skulle behövts.

Bra nyhet och nu ökar trycket på EU.

""Indiens läkemedelsmyndighet har godkänt Astra Zenecas vaccin mot covid-19, uppger två källor för Reuters.

Indien, med närmare 150 000 registrerade dödsfall, undersöker även om man ska utfärda ett så kallat nödgodkännande av Pfizer-Biontechs vaccin liksom indiska Bharat Biotechs kandidat.

Astra Zenecas vaccin har tidigare godkänts i Storbritannien och Argentina."" SvD

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
  • Arg
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt SVT [länk] kl. 15.03 rapporterar Reuters att en apotekare i Wisconsin, USA, har förstört över 500 doser vaccin genom att ta ut dem från kylskåpet.

:mad:
Det är inte varje dag någon får chansen att förstöra varor för si sådär 100`000kr och blir världskändis.

I klass med pizzabagaren som stängde ner och försatte en stad i Australien i karantän en vecka. Man hade upptäckt ett en virusvariant som var otroligt smittsam och som spreds via luften. Han påstod att han bara helt kort varit inne och ätit en pizza, men han ville inte tala om för myndigheterna att han hade jobbat som pizzabagare och haft gott om tid att smitta andra. Så från att dölja sitt (illegala?) arbete så blev han inte bara avslöjad lokalt utan även världskändis. :oops:

• Gilla
  • Haha
brfbo och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]

Det är ironiskt att Tegnell nyligen summerade pandemiåret med ordet hobbyepidemiologer när det är de myter som han och hans myndighet har spridit som har lett till de för jämförbara länder unikt katastrofhöga dödstal som Sverige har, skriver bland andra Gunnar Steineck, senior professor i klinisk cancerepidemiologi.
Här slår de till och med till med "unikt katastrofhöga". Intressant att en "senior professor" inte kan ta till sig statistik... :thinking:

• Gilla
crappyusrname och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.