1 013 999 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ungefär lika intelligenta argument som en del här i tråden upprepar likt ett mantra.P Pin skrev:[länk]
Det är ironiskt att Tegnell nyligen summerade pandemiåret med ordet hobbyepidemiologer när det är de myter som han och hans myndighet har spridit som har lett till de för jämförbara länder unikt katastrofhöga dödstal som Sverige har, skriver bland andra Gunnar Steineck, senior professor i klinisk cancerepidemiologi.
Munskyddet är det viktigaste vi kan ta till. Fast ett allmänt munskyddspåbud hjälper på sin höjd marginellt, om ens något.
Barnen borde kanske tagit ledigt hela 2020 för att inte statistik skulle visa att man smittades i skolan. Osv..
Antar Gunnar Steinbeck är en av de 22 kritiska och det är ju bra att han nu finner att Norge och Taiwan har klarat sig bättre så här långt i pandemin, riktigt grym research.
Andrew Ewing som låg bakom den välbekanta internationella artikeln om Sveriges stora misslyckanden där vi nu en tag efter enkelt kan se att andra länder med helt andra strategier klarat sig minst lika dåligt, och långt värre än Sverige.
Näe @Gunnar Steineck, det var väldigt låg och vinklad nivå på din insändare, givetvis går det att plocka ut relevanta argument men det blir väldigt överdrivet med dessa tvärsäkra och obekräftade påståenden när man sitter med en titel som senior Professor. Kanske snart dags att lägga läsglasögonen, samt bitterheten över att inte ha blivit lyssnad på, på hyllan och börja fundera över att sätta lite potatis och kanske flytta rosorna istället.
Det är trots allt inte Kina vi befinner oss i.
Redigerat:
Fler goda nyheter!
"Den amerikanska vaccintillverkaren Modernas coronavaccin ska godkännas av EU-kommissionen på måndag. De första doserna kommer till Sverige inom två veckor, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till SVT."
Det ramlar in runt 20.000 doser i veckan (om ingen ondsint apotekare sabbar planerna
)
En egen spaning. Facebooksidan Anders Tegnells Fan Club tappar ytterligare 100 medlemmar idag.
Jag tror det är säkert att säga att platåfasen är över och kommer vi få se en fallande kurva framöver.
"Den amerikanska vaccintillverkaren Modernas coronavaccin ska godkännas av EU-kommissionen på måndag. De första doserna kommer till Sverige inom två veckor, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström till SVT."
Det ramlar in runt 20.000 doser i veckan (om ingen ondsint apotekare sabbar planerna
En egen spaning. Facebooksidan Anders Tegnells Fan Club tappar ytterligare 100 medlemmar idag.
Jag tror det är säkert att säga att platåfasen är över och kommer vi få se en fallande kurva framöver.
Ja det är ju vad som sker.. förebild tror jag det kallasFairlane skrev:
Jag kan nog tycka att det hade varit lämpligare av statsministern att skicka någon annan med klockan om den nu behövde lämnas in/hämtas. På det sättet hade det varit en person på plats, nu blev det genast många fler då jag utgår ifrån att han knappast var där utan livvakter. Även om man lyckades hålla avstånd och var där på en tidpunkt då det är färre besökare är det jävligt klantigt att sända en signal som säger "jag bryr mig inte om mina egna rekommendationer".
Eller så kan man fråga sig om han har blivit så expert på smitta att han exakt vet vad man kan göra o inte för att undvika smitta.
Om några dagar vet vi ...
Torskar han då, då är det nog inte så lyckat med hans tilltag...
En vanlig mask, som de flesta går omkring, med hindrar inte från inandning av virus. De är inget skydd för de är inte täta.Staffan2000 skrev:
Däremot ändrar de aerosolernas riktning vid utandning, men smittan finns i luften ändå.
Dvs som ickesmittad fyller ju en sån mask inte någon funktion.
Den som är frisk kan fortsätta andas på vem de vill...
Precis som med munskydd, behövs det ingen utbildning för att förstå att (det är allvar nu) ju längre avstånd och ju färre människor man träffar, destå mindre smittorisk. Elementärt, min käre Besiman.B Besiman skrev:
Staffan
Nja. Några virusar fastnar säkert även i det sämsta filter vid såväl ut som inandning. Men framförallt minskar bäraren risken för att skjuta iväg sina eventuellt kontaminerade droppar på förbipasserande. Eventuellt ja. Eftersom den gamla sanningen, att man även är smittsam före symtom, är skäl nog för att med så enkla medel, i viss mån minska smittspridningen.B Besiman skrev:
Under mina drygt fyrtio år som bilist, har jag aldrig haft nytta av säkerhetsbältet, men ändå använder jag det. Av samma anledning tar jag på mig mitt FFP3:andningsskydd när jag är bland folk. Väldigt liten uppoffring, för en eventuellt stor vinst. Respekt, kallas det!
