Mikael_L Mikael_L skrev:
Dags att stänga tråden, mod.
Så startar vi nya trådar, vad sägs om en tråd som handlar om nyheter?
Eller så skapar vi en gnälltråd.
Dit kan vi flytta allt gnäll, upprepningar och offtopic diskussioner etc.

Hur viktigt är det att få sista ordet och att få medhåll?
Kanske man kan stå ut med att andra har andra åsikter och inte bry sig om det, släppa det?

• Gilla
  • Wow
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
E
optimum optimum skrev:
Det var inte det jag skrev.
Kurvan du citerade är aktuellt och tidigare års utveckling av säsongsinfluensan och jag tror vi har en besvärlig tid framför oss. Jag tror inte säsongsinfluensan blir speciellt mycket av i denna vinter då folk håller bra distans och du ser den gröna linjen vilken visar årets influensa som ännu inte blivit något av.

Nu får du förklara bättre vad du menar med ditt inlägg om alla nummer.
Jag har listat siffrorna från dag till dag och dessa har ökat med 200 /dag så jag vet inte vad jag ska förklara, har länkat till dansk media som bekräftar detsamma men ni vidhåller ändå att kurvorna ser persika ut.

Vi kommer nog inte längre här, som @blackarrow skriver får vi acceptera att ni hade fel och gå vidare i tråden.

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jag brukar medge mina fel och igår påstod jag att Sverige har 4 gånger så många avlidna som summan av våra grannländer Norge, Finland och Danmark med aktuellt antal avlidna

Det blir fel jämförelse då Sverige har drygt 10 miljoner invånare och de andra länderna ihop drygt 16 miljoner.
Viktar man den beräkningen så visar det sig att Sverige har drygt 6 gånger så många avlidna med/av covid-19 som våra grannländer

Så här ser en mer korrekt beräkning ut med de uppgifter jag igår hämtade från
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tabell som jämför antalet COVID-19-avlidna och befolkningen i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antalet avlidna är av/med covid-19 och kan skilja men är de uppgifter dessa länder redovisar.
Lovar att följa detta som nyheter.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Expressens har mer om detta som dagens nyheter på sin hemsida

Kollage av fyra porträtt av svenska ministrar med rubriken "framstår det som kollektivt vansinne" över en censurerad textdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"För att vara en uttalat ovanlig jul framstår den påfallande vanlig vad den centrala statsledningen beträffar.

Statsministern strosar runt i köpcentrum, justitieministern spanar in mellandagsrean, finansministern åker skidor i Sälen och chefen för beredskapsmyndigheten unnar sig en sväng till Kanarieöarna."

"Att Stefan Löfven kunde ”undvika trängsel” i shoppingtemplet Gallerian i centrala Stockholm dagen före julafton berodde förstås inte främst på hans egen fenomenala ”planering”, utan på att väldigt många valt att inte gå dit just i år. Eftersom de lyssnat på regeringen och myndigheterna.

Detsamma gäller naturligtvis Morgan Johanssons enligt egen uppgift trängselfria reabesök på Nova i Lund."

Ja läs gärna mer själva på Expressens hemsida.
Censurerad text på bilden med hänsyn till forumets regler.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kina godkänner vaccinet från Sinopharm. Man anger en effektivitet om 79%
[länk]
Kina godkänner nu inhemskt producerat vaccin utan att ange viket vaccin det är och utan att ange vilket data som ligger till grund för godkännandet.
Man säger bara att det överträffar WHOs krav på effektivitet vilket ligger på låga 50% vilket nog får anses för lågt med tanke på smittspridning och den vaccinationsgrad som man kan komma upp i med tanke på folks rädsla för det okända.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vad har hänt med dig, min gullipluttinutting! Har entoraget svikigt dig?

Staffan "den spänstige"
Haha, entourage?

Vadå, hänt med mig? :thinking: Jag lurkar runt i skuggorna precis som vanligt ju :cool: (håller minsann koll på dig i munskyddstråden!).

