Nu kan jag inte tyska så bra, men det brukar uppskattas att länka till källan och inte till DN eller Aftonbladet - men om deras tolkning stämmer så har intresset för att vaccinera sig sjunkit i Tyskland (medan det stigit i Sverige).
https://m.bild.de/regional/berlin/berlin-aktuell/ruhe-am-impfzentrum-berliner-pfleger-werden-kaum-zum-impfen-freigestellt-74660476.bildMobile.html###wt_ref=https://www.aftonbladet.se&wt_t=1609419190660

https://www.dn.se/varlden/vaccinationer-i-berlin-pausas-pa-grund-av-bristande-intresse/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Du menar alltså att de inte dör AV vaccin utan MED vaccin?
Precis! Och har därför ingen påverkan på överdödligheten. Till skillnad mot Corona.

harry73
Hur kan du veta det på förhand?

Det jag har lärt mig är att en stor del av hur sjuk man blir av covid, beror på hur immunsystemet reagerar eller snarare överreagerar.
Mastceller spelar en central roll i den överreaktion. Mastceller påverkas/aktiveras bl a av histaminer och det är inte utan anledning att personer med svåra allergier inte ska ta vaccinet.
Tittar man på ingredienslistan av några vacciner, finns det många ingredienser som kan aktivera mastceller.
Det är därmed inte omöjligt att det kommer att finnas långvariga biverkningar som eventuellt kan leda till döden, och det är inte heller omöjligt att en del får liknande sjukdomsbild som man får av covid.

Men det kommer att finnas fler som dör med vaccinet (och inte av vaccinet) än det finns de som dör av vaccinet

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
harry73
För de som undrar, kommer jag inte ta vaccinet och litar jag på mitt immunförsvar, som redan klarade av covid en gång.

• Älska
iberggren
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
För de som undrar, kommer jag inte ta vaccinet och litar jag på mitt immunförsvar, som redan klarade av covid en gång.
Det är väl inte så mycket för att skydda sig själv som så många som möjligt bör vaccinera sig utan för att se till att det uppstår en hög immunitetsgrad i samhället så att de gamla, sjuka etc. där vaccinet inte har "tagit" blir skyddade (vaccinet har ju inte 100 % effektivitet).

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Visst, men jag har två invändningar:
- har man haft covid, har man också immunitet, och det finns än så länge inget bevis på att vaccinets immunitet fungerar bättre eller håller längre, så för många finns det ingen anledning att vaccinera sig.
- det finns en betydande risk för biverkningar, därför ska man inte vaccinera sig om man har en allergi som är värre än en vanlig pollenallergi. Och hur mycket skada ska man själv tåla för att skydda resten av samhället?

• Gilla
iberggren och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
- har man haft covid, har man också immunitet, och det finns än så länge inget bevis på att vaccinets immunitet fungerar bättre eller håller längre, så för många finns det ingen anledning att vaccinera sig.
- det finns en betydande risk för biverkningar, därför ska man inte vaccinera sig om man har en allergi som är värre än en vanlig pollenallergi. Och hur mycket skada ska man själv tåla för att skydda resten av samhället?
Kanske kan du ha hjälp av mitt inlägg #1063 för ytterligare kunskap inför ditt beslut om vaccinering?

Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Och särskilt närmaste året, åtminstone minst halvåret, så får man väl anse att det är bättre att alla vaccindoser som vi får kan komma till de som vare sig har vaccinerat sig eller haft corona.
När läget kommer att det inte finns någon kö av folk som inte har tidigare erhållen immunitet så kan det vara läge för Harry73 att åtminstone fundera på det hela.
Då kanske vi också har fått bättre koll på hur lång immunitet man verkar få av covid-19 resp vaccin.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur kan du veta det på förhand?
Jag litar på en tämligen enig vetenskaplig community. Dessutom har vi generellt en mycket lång erfarenhet av vaccinationer i stort med väldigt lite biverkningar.

Förutom risken att dö av covid eller bli jävligt dålig blir ju en del långtidssjuka

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73
B brfbo skrev:
Kanske kan du ha hjälp av mitt inlägg #1063 för ytterligare kunskap inför ditt beslut om vaccinering?
Utan att bli alltför specifikt, finns det någon i min närhet med allergier, histaminintolerans och lite till. Och mycket av vad jag vet kommer därifrån. Antihistamin funkar bra, men blockerar bara en specifik histaminreceptor, och histaminet försvinner inte, men kan då istället bindas till en annan typ av receptor. Det finns 4 typer av receptorer och antihistamin till två av dom.
Så det kan vara så att problemet flyttas till ett annat område, t ex blåsa eller tarmar.

En annan risk är att en häftig reaktion gör hela systemet känsligare. En häftig reaktion gör då att man tål mindre nästa gång.

Vissa medicin är livsviktigt, t ex penicillin, och då kan din strategi vara väldigt bra, men man ska med varje medicin väga nyttan med kostnaden.

• Gilla
Disktrasan och 2 till
  • Laddar…
optimum
Stefan Löfven svarar på kritiken
Läs gärna det han skrivit. (länk i slutet av detta inlägg)
Mycket bra tycker jag.
Han visar ödmjukhet, mänsklighet och ånger.
Alla kan vi göra fel.
:heart:

Rubrik om Stefan Löfvens svar på kritik med citatet "Förstår att folk reagerat".

"Stefan Löfven bemöter nu kritiken efter hans besök i julhandeln.
Statsministern skriver att han exempelvis kunde ha beställt en julklapp till frun Ulla på nätet istället.
”Jag förstår att folk har reagerat när de läser att jag har uträttat ärenden i december”, skriver Stefan Löfven."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lE4OVy/stefan-lofven-efter-kritiken-forstar-att-folk-reagerat

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Stefan Löfven svarar på kritiken
Läs gärna det han skrivit. (länk i slutet av detta inlägg)
Mycket bra tycker jag.
Han visar ödmjukhet, mänsklighet och ånger.
Alla kan vi göra fel.
Han har väl en hel skvadron av PR-människor till hjälp, så det är inte särskilt konstigt att han svarar "rätt".

Men någon nyhet är det knappast, och det har inte mycket med coronaviruset att göra.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Det påminner ju om läget här i Skåne.

• Gilla
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nu hänger jag inte med. Godkänner dom ytterligare ett vaccin?
Kanske, eller vilket handlar det om?

China's Sinopharm Covid vaccine: how effective is it and where will it be rolled out?, [TheGuardian]
....
What is the Sinopharm vaccine?
Sinopharm Group is a state-owned pharmaceutical company with two vaccine candidates among China’s five experimental treatment in international final stage trials. The vaccines are not being trialled in China because the domestic prevalence of the virus is so low. Sinopharm’s vaccine and bioscience subsidiary is the China National Biotec Group Co Ltd (CNBG). Public statements about Sinopharm vaccines do not appear to clarify which of the two candidates are being discussed.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.