Staffan
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Vet inte vad respekt har med luftens framkomlighet att göra?Staffan2000 skrev:
Nja. Några virusar fastnar säkert även i det sämsta filter vid såväl ut som inandning. Men framförallt minskar bäraren risken för att skjuta iväg sina eventuellt kontaminerade droppar på förbipasserande. Eventuellt ja. Eftersom den gamla sanningen, att man även är smittsam före symtom, är skäl nog för att med så enkla medel, i viss mån minska smittspridningen.
Under mina drygt fyrtio år som bilist, har jag aldrig haft nytta av säkerhetsbältet, men ändå använder jag det. Av samma anledning tar jag på mig mitt FFP3:andningsskydd när jag är bland folk. Väldigt liten uppoffring, för en eventuellt stor vinst. Respekt, kallas det!
Staffan
Luft vid såväl ut som inandning tar minsta motståndets väg.
Visst kanske det påverkar något precis vid munnen.. men vad spelar det för roll om det är öppet vid näsan, öronen och halsen.
Och jag pratar om de så kallade munskydd, som de flesta använder... inte de lite ovanligare andningsskydden.
Falsk säkerhet är "farligt" också...
Enkla medel?!Staffan2000 skrev:
Nja. Några virusar fastnar säkert även i det sämsta filter vid såväl ut som inandning. Men framförallt minskar bäraren risken för att skjuta iväg sina eventuellt kontaminerade droppar på förbipasserande. Eventuellt ja. Eftersom den gamla sanningen, att man även är smittsam före symtom, är skäl nog för att med så enkla medel, i viss mån minska smittspridningen.
Staffan
Att du ska springa med mask. 8hper dag resten av ditt liv?!
Det ska även bytas med täta intervaller, berätta nu @Staffan2000 hur gör du för att det ska bli så lätt när till och med proffsen på sjukhusen tycker det är död och pina?
Men gör det då situationerna kräver det.
Den som visar mest respekt är den som inte syns!B Besiman skrev:Vet inte vad respekt har med luftens framkomlighet att göra?
Luft vid såväl ut som inandning tar minsta motståndets väg.
Visst kanske det påverkar något precis vid munnen.. men vad spelar det för roll om det är öppet vid näsan, öronen och halsen.
Och jag pratar om de så kallade munskydd, som de flesta använder... inte de lite ovanligare andningsskydden.
Falsk säkerhet är "farligt" också...
Nu vet jag inte vad @Staffan2000 jobbar med men jag ser framför mig hur han sitter på möte med sina kollegor i andningsmask och visir och chefen raljernades Nej! Teams är inget för oss! The show must go on om vi så ska dö på kuppen! Fattar ni vad hemarbete gör för effektivitetskurvorna?? @Staffan2000 kolla upp vad 25 kompletta gas masker går på!!
Inget kunde vara mer fel. Jag jobbar helt ensam. Före Coronan, lärde jag upp adepter. Men pga. smittorisken jobbar jag numera ensam.E El-Löken66 skrev:Den som visar mest respekt är den som inte syns!
Nu vet jag inte vad @Staffan2000 jobbar med men jag ser framför mig hur han sitter på möte med sina kollegor i andningsmask och visir och chefen raljernades Nej! Teams är inget för oss! The show must go on om vi så ska dö på kuppen! Fattar ni vad hemarbete gör för effektivitetskurvorna?? @Staffan2000 kolla upp vad 25 kompletta gas masker går på!!
Staffan
Verkar att Mette inte inför fler restriktioner utan kör avvaktande taktik i Danmark istället.
– Vaccinet är inte ett kryphål för att upphäva restriktionerna eller tänja på uppförandet, inte ännu.
– För varje vecka som går kommer allt fler danskar bli vaccinerade. Påskdagen är i år den 3 april. Här kommer årstiden hjälpa oss. vi kommer ha kommit långt med vaccinationerna. Jag tror och hoppas att påsken blir vår vändpunkt. Inte ett slut, utan en vändpunkt.
– Vaccinet är inte ett kryphål för att upphäva restriktionerna eller tänja på uppförandet, inte ännu.
– För varje vecka som går kommer allt fler danskar bli vaccinerade. Påskdagen är i år den 3 april. Här kommer årstiden hjälpa oss. vi kommer ha kommit långt med vaccinationerna. Jag tror och hoppas att påsken blir vår vändpunkt. Inte ett slut, utan en vändpunkt.
Det har jag aldrig heller påstått att jag gör. Det måste du fått om bakfoten.E El-Löken66 skrev:
Som jag med en dåres envishet, upprepar jag: -mask använder jag som ett komplement, när det riskerar att bli trångt. Till exempel i kollektivtrafiken eller i mataffären.
Hypotesen att maskbärare blir mer närgångna, är ett rent larvigt försök av Tegnellkramarna att motivera sin misslyckade "taktik".
När kanadensiska ministrar ertappas med att ha rest på solsemester under pandemirestriktioner så tar de i alla fall ansvar och avgår, till skillnad mot svenska.
https://www.theguardian.com/world/2020/dec/31/ontario-minister-resigns-caribbean-holiday-coronavirus
https://www.theguardian.com/world/2020/dec/31/ontario-minister-resigns-caribbean-holiday-coronavirus