Muttrar bara när jag har nått att säga.. och orkar skriva ner det :geek: (nu har det ju varit ”jultid”.. roligare o fokusera på den - än att mumla över att jag hade rätt.. vissa saker vill man faktiskt inte ha rätt om!).

Hoppas du/ni hållit er friska över jul och haft en trevlig helg :)
... får även passa på att önska Er ett GOTT NYTT ÅR
:beer:

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
För mig är det en nyhet att det ska vara så svårt att förstå vad en nyhet är. Så här skriver Wikipedia. Jag kan även rekommendera läsning av avsnittet Nyhetsvärde:
En nyhet är ett meddelande som offentliggjorts. Innehållet är något betydelsefullt – händelse, process eller tillstånd – som tidigare varit okänt.[1]
Nyhetsvärdet är förstås helt subjektivt för den enskilde.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag anmälde typ 100 inlägg som inte hade nyhetsvärde för ett tag sen.
(några var mina egna :D)
Det händer inget, bättre att stänga tråden.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
optimum
Sahlgrenska vill ändra turordningen för vilka som ska vaccineras
Finns på Aftonbladets hemsida

Webbnyhetsbanner med texten "JUST NU: Sahlgrenska: 'Andra vaccinordning'" och undertext om live-rapportering från pandemin.

"Sahlgrenska vill att sjukhuspersonalen ska prioriteras högre i vaccinationskön, rapporterar GP.

Personer och personal inom särskilda boenden, samt sambor till de som har hemtjänst står först i kön. Därefter kommer vårdpersonal samt personer över 70 år. Men Gustaf Josefson (M), ordförande SU, menar att läget inom vården är mer ansträngt nu än när prioriteringen spikades. Han anser att sjukhuspersonalen bör flyttas fram i kön.

– För allas skull bör vi säkerställa att vi kan hålla igång de vårdplatser som nu kommer att behövas genom att vaccinera våra medarbetare tidigare än vad Folkhälsomyndigheten planerat, säger han."

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett annat alternativ är att banna vissa personer från tråden några veckor, på användarnas begäran. Man måste inte rota i all gammal skit.
Jag har full förståelse för om moderatorerna inte hinner läsa och moderera allt på denna site, speciellt i dessa tider.

Edit: lagt till speciellt.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Kina godkänner nu inhemskt producerat vaccin utan att ange viket vaccin det är och utan att ange vilket data som ligger till grund för godkännandet.
Man säger bara att det överträffar WHOs krav på effektivitet vilket ligger på låga 50% vilket nog får anses för lågt med tanke på smittspridning och den vaccinationsgrad som man kan komma upp i med tanke på folks rädsla för det okända.

Nu hänger jag inte med. Godkänner dom ytterligare ett vaccin?

Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är för mig ett mysterium att vuxna människor inte klarar av att själva bestämma över vilka trådar de vill läsa.
Än märkligare blir det, att de som önskar trådstängning, är de som är de flitigaste skribenterna. Ett helt obegripligt skriftsuicidiskt beteende.

Staffan

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är för mig ett mysterium att vuxna människor inte klarar av att själva bestämma över vilka trådar de vill läsa.
Än märkligare blir det, att de som önskar trådstängning, är de som är de flitigaste skribenterna. Ett helt obegripligt skriftsuicidiskt beteende.

Staffan
I stället för att skriva i inlägget att det skall deleteas av moderator kan man ju trycka på de 3 ... och ta bort det själv. Det blir enklare för alla. (Syftar nu inte på Michael_L utan andra skribenter i andra trådar),

En tredje variant är att vänta en stund med att posta. Inlägget ligger kvar i tråden något dygn efter man skrivit det. Tryck bara X uppe till höger, så sparas det. Lite som att vänta lite innan man fightas tillbaka.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
De som vaccineras nu är riktigt gamla och trycker man ut 10.000 doser kommer några av dessa att gå bort i vilket fall som helst i samband med vaccineringen.
Du menar alltså att de inte dör AV vaccin utan MED vaccin?

• Gilla
  • Haha
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.